Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Italië die zondag 6 september wordt gereden. In het thuisland van het steigerende paard wil Ferrari natuurlijk uitblinken. Maar die sakkerse Lewis Hamilton en Nico Rosberg rijden met die Mercedes zowat altijd in de weg. In de taal van wijlen Toon Hermans zou het ongeveer zo klinken: "autosport is een vervelende sport, die anderen wilden altijd voor me gaan rijden..." Feitelijk is Italië het land van de echte racewagens. Hoewel er in Engeland, Duitsland en Frakrijk ook schitterende krachtbeesten uit de hoge hoed zijn getoverd. Meestal uit het hoofdeksel van excentrieke fantasten die vanaf de geboorte van de "automobiel" op zoek gingen naar het snelheidsrecord te land.
Eén van hen was een zekere Sir Ernest A.D. Eldridge die in 1923 een zescilinder vliegtuigmotor in een oud Fiatchassis "legde". De motor was een zescilinder in lijn met een boring x slag van 160 en 180 mm. Een lange-slagmotor dus. Hij had een cilinderinhoud van 21,7 liter (21.706 cc) om precies te zijn en puurde daaruit tegen 1700 tm een vermogen van 235 kW of 320 pk. Goed om in 1924 in het Franse Arpajon de topsnelheid van toen op 234,98 km/h te verscherpen.
De auto werd "Mefistofeles" gedoopt, mede om het helse lawaai dat het monster uitbraakte. Op zich dus niets te maken met de GP van Italië die met 1.6 V6 Hybrid-motoren wordt gereden. Maar wel in de verte iets met het circuit van Monza op zich. Het is één van de snelste circuits van het seizoen. Motorvermogen, remmen en nu ook het "Energy Recovery System", worden er zwaar op de proef gesteld. Vanaf vrijdagochtend al.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat)
HAMILTON WINT, KLAPBAND ONTNEEMT VETTEL LAATSTE WK-KANS
De GP van België F1 heeft Lewis Hamilton in de Mercedes als winnaar gekregen. Voor ploegmaat Nico Rosberg die nu weer tegen een achterstand van één overwinning aankijkt. Een grandiose Sebastien Vettel (Ferrari) moest vanop een derde plaats enkele ronden voor het einde een sterke Romain Grosjean van zich afschudden. Die kwam als een pijl uit een boog tegen soms 350 km/h af op het rode steigerende paard. Insiders waren er gerust in: Vettel's magische rijstijl zou de Fransman wel achter hem houden. Tot...twee ronden voor de finishvlag de rechterachterband van de Ferrari - net als Rosberg vorige vrijdag - uiteenscheurde. Vettel was out voor het podium waarop nu Romain Grosjean wat onwennig mee champagne in het rond spoot.
Samen met de tweede Pirelli-klapband, spatte de Duitser Sebastien Vettel's laatst WK-droom als een zeepbel uiteen. Tot daarstraks geloofde de viervoudige wereldkampioen nog in een WK-kans, maar nu, na een puntenloze inspanning, weet hij dat de droom over is. Het wereldje neemt natuurlijk Pirelli op de korrel. Want twee heus kwalijke klapbanden tegen om en rond 300 km/h zijn geen cadeautje voor de coureur die "de kist" dan toch nog wel heel moet zien te houden. Pirelli heeft lakoniek op de aanzwellende ongerustheid geantwoord dat er toch ook niets wordt gezegd als een piloot zijn auto in de muur knalt...De Venezolaan Pastor Maldonado (Lotus) dit weekeinde weer briljant deze rol. Zonder klapband. Pirelli zegde ook iets héél bezwarend voor Ferrari: "Vettel reed al te lang op die banden", omdat Ferrari voor een "one-stop-strategy" had geopteerd. Fout ?
Binnen veertien dagen is er de GP van Italië in Monza. Twaalfde race voor het WK van 8 processies nog te gaan. Gelukkig zit er geen Echernachtse tussen. Even gelukkig zijn er de jonge gasten, de teeners, de rookies. Max Verstappen stal vandaag de show, viel wereldkampioen 2007 Kimi Räikkönen (Ferrari) aan, maar de koele Fin wist dat de Toro Rosso hem té snel voorbijschoot. Zijn ervaring leerde hem dat met die astronomische vaart de volgende bocht niet te halen was...Max hield de auto op de baan en werd proper voorbij gereden door Kimi. Maar Max Verstappen behoort nu al bij de groten. In de voorlopige stand om de wereldtitel staat hij tiende. Vader Jos heeft de appels niet ver van zijn boom laten vallen.
Als toemaatje, en uiteraad los van deze GP van België, is er nog de anekdote uit de 65 jaar Formule 1. In 1952 al was een eerste wijziging op gebied van motorreglement. Dat jaar werd eigenlijk gereden met Formule 2 techniek. Maximum cilinderinhoud van 2000 cc indien atmosferische en 750 cc indien turbo- of kompressorgeladen. In 1954 - toen Mercedes in de F1 kwam - spitste men zich toe op 2,5 liter atmosferische krachtbronnen en 750 cc indien ze turbo- of kompressorgeladen zouden zijn.
In 1952 en 1953 waren de Ferrari's 500 superieur, na het terugtrekken van Alfa Romeo. Dat merk beheerste met de "Tipo 158/159" de jaren 1950 en 1951. Met een eerste wereldtitel voor Dokter-in-de-Rechten Guiseppe "Nino" Farina in 1950. Die eerste F1-titel werd behaald met...Pirelli ! De tweede wereldtitel in de 65-jarige F1-geschiedenis in 1951 was "voorbehouden" aan de Heer Juan Manuel Fangio, met Alfa Romeo Tipo 159. Met Pirelli. Met Ayrton Senna da Silva behoort de Argentijn wellicht tot de grootsten aller tijden. Ook al won Michaël Shumacher zeven keer de wereldtitel. Numeriek dus veel sterker. Als mens oneindig zwakker. Sir Stirling Moss moeten we er als mens ook bijtellen maar als coureur was hij de snelste. Hij is nu 85. En reed zoals Rubes Barrichello achter Schumacher, altijd achter Juan Manuel Fangio in de Mercedessen W196. In een tijdperk waarin een gegeven woord nooit werd gebroken. (Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
Het Wereldkampioenschap Autorijden op het hoogste niveau begon op 13 mei 1950 in Silverstone. Ferrari was daar nog niet aanwezig. Maar voor WOII werd er ook al op hoog niveau met mammoetauto's gereden, zoals Mercedes en Auto Union. Alfa Romeo was ook aanwezig, maar vergeleken bij de merken die het Hakenkruis droegen op de zilveren carrosserie, was het Italiaanse merk alleen maar een bezige bij.... "Formule 1" voor de oorlog was een staats-aangelegenheid. Hitler wilde de Duitse wagens overal zien winnen, en bijna deden ze dat ook overal. Maar één keer - in 1935 - liep het mis.
