Straks, vrijdagochtend om 10 uur, beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië F1 in Monza. Voor het zover is blijken er enkele belangrijke flirtgedachten op te duiken. Zo is het volgens regerend wereldkampioen Lewis Hamilton compleet zinloos als zou Mercedes "hun" 1.6 liter V6 Turbomotoren aan Red Bull gaan leveren. De vraag is vanwege teamleider Christian Horner en nog meer door Red Bull-bigboss wél gesteld aan het merk met de ster. Natuurlijk is het logisch dat Mercedes dat niet gaat doen en daardoor een al sterke concurrent (nu met Renaultmotoren) op gelijk niveau brengen...
Monza is de flirtplaats bij uitstek. Door het prachtige park waarin het circuit ligt, liggen ydillische contractwissels- en breuken voor het rapen. De eerste bladeren vallen al door een naderende herfst van de bomen. Vijgenblaadjes, minieme schaamlapjes, verhullen nog de geheimste gedachten die niemand het waagt ze uit te spreken. Maar het rommelt. Volgend jaar komt het Amerikaanse team Haas erbij. Die hebben ook zo hun stilzwijgende wensen. Kortom, nog voor straks de motoren rommelen, is Monza al met elektriciteit geladen.
Als was het maar om over te seinen, mailen, twitteren, face-booken en soms ook gewoon nog bellen, dat de Heer Lewis Hamilton met 227 punten de voorlopige stand aanvoert in het WK. Waarmee ploegmaat Nico Rosberg met 199 eenheden buiten adem de achtervolging kan inzetten. Viervoudig wereldkampioen Sebstien Vettel (Ferrari) zal de ziel uit zijn rood steigerend paard rijden, maar met 160 punten op de derde plaats is alleen een illusionistische kans nog aanwezig. Als de sterren zouden vallen.
Maar die kans is miniem. Want Mercedes beschikt nog over 7 "troeven" die de ingenieurs toelaten wijzigingen aan cruciale motor- gangwissels, chassis' en remsystemen aan te brengen. Ook aerodynamisch. Dus de GP van Italië F1 zal geen vallende sterren laten zien. Bliksemschichten zijn mogelijk. Als Pirelli's weer aan flarden zouden vliegen, zoals Rosberg in de training ondervond. En Vettel er zijn zekere derde-podiumplaats mee verspeelde in Spa.
Tot slot groeit de wens aan om de F1's een gesloten cockpit te geven. De dood van Jules Bianchi heeft de geesten dooreengewoeld, en de recente door van Indycar-rijder Wilson, voedt die gedachte verder. Jenson Button sprak er zich openlijk voor uit. Als dat zou gebeuren - en sinds de introductie van de FIA e-formule die gedeeltelijk bedekte banden hebben om luchtturbulenties te verminderen, is àlles mogelijk. Bovendien heeft de President van de Fédération Internationale de l'Automobile geen uitgesproken belangstelling meer in de Formule 1 na 65 jaar.
Wie de engelbewaarder is van de man die de F1 maakte tot wat hij is, Bernie Ecclestone (84) is niet bekend. Hopelijk vliegen er nog meerdere van die Engelen rond. Want als Bernie's hoofd komt te leggen zullen er alleen nog gieren rondcirkelen. En dan wordt het een zootje. Het einde van de echte koninginneklasse van de historische autosport. Ophouden nu, want aanstonds schieten de motoren op gang. Als ze starten tenminste.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
|