Massas triestheid is over de wereld uitgestort. In 2007
werd het vuur aan de lont gestoken door de financiële crisis in Amerika die
overwaaide naar ons en onze banken. Fukushima, Egypte, Libië, Syrië, alom
verdriet omdat het woord is verloren gegaan. De zogenaamd sociale media staan
vol met woorden. Holle woorden die op niets terugslaan. Niets concreet zoals
bij de triestheid van Felipe Massa die precies tien jaar geleden bij Sauber
reed in gezelschap van Nick Heidfeld. De Sauber-Petronas C21 behoorde tot de
middenmoot. In de GP van Duitsland finishte de Braziliaan zevende nadat Peter
Sauber liever Heidfeld op de zesde plaats zag finishen. Gevraagd of hij de
stalorders niet als een bedreiging voor zijn verder loopbaan zag, antwoordde Massa
beslist: Neen, daar heb ik geen angst voor." Zo bleek ook. De schaduw van Senna
en Barrichello maakte zijn intrede (2006) bij Ferrari.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Met de GP van Spanje F1 voor de boeg vijfde race om het WK
op 15 mei a.s. in Barcelona kijkt Massa triest en heeft daarvoor zo zijn redenen.
Fernando Alonso doet met de steenezel Ferrari F2012 kleine mirakels, wint de GP
van Maleisië en staat vijfde in de voorlopige stand om het WK. Massa
zeventiende, net voor Schumacher die op de achttiende en laatste plaats van mannen-met-punten
staat. Massa weet dat het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangt. Luca
Montezemolo en Dominicali zoeken een opvolger. Ook het spanningsveld dat iedere keer en na zoveel jaren weer ontstaat als de heren Massa en Hamilton elkaar op de baan tegenkomen, speelt in de slechte afloop een rol.
Sergio Perez is al genoemd, maar het lijstje van mogelijke
kandidaten groeit. Kijk maar eens hoe naar die schitterende Romain Grosjean
wordt gevist. Massa weet het, maar kan de tegenslag van 2008 op Interlagos in
Sao Paulo tijdens de GP van Brazilië niet vergeten. Ook niet die schokdemper
van Barrichellos auto die hem op het hoofd trof. Als een granaat, een
atoombom. Dat was in Hongarije op de Hongaroring in 2010. Het hele jaar door
vocht hij om terug te komen in 2011. En dan stuitte hij op Fernando Alonso die
niet bereid was om Sancho Panza te spelen, maar eerder Don Quichotte, en ook
niet tegen windmolens wil vechten. Wel tegen iedereen die hem voor een derde
titel na deze van 2005 en 2006 in de weg rijdt. "Ik kom niet in de F1 om vrienden te maken", placht Alonso altijd te zeggen. "Wel om te winnen en wereldkampioen te worden !" Massa heeft er last van, heeft
er een weemoedige triestheid van. Maar het échte trauma zit in zijn ziel. Nooit
zal iemand het kunnen wegnemen.
2008. Massa wint vijf races alvorens hij voor eigen publiek,
op zijn geboorteplek Sao Paulo nog wel de chaotische GP van Brazilië rijdt
en
wint ! Terwijl hij wordt afgevlagd raakt Brazilië hysterisch. Felipe Massa
is wereldkampioen. Heeft Lewis Hamilton verslagen die nog aan de andere kant
van de doorweekte piste rijdt en dan als bij blikseminslag is Hamilton (Mc
Laren-Mercedes) Timo Glock (Toyota) voorbijgereden onder de pijpenstelenregen.
Massa verliest met één punt tegen Hamilton voor de wereldtitel. Nooit zal
iemand exact weten wat aan de andere kant van de aankomst is gebeurd. Heeft
Glock vertraagd, Hamilton de titel gunnend ? Heeft Hamilton Glock in regel
geklopt ? Nooit zal iemand de waarheid op die vraag beantwoorden. Dat verklaart
Massas triestheid. Van pizzakoerier op zijn zeventiende in Sao Paulo tot gentlemen van de Formule 1 op zijn 31ste. Soms is dat laatste
ook een wereldtitel waard.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
|