Mercedes zou met een te lage bandenspanning (-0,3 PSI in linkerachterband LH) onder reglement zijn vertrokken en Ferrari met een te hoge. De stewards hebben een onderzoek bij de twee marken ingesteld. Natuurlijk is de bandendruk mee bepalend voor tractie, opvangen van zijdelingse krachten en globale wegligging en handelbaarheid van de auto. Maar als dit "spijkers zoeken op laag water" doorgaat en Hamilton zou daardoor zijn zekere zege - met weliswaar maar 25" voorsprong op Vettel - verliezen, dan maakt de F1 zich belachelijk. Ook al is tussen de regeltjes lezen belangrijk. Ook niet vergeten dat de warmte-ontwikkeling tussen de bandencompound en het asfalt voor een schommeling in bandendruk kan zorgen. Maar de dikgevreten stewards van de F1 hebben dit net voor de start vastgesteld. Winnen van start tot finish, als een paradijsvogel, dertig jaar jong en eindelijk verlost van het te strenge juk van Ron Dennis écht begint te leven, maakt mensen afgunstig. Hoe het ook afloopt, de stewards zouden beter hun "buikdruk" eens meten of zelfs "behind the wheel" kruipen en de infernale rondendans zelf uitvoeren. Tot groot jolijt van puristen die hen zich maar al te graag belachelijk zullen zien rijden. Vervolg komt.(wr)
|