Eric Boullier, teambaas van Mc Laren-Honda ziet met lede ogen aan hoe de twee Mc Laren-Honda's in de bakermat van de Formule 1, Silverstone achteraan op de startgrid staan. Fernando Alonso 17de, Jenson Button 18de, allebei wereldkampioenen. Het huwelijk tussen het historische team en motorleverancier Honda is niet geslaagd te noemen. Er doemen kwalijke kantjes op. Commerciële partnerdeals worden uitgesteld of afgezegd. Mc Laren als merk kan zich dit niet veroorloven. Fernando Alonso bewaart er zijn humor over "Het moet altijd eerst slecht genoeg gaan om het daarne beter te hebben..."(sic)
De Japanner Yasuhisa Arai is het hoofd van een eigen opgezet motorteam bij Honda dat de V6 Turbo Hybrid biceps moet geven. Naar Japanse gewoonte blijft hij rustig onder het drama dat zich afspeelt. "Het is een langlopend programma", placht hij te zeggen. "Het gaat niet over enkele weken, maar over jaren..." Dat terwijl Eric Boullier dagelijks aan dat maskerachtige Japanse hoofd zit te zeuren. Wàt er precies achter de schermen wordt gezegd blijft - voorlopig - geheim. Maar dat er een zwarte Japanse haar in de Britse Mc Laren-boter is gevallen is duidelijk.
Silverstone is één van de snelste races van het seizoen. Er wordt zo om en rond 227 km/h gemiddeld gereden. Dat wil zeggen dat er vaak op vollast tegen zo'n 335 km/h wordt gereden en de traagste bocht tegen ongeveer 85 km/h. Op die cijfers zitten natuurlijk kleine spelingen. Ze hangen af van het grote hart van de piloot in kwestie, van de motor- en remtechniek, en van de bandenstaat. In Silverstone is het vandaag moelijk een strategie te kiezen. Eén of twee bandenwissels ? Als het asfalt héél warm is, wreet dat aan de banden alsof het snoepjes waren. Gelullig kondigt het weerbericht 19°c aan en een asfaltwarmte van 32°C. Straks (14 uur) weten we meer als 52 ronden van 5,891 km doorheen 18 bochten, voor de wielen worden geschoven.(Walter Rombauts)
|