De "Duivel van Mantua", de ItaliaanTazio Nuvolari in een "gammele" Alfa Romeo won op de oude Nürburgring met zijn 176 bochten, de groene hel genaamd, de GP van Duitsland ! Hitler en met hem ook Mercedes en Auto Union (het na-oorlogse Audi) verslikten zich. Maar het stopte daarbij niet. Toen het Italiaanse volkslied moest worden gespeeld voor de zegevierende Tazio op het podium, bleek dat niet aanwezig te zijn...Geen mens had geloofd dat één van de spectaculairste autocoureurs aller tijden Mercedes en Auto Union op thuisgrond zou kunnen verslaan. De tweede wereldbrand legde de autoraces stil, althans op het hoogste niveau.
Na de tweede wereldschande - nu dreigt er een derde - overlegde men binnen de Fédération Internationale de l'Automobile, Place de la Concorde nr 8 in Parijs via welomlijnde regels een heus Wereldkampioenschap uit te tekenen dat de naam "Formula nummer ééné kreeg. De technische commissie stelde in 1946 de volgende regelgeving vast: éénzitters met motoren van 1,5 liter met compressor "opgeladen", ofwel 4,5 liter atmosferische motoren. Zo begon de F1. Het was Renault die het eerst aandurfde om een 1,5 liter motor met turbocompressor in te zetten. In 1977 in Silverstone met de RS01 bestuurd door Jean-Pierre Jabouille.
De turbine die - koele - laadlucht naar de verbrandingskamers bracht, werd aangedreven door de uitlaatgassen die met een kinetische energie van 600 km uit de motor stroomden. Dat historische feit, getekend Renault, is een apart verhaal. Maar de F1 van 1950 is in 1946 bij de FIA, allé in het mondaine restaurant "Maxime's", achter de hoek, bij een goede fles Château Margaux uitgetekend. Wie morgen de GP van België volgt, ter plaatse of niet, mag daar eens aan denken. "Fuiver" Lewis Hamilton reed vandaag met een halve seconde sneller dan ploegmaat Nico Rosberg. Het is Lewis' zesde pole op rij en de tiende van het seizoen.(Walter Rombauts)
Zondag wordt met de GP van België in Francorchamps de elfde race om het WK Formule 1 gereden. In de voorlopige stand daarin staat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met Mercedes W06 aan de leiding, ei zo na achtervolgd door ploegmaat Nico Rosberg, die zijn WK-kansen weer gaaf ziet. Ferrari-ridder Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen, "sukkelt" er wat achteraan, maar wil niet gezegd hebben dat hij geen wereldkampioen meer kan worden na 19 races. Leuk is ook dat de Fin Kimi Raïkkônen door Ferrari voor 2016 is behouden. Dat is verstandig van teambaas Arrivabene. Kimi, grillig van karkter, "enfant-terrible" ongetwijfeld, is een Grote Autocoureur. Hij won in 2007 overigens met Ferrari zijn eerste wereldtitel. Morgenochtend beginnen op het historische tracé de eerste vrije oefeningen.
Met veel vraagtekens, want veel teams hebben gebruik gemaakt van hun "tokens" om upgrade's uit te voeren. Daardoor zijn de kaarten onder de merken weer dooreengeschud. Figuurlijk begint iedereen met een propere lei. Ook Hamilton, die recent werd bekritiseerd wegens iets te decadent fuiven. Maar teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft hem verontschuldigd. Formule 1 is het Rijk der Levenden. De tijd dat na iedere GP ook een begrafenis volgde is gelukkig voorbij. Intens proeven van het leven, vreugde drinken als nectar, met pikante pitpoezen, champagne, is leuker dan oorlogvoeren. Alleen dwazen kunnen anders denken. De Formule 1 bestaat als WK ingesteld nu 65 jaar.
Een heel boeiend verhaal. Dat gaat van "stomme" Alfa Romeo Tipo's 158/159 via de "Zilverpijlen" van Mercedes in 1954 en 1955 over de "mid-rear-engine" van John Cooper's bolide's naar de 3 liter twaalfcilinder Ferraris, naar tot vandaag de gecompliceerde hybrid V6-motoren ingenieurs slapeloze nachten bezorgen. Gelukkig heeft een Toyota Prius-eigenaar niet die kopzorgen. Maar de "simpele" Prius stond wel model voor de embryonale Hybrid-F1. Het verhaal is daarmee niet af. Zo begint het nog maar.
Omdat het niet mogelijk is 65 jaar in enkele vellen te proppen, zal ik - Wout Christiaenssen - gedurende de GP van België telkens een "flitsopname" geven. De gebruikte foto's zijn van Walter Rombauts, de enige beroepsjournalist in België die alleen van zijn pen leefde door alleen over auto- en autosport te schrijven. De anderen moesten nog andere dingen ernaast doen. Ook veel onderwijzers en ambtenaren die tijdens hun werkuren wat bijschreven. Walter Rombauts "leidde" speels zoals hij altijd was, elf autojournalisten op. Eén monument onder hen heeft zich tot de beste ooit in ons land ontpopt: Koen Wijckmans. Zijn naam is een waarborg voor kwaliteit, echtheid en vakkennis. Een gouden pen gehanteerd door een gouden mens.
