Na de manifestaties en onlusten rond Manama, nu het gedonder van de 2,4 V8 - motoren op het circuit van Sakhir waar zondag dan toch de GP van Bahrein zal doorgaan. WK-leider Lewis Hamilton liet er direct geen twijfel over bestaan dat hij met 1'33"572 de snelste man was in de eerste vrije oefeningen. Zelfs regerend wereldkampioen Sebastien Vettel (Red Bull-Renault) moest genoegen nemen met een tweede chrono: 1'33"877. Nico Rosberg, winnaar van de jongste GP van China, klokte de vierde tijd en zijn ploegmaat Schumi de zevende. Volgens Nico Rosberg werkt de lange rechte lijn voor de pits in het voordeel van de zilverpijlen, maar is het oppassen geblazen met de bandensleet. Straks wordt de tweede vrije oefening gereden.(wr)
Als er nog maar een vleugje van waar is dat een lid van Force India huiswaarts keert omwille van een incident gisteren na valavond bij de terugkeer naar het hotel. Er is een molotov-cocktail naar de wagen gegooid waarin vier leden van het team zaten. Niemand werd gewond. Of er is de bewijsbare waarheid dat er oproer is tegen een dictator terwijl de vierde race van het WK F1 2012 in sereniteit moet kunnen worden gereden, dan is het vanwege FOCA en FIA een foute inschatting van naar dat - olierijke - eiland te gaan. De financiële inzet ervan is bekend.
Als FIA of Bernie Ecclestone de race afblazen zijn de organisatoren verlost van een torenhoge som van 35 miljoen. Mochten Bahrein afhaken, dan moet dat geld worden betaald aan de FOM (Formule One Management). Dat is een essentie waarmee teams en vooral de coureurs in essentie niets mee te maken hebben. Oproerkraaiers tegen de zetelende overheid worden door de politie beschoten met granaten en pepperspray. Vorig jaar werden tijdens éénzelfde scenario 48 mensen gedood. Wegens die rellen werd de woestijnwedstrijd afgeblazen. Was het verzet tegen de regering gericht, dan keert de afkeer en woede, zich nu ook naar de F1 zelf "omdat het evenement ter meerdere eer en glorie van de dictator wordt opgevoerd..." Dat zint de opstandelingen niet.
God, Allah, welk opperwezen dan ook, bewaart in deze kwestie ook kies het stilzwijgen. Ook de organisatoren en de overheid, zowel de sportieve als de wereldlijke bewaren de stilte. Alleen ene mijnheer Nabeel rajab van een mensenrechten-organisatie aldaar zegt "dat het niet de bedoeling is ook maar iemand van het F1-circus kwaad te doen..." Even bemoedigend als twijfelachtig als ondertussen vast staat dat de ere-voorzitter van het WWF op olifantenjacht gaat...Rare wereld van trompen en trompetten.
"Ik tracht het allemaal van me af te zetten", zei jenson Button op de BBC, "en alleen te denken aan de koers, mijn werk. Ik vertrouw op de beslissingen van de FIA-autoriteiten.. Ik kan me moeilijk indenken dat zij ons in een moeilijk parket zouden brengen." Jenson Button (wereldkampioen 2009) staat tweede in de voolopige stand om de wereldtitel met 43 punten tegenover leider Lewis Hamilton met 45. De wereldkampioen 2008 won dit jaar nog geen race. Maar hij panikeert daar niet over. "Iedere keer op het podium" fantaseert hij, "stelt evengoed mijn WK-kansen veilig." Daar is natuurlijk iets van waar. Net als voor Fernando Alonso die in de nieuwe Ferrari F2012 eerder een koppige ezel voelt dan een steigerend paard. Toch won hij in Maleisië en staat derde in de WK-stand met 37 eenheden. Door de zege van Button in Australië en de driemaal 15 punten van Hamilton is Mc Laren-Mercedes leider in de stand van de constructeurs. Met 88 punten nogal gevoelig voor Red Bull met 64 en Ferrari met 37.
De piste van Sahkir nabij Manama heeft een lange rechte lijn van 1 km waarop de DRS zijn diensten kan bewijzen. Over een hele ronde genomen wordt voor 70% volgas gereden. Het is opnieuw een motorenmatch tussen Mercedes en Renault. Ferrari speelt in dat duel maar een ondergeschikte rol. De pitlane is met 480 meter héél lang en die afstand moet tegen de minimumsnelheid worden gereden. Eigenlijk een factor die voor de bandenwissels van strategisch belang is.
