Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet stelt in Detroit Aveo RS Prototype voor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Chevrolet, dat jaarlijks 4,5 miljoen auto's verkoopt, stelt tijdens de 2010 "North American International Auto Show" (NAIAS) als wereldprimeur de Aveo RS prototype voor. Het ontwerp is geïnspireerd op dat van een Europese ‘hot hatch’, is bedoeld om jonge liefhebbers aan te trekken en blikt alvast vooruit op de volgende Aveo-generatie. De Aveo RS is langer, breder en ruimer dan de huidige Aveo-productieversie en beschikt zowel aan de buitenkant als in het interieur over hoogwaardige designelementen. Daarnaast geeft hij blijk van de vele personalisatiemogelijkheden die wellicht beschikbaar worden op de volgende generatie Aveo. “Het Aveo RS studiemodel laat duidelijk zien dat we klaar zijn om een grote stap voorwaarts te maken in het segment van de compacte auto’s,” verklaart Wayne Brannon, president en managing director van Chevrolet Europe. “De nieuwe Aveo, die in 2011 naar Europa komt, loopt volledig in de pas met de opvallende Cruze en Spark, onze nieuwe aanwinsten in de compacte middenklasse en in het segment van de kleine auto’s.” Wat de Amerikaan blijkbaar is ontgaan is dat de Aveo RS Prototype ook de nieuwe filosofie van het "downsizen" van motoren aanhangt. Kleine cilinderinhoud, turbocompressor, hoog vermogen en toch relatief laag verbruik. Dus C02 gespaard !

    Het Aveo RS prototype, dat in de speciale kleur Boracay Blue is uitgevoerd, is voorzien van kenmerkende Chevrolet stijlelementen, zoals het radiatorrooster uit twee delen, ronde achterlichten en opbollende spatborden. De ontwerpers hebben de showauto een nog krachtigere uitstraling gegeven door middel van laaggepositioneerde luchtopeningen en een laagliggende mond die is afgewerkt met een combinatie van geborsteld en gepolijst aluminium. Mistlampen zijn geïntegreerd in de extreem grote openingen voor de koeling van de remmen, op de hoeken van de voorbumpers doorlopend in de voorspatborden, die voor een agressieve ‘look’ zorgen.

    De duidelijk zichtbare koplampelementen, met hun geborsteld aluminium behuizing, zijn het resultaat van de voorliefde van de ontwerpers voor motorfietsen. Het slanke profiel van de Aveo RS wordt gekenmerkt door ononderbroken koetswerklijnen, een hoge schouderlijn en een lage daklijn. De buitenspiegels, met geïntegreerde, amberkleurige richtingaanwijzers, hebben dezelfde vorm als de auto en lijken naadloos op te gaan in het profiel van de auto. Op het eerste gezicht lijkt de auto zelfs sprekend op een driedeurs hatchback, omdat de portiergrepen van de achterportieren discreet in de C-stijl zijn gepositioneerd. “De Aveo RS showauto laat zien hoe een progressief ontwerp persoonlijkheid kan geven aan een compacte auto,” legt Michael Simcoe, executive director, North American Exterior Design, uit. “We willen dat kopers hem zien en een emotionele reactie op de auto hebben.”

    Geen enkele auto met potente prestaties kan zijn reputatie waarmaken zonder grote wielen en banden. De Aveo RS showauto is daarom uitgerust met 19 inch vijfspaaks wielen, in een gun metal metallic lak, met centraal het Chevrolet-embleem. De openingen tussen de spaken gunnen een blik op de grote remklauwen, die net als de auto zijn gespoten in de kleur Boracay Blue. De sportieve styling wordt aan de achterzijde voortgezet met een geïntegreerde dakspoiler, een centraal gemonteerde dubbele uitlaat en verchroomde uitlaateinden. De zichtbare achterlichtelementen,

    eveneens geïnspireerd op die van een motorfiets, worden gecombineerd met een licht getinte aluminium behuizing en een discreet ‘bowtie’ embleem. In het matzwarte interieur met opvallende zwartglanzende, metallic- en blauwe accenten laat de Aveo RS showauto zien dat er aan de binnenzijde net zoveel aandacht is besteed als aan het uiterlijk. De Boraclay Blue kleurstelling wordt aan de binnenkant voortgezet, met opvallende stiksels rondom het dual cockpit instrumentarium, op de inserts in de voor- en achterportieren, op de rand van het stuurwiel, op de versnellingspook, op de

    handremgreep, op de met leer afgewerkte stoelen en zelfs in de vloermatten. In de geïntegreerde middenconsole zijn de versnellingspook, de bediening voor de ventilatie en airconditioning en het audiosysteem inclusief een USB-poort gehuisvest. Indirecte ijsblauwkleurige verlichting voor het audiosysteem, het instrumentarium en de schakelaars sluiten mooi aan bij de blauw stiksels.