Koen Wijckmans is de beste autosportjournalist van België. Hij is een superkenner van de toerwagenwedstrijden en schopte het journalistiek héél ver. Vandaag herinnert hij er ons aan dat BMW liefst 22 keer de "24 Uren van Francorchamps" won. Eén keer daarvan werd ook gerealiseerd door Pascal Ickx, de aristocratische broer van fenomeen Jacky Ickx. Maar ook - zoals in 1981 - waren het de Antwerpenaars Eddy Joosen en Dirk Vermeersch die in gezelschap van de Fransman Jean-Claude Andruet de etmaalrace in de Ardennen wonnen. Met een BMW uiteraard. Bijgaand daarvan een foto.
Die auto is overigens door Nederlandse Jumbo-ketenbaas Fritz van Eerd helemaal opnieuw opgesmukt en Eddy Joosen reed daarmee enkele ronden over het mooiste circuit ter wereld. Hij reed er - net als de auto - zoals in zijn grote dagen. Dagelijks trachten we op SeniorenNet Koen Wijckmans' encyclopedische geest iets dieper in te zien. Tot in de ziel kijken is moeilijk, maar met wandelende toerwagen-encyclopedie lukt ons dat wel. Tot in de plooien van de wezenlijkheid van de liefde voor coureurs, racewagens en de sterke dames achter de schermen. Waarvoor opwinding de verzekering wordt.(Walter Rombauts/Foto's: Koen Wijckmans)
VETTEL WINT MET FERRARI HECTISCHE GP VAN HONGARIJE
Sebastien Vettel heeft met zijn Ferrari de GP van Hongarije gewonnen. Hij verschalkte iedereen in de start en in de eerste bocht zoog hij ook ploegmaat Kimi Räikkönen mee naar de tweede plaats. Rosberg en Hamilton in hun Mercedes reden respectievelijk derde en...vierde. De adrenaline spoot uit de oren van de regerende wereldkampioen die hemel en aarde bewoog om zijn naar gewoonte dominante positie te herwinnen. De "polesitter" joeg zichzelf zo op dat hij een fout maakte, uit de bocht ging maar net voor de bandenmuur terug op de baan kwam...Oef !
Omstreeks half wedstrijd "ontplofte" de Force India van Nico Hulkenberg op de rechte lijn naar de eerste rechtse bocht toe. De brokken vlogen over heel de breedte van de piste en de Duitser kwam in de bandenmuur terecht. Zoals verwacht kwam hij er ongedeerd uit. De koersdirectie stuurde de Safety Car uit. Zo kwam de voorsprong van de leider Sebastien Vettel in het gedrang want het hele veld sloot zich als een treintje achter de Safety Car aan. Om de baancommissarissen kans te geven alle brokstukken weg te halen reed de Safety Car door de pitstraat met het F1-gevolg. Op die manier kon geen bandenschade worden opgelopen en kon de "ruimdienst" rustig zijn werk doen. De operatie duurde tien minuten.
Om precies 15.21 uur kreeg de meute weer groen licht en sprintte Sebastien Vettel weer weg vanop zijn leidersplaats. Nu echter bedreigt door Nico Rosberg en Lewis Hamilton die opnieuw zege-visioenen kreeg. Maar het bleef hierbij. Met nog tien ronden te rijden ontspon zich een spetterende finale ! Nico Rosberg voelde zich één met zijn Mercedes en viel Vettel aan. Maar Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault viel op zijn beurt Rosberg aan voor de tweede plaats.
Even raakte hij er voorbij, maar de Duitser reageerde bliksemsnel en pakte weer de tweede plaats. Maar...daarbij ging hij iets te vlug voor de Red Bull rijden waardoor zijn linkerachterband de rechtervoorvleugel van Ricciardo raakte. Met een kapotgereten achterband was het voor Rosberg voorbij. Ook Ricciardo moest naar de pits voor een nieuwe neus. Sebastien Vettel reed vanaf dan in een Ferrari-zetel naar de zege !!! De Rus Daniil Kvyat (Red Bull-Renault) behaalde zijn eerste podium en Max Verstappen (Toro Rosso) reed een verstandige knappe race. Laatste hoogtepunt was ook dat Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda op de vijfde plaats finishte.(Walter Rombauts)
PER 1 SEPTEMBER SLUIT WALTER ROMBAUTS ZIJN BLOF AF
Het is goed geweest. Het leven biedt mij comfort, rust en plezier. Ik dank OPRECHT alle lezers en speciaal nog de bezieler van deze unieke site, Pascal Vyncke, het moet een uniek man zijn. Ik dank ZEER in het bijzonder een groot kampioen Eddy Joosen, een zeldzame vriend Patrick Snijers, Mark Webber - tja, 't is waar - de HEER Niki Lauda, en niet te vergeten ALLE leden van Antwerp Motor Union die me dit leven "cadeau" hebben gegeven.
Het is nu uit, op doodgaan na heb ik ALLES meegemaakt. Dank voor zoveel, en inzonder aan STAF VAN GRIEKEN, die mij toegang verschafte tot het "Heilige der Heilige", zijnde "Antwerp Motor Union" waarvan Tony Stappaerts, Jacques de Clippel en het monument Roger Vrevack van Elf, de bezielers waren. Dank vooral aan Jan Hendryckx, lid van AMU en zéér geacht sportkomissaris bij de RACB. Hij redde mijn zoontje uit een benzinebrand in de pits in Francorchamps. Waarvoor ook dank - die mij niet graag ziet - aan zijn vrouw Ingrid.
Ik zal trachten een dank-U-lijst op te stellen tegen 1915. Koen Wijckmans staat op de eerste plaats, MIJNHEER Guy De Schepper direct erna. MIJNHEER Marc Beckers ook. MONSIEUR Didier Theys, biènsûr...et inévibable... MIJNHEER MIKE VAN HOOYDONCK en ROLAND BRUYNSERAEDE.
Ik denk (-wat een pretentie...alsof ik Rodin's beeltenis als inspiratie zou mogen gebruiken) dat ik elks ervan een portretje kan bezorgen. Dan is het leven voorbij. Het is goed geweest.
Dank,
Walter Rombauts, die NOOIT ontrouw is geweest. Vooral niet tegenover zichzelf.