Het is passend dat Romain Grosjean's zesde plaats in China wordt geëerd. Daarom zijn foto links bovenaan het artikel. Na zoveel tegenslag heeft de Fransman zijn ware klasse kunnen bewijzen en tonen dat zijn derde plaats op de grid in Australië geen toeval was. Nico Rosberg en Michael Schumacher met de Mercedes W03 behoren tot de favorieten, al was het maar omdat zij zich gesteudn voelen door de FIA-beslissing dat hun DDRS niet onwettig is. Tevens omdat Ross Brawn vandaag iets beter dan Adrien Newey, de kinetische energie van de uitlaatgassen iets beter langs vleugels en pluimpjes leidt. Ingenieursspielerei. Die het onwezenlijk maakt dat mensen altijd onder elkaar ruzieën. Maar natuurlijk is daar in de echte wereld wel eens reden voor. Dialoog blijkt daarvoor de beste medicijn te zijn. Voor alle partijen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
STOFFEL VANDOORNE OP ZOEK NAAR WINNEND RITME IN F.RENAULT 2.0
Dit weekeinde gaat de "Northern European Cup Hockenheim" door in het gelijknamige historische amfitheater. Dat is een goede gelegenheid voor Stoffel Vandoorne om de eerste afspraak van de Eurocup Formula Renault 2,0 voor te bereiden. Die wordt over twee weken in het Spaanse Motorland Aragon gereden. Stoffel - zo wordt gezegd - trappelt van ongeduld. Maar dat is geloofwaardig want na heel wat wintertests, kan de coureur van Josef Kaufmann zich van zijn beste kant laten zien. Tevens als lid van het RACB National Team in de Eurocup Formula Renault 2.0.
"In Hockenheim zullen er 37 gasten als ik aan de start staan", zegt Stoffel. "Allemaal behept met maar één doel: winnen. Verkeersdrukte op de piste is sowieso gegarandeerd. Zoveel te beter eigenlijk want dat is een situatie waarmee ik een heel jaar zal worden geconfronteerd." Stoffel komt in Hockenheim onder bijzondere omstandigheden aan de start.
"Op mijn programma staan drie koersen van de N.E.C. Op die manier tracht ik beter de races van de Eurocup Formula Renault 2.0 voor te bereiden. Dat wil niet zeggen dat ik er in Duitsland met mijn pet zal naar gooien. Ik ben vast van plan in die "autodroom" met z'n 160.000 zitplaatsen het juiste raceritme te vinden. Dat is belangrijk voor de races die over twee weken in het exotischer Motorland Aragon plaatsvinden. Een podiumplaats zou de beste manier zijn om de samenwerking met het team te beginnen."
Afgaande op wat insiders vertellen heeft Stoffel "snelheid" alvast in de botten. "Het klopt dat we steeds bij de eerste vijf klokten", glimlacht hij. In al zijn bescheidenheid vergeet Vandoorne te vermelden dat hij meer dan één keer indruk naliet. Vooral in Barcelona, waar hij een nieuw ronderecord voor een Formule Renault 2.0 neerzette. Hij wil dit zaterdag en zondag in Hockenheim bevestigen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
NISSAN DELTAWING REED EERSTE REGENTESTEN IN SNETTERTON
Le Mans zonder regen is zeldzaam. Daarom dat de Schot Marino Franchitti en de Duitser Michael Krumm dankbaar gebruik maakten van een doorregend Snetterton in het Engelse Norfolk. Banden, ophanging, schokdemping, remmen en versnellingsbak werden grondig getest op reacties op kletsnat asfalt. Nissan heeft leverancier Michelin om zijn DeltaWing te schoeien. Ook voor de bandenreus is deze excentrieke auto die vanuit "garage" nummer 56 start op zaterdag 16 juni 2012 een bijzonder experiment. Dit voertuig weegt maar de helft van een "klassieke" LMP1 en ook de aerodynamica ondersteunt de wegligging maar voor 50% van een Le Mans Prototype.
Doordat de "rijdende raket" wordt aangedreven door een 1.6 liter Nissan DIG-T-turbo - waarvan het vermogen niet echt is gekend - konden de ingenieurs zich fantasietjes veroorloven. Zo zijn de voorbanden maar 101,6 mm breed (4 inch) en in de pletsende regen snijden ze dan als een mes door boter. Het neigt wat naar de smalle banden voor sneeuwrally's, maar in het geval van de DeltaWing mogen we niet vermoeden dat er daarom eerder een bescheiden vermogen aan boord is. Wel is de cilinderinhoud van die aard dat een laag brandstofverbruik moet zijn gewaarborgd.