    De vergelijking met stijlelementen van een motorfiets komt ook in het interieur terug, dankzij de ronde, analoge toerenteller in combinatie met het asymmetrische informatiedisplay, eveneens voorzien van geborsteld metalen accenten met ronde uitsparingen, en de ronde, met aluminium afgewerkte uitstroomopeningen aan de zijkanten. Het interieur is net zo functioneel als het stijlvol is, met opbergvakken in de middenconsole en portieren. De achterstoelen zijn neerklapbaar om grotere objecten te kunnen vervoeren.

    De Aveo RS showauto wordt aangedreven door een zeer efficiënte 1.4L Ecotec turbomotor met 103 kW (138 pk)/. De handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om ervoor te zorgen dat de auto een sportieve rijervaring biedt.Voor de showauto hebben de designers een speciale afdekkap voor de motor ontworpen in grafiet zilver met een geborsteld aluminium paneel. De afdekkappen van de tanks voor de koelvloeistof en stuurbekrachtigingvloeistof zijn ijsblauw gekleurd en de honingraat luchtopeningen in het midden van de afdekkap zijn voorzien van een matte schaduwchromen afwerking, passend bij de kleur van de wielen.

    Eerder al heeft Chevrolet bekendgemaakt dat de nieuwe Aveo voor de Amerikaanse markt vanaf 2011 bij Orion Assembly in Orion Township (Michigan) wordt geproduceerd. Daarmee worden 1.200 banen in het zuidoosten van Michigan gecreëerd. Naar verwachting zal eind 2010 een begin worden gemaakt met het gereed maken van Orion Assembly voor de productie van de Aveo.(wr)

    Bijlagen:
    Chevrolet Aveo RS Prototype achteraanzicht i1010.jpg (1.1 MB)   
    Chevrolet Aveo RS prototype, het interieur i1010.jpg (647 KB)   

    10-01-2010 om 18:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda wacht op infrastructuur om EV door te zetten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda kijkt met plezante spanning naar de uitdaging van de 88ste “European Brussels Motor Show” die volgende woensdag 14 januari 2010 zijn deuren opent. De Heyzelpaleizen zullen overspoeld zijn door “groene” gedachten, CO2 zal als het spook door de hallen waren, en hier en daar zal die lang besproken Elektrische Auto al te zien zijn. Maar hij is er ! Opel’s Ampera, Renault’s Fluence’, Smart’s, Nissan’s LEAF, Mitsubishi iMiEV…”Think Green Drive Electric”…Micro-Vett, Fiat Iveco, Piaggio. Ze rijden concreet of kloppen aan de toekomstpoort.

    Als dat present tekenen van de EV’s dan zo uitgesproken is, waarom hebben Audi en Mazda dan blijkbaar geen haast…? “Omdat”, zei gisteren de heer Alain Groult, “de infrastructuur om het opladen van EV’s te verzekeren nog ontbreekt.” Hij beklemtoonde dat Mazda nog rotsvast gelooft in het doorontwikkelen van bestaande benzine- en dieselmotoren. Onze toekomst leeft nu al in o.a. een Noors project waar 30 RX8’s met rotatiemotoren (principe Felix Wankel) in het verkeer zijn ingezet. Gezien Skandinavië al druk waterstofstations bouwt is het mogelijk al 800 km zorgeloos ecologisch te rijden. Op zoiets wachten wij voor de EV.”

    Dat Mazda in Hiroshima motorenontwikkeling kan bewees het in 1991 door met Gachot-Herbert-Weidler als eerste Japanse auto de “24 Uren van Le Mans “. Nadat iedereen de rotatiemotor had opgegeven…zette Kenichi Yamamoto, toenmalig President van de Mazda Motor Company er zijn gedachten verder op. De erfenis van Felix Wankel werd zijn hobby, zijn obsessie, alleen te temperen door in zijn eentje in zijn kantoor “hard rock” te spelen. Mazda tekende ermee voor kwaliteit.

