De GP van België F1 heeft Lewis Hamilton in de Mercedes als winnaar gekregen. Voor ploegmaat Nico Rosberg die nu weer tegen een achterstand van één overwinning aankijkt. Een grandiose Sebastien Vettel (Ferrari) moest vanop een derde plaats enkele ronden voor het einde een sterke Romain Grosjean van zich afschudden. Die kwam als een pijl uit een boog tegen soms 350 km/h af op het rode steigerende paard. Insiders waren er gerust in: Vettel's magische rijstijl zou de Fransman wel achter hem houden. Tot...twee ronden voor de finishvlag de rechterachterband van de Ferrari - net als Rosberg vorige vrijdag - uiteenscheurde. Vettel was out voor het podium waarop nu Romain Grosjean wat onwennig mee champagne in het rond spoot.
Samen met de tweede Pirelli-klapband, spatte de Duitser Sebastien Vettel's laatst WK-droom als een zeepbel uiteen. Tot daarstraks geloofde de viervoudige wereldkampioen nog in een WK-kans, maar nu, na een puntenloze inspanning, weet hij dat de droom over is. Het wereldje neemt natuurlijk Pirelli op de korrel. Want twee heus kwalijke klapbanden tegen om en rond 300 km/h zijn geen cadeautje voor de coureur die "de kist" dan toch nog wel heel moet zien te houden. Pirelli heeft lakoniek op de aanzwellende ongerustheid geantwoord dat er toch ook niets wordt gezegd als een piloot zijn auto in de muur knalt...De Venezolaan Pastor Maldonado (Lotus) dit weekeinde weer briljant deze rol. Zonder klapband. Pirelli zegde ook iets héél bezwarend voor Ferrari: "Vettel reed al te lang op die banden", omdat Ferrari voor een "one-stop-strategy" had geopteerd. Fout ?
Binnen veertien dagen is er de GP van Italië in Monza. Twaalfde race voor het WK van 8 processies nog te gaan. Gelukkig zit er geen Echernachtse tussen. Even gelukkig zijn er de jonge gasten, de teeners, de rookies. Max Verstappen stal vandaag de show, viel wereldkampioen 2007 Kimi Räikkönen (Ferrari) aan, maar de koele Fin wist dat de Toro Rosso hem té snel voorbijschoot. Zijn ervaring leerde hem dat met die astronomische vaart de volgende bocht niet te halen was...Max hield de auto op de baan en werd proper voorbij gereden door Kimi. Maar Max Verstappen behoort nu al bij de groten. In de voorlopige stand om de wereldtitel staat hij tiende. Vader Jos heeft de appels niet ver van zijn boom laten vallen.
Als toemaatje, en uiteraad los van deze GP van België, is er nog de anekdote uit de 65 jaar Formule 1. In 1952 al was een eerste wijziging op gebied van motorreglement. Dat jaar werd eigenlijk gereden met Formule 2 techniek. Maximum cilinderinhoud van 2000 cc indien atmosferische en 750 cc indien turbo- of kompressorgeladen. In 1954 - toen Mercedes in de F1 kwam - spitste men zich toe op 2,5 liter atmosferische krachtbronnen en 750 cc indien ze turbo- of kompressorgeladen zouden zijn.
In 1952 en 1953 waren de Ferrari's 500 superieur, na het terugtrekken van Alfa Romeo. Dat merk beheerste met de "Tipo 158/159" de jaren 1950 en 1951. Met een eerste wereldtitel voor Dokter-in-de-Rechten Guiseppe "Nino" Farina in 1950. Die eerste F1-titel werd behaald met...Pirelli ! De tweede wereldtitel in de 65-jarige F1-geschiedenis in 1951 was "voorbehouden" aan de Heer Juan Manuel Fangio, met Alfa Romeo Tipo 159. Met Pirelli. Met Ayrton Senna da Silva behoort de Argentijn wellicht tot de grootsten aller tijden. Ook al won Michaël Shumacher zeven keer de wereldtitel. Numeriek dus veel sterker. Als mens oneindig zwakker. Sir Stirling Moss moeten we er als mens ook bijtellen maar als coureur was hij de snelste. Hij is nu 85. En reed zoals Rubes Barrichello achter Schumacher, altijd achter Juan Manuel Fangio in de Mercedessen W196. In een tijdperk waarin een gegeven woord nooit werd gebroken. (Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
|