Tijdens de tweede vrije trainingen voor de GP van Italië F1 in Monza was Lewis Hamilton slechts 0,021" sneller dan ploegmaat Nico Rosberg in dezelfde Mercedes W06. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel keek met de fel verbeterende Ferrari tegen een achterstand van 0,8" aan. Het "gat' tussen de Ster en het Steigerende Paard blijft dus. Morgenochtend, als al meer in kwalificatiegeest vrij wordt getraind, is het plaatje aanvankelijk wazig. Banden, wisselend gewicht aan benzine, aerodynamische afstellingen, de wielhoeken, het geeft allemaal geen klare kijk. Maar om 14 uur in de zaterdagnamiddag is het weer zover: de machtstrijd om de "pole". In Monza al bijna even belangrijk als in Monaco als uitgangspositie.
Omdat omzeggens direct na het uitflitsen van de vijf rode lampen een venijnige rechtse chicane roet in het veld strooit. Gelukkig met genoeg uitloop- en botsplaats voor degenen die hem "net niet halen" tijdens de remzone, of een slechte lijn kozen. En zoals bekend er is maar één ideale lijn. Die nauwe garendraad, onzichtbaar over de speelruimte van het 5,370 km asfaltlint getrokken. Wie die weet te beswingen, flirtend met millimeters ernaast, erop en erover, die is snelst. Houdt diegene dat alle ronden vol, kroont die zich met een zekere zege.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
|