    Alain Groult zei dit ter gelegenheid van de Mazda-intenties rond de “EBMS” en de overhandiging van de Trofee van de “4x4 van het Jaar” van het gespecialiseerde Magazine Old-Timer Plus. Het was hoofdredacteur Ludo De Ravet die de Trofee aan een fiere Mazdadirecteur overhandigde. Dat een jury van gespecialiseerde journalisten tot de aanduiding kwam van de Mazda RX-7 SUV is te danken aan de afrekening die het merk maakt met de stikstofoxyden (NOx) door gebruik te maken van AdBlue dat in de uitlaatgassen wordt geinjecteerd en de vervuiler neutraliseert. Dat is eens een andere invalshoek dan de CO2 die in de meeste SUV’s nog overvloedig aanwezig is. Met de dieselmotor scoort die Mazda in de grote familie terreinauto’s, CrossOvers en andere Sportly Utility Vehicles overigens goed.

    Om Mazda in deze moeilijke tijden nog meer naambekendheid te geven wordt tijdens het Salon gebruik gemaakt van de groeiende populariteit van “carpoooling”. Op welbepaalde data worden op parkings van grote steden 20 Mazda’s afgezet. Die mogen vervolgens door “toevallige passanten” worden gebruikt om met drie of vier personen naar het Salon te rijden. Vier instructeurs leggen in héél korte tijd de bijzonderste dingen uit waarop moet worden gelet. Vele gebruikers van deze formule zullen geconfronteerd worden met de modernste technieken op gebied van plezier beleven aan rijden, actieve en passieve veiligheid en het bezuinigend effect om een auto te delen. Mazda toont veel op het Salon. Eén grote gemene deler is op te merken: “Lichtbouw”. In de Mazda 2 die in Amerika recent succesvol werd onthaald, in de 3, in de 6. Als denkoefening is er de gestripte MX-5 die een kwarteeuw bestaat. Minder gewicht is minder brandstofverbruik. Mazda zet het mes dus toch in de gehate CO2.(wr)

    08-01-2010 om 17:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.December tikt in België af op 26.449 voertuigen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    December 2009 tikt in België af op 26.449 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Dat is een fraai resultaat, ruim 21 hoger dan december van het jaar voordien. Daarmee sluit het jaar 2009 af op in totaal 476.194 inschrijvingen van nieuwe personenwagens; 11,15 % minder dan in 2008. De cijfers van inschrijvingen van bedrijfsvoertuigen laten minder goede jaarresultaten optekenen. Bij de bestelwagens bedraagt de terugval ruim 20%; bij de trucks tot 16 ton MTM is dat bijna 13% en bij de zware voertuigen krimpt de markt met meer dan een derde (-35,62%)!

    Het motorsegment heeft in aantal verkopen het minste terrein verloren; met 27.496 nieuwe inschrijvingen bedraagt de daling er 8,57%.

    Bij deze nuchtere cijfers geeft het gezaghebbende Febiac volgend commentaar:

    Met een daling van 11,15% is de daling van de verkoop van nieuwe auto’s aan de ondergrens gebleven van de marktprognose (-10 à -20%) die FEBIAC begin 2009 had gemaakt. Dat is, na een recordjaar 2008 en gezien de impact van de economische crisis, een ronduit goed resultaat. 2009 blijft qua aantal nieuwe inschrijvingen van personenwagens in de top-10 van beste jaren ooit. Zeker het jaareinde, waarin de markt terug is beginnen aantrekken, doet ons het beste verhopen voor dit jaar in het algemeen en voor het komende Auto- en Motorsalon in het bijzonder.

    FEBIAC rekent voor 2010 op een vergelijkbare markt, zo rond de 470 à 475.000 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. In vergelijking met het afgelopen jaar zou zeker de eerst jaarhelft wat beter moeten zijn.

