De tweede generatie van de Opel Meriva, die op 4 maart 2010 in première gaat op het autosalon van Genève, zal nieuwe normen zetten op gebied van het flexibele gebruik van de binnenruimte te optimaliseren.In 1999 lanceerde Opel de Zafira, de compacte zevenzitter die flexibiliteit in autos een heel nieuwe dimensie gaf en in 2003 creëerde het merk een nieuw segment van betaalbare monovolumes met de lancering van de eerste Meriva-generatie. Met zijn revolutionair zetelconcept FlexSpace, zijn hoge zitpositie en zijn ruim interieur was de Meriva direct een toonbeeld van flexibiliteit. Het bleek een populaire formule: met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren voerde de Meriva de verkoophitlijsten in Europa jaar na jaar aan.
Nu legt de tweede Meriva-generatie de lat opnieuw een stuk hoger. Zijn FlexSpace-systeem werd verder ontwikkeld en is nu nog intuïtiever en gemakkelijker in gebruik. Bovendien introduceert hij FlexDoors, innovatieve, achteraan scharnierende deuren die de toegang tot het interieur vergemakkelijken, een primeur voor een massaconstructeur. De nieuwe Meriva biedt tevens heel wat opbergruimte in het interieur dankzij een revolutionaire moduleerbare middenconsole en het exclusieve FlexFix-systeem van Opel, de geïntegreerde fietsdrager die als een schuif onder de bagageruimte verdwijnt wanneer hij niet in gebruik is.
De typische veelzijdigheid van de Meriva wordt nog versterkt door de expressieve koetswerk- en interieurstyling die de nieuwe, bekroonde architecturale designtaal van Opel overneemt. Zijn monovolumeprofiel is vloeiend, elegant en dynamisch. De onderste lijn van de achterruiten maakt een opvallende golfbeweging naar de achteraan scharnierende FlexDoors-deuren en verbetert ook het zicht voor de achterpassagiers, en kinderen in het bijzonder. Overal in het interieur werd de opbergruimte aanzienlijk uitgebreid met handige plaatsen voor items die het vaakst worden vervoerd in een auto. Het revolutionaire controlesysteem FlexRail, bestaande uit verwisselbare opbergvakken, die op rails tussen de voorzetels kunnen schuiven, bieden een handige en aanpasbare opbergruimte voor elk gebruik. Vooraan zijn de ruim bemeten zetels vergelijkbaar met die van de nieuwe Astra en Insignia. Ze bieden een toonaangevend verstelbereik (240 mm voorwaarts/achterwaarts en 65 mm in de hoogte) zodat mensen van elke lichaamsbouw en leeftijd een optimaal comfort vinden voor lange ritten.
De Meriva maakt de instap naar de achterbank een stuk makkelijker met achteraan scharnierende deuren. Het FlexDoors-concept is het eerste van een massaconstructeur. In tegenstelling tot de enkele bekende achteraan scharnierende deuren op de markt gaat het bij het FlexDoors-systeem om volwaardige deuren die onafhankelijk open gaan zonder dat er een overlapping met de voordeuren nodig is. Dat is mogelijk dankzij de klassieke B-stijl die tevens een uitstekende stijfheid en zijdelingse impactbescherming biedt. Bovendien vergemakkelijkt een handgreep de in- en uitstap.
FlexDoors draagt sterk bij tot de functionaliteit door de toegang tot de achterbank sterk te vereenvoudigen. Doordat de scharnieren op de C-stijl staan, hebben passagiers ook meer ruimte om hun voeten voorbij de rand van de B-stijl te zwaaien. De FlexDoors-deuren gaan open over 84°, veel breder dan klassieke deuren, die het meestal bij 68 tot 70° houden. Ook vooraan bieden de deuren die openingshoek van 84°. FlexDoors-portieren vergemakkelijken niet alleen de instap tot het interieur, ze zijn ook sneller te openen wanneer een jas, aktetas of paraplu achter de voorzetels wordt gelegd.
De nieuwe Meriva plukt de vruchten van een langere wielbasis en grotere spoorbreedte, voor en achter, die allemaal bijdragen tot een verbeterde wegstabiliteit en rijcomfort. Het gamma krachtbronnen omvat zuinige en efficiënte turbomotoren met vermogens tussen 55 kW(75 pk) en 102 kW(140 pk), waaronder een bijzonder economische ecoFLEX-versie. De motoren kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat. De meeste motoren stammen uit de Astra. Normaal gesproken komt er ook de spaarzaamste variant in de vorm van een 1,3 liter viercilinder turbomotor die 69 kW (95 pk)zal leveren. Het opmerkelijke daarvan is dat Opel met deze Meriva minder dan 120 g/km zal uitstoten aan CO2. De nieuwe Meriva werd ontworpen en ontwikkeld in Opels technologiecentrum in Rüsselsheim (Duitsland) en zal van de band rollen in de fabriek van Zaragoza (Spanje). Na de spots van Genève begin maart wordt hij deze zomer in de showrooms verwacht. (wr)
|