Een reden waarom Darren Cox, General Manager Nissan Europe, insinueert "dat het niet is uitgesloten dat de DeltaWing het algemeen klassement zou kunnen beinvloeden." Waarbij meteen vermeld wordt dat de DeltaWing buiten klassement rijdt. Toelating om een etmaal rond te toeren tussen de "classics" werd bij genade van de organiserende "Automobile Club de l'Ouest" verkregen. Nissan hoopt de "24 Uren van Le Mans" uit te rijden. Gezien de slagkracht waarmee het Japanse merk zijn come-back in de internationale autosport maakt, zou dat niet eens verwonderlijk zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Nissan)
Omdat Maxime Martin (26) met een LMP2 prototype van OAK-Racing deelneemt aan de komende 24 Uren van Le Mans op 16 en 17 juni, is hij als zesde lid opgenomen in het RACB National Team. Hij krijgt als ploegmaat crack Bas Leinders, kapitein van het RACB National Team, en ervaren éénzitter- en prototypecoureur. Vorig jaar finishte hij als zevende LMP1 in La Sarthe en ziet met blijdschap de deelname van Martin tegemoet. De auto waar het om draait is de OAK-Morgan nummer 35 waarin Heinemeier Hansson het Belgisch tweetal aanvult.(wr/Foto:RACB)
AUTOPURIST LEON DORSSERS NEEMT AFSCHEID VAN NISSAN BELUX
In minder dan tweeënhalf jaar loodste hij Nissan in België de top-10 van de merken binnen en daarmee werd het merk de Aziatische nummer één in België en Luxemburg. Per 1 april 2012 geeft Leon Dorssers (43), automan "pur-sang", de fakkel door aan Stéphane Chauville (47). Na de overname van Nissan Belux door Nissan Motor Co Ltd in juli 2007 en de aanstelling van managements-zwaargewicht Leon Dorssers in november 2009 werden heel wat veranderingen ten gunste doorgevoerd.
Toen Leon Dorssers vlak na zijn aanstelling 20.000 stuks als jaarverkoop voor het fiscale jaar 2010 vooropstelde, en tevens mikte op het eerste Aziatische merk voor de Belux, werden deze objectieven als overmoedig onthaald. Maar een jaar later - in maart 2011 - (einde fiscaal jaar 2010) werd inderdaad de "barrière" van 20.000 stuks doorbroken. Tot 20.306 eenheden.Weer een jaar later - maart 2012 - werd het afsluiten van het fiscale jaar 2011 gevierd met 21.805 inschrijvingen in België en Luxemburg. Dat resulteerde in een marktaandeel van 3,3%, een plaats in de Belgische top-10 van de merken EN het eerste Aziatische merk in België en Luxemburg. Dit twee jaar eerder dan de vooropgestelde streefdatum.
Leon Dorssers had natuurlijk een sterk productengamma ter beschikking met de cross-overs Qashqai en de Juke als paradepaardjes. Maar ook volgde hij een volledig en tactisch sterk marketingplan evenals een vernieuwd aanbod van bedrijfswagens. Daarenboven richtte hij een nieuwe sterke focus op de aan belang winnende fleetmarkten. Daarvoor hanteerde hij het Nissan Business programma en een geheel verbeterd Nissan-dealernetwerk (met nog 16 nieuwe openingen in het verschiet in 2012). Op lange termijn viseerde hij 5% in België en Luxemburg. Wat gezien de grotere engagementen van Nissan - ook succesvolle in de internationale autosport - geen "mission impossible" meer is.
Eind van deze maand neemt Leon Dorssers afscheid van Nissan Belux om een nieuwe uitdaging binnen de Nissangroep aan te gaan als Vice-President Dealer Netwerk Devlopment en Customer Quality voor Nissan en Infiniti in Noord- en Zuid-Amerika. Die functie vult een indrukwekkende CV aan die Leon Dorssers in 1992 bij Nissan startte.
Leon Dorssers laat een woordje van dank na voor zijn ploeg met wie hij samenwerkte. "Uiteraard ben ik zeer tevreden dat ik deze firma in uitstekende gezondheid kan overdragen. Toch had ik graag nog enkele ideeën verder uitgewerkt. Langs de andere kant wordt mij nu een unieke gelegenheid geboden om een totaal nieuwe uitdaging aan te gaan op een ander continent", zei Leon Dorssers. Hij beklemtoont nog "dat het zonder mijn team en het Nissan Dealernet het me nooit gelukt was de zeer positieve resultaten te boeken. Ik ben dan ook iedere werknemer van Nissan Belux dankbaar voor de volle inzet om die doelstellingen mee te bereiken. Ik wens hen dan ook alle succes toe voor de toekomst.". Daarmee verdwijnt een zwaargewicht in de autocommercie van het Belgisch- en Luxemburgs toneel.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)
STILTE NA ZEGE VAN ROSBERG EN IN OPROERZICHT VAN BAHREIN
Het heeft geen zin de GP van China nog eens te vertellen.