    De situatie bij de bedrijfsvoertuigen biedt duidelijk minder visibiliteit. In het netwerk duiken de eerste tekenen van een herstel op, maar het is nog veel te vroeg om met zekerheid van een relance te spreken. De verkoop van trucks en getrokken materieel liep heel het voorbije jaar erg slecht, en wij verwachten niet onmiddellijk een spectaculaire verbetering. De motormarkt is erin geslaagd om het aantal verkopen hoog te houden, maar het is duidelijk dat vooral de verkoop van lichte scooters en motoren hiervoor gezorgd heeft. De verkoop van het hogere gamma is het afgelopen jaar aanzienlijk teruggelopen, en dat heeft natuurlijk zijn impact op de omzet en rentabiliteit van de motorbranche, die eveneens onder druk staat. Om toch te besluiten op een positieve noot kunnen we stellen dat het nu wel duidelijk is dat de scooter en motorfiets zijn plaats definitief verworven heeft in de mobiliteit van vandaag.(cw)


    06-01-2010 om 15:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magerzucht treedt binnen in de autobouw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als iedere minder verbrande druppel brandstof minder CO2 doet ontstaan is het logisch om auto’s zo licht mogelijk te bouwen. “Leichtbau” heeft dus weer zijn intrede gedaan nadat het ook attractief was in de eerste en tweede oliecrisis. De vroegere vuistregel in de autoleergangen dat je 1 liter brandstof voor iedere 100 kg moest tellen is achterhaald. Vooral de geraffineerde software van de motorsturing heeft voor spectaculaire daling van het brandstofverbruik gezorgd.

    Voor de volume-constructeurs is het zaaks het gehalte aan koolstofdioxyde zo laag te krijgen dat de auto voor die 15% overheidstegemoetkoming in aanmerking komt. Voor de “fleets” is lagere fiscaliteit ook een prioriteit geworden. Daaruit vloeien de eerste “excessen” zoals auto’s die afgeleverd worden zonder erbij te vertellen dat er – bijvoorbeeld – geen reservewiel in zit. Ook geen “thuiskomertje”. Gewichtsbesparing en daarmee sparen op brandstofverbruik. De vele details die uit een auto kunnen weggelaten worden, bepalen dikwijls de grens van “ja-premie”/”nee-premie”.

    Meteen rijst de vraag hoever je een auto kan strippen om hem nog commercieel aanvaardbaar te houden voor de klant. We hebben het dan niet over de Audi R8, de Mazda MX5 en andere Mercedessen SLR’s Mc Laren’s en Moss’. Daar kan men ver gaan door windschermen weg te laten, nieuwste én duurste materialen te gebruiken en het prijskaartje op deze “opbjecten” speelt geenszins mee.

    Anders ligt dat voor de “gewone” auto waarop voor iedere schroef, voor ieder paneeltje, voor iedere sensor, voor al dan niet gebruik van kleine elektromotoren om ruiten, daken en zetels te bedienen wordt gecijferd.Het is monnikenwerk voor de aankopers van autoconstructeurs om met de toeleveranciers iedere keer opnieuw de juiste balans comfort/prijs te vinden. Krenten tellen.Ook voor de elektrische auto’s is dat het geval. Want iedere kilo “vet” wordt betaald in minder kilometers actieradius. Sober zijn zonder in anorexia te vervallen is de basisnorm voor iedere nieuwe auto in het komende decennia.(wr)

    06-01-2010 om 15:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Opel Meriva duikt met spaarmotor onder 120 g/km !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De tweede generatie van de Opel Meriva, die op 4 maart 2010 in première gaat op het autosalon van Genève, zal nieuwe normen zetten op gebied van het flexibele gebruik van de binnenruimte te optimaliseren.In 1999 lanceerde Opel de Zafira, de compacte zevenzitter die flexibiliteit in auto’s een heel nieuwe dimensie gaf en in 2003 creëerde het merk een nieuw segment van betaalbare monovolumes met de lancering van de eerste Meriva-generatie. Met zijn revolutionair zetelconcept FlexSpace, zijn hoge zitpositie en zijn ruim interieur was de Meriva direct een toonbeeld van flexibiliteit. Het bleek een populaire formule: met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren voerde de Meriva de verkoophitlijsten in Europa jaar na jaar aan.