Ingeniositeit is niet te koop. Er kruipt een gluiperig syndroom uit de hersenen van de ingenieurs dat maakt dat het ene concept succesvoller is dan het andere. Naar dezelfde speelregels ontworpen. Verliefdheid is scheikundig te analyseren. De mogelijke vrucht ervan is niet genetisch te bepalen...Dat zie je rondom. Maar terug naar de F1 waar Renault als merk ernstig in gebreke blijft. Onterecht.
HAMILTON RIJDT POLE HALVE SECONDE SNELLER DAN ROSBERG
Lewis Hamilton vertrekt morgen vanuit "pole-position" voor de GP van Hongarije. Hij neemt de start voor ploegmaat Nico Rosberg die tracht de 17 WK-punten met zijn Britse teammaat dicht te rijden. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Alleen al het verschil van 0,576" (meer dan een halve seconde) verschil met Hamilton spreekt boekdelen. Sebastien Vettel (Ferrari) legde beslag op de derde plaats, Ricciardo (Red Bull) op de vierde en Kimi Räikkönen (Ferrari) op de vijfde.
Een race op de 4,381 km lange Hongaroring - een beetje een oude Nürburgring - is vaak een onvoorspelbare zaak. De race blijft altijd te rijden, maar uiteraard is Lewis Hamilton de uitgesproken favoriet. Even moet verwezen worden naar de pech van Fernando Alonso met de Mc Laren die in Q2 - dat was al een prestatie ! - naar het begin van de pitstraat in panne viel. De tweevoudige wereldkampioen duwde zijn auto, onder luid applaus van het publiek, verder richting pits.
De baancomissarissen hielpen hem met velen want anders was het een onbegonnen klus. Maar een coureur mag van buitenaf geen hulp ontvangen. Men zag het door het hoofd van Ron Dennis (big-boss Mc Laren) schieten. De Mc Laren-Honda verdween in de pits. Het was een mooi Japans toneelstukje, zoiets van de ridder die de draak probeert te overwinnen. Leuk als verhaaltje, maar na herhaaldelijk ernaar kijken wordt het wat saai. Zelfs als de ridder dan toch nog de maagd uit de klauwen van de draak ontfutselt.
Morgen is er de GP van Hongarije, met twee sterren op de eerste rij die door een rode Ferrari-gloed worden beschenen en nog een briezende stier (Ricciardio in de Red Bull) wiens horens de sterren willen doorboren. Al de anderen rijden voor punten. Niet voor de zege. Start om 14 uur. (Walter Rombauts)
HAMILTON OOK NIPT SNELST IN FP3 VOOR GP VAN HONGARIJE
De derde vrije oefeningen voor de GP van Hongarije die morgen wordt gereden heeft verschillende hoofdrolspelers opgeleverd. Na negen minuten van de zestig te gaan zette Max Verstappen met 1'26"363 te worteltijd. Kimi Räikkönen verbeterde die acht minuten later tot 1'25"943 en nam daarmee na de Nederlander het commando over. Koortsachtig bleven coureurs, ingenieurs en teammanagers zoeken naar het beste rubbercompound voor een piste de 52°C warm is en een omgevingstemperatuur van 31°C heeft.
Op de tweeëntwintigste van de zestig minuten prikte de Duitser Nico Rosberg 1'25"201 op het scorebord en zette zich daarmee op positie één ! Slechts weerom acht minuten later knalde de winnaar van de jongste 24 Uren van Le Mans, Nico Hulkenberg zijn Force India door de muur van 1'24"483 en leidde de dans. Wereldkampioen Lewis Hamilton strandde in zijn poging om Hulkeberg's chrono uit te wissen op 0'264" van de Duitse coureur. Merkwaardig genoeg bracht stuurgenie Fernando Alonso de koppige Mc Laren-Honda op de derde plaats met slechts 0,363" van Hulkenbergs prestatie.
Maar dan kwam op twaalf minuten voor het afvlaggen de klap op de vuurpijl en zette Rosberg in de Mercedes 1'2"005 op de klokken: eerste met zelfs 1,388 voorsprong op Hulkenberg. Wie meende dat de climax was bereikt, sloeg zijn gedachte mis want...de Heer Lewis Hamilton "himself" in "race-dressing" perste op acht minuten voor de finishvlag 1'22"997 uit de Mercedes W06. Hij zette daarmee zijn ploegmaat Nico Rosberg met 0,098" "achterstand" op de tweede plaats. Nico wilde nog een poging doen die tijd te verbeteren maar de versnellingsbak van de auto blokkeerde aan het eind van de pitstraat. Lewis Hamilton reed dus in de eerste drie vrije trainingen altijd de beste tijd. Of hij straks - start om 14 uur - ook als pole-men op het schavotje zal kruipen zien we in een ogetwijfeld spannende kwalificatie.(Walter Rombauts)
Het was weer snel gefikst voor Lewis Hamilton in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Hongarije ! Hij liet 1'23"949 op het timebord zetten en dat was meteen de normtijd waar iedereen zich op te pletter kon rijden. Nu deed dat daadwerkelijk niemand. Figuurlijk wel, want de verdienstelijke Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault naderde tot op 0,351" van de tweevoudige wereldkampioen in zijn Mercedes. De Australiër Daniël Ricciardo in de tweede Red Bull reed een lange stint, bijna driekwart van een GP. Op twintig minuten voor het einde begaf de Renaultmotor het en moest hij het gras in. Maar zijn rondetijd was wel voldoende om Nico Rosberg van een derde plaats te houden.
