Het Wereldkampioenschap Autorijden op het hoogste niveau begon op 13 mei 1950 in Silverstone. Ferrari was daar nog niet aanwezig. Maar voor WOII werd er ook al op hoog niveau met mammoetauto's gereden, zoals Mercedes en Auto Union. Alfa Romeo was ook aanwezig, maar vergeleken bij de merken die het Hakenkruis droegen op de zilveren carrosserie, was het Italiaanse merk alleen maar een bezige bij.... "Formule 1" voor de oorlog was een staats-aangelegenheid. Hitler wilde de Duitse wagens overal zien winnen, en bijna deden ze dat ook overal. Maar één keer - in 1935 - liep het mis.
De "Duivel van Mantua", de ItaliaanTazio Nuvolari in een "gammele" Alfa Romeo won op de oude Nürburgring met zijn 176 bochten, de groene hel genaamd, de GP van Duitsland ! Hitler en met hem ook Mercedes en Auto Union (het na-oorlogse Audi) verslikten zich. Maar het stopte daarbij niet. Toen het Italiaanse volkslied moest worden gespeeld voor de zegevierende Tazio op het podium, bleek dat niet aanwezig te zijn...Geen mens had geloofd dat één van de spectaculairste autocoureurs aller tijden Mercedes en Auto Union op thuisgrond zou kunnen verslaan. De tweede wereldbrand legde de autoraces stil, althans op het hoogste niveau.
Na de tweede wereldschande - nu dreigt er een derde - overlegde men binnen de Fédération Internationale de l'Automobile, Place de la Concorde nr 8 in Parijs via welomlijnde regels een heus Wereldkampioenschap uit te tekenen dat de naam "Formula nummer ééné kreeg. De technische commissie stelde in 1946 de volgende regelgeving vast: éénzitters met motoren van 1,5 liter met compressor "opgeladen", ofwel 4,5 liter atmosferische motoren. Zo begon de F1. Het was Renault die het eerst aandurfde om een 1,5 liter motor met turbocompressor in te zetten. In 1977 in Silverstone met de RS01 bestuurd door Jean-Pierre Jabouille.
De turbine die - koele - laadlucht naar de verbrandingskamers bracht, werd aangedreven door de uitlaatgassen die met een kinetische energie van 600 km uit de motor stroomden. Dat historische feit, getekend Renault, is een apart verhaal. Maar de F1 van 1950 is in 1946 bij de FIA, allé in het mondaine restaurant "Maxime's", achter de hoek, bij een goede fles Château Margaux uitgetekend. Wie morgen de GP van België volgt, ter plaatse of niet, mag daar eens aan denken. "Fuiver" Lewis Hamilton reed vandaag met een halve seconde sneller dan ploegmaat Nico Rosberg. Het is Lewis' zesde pole op rij en de tiende van het seizoen.(Walter Rombauts)
|