Deze foto kan je niemand onthouden. Links, Michaël Schumacher (43) zeven wereldtitels zwaar. (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004) Met Ross Brawn als grote drijvende ingenieur achter zijn auto's bij Benetton én bij Ferrari. Rechts, Sebastien Vettel (24), twee wereldtitels zwaar, met als eveneens fenomenaal ingenieur Adrian Newey achter zijn Red Bull-bolide. Het zijn allebei Duitsers. De "ouwe vos" wacht ongeduldig op de dag dat hij zich in de achteruitkijkspiegeltje van de "jonge knul" laat zien. Op dat duel zit iedereen te wachten. Of het er ooit van komt is zeer onzeker. Het konden wel vader en zoon zijn. Op die goeie ouwerwetse vaderdag van 19 maart is daarvan dromen toegelaten. Hoe dan ook, dit is een uniek document.
Wat ze ondereen zeggen ? De jongste : "Ik heb je altijd bewonderd. En nu rijd ik voor je." De oudste: "Goed makker, ik hoop je ooit nog eens in te halen..." Waarop "junghans" niet anders kan dan zijn gave witte slagtanden blootlachen. In de race zie je die nooit. Dan blijven ze verbeten op elkaar. Want Sebastien Vettel wil een hattrick. Wereldkampioen in 2010 en 2011, en ja waarom niet, ook in 2012. Samen mijmeren ze over Fangio, en ook over Senna die Schumacher op die fatale 1 mei 1994 uit zijn gezichtsveld zag wegschuiven uit het leven in de Tamburellobocht in Imola. Voor de oudere "vaders" onder ons blijft Juan Manuel Fangio de grootste.
Bescheidenheid was zijn handelsmerk. Alleen Sir Stirling Moss kan er echt àlles over vertellen. Hij reed er jaren gedwongen achter, zoals Rubens Barichello achter Schumacher. Dat heet strategie, zoals nu Webber achter Vettel. 't Heeft allemaal zijn prijs, zo'n vadertjedag. Voor het gemak geven we het Argentijnse monument ook nog mee. Dan hebben we 14 wereldtitels in de weegschaal in minstens vijf generaties. Alain Prost, Niki Lauda en andere Ayrton Senna's moeten voor de hemelpoorten nog wat wachten, want zij reden allemaal in een tijd dat een autocoureur eigenlijk op vijf jaar oud was. Nu gaan ze langer mee. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Mercedes)