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spinde tot twee keer toen en ziet tot morgen tenminste een schitterende Kimi Räikkönen voor zich staan. Maar Ferrari sluit duidelijk nog niet aan bij de Mercedes-tandem. Red Bull op het eerste gezicht wel, maar de "houdbaarheid" van de Renaultmotor blijft toch altijd een vraagteken. Net zoals voor Carlos Sainz jr en Max Verstappen in de Toro Rosso. Beide jonge gasten deden het zeer goed; respectievelijk zesde en elfde. Ook Fernando Alonso in de Mc Laren met de "Singer", sorry - Hondamotor verdient een onderscheiding voor een achtste plaats. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen die al meer op racen gaan gelijken. In de namiddag zijn er dan de kwalificaties voor de "pole" van zondag. Een verrassing is niet uitgesloten maar uiteraard aast Lewis Hamilton daarop.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
HAMILTON RIJDT IEDEREEN KANSLOOS IN FP1 IN HONGARIJE
Omzeggens direct na het vrijgeven van anderhalf uur eerste vrije traingen, zette de regerende wereldkampioen in zijn Mercedes de snelste tijd: 1'25"291. Hoewel ploegmaat Nico Rosberg verbeten aan die chrono frutselde, kon hij toch niet dichter komen dan 0,106" van de kopman. De Brit wordt binnen het Mercedes-team geen nummer één genoemd, maar is het in de praktijk wél. De - onterecht - bekritiseerde Kimi Räikkönen (Ferrari) liet de derde tijd opschrijven, maar op iets minder dan zes minuten werd voor hem de rode vlag nog eens gehanteerd. De voorvleugel van de Ferrari vloog aan diggelen, zonder dat de Fin een aanwijsbare fout maakte.
De eerste rode vlag van de wedstrijd "wapperde" toen Sergio Perez (Force India-Mercedes) op net geen uur trainen in bocht vijf hard met de vier wielen over de curbstone's reed. Rechts achter was de ophanging niet in staat die brute oscillatie te verwerken en brak af. Daardoor belandde de bolide tegen een grasmuur, werd van daaruit naar de vangrails aan de overkant gecaramboleerd en buitelde aan een "aftelpaal" 150 meter over de kop. Zoals verwacht werd de coureur vanuit zijn hachelijke positie bevrijd. De rolbeugel, het veiligheidsharnas en het HANS-systeem volbrachten prachtig hun rol. Sergio Perez wandelde heelhuids terug naar de pits. Weg rode vlag, terug racen !
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) kwam ook in de arena van de prachtige Hongaroring waar hitte heerst. Wat hij ook aan "spitzfingergefüll" uit zijn stuurtje perste, hij bleef achter de Red Bull's van Kvyatt en Ricciardo "plakken". Eergevoel deed hem "broekvent" Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) naar een plaatsje achter hem verwijzen. Maar die snelle puber deed het toch weer niet slecht. Samen met zijn ploegmaat Carlos Sainz, vindt hij aansluiting bij het selecte groepje grote namen die voor podiums, punten en een enkele voor de zege en de wereldtitel 2015 rijden (lees: Hamilton en Rosberg). De "rest", Williams-Mercedes en Ferrari, Red Bull en zelfs Mc Laren "tuffen" er met een al dan niet grotere kloof achter. Straks om 14 uur, tijdens de tweede vrije oefeningen, kunnen die machtsverhoudingen nog wel wat verschuiven. Maar wellicht geldt dat niet voor Mercedes. Die blijven als lichtende hemellichamen vooraan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HET HEILIGE HUISJE VAN DE F1 MOET OVEREIND BLIJVEN
De Formule 1 zoals die als " opperste kunst van het autorijden" uit de techniek is geboren moet overeind blijven. Nu, 65 jaar nadat het "Wereldkampioenschap van de Autocoureurs" officieel is ingesteld (1950) dreigt een beeldenstorm de heiligdommen van dat moeilijk na te vertellen heroïsche tijdperk te vernietigen. Een eerste "beeld", zeg maar Monument, dat dreigt omgekeild te worden is Bernie Ecclestone (84). Net als geen enkele sterveling heeft hij het eeuwig leven. De aasgieren cirkelen al boven hem, en nu en dan al heel dichtbij rond hem. Zoals het lankmoedige bericht dat de F1 zou worden verkocht aan een Amerikaanse/Arabische constructie.
Of hoe de President van de "Fédération de l'Automobile" (FIA) op de Place de la Concorde, de zeer autosportdeskundige Jean Todt, er openlijk vertelt dat de Formule 1 geen prioriteit meer heeft, maar eerder de mobiliteit en de Formule "E" (races met puur elektrische éénzitters, clownesk door een dwaas technisch reglement) voorop stelt. Jean Todt is de opvolger van Max Mosley - dikke vriend van Ecclestone - die in een kwalijk licht kwam door zijn nazi-getinte sm-spelletjes met een drietal gewillige dames die hem maar al te graag met een halsbandje lieten rondkruipen en er zweepslagjes bovenop gaven. Max, technisch F1-kenner bij uitstek, briljant jurist en gewoon steengoed President van de FIA wist niet dat webcams zijn excentrieke liefhebberij op het internet brachten.
Heibel. Afrekening onder grote bazen en bonzen. Dus moest Max Mosley weg en kwam er een eerder anders geaarde President aan de macht. Evenwel ook niet zonder zonde. Overigens is in ieder Helig Huisje "De Zonde" als snoep aanwezig. Het verbodene, het zondige, is altijd het plezantste geweest. Ook al zoekt ieder rechtgeäard mens naar een Godsbegrip dat universeel onze pekelzonden zal vergeven. Ondertussen is de F1 zoals hij historisch is gegroeid in levensgevaar. Daar moet het gezonde verstand - als dat nog bestaat - iets aan doen.
Door bijvoorbeeld niet alles te strikt te reglementeren. Laat ingenieurs vrijer in concepten, zowel de aerodynamische-, de mechanische en de elektrische. Volgend jaar zal de F1 weer een wezenlijke metamofose ondergaan. Er zal vraag zijn naar échte Autocoureurs. (met een hoofdletter omdat het over een wetenschap gaat en niet over Disneyland). De rijkeluiszoontjes zullen plaats moeten ruimen voor stuurgenieën. Ze zullen in dat Heilige Huisje voor leven en niet voor dood en verderf zorgen. Dat de onstoffelijke oppermacht die bestaat, die heerlijke zonde van de rollenspelletjes in de F1 welig laat tieren. Godsbegrip en Zondebesef zullen elkaar bekampen.