Nico Rosberg heeft op grootse manier gewonnen, een zege die eigenlijk Michaël
Schumacher voor ogen had. Maar naast het feit dat die zijn 17 jaar jongere
ploegmaat niet kon volgen had hij ook nog de pech dat er in ronde twaalf een
wiel afbolde. Onbegrijpelijk, maar waar. Schumi onderging de frustratie die
Barrichello zo dikwijls heeft gevoeld. Hij is en blijft een groot autocoureur.
Maar de les is voor iedereen duidelijk: oud kan tegen jong
niet meer op. Wederzijds respect kan wel conflicten voorkomen. Wijsheid kan
jeugdige overmoed temmen. Snelheid op de baan kan echter door niets worden
vervangen. In dat geval zijn Sebastien Vettel, Sergio Pérez, Nico Rosberg,
Kobayashi, Pastor Maldonado. De zich werende namen zijn Jenson Button, Mark
Webber, Michaël Schumacher en ja, ook al Lewis Hamilton, maar om andere
redenen. De Brit is nog intrinsiek snel maar heeft wel moeite om nog een GP
naar zijn hand te zetten en te winnen.
Nu de FIA alle aanklacht van Red Bull heeft verworpen en de
DRS van Mercedes legaal heeft verklaard, wil Domenicali en Fry van Ferrari er
ook zo snel mogelijk een exemplaar nabouwen. De GP van Bahrein kondigt zich
uitermate spannend aan. Ook op politiek vlak. Want niets is duidelijk over de
veiligheid. FIA-president Jean Todt en F1-baas Bernie Ecclestone houden zich op
de vlakte. De bal ligt in het kamp van de autoriteiten in Bahrein. Als die
afblazen rinkelt de kassa bij Bernie en de zijnen. Daarom is het zo stil. Het
gaat over 35 miljoen min of meer. Tja (Tekst:Walter
Rombauts/Fotos:Mercedes-Benz)
De Duitser Nico Rosberg heeft in de ultieme kwalificatieritten voor de GP van China zijn Mercedes W03 in pole gebracht. Hij liet 1'35"121 aan en ging daarmee Lewis Hamilton (1'35"626) vooraf. Mercedes' ploegmaat en zeven keer wereldkampioen Michaël Schumacher nestelde zich op een derde plaats met 1'35"691. Regerend wereldkampioen Sebastien Vettel viel in de Q2 eens uit de boot en bleef aan de elfde plaats plakken. Dat belooofd een mooie optocht vanuit het middenveld naar de spits met de Redd Bull-Renault. Topman van Mercedes heeft dan toch zijn slag thuisgehaald door de zilverpijlen naar de spits van het veld te brengen. Opgemerkt is de vierde plaats van Kobayashi in een Sauber-Ferrari. Ook Perez slaagde erin Fernando Alonso achter zich te houden (9de) en Massa plakte andermaal gefrustreerd op de 12de plek, net voor diegenen die eigenlijk alleen voor spek en bonen meerijden.
Dat zou vooral te wijten zijn aan een variatie aan de DRS (Drag Reduction System) dat de topsnelheid van de W03's op rechte lijnen gevoelig hoger zou leggen. Lotus diende daartegen klacht in, maar die werd verworpen. Christian Horner van Red Bull ziet het met lede ogen aan, maar zwijgt diplomatisch. Het wordt morgen een intrigerende race. Ook al omdat Lewis Hamilton vijf plaatsen achteruit wordt gezet voor het voortijdig vervangen van een versnellingsbak. Kimi Raïkkönen start vanuit vijfde positien en teammaat Romain Grosjean heroverde wat krediet omdat hij in de Q1 de tiende startplaats veilig stelde.
