Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed zo'n driekwartuur voor het einde van de tweede vrije trainingen de snelste chrono. Net op tijd, want iets daarna begaf de versnellingsbak van de Ferrari SF 15-T het. De Duitser bleef in de pits, maar niemand bleek nog in staat rapper te sturen dan de 1'09"600. Tweede werd Rosberg met 1'09"611 (op één duizendste seconde) en derde een agressieve Kimi Räikkönen - 1'09"860 - die om uiteenlopende redenen in zijn Ferrari-gat is gebetenop z'n minst op zijn staart is getrapt. Vooral omwille over de geruchten als zou hij de Scuderia aan het eind van het jaar verlaten. Voor dergelijke insinuaties is het veel te vroeg, die kunnen hoogstens bij de GP van Italië in Monza enige grond van waarheid aannemen. Loslippen beweren dat zijn landgenoot Vallteri Bottas in zijn plaats zou komen. Tot vandaag niet gegrond.
Tiener Max Verstappen (Toro Rosso) heeft twee goeie vrije sessies gereden. Na de jeugdzonde in Monaco, de ondermaatse GP van Canada, heeft hij nu met een achtste tijd weer aansluiting bij de "grootsten" - hij staat maar drie plaatsjes achter Hamilton - en is 1'10"356 eerder een tijd voor een twintiger dan een tiener. Overigens is Max, noch zijn vader Jos, ongerust over de Nederlandse jongedame die in de Formule Renault 3,5 rijdt en Max's plaats zou bedreigen. 't Is een leuke meid, maar de weg die ze moet gaan is nog lang, met wolfkuilen en schietgeweren. Drijvend op de roes van de 24 Uren van Le Mans te winnen kabbelde Nico Hülkenberg van een dertiende ochtendplaats naar een zesde namiddagzit. In weerwil van een wat manke Force India (centjes beginnen ook te ontbreken...) voelt de Porsche-winnaar zich terecht onder de grote jongens.
Morgenochtend zijn er de derde vrije trainingen. Klassiek wordt daarin gepuzzeld naar de hoogste balans om de kwalificaties te rijden en natuurlijk een "long-run" om zondag de race van 71 ronden af te werken. Bij voorkeur als winnaar. De koers is onvoorspelbaar. De techniek nog minder. Buiten Lotus die met Maldonado en Grosjean naar voor werkten (vierde- en zevende), de Ferrari's en de Mercedessen W06, blijkt "de rest" (sorry voor woordgebruik) als racewagen zowat tussen een F1 en een oude Reliant Robin te zweven, wankel op de wielen, sputterend als motorgeheel, aerodynamisch als met de wassen vleugels van Icarus. Maar voor hen: het is niet zeker dat zondag de zon schijnt over Spielberg. Ze kunnen blijven wapperen.(Walter Rombauts)
|