Jules Bianchi (25) die op 18 juli in zijn geboortestad Nice is overleden, is de eerste nadat Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in de Tamburrello-bocht in Imola het leven liet. Die als veelbelovend coureur in de GP van Japan in oktober 2014 in de coma is gebleven. Gelukkig wordt er nu opnieuw - door o.a. Jean Todt - aangedrongen op een nog veiliger Formule 1. Een heilig huisje dat moet verder bestaan in zijn oorspronkelijke grootsheid. Zelfs als straks alle zondaars de geneugten hebben moeten afleggen die ze zo intens hebben mogen proeven. De champagne, de hete vrouwen, de razende auto's, het leven als halfgoden. Wie dat heilige huisje betreedt moet erin bidden "que la fête de la vie peut continuer encore longtemps". Een puur zondig gebed. Vanaf vrijdag is er de GP van Hongarije. Op de Hongaroring nabij Budapest. In een heerlijk land.(Walter Rombauts)
MEMORIES: GILBERT STAEPELAERE WON VIER KEER IN IEPER
Het is zomaar een losse anekdote. Bladje voor bladje wordt een archief van 50 jaar autp- en autosportgeschiedenis ter hand genomen. Vandaag kwam ik Gilbert Staepelaere tegen. Hij liet me eraan herinneren dat hij vier keer de Rally van Ieper heeft gewonnen. De eerste keer was dat in 1969 in een Ford Cortina met André Aerts. In 1970, ook met Aerts, was dat in een Ford Escort. Gilbert Staepelaere was de man die de Escort groot maakte. Ford is hem daarvoor eeuwige dankbaarheid verschuldigd maar heeft dat niet gedaan. Ford België, waar Gilbert werkte, heeft hem eerder onheus behandeld. Of toch niet zoals het hem toekwam. Tot daar. In 1972 won het duo nog eens en in 1974 won hij met "Jimmy" (Jean-Pierre Cuvelier) een vierde keer. Wellicht werd dat zijn bloemrijkste overwinning in Ieper.(Walter Rombauts/Foto: Gazet van Antwerpen)
PEUGEOT WON 500 MIJLEN VAN INDIANAPOLIS IN 1913 MET REVOLUTIONNAIRE MOTOR
Nadat Peugeot met het Type 1 zijn eerste en laatste stoomaangedreven Peugeot had opgegeven in 1889, begon voor het merk in de aanloop naar de volgende eeuw een fascinerende geschiedenis met vele hoogtepunten. Zoals het winnen van de 500 Mijlen van Indianapolis in 1913. De Fransman Jules Goux (°1885 en +1965 in Valentigney) maakte temidden van de vooral Amerikaanse bolides een weergaloze publiciteit voor het in 1810 opgerichte "Peugeot Frères et Co". Jules Goux was ingenieur bij Peugeot en ontwikkelde de eerste Peugeotmotor met bovenliggende nokkenas.
Die had als enorm voordeel dat de lange stoterstangen kwamen te vervallen. Dus minder wrijvingsverliezen, preciezere opening- en sluiting (soms overlapping) van de in- en uitlaatkleppen en daarmee ineens een betere cilindervulling. Met intensere verbranding van lucht-benzinemengsel en dus een hogere neerwaartse werkdruk op de zuiger. Deze Peugeot-motor was een eerste grootse en wereldwijd geziene omwenteling in de geschiedenis van de Indy 500 die in 1911 zijn geschiedenis begon. Een landgenoot van Jules Goux, René Thomas (°7 maart 1886 en + 23 september 1975) won in 1914 met een Delage. Mercedes was in die periode ook aanwezig, maar de ster schitterde daar niet.
Een vertellinkje, een fabeltje, een anekdote, wil gezegd hebben dat Jules Goux en zijn boordmecanicien Emil Begin, tijdens de pitstops champagne tegen deshydratering dronken. Zes flessen wil de overlevering van 102 jaar geleden. "Dan moet Jules dronken over de zegemeet zijn gereden...? Is het waar. Niemand die kan getuigen leeft nog. Het is overlevering en ieder klein detail wordt bij het volgende verhaal nog eens opgeblazen.
Maar misschien is het wel waar. Ik heb met eigen ogen in mijn autoleven gezien hoe de Zweed Stig Blomqvist (Saab) voor de start van de toenmalige echte Boucles de Spa van monument Alphonse Delettre, een fles aquavit zien leegdrinken. Ook tijdens de beroemde Rally's van Ieper heb ik kampioenen met wat "Paters van Westvleteren" - daar vlakbij o.a. de Kemmelberg - zien genieten en dan de start nemen van een nieuwe "boucle"...en winnen. Wie zal het zeggen. Maar Jules Goux was een groot autocoureur, onbetwistbaar.
Als coureur debuteerde Jules Goux in 1905 en in 1908 en 1909 won hij de GP van Sitges in Spanje. Peugeot vroeg hem fabrieksrijder te worden. Zo geschiedde en hij zette een orgelpunt neer in de "Cup de la Sarthe" in Le Mans, elf jaar voordat de "l'Automobile Club de l'Ouest" met de 24 Uren van Le Mans de grootste auto-industriële confrontatie tussen autoconstructeurs creëerde. Jules Goux reed na WOI nog drie keer in Indianapolis en eindigde binnen de eerste drie. Steeds met Peugeot. In al zijn volgende deelnames kreeg hij met mechanische pech af te rekenen. Hij won ook de eerste GP van Italië in Brescia en eindigde in een Bugatti zijn coureursloopbaan.
Dit alles om eigenlijk te vertellen dat Peugeot stormen heeft doorstaan, er zogoed als ongehavend is doorgekomen, tenzij je de inmenging van 7% van GM sinds 2011 - na de bankencrash in 2008 - als klein litteken wil beschouwen. Vandaag vecht Peugeot nog steeds mee op het hoogste vlak van autotechnologie. Vooral inzake motoren. De productie- en personeelskosten worden echter steeds zwaarder...terwijl de winstmarges soms heel nipt zijn... Robotten rukken op om die kosten te dempen. CEO van Fiat, Sergio Marchionne die het noodlijdende Chrysler inlijfde, heeft jaren geleden al gezegd dat er in de wereld maar plaats zal zijn voor een zestal autoconstructeurs. Wie "maar" zes miljoen auto's per jaar fabriceert moet met een sterkere partner vrijen.
