Wie het relatief geluk heeft nog te kunnen spreken van de GP's van Brussel 1960, 1961 en 1962, zal zich herinneren dat die werden gereden met Formule 2 éénzitters. Het parcours lag om het Atomium op de Heizel. Letterlijk ALLE grote namen waren daar aanwezig: Sir Stirling Moss, Sir Jack Brabham zaliger, Maurice Trintignant, Innes Ireland, Alan Stacey...Bruce Mc Laren, Paul Frère, Olivier Gendebien, Lucien Bianchi, Joachim Bonnier en andere Willy Mairesse's. Een lijst van kanjers waar je niet goed van werd. Die in de haarpinnen van o.a. Strombeek-Bever het talrijke publiek de haren ten berge deed rijzen. De race werd georganiseerd door het Sportdagblad "Les Sports" van reus Pierre Stasse. Blad en man van wereldklasse.
Eén keer een fotofinish tussen Jack Brabham en Stirling Moss, eens een zege in een Ferrari van de Scuderia zelf, bestuurd door - naast Jacky Ickx - één van de meest heroïsche coureurs die ons land ooit heeft gekend: Willy Mairesse. De andere Belgen reden in Coorper-Emeryson's van de 'l'Ecurie Nationale Belge". Gele bolide's, beperkt in prestaties maar naar ziekmakende hoogten gestuurd door de zojuist genoemde Belgen. De piste lag ingebed tussen de grasbermen die rond de Heizel waren aangelegd voor de wereldtentoonstelling in 1958.
Waar toen o.a. de Railton van John Cobb stond, een wereldrecordhouder te land met 646 km/h. In mijn herinnering de laatste recordwagen die onder het begrip "auto" viel. Dat wil zeggen dat er nog een conventionele mechanische verbinding tussen motor en wielen bestond. De latere raketwagens, daar is over te discussiëren, maar dat is een ander verhaal.
Niet zo lang geleden werden links en rechts nieuwe initiatieven genomen om de GP van Brussel te doen herleven, maar veel groot dynamisme ging er niet van uit. Maar nu, in de vorige dagen komt een FIA-verzoek tot in Belgenland om een Formule "E"-race te organiseren. Dat is een al bestaand kampioenschap met goeie namen in, maar niet echt namen die de massa aanspreken. Mocht men erin slagen (- of verplichten...waarom niet om Vettel's, Räikkönen's en andere Hamilton's in de Formule "E" te dwingen), dan zou het kampioenschap er wel bij varen.
Een GP van Brussel zou dan weerom een hoogtepunt vormen. Opnieuw rond het Atomium, in Strombeek, de Heizel, je mag er niet over denken. Groots verleden doen herleven in moderne gedaante, met de "extra-terrestres" van deze tijd. Fernando Alonso zou misschien weer gelukkig zijn. Voor er teveel euforie zou ontstaan: de FIA vindt hiermee het warm water weer uit. Want 20 jaar geleden werden volwaardige kampioenschappen met puur elektrische racewagens, alluregewijs vergelijkbaar met onze F3, al gereden in de VS. Bijgaand enkele foto's daarvan. Maar een nieuwe, jaarlijkse GP van Brussel, zou welkom zijn. Oprecht.(Walter Rombauts/foto's:wr)
|