De GP van Bahrein volgende week zondag 22 april 2012 gaat door. Handige Bernie wist het zo te draaien dat het al dan niet laten doorgaan van de vierde manche om het WK F1 afhankelijk werd van de Bahreinse autoriteiten en organisatoren. Mochten die annuleren in de volgende dagen, dan moeten die toch de 35 miljoen aan Nonkel Ecclestone's management betalen. Kassa, kassa. Dus is de kans klein dat Bahrein nog verder in gevaar komt. Althans het "circus", want de religieus-politieke amokmakers blijven hun onderlinge vete's verder betwisten. Ieder zijn hobby zouden we zeggen. Voor ons blijft dat zeker de Formule 1. Daarin valt ook wel eens een woord, maar bloedvergieten is daarin geen optie. Hoogstens afgoderij. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Met de conceptcar "Numéro 9" verkent Citroën nieuwe horizonten in de DS-lijn. Radicalere keuzes penen in het geslaagde DS-gamma nieuwe perspectieven in het universum van de premiumwagens. Daarbij lieten de designers van het merk zich inspireren door 90 jaar geschiedenis van de uitmuntende auto's om de DS-lijn alle know-how mee te geven. Twee jaar na zijn lancering vond het gamma al meer dan 200.000 kopers. Het bestaat uit de DS3, de DS4 en de DS5. De geschiedenis van deze DS zet zich verder in China. Daarom stelt Citroën op het Salon van Peking in wereldpremière de conceptcar "Numéro 9" voor. Een vooruitblik op de tokomstige stijlelementen van de drie volgende DS-modellen zoals deze Numéro 9 een prestigieuze middenklasse berline is.(wr/Foto:Citroën)
SCHUMACHER SNELST IN TWEEDE VRIJE TRAINING IN SHANGAI
Lewis Hamilton reed de snelste oefentijd in de eerste vrije trainingen. De Brit heeft er alle belang bij van de "pole" te pakken voor de GP van China, want zelfs in dat geval moet hij vijf plaatsen naar achteren opschuiven omdat men zijn versnellingsbak vroeger heeft gewisseld dan mag. Dus...alle gas onder de plank voor de wereldkampioen 2008. In de tweede vrije sessie bleek zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher herboren. Zijn Mercedes W03 vloog als een pijl over de omloop. Met zachte banden, weinig brandstof aan boord en dit keer een subliem vernieuwde DRS.
Daartegen had Lotus klacht ingediend, maar de FIA verwierp die. Lotus kent overigens problemen. Kimi Raikkönen raakte niet ver en Grandjean al evenmin. Vooral voor deze laatste is de derde GP van het seizoen belangrijk. In de eerste twee bracht hij er - gewild of ongewild - niets van terecht. Buiten die derde plaats op de startgrid in Australië dan.Alle voorname teams hebben trouwens een aero-update gedaan voor China.
De derde vrije trainingen zijn voorzien voor morgenochtend (8.30 uur onze tijd) 14 april 2012 en daarin zal alles duidelijker worden omdat de auto's dan bijna zonder uitzondering al in race-configuratie zullen de baan op gaan. Momenteel ging Schumacher met een tijd van 1'35"973 motorvennoot Lewis Hamilton vooraf waarna Sebastien Vettel met een derde chrono de "honneurs" waarnam voor de Renaultmotoren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Vanaf maandag 7 mei 2012 zal de Dacia Lodgy die in Genève is voorgesteld bij ons in de showrooms staan. Daarmee wordt na de Logan, de Sandero en Duster de modellenreeks van Dacia nu uitgebreid met de Lodgy. Het is een monovolume met zeven zitplaatsen gericht naar een publiek dat gewoonlijk tweedehandswagens koopt en alleszins op zoek zijn naar een polyvalente auto voor een redelijke prijs. De Lodgy is 4500 mm lang en heeft daarmee de afmetingen van een monovolume van het C-segment voor de prijs van een monovolume uit het B-segment.
In België wordt de auto aangeboden in drie uitrustingsniveau's. De prijzen beginnen vanaf 9.990. In de topversies zit een Media Nav multimedia-systeem dat een 7" touchscreen heeft. Lodgy biedt drie motoren aan: 1.6 MPI 85, een 1.5 dCi 90 en 1.5 dCi 110. De nieuwe 1.2 TCe 115, die in de Renault Mégane en Renault Scénic voor het eerst werd gebruikt, zal de familie krachtbronnen aanvullen.
Renault - dat Dacia in de portefeuille heeft - claimt dat de Lodgy de eerste vertegenwoordiger is van een nieuwe generatie Dacia's. Het merk staat symbool voor degelijke en goedkope mobiliteit. Toch hebben de eigenaars een voertuig met allure, degelijkheid en comfort. Het stijgt uit boven de idee dat Renault heeft/had om een absolute minimumwagen te bouwen. Een Dacia laat toe een glas champagne te heffen. Al was het maar omdat viervoudig wereldkampioen Formule 1, Alain Prost er ongemene stijl aan gaf in de Andros Troféën. De nu ook weer bezadigder kampioen is in de Formule 1 de ambassadeur van Renault zoals dat heet.