Zijn Fiat-President John Elkann -rechtstreeks afstammeling van de familie Agnelli - heeft nu al voor de derde maal het machtige General Motors (derde autoconstructeur ter wereld vandaag) ten huwelijk gevraagd. Maar Mary Barra, President van GM, is voorlopig niet te verleiden. "Dan worden we de grootste autoproducent ter wereld", fluisterde de charmante duivel Sergio Marchionne haar in het oor. Fiat-GM zou dan over VW en Toyota wippen die nu één en twee zijn... Maar is die Sergio nog zo imponerend, Mary ziet de 34 miljard euro schuld die hij in zijn Fiatdoos achter zich aansleept, niet als een schoonheidsvlek, maar wel als een wrat. Die schuld is in de jongste vijf jaar opgelopen, zijnde een negatieve "sprong" van 62%.
Sergio Marchionne, die vorig jaar Ferrari-president Luca di Montezemolo ontsloeg, pikte de 18 miljard euro die "Luca", rechtsreeks door Enzo Ferrari destijds aangeduid als President, netto had verdiend aan het fetisjistmerk netjes in. Hij kapte ze in de Fiatput. En kreeg flinke bonus. Hoeveel doet niet terzake, want dat neigt naar jaloersheid, de meest kwalijke, ziekmakende zonde die in de wereld tiert. Allé, John Elkann ving voor de derde keer bot bij Mary Barri. Maar geeft niet op. Maar omdat het lang duurt eer een industriële vrijer wordt gevonden, wordt nu ook PSA Peugeot-Citroën in het vizier genomen. Dit kroonjuweel dat het langst van allen in privé-familiebezit bleef, is verleidelijk. Peugeot won ook de 24 Uren van Le Mans 1993 met de "905". Na een terugkeer om Audi te verslaan moesten ze afzien van deelname. Dit onder druk van de wereldwijde crisis sinds ; die eigenlijk nu, acht jaar later..., in nog ergere mate opnieuw begint
Peugeot moet terugkeren, naar huis, in La Sarthe. Waar wereld-autogeschiedenis is gereden en geschreven. Doen zoals hun pionier-coureur Jules Goux deed. Van Amerika terug naar La Douce France, om er in 1926 de GP van Frankrijk in Miramas te winnen. Naast de GP van Europa in Spanje dat jaar. Moest hij reïncarneren hij haalde "zijn" merk uit de woestijnrally's die tijd- en geldverlies zijn en geen sikkepit bijdragen aan "image-building". Hij zou de "Leeuw van Sochaux" weer naar Le Mans halen. Het Mekka van de autosport met als omkransing het "World Endurance Championship" (WEC) waarin ze zich konden meten en...winnen van Porsche, Audi of Toyota. Zoiets onthoudt het publiek. Zitten daarin niet de potentiële autokopers, samen "het volume" vormend waarop een fabriek kan dijen en robotten buiten houden. Enfin, dat was iets over Jules Goux, een wereldwijde pionier van Peugeot. (Walter Rombauts/Foto's Peugeot, Fiat en GM en wr)
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) heeft de GP van Engeland gewonnen. De negende race om het WK F1 2015 die is verlopen als een thriller. Vooral omdat de Brit die de "pole" had gereden zich liet verrassen door de braziliaanse "veteraan" Felipe Massa (Williams). Ook de Fin Vallteri Bottas in de tweede Williams wipte over de lokale held. Nico Rosberg zag vanop de vierde plaats een wig gedreven tussen hem en zijn ploegmaat. Williams leidde de GP van Engeland ! Twee safety cars in vier ronden omdat eraf was gegaan, met hem ook Grosjean. Even trokken er al wolken samen over Silverstone omdat de coureurs achter die safety cars bij elkaar mogen aansluiten (in tegenstelling tot achter de "Virtual Safety Car", tijdens dewelke de tussenstanden moeten behouden blijven).
Nadat de piste terug "groen" werd, stond Felipe Massa als leider onder zeer hoge druk. Nog wel het meest van ploegmaat Vallteri Bottas die op zijn beurt op de staart werd getrapt door derde rijdende Lewis Hamilton. Doordat de weerman met welles-niet-regen vanaf de 35ste ronde ook wilde meespelen in de thriller, begonnen berekende, soms impulsieve, soms ronduit domme bandenwissels. Uit die verwarring kwam Hamilton in de 46-ste ronde definitief als leider en latere winnaar.
Voor 140.000 toeschouwers reed hij naar de zege die hem in de WK-stand verstevigt en 17 punten voorsprong laat nemen op ploegmaat Nico Rosberg die vorige race in het Oostenrijkse Spielberg won. Sebastien Vettel (Ferrari) finishte derde en spoot mee champagne in alle lachende gezichten. Ploegmaat Kimi Räikkönen (Ferrari) geraakte het noorden kwijt, begon wat te klungelen en moet zijn statuut bij de Scuderia wellicht herbekijken. Buiten deze vijf klinkende namen, Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa en Bottas, mogen de overige stuurwielridders zich leuke figuranten noemen.
Max Verstappen ging ook in de zandbak. Niet als clown, maar eerder als zichzelf overschattende tiener. De tweede keer op negen races. Leergeld. Het nog niet droge achter zijn oren zal wel opdrogen. De GP van Engeland maakt duidelijk dat tweevoudig wereldkampioen (2008 en 2014) op weg is naar zijn derde. Iemand is het ook groots deed is Fernando Alonso die met die ezel van een Mc Laren-Honda een eerste WK punt scoorde dat aan de tiende plaats is verbonden. Ron Dennis, Eric Boullier van Mc Laren en Yasuhisa Aria van Honda mogen naar Japanse gewoonte een diepe buiging maken voor de Spanjaard. Zonder "hot saké" vanavond. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
MC LAREN'S STARTEN 17DE EN 18DE STRAKS IN SILVERSTONE
Eric Boullier, teambaas van Mc Laren-Honda ziet met lede ogen aan hoe de twee Mc Laren-Honda's in de bakermat van de Formule 1, Silverstone achteraan op de startgrid staan. Fernando Alonso 17de, Jenson Button 18de, allebei wereldkampioenen. Het huwelijk tussen het historische team en motorleverancier Honda is niet geslaagd te noemen. Er doemen kwalijke kantjes op. Commerciële partnerdeals worden uitgesteld of afgezegd. Mc Laren als merk kan zich dit niet veroorloven. Fernando Alonso bewaart er zijn humor over "Het moet altijd eerst slecht genoeg gaan om het daarne beter te hebben..."(sic)
De Japanner Yasuhisa Arai is het hoofd van een eigen opgezet motorteam bij Honda dat de V6 Turbo Hybrid biceps moet geven. Naar Japanse gewoonte blijft hij rustig onder het drama dat zich afspeelt. "Het is een langlopend programma", placht hij te zeggen. "Het gaat niet over enkele weken, maar over jaren..." Dat terwijl Eric Boullier dagelijks aan dat maskerachtige Japanse hoofd zit te zeuren. Wàt er precies achter de schermen wordt gezegd blijft - voorlopig - geheim. Maar dat er een zwarte Japanse haar in de Britse Mc Laren-boter is gevallen is duidelijk.
