Op de "Mondial de l'Automobile" die in Parijs doorgaat van 1 t/m 16 oktober zullen Ford, Volvo en Mazda niet aanwezig zijn. Het zijn niet de aanslagen van 13 ovember vorig jaar die daarvan aan de basis liggen. Het zijn de onwezenlijke aardverschuivingen die zich onder de wielen van zowat alle autoconstructeurs voordoen. Dat proces is in 2007 ingezet met de komst van de puur elektrische Tesla Roadster. De trage maar zekere doorbraak van de elektrische auto werpt het licht op de daarmee aangekondigde dood van de verbrandingsmotor als dusdanig. Zowel de "Otto" als de "Diesel"-motor bevinden zich aan het einde van hun door-ontwikkeling. Technisch én economisch. Tenzij men overschakelt op - bijvoorbeeld - waterstof.
Als Mazda niet in Parijs is, komt dat omdat het huidige gamma, geen klankbord met huidige knallende nieuwigheden heeft. Bovendien is het Parijse Salon een organisatorisch gezien zéér dure tentoonstelling voor de autoconstructeurs - €175 per m2, taksen niet meegerekend - en is de toeloop van méér dan 1 miljoen bezoekers niet meer genoeg om er direct commercieel voordeel uit te halen. Dat wordt bij de dealers afgehandeld. Natuurlijk kunnen, Renault en Peugeot-Citroën er niet anders dan aanwezig zijn. Maar Bugatti wiens fabriek in Molsheim in de Franse Alsace staat, is er niet. Ze hebben nochtans een nog straffere auto voor te stellen dan de "Veyron" die ze tot nu toe hadden...
Mazda, het enige Japanse merk dat de "24 Uren van Le Mans" won in 1991 met een rotary-engine (Wankelmotor) is zinnens om in 2020 de "RX Vision" uit te brengen met een rotatiemotor op waterstof. Waarmee meteen een tegenzet zou worden gedaan aan de nu opkomende elektrische auto die naast Tesla, ook Nissan, Renault en andere Mercedessen al concreet kunnen aanbieden. Die "topic" kan buiten het visueel tonen van de Vision Mazda in Parijs nog niet concretiseren. Daarom laten ze een dure rekening aan de hoofdkantoren in Hiroshima en Leverkusen voorbijgaan.
Volvo, eigendom van het Chinese Geely, heeft meer baat bij Aziatische shows. Geely wil in 2020 liefst 800.000 Volvo's in China verkocht zien. De weg daartoe zijn ze aan het plaveiën. Zonder dat Volvo in België in het gedrang moet komen. Gent kan de Europese markt bevoorraden en de vooraanstaande technische kennis aan China overmailen...Ook Volkswagen toont geen Bentley of Centenario in Parijs. BMW blijft eveneens weg met de Rolls'. Cadillac en Chevrolet komen ook niet.
Dat Ford niet komt heeft als reden "dat het merk mobiliteit verkoopt. Meer dan auto's. Daarom vinden ze technologiebeurzen belangrijker (zoals die van Las Vegas) dan autosalons geworden. Ook al kost een vierkante meter standplaats evenveel. Toch een doordenkertje, zonder arrogantie aangebracht in een tijd van de nakende zelfrijdende auto, hybrid's en EV's.
Zelfs de winnaar van de "24 Uren van Le Mans 2016", Alpine in de LMP2-klasse, stuurt zijn kat en zijn nieuwste model wordt eerder dan naar Parijs via de boot naar de belangrijke Japanse markt gevaren. Daar speelt Alpine in de LMP2-klasse in het "Wereldkampioenschap Endurance" aan de voet van de Mont Fuji de wereldtitel. Parijs wordt dan bijna letterlijk, als je Calais mede in acht neemt, een achterbuurt. De aarde verschuift onder de wielen van de autoconstructeurs.
Ook die aarde onder de Formule 1 die na 66 jaar voor het eerst niet echt meer "van ons" is. De eerste Amerikaanse inspiraties sluipen binnen. F1-mirakel Bernie Ecclestone, nu 85, blijft meer en meer weerloos. De FIA is niet echt meer geïnteresseerd. President Jean Todt werkt al twee jaar aan de bestaande Formula "e" waarin Renault mee de toon aangeeft...
De aarde verschuift, hopelijk zonder zondvloed. Want zondag is het de GP van Maleisië waar regenmakers in donkere wouden vermetele weerplannen kunnen smeden. Parijs en Kuala Lumpur, twee verschillende werelden op één verschuivende aarde. Met veertien dagen tussentijd. (Walter Rombauts/Foto's: wr, Mercedes, Renault, Nissan, Mazda)
|