Het Franse duo Bernard Darniche (!) en Joseph Lambert hebben de Opel Ampera vorige zondag als winnaar Monte Carlo binnengereden. Die "Rally van Monte Carlo voor elektrische voertuigen en deze op alternatieve energieën is voor de 13de keer georganiseerd. Vier Ampera's finishten binnen de eerste tien. Een bizar gegeven op een moment dat zowel de productie van de Ampera en de Chevrolet Volt "even" stilgelegd is wegens onvoldoende vraag. Het mag ook geen vertekend beeld geven dat de Opel Ampera de puur elektrische auto's als een Renault Fluence Z.E., een Mitsubishi iMiEV op een Tesla Roadster zou hebben verslagen. De zojuist genoemde stekker-automobielen hebben een uitstoot ZERO. Dat is niet het geval voor de Opel Ampera die voor zijn "extended range" tot iets meer dan 500 km beroep doet op een kleine verbrandingsmotor die 17 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoot.
Bijgevolg is de Ampera een zeer vooruitstrevende Plug-in-Hybrid. Maar dat Opel uitpakt met een zege in de Rally van Monte Carlo is niet verwonderlijk. Gezien General Motors opnieuw de hakbijl wenst te zetten in twee fabrieken (Bochum-Opel en Ellesmere Port-Vauxhall). Dit omwille van overcapaciteit. Worden de twee eenheden de weg van Antwerpen opgestuurd dan zou de overcapaciteit met 30% kunnen worden teruggedrongen. Voor twee jaar bedong Opel tegeover GM nochtans een werkzekerheid tot 2014 mits een besparing van 265 miljoen. Nu General Motors een participatie nam van 7% in PSA Peugeot-Citroën verhoogt de Opel-affaire ook de druk op de Franse groep die eigenlijk ook kamp met overcapaciteit. Hopelijk kunnen sociale bloedbaden worden voorkomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)