Silverstone is één van de snelste races van het seizoen. Er wordt zo om en rond 227 km/h gemiddeld gereden. Dat wil zeggen dat er vaak op vollast tegen zo'n 335 km/h wordt gereden en de traagste bocht tegen ongeveer 85 km/h. Op die cijfers zitten natuurlijk kleine spelingen. Ze hangen af van het grote hart van de piloot in kwestie, van de motor- en remtechniek, en van de bandenstaat. In Silverstone is het vandaag moelijk een strategie te kiezen. Eén of twee bandenwissels ? Als het asfalt héél warm is, wreet dat aan de banden alsof het snoepjes waren. Gelullig kondigt het weerbericht 19°c aan en een asfaltwarmte van 32°C. Straks (14 uur) weten we meer als 52 ronden van 5,891 km doorheen 18 bochten, voor de wielen worden geschoven.(Walter Rombauts)
HAMILTON VERTREKT UIT POLE-POSITION IN GP VAN ENGELAND
Zelfzeker in de kwalificaties heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met 1'32"248 alle glans weggeveegd van degenen die dezelfde ambitie koesterden. Nico Rosberg, dominerend in de twee van drie vrije trainingen, ziet zich tweede. Felipe Massa, uitzonderlijk sterk, bracht de Williams-Mercedes op de derde plaats in de oersnelle kwalificaties. Kimi Räikkönen, gaat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vooraf, beiden in een Ferrari. Max Verstappen (Toro Rosso) haalde Q3 niet en belandde op een 13de plaats. In de derde vrije training (FP3) vanochtend bezette Max zelfs de 5de plaats. Maar technische problemen hielden hem weg uit Q3.
Niet slecht voor een tiener als men ziet dat twee wereldkampioenen, Fernando Alonso (2005-2006) en Jenson Button (2009) door het manke huwelijk van Mc Laren en de Hondamotor genoegen moesten nemen met een respectievelijk een 17de en 18de plaats. Morgen is er de GP van Engeland waarin Nico Rosberg toch zal pogen wat af te vreten aan de achterstand van 10 punten t.o.v. leider in de tussenstand Lewis Hamilton. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) pakte de vierde chrono en Kimi Räikkönen ging voor de vijfde en staat daarmee voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de andere Ferrari.(wr)
FORMULE 1 IS EEN SPIEGEL-OEFENING, WINNEN VAN ZICHZELF
Zondag is er de GP van Engeland, eigenlijk de wieg van de huidige F1. Precies 65 jaar geleden. Lang voor WOII waren er al F1-races. Maar in 1948 is het allemaal in een vorm gegoten die "officieel" is bij de FIA die uiteindelijk minstens 169 landen vertegenwoordigt. Jean Todt - ik sta nu recht in het teken van trouw - is er de president van. Hij heeft meer aandacht voor de verkeersreglementen, de homologaties van voertuigen, dan voor de Formule 1 zoals die sinds 2014 is geworden. Jean Todt is in de jaren '64 begonnen als navigator van ik weet meer wie in een Peugeot 404. Hij is gewoon een HELE grote mijnheer.
Niettegenstaande hij Michaël Schumacher bij Ferrari heeft "opgevoed" tot wat de ongelukkige Michaël nu is, heeft hij nooit het ware inzicht gehad in wat F1 nu precies is. Heilige broeder Ayrton Senna da Silva (driemaal wereldkampioen) heeft me dat eens - dank aan Thierry Boutsen - eens glashelder uitgelegd. "Ik spreek met God als ik een "pole-position" mogelijk maak. HIJ antwoordt. En ik voer uit." Dat Godsbegrip is niet meer essentieel aanwezig in de F1. Logisch. Mooie, geldzuchtige, drank- en narcistische vrouwen in overvloed... Er wordt op een slokje sperma en champagne meer of minder niet meer gekeken. Om het nog braaf te houden.
Als straks de derde vrije traingen voor de GP van Engeland beginnen, zouden - niet Kimi Räkkönen omdat ie zichzelf kent - de overigen eens goed in de spiegel moeten kijken. Tegenover de werkgevers (FOCA, FOTA...FIA), Ferrari, Renault en Mercedes, en daarmee tegelijkertijd het hoog gewaardeerde publiek wereldwijd zijn de "snotneusen" dat verplicht tegenover zichzelf. Het is een zalige verwennerij die F1, zonder dat je wordt onthoofd. "A brave New World" van het destijds verboden boek van Aldous Huxley is niet de bedoeling. Maar als je in de trillende spiegeltjes van je bolide kijkt, ga dan thuis ook eens voor de spiegel staan. En oordeel - vooral - over jezelf. Zondag is er de GP van Engeland in Silverstone.(wr)
ROSBERG OOK SNELST IN FP2 NA HAMILTON'S MOEILIJKHEDEN
Nico Rosberg die vanochtend de snelste tijd reed in weerwil van versnellingsbakproblemen, staat ook bovenaan in de tweede vrije trainingen. Toch kon de Duitser dit pas realiseren nadat Lewis Hamilton mechanische problemen kreeg aan de Mercedes W06. Rosberg ging nipt Kimi Raïkkönen (Ferrari) vooraf. Morgenochtend zijn er de derde vrije trainingen, waarna de kwalificaties. Dan is er een eerste silhouette van hoe de race er zondag zal uitzien.(wr)