Het is al elektrische auto wat de klok slaat. Nochtans is de EV een bedrieglijk beeld dat hoogstens tot een verdere stap naar waterstof zal leiden. Maar na de fardier van Nicolas Cugnot die op stoom reed in 1769 werd verder gezocht naar de "zelfbeweger" die uiteindelijk elektrisch begon tot Gottlieb Daimler en Carl Benz eigenlijk een eerste auto met verbrandingsmotor in 1996 uitbrachten. Dat is verre voorgeschiedenis, net als Camiel Jenatzy met een elektrische auto, de "La Jamais Contente" als eerste door de "muur" van 100 km/h ging. In modernere tijden liet Peugeot zich opmerken met elektrische voertuigen zoals hieronder de Peugeot Partner Electric in januari 1999.
De laatste elektrische Peugeot die ik heb gereden was de "Ion", een kleine auto gelijk aan de Citroën "Zero" en de Mitsubishi "MiEV" die voor de anderen model stond. Peugeot, dat Opel overnam en al de helft van het personeel naar huis zond in Opel Belgium, is zinnens nog EV's te maken. Om ze aan de man te brengen is wat anders. Zoals het verkoopspersoneel in de dealerships overwegend (niet alleen bij Peugeot overigens) onkundig is om inzicht te hebben in de materie van de techniek van de auto, zal dus een nieuwe generatie jonge mensen deze klus moeten klaren.
Bij het vragen naar "koppel" tegen welk toerental, of welke compressieverhouding een motor heeft, daarbij moeten de meesten al eens slikken... Show, snoeven en gebakken lucht hebben vakmanschap overtroefd. Net zoals de regering niet bij machte is een degelijk plan voor oplaadpalen op de scène te brengen. Maar van Peugeot's ingenieurs mogen nog vonken verwacht worden. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
|