    Nu legt de tweede Meriva-generatie de lat opnieuw een stuk hoger. Zijn FlexSpace-systeem werd verder ontwikkeld en is nu nog intuïtiever en gemakkelijker in gebruik. Bovendien introduceert hij FlexDoors, innovatieve, achteraan scharnierende deuren die de toegang tot het interieur vergemakkelijken, een primeur voor een massaconstructeur. De nieuwe Meriva biedt tevens heel wat opbergruimte in het interieur dankzij een revolutionaire moduleerbare middenconsole en het exclusieve FlexFix-systeem van Opel, de geïntegreerde fietsdrager die als een schuif onder de bagageruimte verdwijnt wanneer hij niet in gebruik is.

    De typische veelzijdigheid van de Meriva wordt nog versterkt door de expressieve koetswerk- en interieurstyling die de nieuwe, bekroonde architecturale designtaal van Opel overneemt. Zijn monovolumeprofiel is vloeiend, elegant en dynamisch. De onderste lijn van de achterruiten maakt een opvallende golfbeweging naar de achteraan scharnierende FlexDoors-deuren en verbetert ook het zicht voor de achterpassagiers, en kinderen in het bijzonder. Overal in het interieur werd de opbergruimte aanzienlijk uitgebreid met handige plaatsen voor items die het vaakst worden vervoerd in een auto. Het revolutionaire controlesysteem FlexRail, bestaande uit verwisselbare opbergvakken, die op rails tussen de voorzetels kunnen schuiven, bieden een handige en aanpasbare opbergruimte voor elk gebruik. Vooraan zijn de ruim bemeten zetels vergelijkbaar met die van de nieuwe Astra en Insignia. Ze bieden een toonaangevend verstelbereik (240 mm voorwaarts/achterwaarts en 65 mm in de hoogte) zodat mensen van elke lichaamsbouw en leeftijd een optimaal comfort vinden voor lange ritten.

    De Meriva maakt de instap naar de achterbank een stuk makkelijker met achteraan scharnierende deuren. Het FlexDoors-concept is het eerste van een massaconstructeur. In tegenstelling tot de enkele bekende achteraan scharnierende deuren op de markt gaat het bij het FlexDoors-systeem om volwaardige deuren die onafhankelijk open gaan zonder dat er een overlapping met de voordeuren nodig is. Dat is mogelijk dankzij de klassieke B-stijl die tevens een uitstekende stijfheid en zijdelingse impactbescherming biedt. Bovendien vergemakkelijkt een handgreep de in- en uitstap.

    FlexDoors draagt sterk bij tot de functionaliteit door de toegang tot de achterbank sterk te vereenvoudigen. Doordat de scharnieren op de C-stijl staan, hebben passagiers ook meer ruimte om hun voeten voorbij de rand van de B-stijl te zwaaien. De FlexDoors-deuren gaan open over 84°, veel breder dan klassieke deuren, die het meestal bij 68 tot 70° houden. Ook vooraan bieden de deuren die openingshoek van 84°. FlexDoors-portieren vergemakkelijken niet alleen de instap tot het interieur, ze zijn ook sneller te openen wanneer een jas, aktetas of paraplu achter de voorzetels wordt gelegd.

    De nieuwe Meriva plukt de vruchten van een langere wielbasis en grotere spoorbreedte, voor en achter, die allemaal bijdragen tot een verbeterde wegstabiliteit en rijcomfort. Het gamma krachtbronnen omvat zuinige en efficiënte turbomotoren met vermogens tussen 55 kW(75 pk) en 102 kW(140 pk), waaronder een bijzonder economische ecoFLEX-versie. De motoren kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat. De meeste motoren stammen uit de Astra. Normaal gesproken komt er ook de spaarzaamste variant in de vorm van een 1,3 liter viercilinder turbomotor die 69 kW (95 pk)zal leveren. Het opmerkelijke daarvan is dat Opel met deze Meriva minder dan 120 g/km zal uitstoten aan CO2. De nieuwe Meriva werd ontworpen en ontwikkeld in Opels technologiecentrum in Rüsselsheim (Duitsland) en zal van de band rollen in de fabriek van Zaragoza (Spanje). Na de spots van Genève begin maart wordt hij deze zomer in de showrooms verwacht. (wr)

