Zondag wordt met de GP van België in Francorchamps de elfde race om het WK Formule 1 gereden. In de voorlopige stand daarin staat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met Mercedes W06 aan de leiding, ei zo na achtervolgd door ploegmaat Nico Rosberg, die zijn WK-kansen weer gaaf ziet. Ferrari-ridder Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen, "sukkelt" er wat achteraan, maar wil niet gezegd hebben dat hij geen wereldkampioen meer kan worden na 19 races. Leuk is ook dat de Fin Kimi Raïkkônen door Ferrari voor 2016 is behouden. Dat is verstandig van teambaas Arrivabene. Kimi, grillig van karkter, "enfant-terrible" ongetwijfeld, is een Grote Autocoureur. Hij won in 2007 overigens met Ferrari zijn eerste wereldtitel. Morgenochtend beginnen op het historische tracé de eerste vrije oefeningen.
Met veel vraagtekens, want veel teams hebben gebruik gemaakt van hun "tokens" om upgrade's uit te voeren. Daardoor zijn de kaarten onder de merken weer dooreengeschud. Figuurlijk begint iedereen met een propere lei. Ook Hamilton, die recent werd bekritiseerd wegens iets te decadent fuiven. Maar teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft hem verontschuldigd. Formule 1 is het Rijk der Levenden. De tijd dat na iedere GP ook een begrafenis volgde is gelukkig voorbij. Intens proeven van het leven, vreugde drinken als nectar, met pikante pitpoezen, champagne, is leuker dan oorlogvoeren. Alleen dwazen kunnen anders denken. De Formule 1 bestaat als WK ingesteld nu 65 jaar.
Een heel boeiend verhaal. Dat gaat van "stomme" Alfa Romeo Tipo's 158/159 via de "Zilverpijlen" van Mercedes in 1954 en 1955 over de "mid-rear-engine" van John Cooper's bolide's naar de 3 liter twaalfcilinder Ferraris, naar tot vandaag de gecompliceerde hybrid V6-motoren ingenieurs slapeloze nachten bezorgen. Gelukkig heeft een Toyota Prius-eigenaar niet die kopzorgen. Maar de "simpele" Prius stond wel model voor de embryonale Hybrid-F1. Het verhaal is daarmee niet af. Zo begint het nog maar.
Omdat het niet mogelijk is 65 jaar in enkele vellen te proppen, zal ik - Wout Christiaenssen - gedurende de GP van België telkens een "flitsopname" geven. De gebruikte foto's zijn van Walter Rombauts, de enige beroepsjournalist in België die alleen van zijn pen leefde door alleen over auto- en autosport te schrijven. De anderen moesten nog andere dingen ernaast doen. Ook veel onderwijzers en ambtenaren die tijdens hun werkuren wat bijschreven. Walter Rombauts "leidde" speels zoals hij altijd was, elf autojournalisten op. Eén monument onder hen heeft zich tot de beste ooit in ons land ontpopt: Koen Wijckmans. Zijn naam is een waarborg voor kwaliteit, echtheid en vakkennis. Een gouden pen gehanteerd door een gouden mens.
|