Daar is reden toe want Renault rust liefst vier teams uit met hun sublieme motoren. Grote concurrent is Mercedes en in mindere mate Ferrari. Of hoe een Dacia dichtbij wereldtop ligt. Zondag wordt de GP van China gereden. Dat is de derde race om de wereldtitel 2012. Niets met Dacia te maken, hoewel tweevoudig wereldkampioen in zijn flamboyante rijstijl doet vermoeden dat toch enig onderdeel van die Dacia naast een goudklompje heeft gelegen. Aristocratie heb je in alle kringen. Ook in dat van budgetauto's.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Dacia en Renault)
AMATEURISME VAN TOYOTA NEKT KANSEN OM AUDI TE VERSLAAN
Toyota zal niet deelnemen aan de "Zes Uren van Spa-Francorchamps" (3 t/m 5 mei). Dat komt omdat tijdens een training in Le Castellet de Fransman Nicolas Lapierre de enige voorhanden zijnde Toyota TS030 Hybrid crashte. Toyota vertrok daarna ijlings naar hun basis in Keulen om te trachten een nieuwe auto te maken. Maar spijtig genoeg zal die niet kunnen klaar zijn. Het Japanse merk dat ook in de Formule 1 mislukte, maakte bij monde van Pascal Vasselon wel bekend dat Nicolas Lapierre geen schuld treft en dat het moeilijk is de oorzaak van een zo fatale crash te achterhalen.
Op 16 en 17 juni a.s. wordt de "24 Uren van Le Mans" gereden en de wedstrijd van Spa is daarvoor een soort generale repetitie. Nadien nemen alle teams deel aan "La journée de Test" op 3 juni om veertien dagen later de beroemdste uithoudingswedstrijd ter wereld te rijden. Na het forfait van Peugeot beloofde de LMP1 lijst een gloeiend duel tussen Audi en Toyota. Met pikant detail dat tienvoudig winnaar Audi vier auto's inzet. Twee met een "gewone" diesel en twee als hybrid met een speciale lay-out wat elektrische motor en dieselmotor betreft.
In de praktijk komt het erop neer dat de Audi's op cruciale momenten vierwielaandrijving hebben. Toyota schreef twee benzinewagens in met - naar het succesvolle concept van de Prius - alle aandrijving (verbrandingsmotor en elektrische motor) op de achterwielen. Eerstdaags vertellen we de precieze details daarover. Het was een affiche van jewelste, die nu al bekrast is met vraagtekens. Kon Toyota niet vroeger enkele chassis' vroeger voorzien ? Of zit de arrogantie die het merk ging tekenen vanaf ze even de grootste autobouwer ter wereld waren, zo diep, dat ze dachten "crashvrij" te kunnen rijden. Niet één weldenkend constructeur is ooit van die veronderstelling uitgegaan. Le Mans rijden is geen spelletje playstation of Scalextric, geen slotracing, maar wel de meest geraffineerde technische uitdaging. Yoshiaki Kinoshita, Toyota Racing Team President..., zou zich daarover vorige jaren minstens moeten over hebben geïnformeerd. Nu is het te laat.
Omdat Toyota's persdienst in ons land onbereikbaar is voor beroepsjournalisten en we geen foto's willen publiceren zonder toestemming of bronvermelding, staat linksboven de Nissan Deltawing. Deze auto kreeg van de "l'Automobile Club de l'Ouest" garage 56 toegewezen en rijdt buiten klassement mee de "24 Uren van Le Mans". Het is een "happening" omdat de met een 1,6 liter DIG-T motor uitgeruste "rijdende raket" getekend is door Ben Bowlby, dit in het meer dan goede gezelschap van Don Panoz, Dan Gurney (!) en Duncan Dayton's Highcroft Racing. Vanaf de eerste keer dat de auto is buitengereden is alles op film vastgelegd en na de "24 Uren van Le Mans" zullen alle episodes als één langspeelfilm worden aan elkaar gemonteerd. Nissan's DeltaWing kan het wedstrijdverloop - buiten klassement - beïnvloeden. Doordat de auto licht en razendsnel is en minder zou moeten bevoorraden dan de "dikke bakken". Boeiend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
LAURENS VANTHOOR OP RODE LOPER NAAR ZOLDERS HOOGDAG
Met negen verschillende merkhoogdravers aan de start kunnen de organisatoren van de tweede manche van de GT1 in Zolder met vertrouwen naar 20, 21 en 22 april a.s uitkijken. Mijnheer Laurens Vanthoor won met Stéphane Ortelli de kwalificatierace gisteren in een WRT Audi R8 LMS. Vandaag wonnen ze opnieuw en Stippler-Javis maakten in de tweede Audi R8 LMS een mooie dubbelslag waar. Daarmee is de Limburger min of meer aan het genezen van de eenzitterziekte die alle jonge kampioenen hebben doorstaan, hun veel tijd heeft gekost, eer ze inzien dat "de weg naar Le Mans" een alternatief is om "goed je brood te verdienen met autosport". Zolder maakt zich op voor deze hoogdagen. Het is goed erbij te zijn.(wr/Foto:Zolder)
Terwijl Volvo de elektrische auto opgeeft, Opel en Chevrolet niet goed wetend wat aan te vangen met de zogoed als onverkoopbare Ampera en Volt, zet Nissan kranig door met de LEAF. Het is bekend dat de autonomie van EV's beperkt is. Even bekend is dat er geen infrastructuur bestaat van de nodige oplaadpalen die elektrisch verkeer flexibeler zou maken. Nissan kondigde vorige donderdag aan dat het op cruciale punten in Europa liefst 400 gratis snelladers zal neerpoten.
