De 4,326 km lange omloop in Spielberg, de "Red Bull Ring", ligt 700 meter boven zeespiegelniveau. Dat houdt in dat er minder zuurstof in de lucht zit en dat de turbo's die plusminus 7% ijlheid moeten compenseren. Ze draaien tegen 100.000 t/m en moeten zo toch voor een goede cilindervulling zorgen. Die is nodig om een zo compleet mogelijke verbranding te putten en het hoogste koppel op de krukas over te zetten.
Het duurde slechts 20' eer de twee Mercedessen met 1 Rosberg en 2 Hamilton zich aan de spits van het warrige veld plaatsten en die posities niet meer afstonden. Kimi Räikkönen (Ferrari SF 15 T) plaatste zich derde met 1'11"028 voor zijn landgenoot Valltera Bottas met 1'11"452 in de Williams-Mercedes. Mercedes heeft dus duidelijk geen ademnood. De Ferrari van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel blijkbaar wel. Want de Duitser zette het rode steigerende paard al na vier ronden aan de kant met compleet vermogenverlies. Hij sprong vanochtend niet meer in de auto.
Mc Laren-Honda deed al niet beter. Het motordrama voor Alonso en Button duurt voort. Het is een triest verhaal en spijtig voor een motorenbouwer als Honda. Onbegrijpelijk. Maar ja, "dipjes" zijn van alle tijden en geen mens ontsnapt eraan. Max Verstappen (Toro Rosso) had last van overstuur maar zette toch een mooie achtste tijd neer met 1'11"825. Zijn overwinning in de 24 Uren van Le Mans vorige week gaf de Duitser Nico Hülkenberg vleugels, maar zijn Force-India vloog niet mee zoals de Porsche 919 Hybrid in La Sarthe wél. Hij bezet voor de tweede vrije oefeningen in Oostenrijk - straks om 14 uur - de dertiende chrono met 1'12"031.(Walter Rombauts)
|