Chevrolet, dat jaarlijks 4,5 miljoen auto's verkoopt, stelt tijdens de 2010 "North American International Auto Show" (NAIAS) als wereldprimeur de Aveo RS prototype voor. Het ontwerp is geïnspireerd op dat van een Europese hot hatch, is bedoeld om jonge liefhebbers aan te trekken en blikt alvast vooruit op de volgende Aveo-generatie. De Aveo RS is langer, breder en ruimer dan de huidige Aveo-productieversie en beschikt zowel aan de buitenkant als in het interieur over hoogwaardige designelementen. Daarnaast geeft hij blijk van de vele personalisatiemogelijkheden die wellicht beschikbaar worden op de volgende generatie Aveo. Het Aveo RS studiemodel laat duidelijk zien dat we klaar zijn om een grote stap voorwaarts te maken in het segment van de compacte autos, verklaart Wayne Brannon, president en managing director van Chevrolet Europe. De nieuwe Aveo, die in 2011 naar Europa komt, loopt volledig in de pas met de opvallende Cruze en Spark, onze nieuwe aanwinsten in de compacte middenklasse en in het segment van de kleine autos. Wat de Amerikaan blijkbaar is ontgaan is dat de Aveo RS Prototype ook de nieuwe filosofie van het "downsizen" van motoren aanhangt. Kleine cilinderinhoud, turbocompressor, hoog vermogen en toch relatief laag verbruik. Dus C02 gespaard !
Het Aveo RS prototype, dat in de speciale kleur Boracay Blue is uitgevoerd, is voorzien van kenmerkende Chevrolet stijlelementen, zoals het radiatorrooster uit twee delen, ronde achterlichten en opbollende spatborden. De ontwerpers hebben de showauto een nog krachtigere uitstraling gegeven door middel van laaggepositioneerde luchtopeningen en een laagliggende mond die is afgewerkt met een combinatie van geborsteld en gepolijst aluminium. Mistlampen zijn geïntegreerd in de extreem grote openingen voor de koeling van de remmen, op de hoeken van de voorbumpers doorlopend in de voorspatborden, die voor een agressieve look zorgen.
De duidelijk zichtbare koplampelementen, met hun geborsteld aluminium behuizing, zijn het resultaat van de voorliefde van de ontwerpers voor motorfietsen. Het slanke profiel van de Aveo RS wordt gekenmerkt door ononderbroken koetswerklijnen, een hoge schouderlijn en een lage daklijn. De buitenspiegels, met geïntegreerde, amberkleurige richtingaanwijzers, hebben dezelfde vorm als de auto en lijken naadloos op te gaan in het profiel van de auto. Op het eerste gezicht lijkt de auto zelfs sprekend op een driedeurs hatchback, omdat de portiergrepen van de achterportieren discreet in de C-stijl zijn gepositioneerd. De Aveo RS showauto laat zien hoe een progressief ontwerp persoonlijkheid kan geven aan een compacte auto, legt Michael Simcoe, executive director, North American Exterior Design, uit. We willen dat kopers hem zien en een emotionele reactie op de auto hebben.
Geen enkele auto met potente prestaties kan zijn reputatie waarmaken zonder grote wielen en banden. De Aveo RS showauto is daarom uitgerust met 19 inch vijfspaaks wielen, in een gun metal metallic lak, met centraal het Chevrolet-embleem. De openingen tussen de spaken gunnen een blik op de grote remklauwen, die net als de auto zijn gespoten in de kleur Boracay Blue. De sportieve styling wordt aan de achterzijde voortgezet met een geïntegreerde dakspoiler, een centraal gemonteerde dubbele uitlaat en verchroomde uitlaateinden. De zichtbare achterlichtelementen,
eveneens geïnspireerd op die van een motorfiets, worden gecombineerd met een licht getinte aluminium behuizing en een discreet bowtie embleem. In het matzwarte interieur met opvallende zwartglanzende, metallic- en blauwe accenten laat de Aveo RS showauto zien dat er aan de binnenzijde net zoveel aandacht is besteed als aan het uiterlijk. De Boraclay Blue kleurstelling wordt aan de binnenkant voortgezet, met opvallende stiksels rondom het dual cockpit instrumentarium, op de inserts in de voor- en achterportieren, op de rand van het stuurwiel, op de versnellingspook, op de
handremgreep, op de met leer afgewerkte stoelen en zelfs in de vloermatten. In de geïntegreerde middenconsole zijn de versnellingspook, de bediening voor de ventilatie en airconditioning en het audiosysteem inclusief een USB-poort gehuisvest. Indirecte ijsblauwkleurige verlichting voor het audiosysteem, het instrumentarium en de schakelaars sluiten mooi aan bij de blauw stiksels.
De vergelijking met stijlelementen van een motorfiets komt ook in het interieur terug, dankzij de ronde, analoge toerenteller in combinatie met het asymmetrische informatiedisplay, eveneens voorzien van geborsteld metalen accenten met ronde uitsparingen, en de ronde, met aluminium afgewerkte uitstroomopeningen aan de zijkanten. Het interieur is net zo functioneel als het stijlvol is, met opbergvakken in de middenconsole en portieren. De achterstoelen zijn neerklapbaar om grotere objecten te kunnen vervoeren.
De Aveo RS showauto wordt aangedreven door een zeer efficiënte 1.4L Ecotec turbomotor met 103 kW (138 pk)/. De handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om ervoor te zorgen dat de auto een sportieve rijervaring biedt.Voor de showauto hebben de designers een speciale afdekkap voor de motor ontworpen in grafiet zilver met een geborsteld aluminium paneel. De afdekkappen van de tanks voor de koelvloeistof en stuurbekrachtigingvloeistof zijn ijsblauw gekleurd en de honingraat luchtopeningen in het midden van de afdekkap zijn voorzien van een matte schaduwchromen afwerking, passend bij de kleur van de wielen.
Eerder al heeft Chevrolet bekendgemaakt dat de nieuwe Aveo voor de Amerikaanse markt vanaf 2011 bij Orion Assembly in Orion Township (Michigan) wordt geproduceerd. Daarmee worden 1.200 banen in het zuidoosten van Michigan gecreëerd. Naar verwachting zal eind 2010 een begin worden gemaakt met het gereed maken van Orion Assembly voor de productie van de Aveo.(wr)
|