Mark Reuss had het vorige donderdag in de gezaghebbende krant "De Tijd" over de versnelde hervatting van de productie van de Plug-in-Hybrid Volt. Maar dat zijn auto's met een verbrandingsmotortje dat als generator dienst doet. Het laadt de batterijen op als die na 60 km plat zijn. De Nissan LEAF daarentegen rijdt puur met ZERO uitstoot. 't Is vervelend voor de anderen, maar 't is niet anders. Ook waar is dat de Opel Ampera de jongste Rally van Monte Carlo voor auto's op Alternatieve Energieën won. Niet puur elektrische, maar wel volgens de "extended range" 500 km lang afgelegd.
Deze 400 Volt DC (Direct Current) snelladers zijn in staat om in 30 minuten 80% van de Lithium-Ion-batterijen weer te vullen. Ze zijn ontwikkeld door Nissan en zijn CE- en TUV goedgekeurd voor alle Europese landen. Nissan wil daarmee een startsignaal geven aan overheden van wie wordt gewenst dat ze komaf maken met laadpunten. Alleen dan kan een grotere mobiliteit van elektrische voertuigen waarheid worden. Ze zullen aan tankstations, op- en afritten van autobanen en warenhuizen worden geplaats. Het spreekt voor zich dat we bij "global thinking" ook Renault's, Citroën's, Peugeot's en andere Mitsubishi's aan het elektrische infuus zien hangen. Ook zij rijden met uitstoot NUL. Ruim denken hoort erbij.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Slechts vier luttele punten scheiden Petter Solberg (62) van WRC-leider Sebastien Loeb (66) in de voorlopige stand om de wereldtitel 2012. In Portugal buitelde de achtvoudige wereldkampioen uit de wedstrijd. Aanvankelijk was het Mikko Hirvonen die het gezag voor Citroën overnam. Ter aankomst bleek er tijdens de technische controle iets mis met de koppeling. Na het gebruikelijk gemorrel besloot Citroën toch niet tegen de beslissing van uitsluiting in beroep te gaan. Mads Ostberg met Ford werd dan een - privé - winnaar en men moet tot in 1993 teruggaan om nog een privérijder een manche voor het WK te zien winnen. Dat was Franco Cunico in een Ford Escort RS Cosworth. De volgende proef is de Rally van Argentinië van 27 t/m 29 april a.s.(T:wr/Foto:Citroën)
Het gezwets over "ecodriving" is weer volop aan de gang. Touring legde er onlangs nog accenten op en firmaatjes van alle slag werpen zich op de commercialisering ervan. Ongetwijfeld met de beste bedoeling de eigen geldbeugel te vullen. Nu is ecodriving geen loos iets. Het vlug opschakelen naar een hogere versnelling, dus niet in hoge toeren gaan, levert een extra brandstofbesparing op. Ook vooruitziend het gaspedaal lossen maakt dat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en "hups" daar heb je weer een 0-verbruik ! Het zijn dus geen loze dingen. Maar...
De doorsnee automobilist is niet in staat precies op tijd te schakelen, juist gedoseerd gas te geven en vooruitziend inschattingsvermogen aan de dag te leggen zodat hij ook op tijd "uitbolt" en niet bruusk moet remmen voor een obstakel of een onverwacht maneuver van andere verkeersdeelnemers. Dus is uitgaande van deze wetenschap "ecodriving" in de puurste zin van het woord een droomscenario dat concreet niet wordt ingevuld. Nochtans bestaat er een radicale oplossing: de automatische versnellingsbak die nu in moderne auto's zes, even en weldra negen gangen zal tellen. Hij wordt elektronisch bestuurd, schakelt precies op tijd op en terug, zoekt zo snel mogelijk de overdrive-verhoudingen op en doet zeer weinig verbruiken zonder dat het rijplezier wordt aangetast.
