De eerste GP uit de F1 geschiedenis is gereden in Silverstone in juli 1950. Ferrari was er toen voor één race niet bij. Zondag wordt de GP van Engeland gereden en meteen wordt het begin van het einde na 65 jaar "highstanding" in gevaar gebracht. Wat is zal niet meer zijn. Bernie Ecclestone, grootmeester van de F1, die hij in 1981 via de "Formule One Constructors Assiociaton" (FOCA) van armoezaaiers naar miljardairs bracht, is 84 en weldra verdwijnt zijn fysische gedaante in het onstoffelijke. De F1 is daarmee in gevaar en dreigt te worden verkocht aan Arabische/Amerikaanse gieren.
Die pikken de historische grootheid weg, en er zullen alleen nog kermiskoersen resten. Daarom is Silverstone het begin van het einde. Zelfs Jean Todt, waardig President van de Fédération de l'Automobile (FIA) in Parijs, toont geen belangstelling meer voor de F1. De F-e (elektrische éénzitters) draagt vandaag ieders belangstelling weg. Tegen 2020 is het zelfs de intentie de eletrische éénzitters (veertig jaar na de USA) als norm te stellen voor de Formule 1. Ondertekende hoopt dan net als Bernie binnenkort in het onstoffelijke te mogen zijn verdwenen. Er is respect voor de wieg van het WK F1 in Silverstone, een oud militair vliegveld, waarop een snel tracé is getekend.
De Britten (hoe Europees ?) hopen op een Engelsman als winnaar. Dat zal dan Jenson Button dan niet zijn. Want Mc Laren is aan zijn vijfde motor toe. "Shame on You Honda". Harakiri hoeft niet meer, maar zeer buigende - zoals alleen Japanners dat kunnen - gemeende verontschuldigingen zouden op zijn plaats zijn. Ron Dennis - dictator van Mc Laren - zou er tevreden mee zijn en geen koppen laten rollen. Hij is een beschaafd man, die zelfs zijn vijand de dood niet wil injagen. Morgen begint de GP van Engeland met de eerste vrije trainngen.(wr)
|