Natuurlijk horen we de sportievelingen (wat is dat eigenlijk ?) al zeggen dat het rijplezier weg is. Direct voer ik daar tegenaan dat men met bijvoorbeeld een gerobotisseerde versnellingsbak (-zoals Peugeot er een sublieme heeft) de "bak" in automaat of handbediend kan zetten. Bovendien kan die gecombineerd worden met peddeltjes of knopjes aan het stuur zoals in de Formule 1. Dan blijft de passie intact. Maar het brandstofverbruik uiteindelijk niet. Geen enkele bestuurder kan juister, ecologischer én economischer rijden dan de uitgekiende techniek van een moderne superautomaat. Recent reed ik met een "dikke" Mercedes, met zevengangige automaat. Een auto van twee ton, gezwind als geen ander. Verbruik: 5,5 liter op 100 km. Daarom zeg ik overtuigd als geen ander. Geef je over aan het comfort en de zuinigheid van een automaat. Een goeie weliswaar.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
NISSAN MOTORISEERT LMP2's NAAR DE SPITS EN...LE MANS
TDS Racing Team (Beche - Thiriet) pakte in de "Zes Uren van Le Castellet" de zege. De tweede plaats ging naar " Sebastien Loeb Racing Team" (Sarrazin-Minassian-Marroc). Deze race was de opener voor de "European Le Mans Series" waarvan nu al is geweten dat de competitie nog drie races rijk is omdat de manche in Zolder niet doorgaat. Op zichzelf allemaal niets bijzonders ware het niet dat beide bolide's een Nissan V8 motor hebben. Dezelfde krachtbron als waarmee 11 van de 18 LMP2 prototype's zijn uitgerust in de "24 Uren van Le Mans" die op 16 en 17 juni 2012 in La Sarthe worden gereden. De LMP2's zijn daar in de meerderheid en kunnen voor verrassingen zorgen in het algemene klassement.
Natuurlijk gaat principieel de eindoverwinning tussen Audi met zijn twee "gewone" diesels en zijn twee "bovennatuurlijke" hybrid-diesels met vierwielaandrijving en de twee Toyota's 030 Hybrid's met benzinemotoren. Maar precies omdat de etmaalrace zo onvoorspelbaar is en de atmosferische V8-motoren van Nissan zo betrouwbaar zijn, zou het kunnen geschieden dat zo'n LMP2 zich in de spits opdringt. Op 3 juni a.s. krijgen we daarvan al een voorproefje tijdens "La journée de Test au Mans" waarin alle deelnemers kennis maken met het circuit anno 2012 en de chrono's meer vertellen dan de teambazen lief is.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
HIRVONEN GEDEKLASSEERD, MADS OSTBERG WINNAAR MET FORD
Omdat tijdens de technische controle bleek dat de koppeling van de Citroën DS3 en ook de turbo niet reglementair zouden zijn, is Mikko Hirvonen gedeklasseerd. Winnaar van de Rally van Portugal wordt daardoor de jonge Noor Mads Ostberg (24) in een Ford die daarmee zijn eerste WRC-rally wint. Door de deklassering blijft Sebastien Loeb leider in de tussenstand om de wereldtitel. Maar Citroën heeft al laten weten in beroep te gaan. Tweede en derde worden door de beslissing Evgeny Novikov en Petter Solberg, beiden eveneens in een Ford.(wr)
HIRVONEN (CITROEN) LEIDT IN WK NA ZEGE IN PORTUGAL
Mikko Hirvonen heeft met het Citroën World Championships Team zijn eerste overwinning binnen. Dat gebeurde in de Rally van Portugal, vierde manche van het WRC. Daarmee is hij meteen leider met 75 punten in de tussenstand, ten nadele van achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb die 66 eenheden totaliseert. Loeb en navigator Elena crashten tijdens de eerste dag. Daarna nam Ford met Latvala en Solberg de leiding over, maar ook deze heren stuurden de auto naast de geplande weg. Ook moest Thierry Neuville in de vijfde "speciale" opgeven. In de stand om de wereldtitel scoort hij na vier rally's 2 punten.(wr/Foto's:Willy Weyens)
Na de crash van Loeb - Elena tijdens de startdag van de Rally van Portugal - 4de WK-rally - is het aan ploegmaats Mikko Hirvonen - Lehtinen om de Citroën DS3 aan de top van het klassement te houden. Hij kreeg daarbij wel wat hulp van Jari-Matta Latvala en Peter Solberg, die beiden hun Ford's van de baan reden. De rally karakteriseert zich dit jaar door bijzonder slijkerige wegen, modderpoelen door de overvloedige regenval. Er werd gestart in Lissabon en de aankomst ligt morgen in de Algarve. Na zes klassementsproeven leidt Hirvonen en onze landgenoot Thierry Neuville deed andermaal wat van hem werd verwacht: voeling houden met de snelsten. Maar na de vijfde klassementsproef gisteren moest hij opgeven met zijn Citroën DS3.(wr/Foto's:Willy Weyens)