    05-01-2010 om 13:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo C30 uitgeroepen tot Groene auto van het Jaar 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De pientere Britse website www.thegreencar.co.uk heeft in een enquète rond de échte stand van zaken in de praktijk de Volvo C30 tot meest praktisch rijdende “Groene Auto van het Jaar” uitgeroepen. Zoals steeds gebeurde dat door een groep autojournalisten. Die waren niet ongevoelig voor het feit dat de aangename verschijning die de C30 is door een start/stopsysteem en knap motormanagement slechts 99 g/km aan CO2 uitstoot. In de praktijktest die zitcomfort, binnenruimte, handling en zuinigheid op het verlanglijstje had staan, ging de Volvo C30 zelfs de Toyota Prius en de BMW 316d vooraf. Voor de twijfelaars... die klikken best die site eens aan.(Walter Rombauts/foto:Volvo)

    04-01-2010 om 16:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Golfslagenergie vanuit de zee voor Clean Holland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nederland leeft sinds mensenheugenis met de zee. De goede en kwade kanten van de watermassa hebben karakter, economie en landsgrenzen beïnvloed. Onze noorderburen zijn altijd erg vooruitstrevend geweest. Ook nu in wat de groene aanpak heet en tot doel heeft die niet-giftige, niet ruikende en niet echt zichtbare CO2-uitstoot aan banden te leggen. Wél zichtbaar is dat zich in de atmosfeer een scherm koolstofdioxyde heeft gevormd dat verhindert dat de zonnewarmte die zich op aarde weerkaatst niet kan terugkeren naar het oneindige heelal.

    Nu CO2 sinds de laatste en mislukte klimaatconferentie van Kopenhagen een politiek gegeven is geworden dat de wereldorde dooreen schudde, zijn alle middelen goed om “het goedje” te bestrijden. In Nederland meent men tegen plusminus 2050 het land CO2-vrij te kunnen maken. Dat zou dan gebeuren door elektriciteit te produceren met enkel hernieuwbare energie: wind, zon en waterkrachtenergie. “Moest men de Waddenzee afsluiten en de golfslag en eb en vloed als energie aanwenden, het zou mogelijk nog vroeger kunnen…”

    Natuurlijk gaat dit niet zomaar op. Met de ingreep zouden diersoorten verdwijnen, een ecologisch evenwicht kunnen worden verstoord en de watermassa van de zee en de atmosfeer wisselen toch al altijd onderling CO2 uit. Dus is de eb en vloed beweging, die in mechanische energie kan worden omgezet en zo generatoren kunnen aandrijven die elektriciteit “maken”, een bruikbaar iets. Net als de golfslag op zich ook turbines kan doen draaien. De windmolens van het vlakke, soms holle, land doen de rest. Zonne-energie zet samen met de twee vorige partners een fossiele aardoliekwelling om in een eeuwig vernieuwend land om mensen te doen wegdromen. Zoetlekkerland is nog enkele decennia van ons verwijderd. Maar komen doet het zeker.(Walter Rombauts)

    02-01-2010 om 15:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault 4 CV in 24 Uren van Le Mans 1950
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dank zij de Renault-dealer uit Tours, M.Lecat, kwam de legendarische R 4 CV aan de start in de “24 Uren van Le Mans 1950”. Met ploegmaat Pons eindigde het autootje op de 25ste plaats. In dat etmaal legde het 2300,95 km af tegen een gemiddelde snelheid van 95,87 km/h. Zesmaal nam de R 4 CV aan de samen met Indianapolis beroemdste, meest veeleisende koers ter wereld mee. Dat was in 1949, 1950, ’51, ’52, ’53 en ’54. Deze historische Renault had een 747 cm3 viercilindermotor die 17 kW (23 pk) leverde en een topsnelheid toestond van 110 km/h. Volgens het gereden gemiddelde moet de motor zowat heel de koers door op maximum regime hebben gedraaid. De Renault 4 CV werd verkocht, verdween een tijdlang in de mist, om dan weer door M.Lecat opnieuw gekocht te worden en hem dan aan het "Musée de l'Automobile" in Le Mans liet.(wr)

    29-12-2009 om 14:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck tweemaal gelauwerd in Formula Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De onvolprezen Nico Verdonck (23) heeft in feite tweemaal FLM gewonnen. Op 9 december werd hij in Le Mans gevierd in bijzijn van big-boss van Oreca, Hughes de Chaunac. De Brusselaar nam de Trophée in ontvangst en zijn Zuid-Afrikaanse ploegmaat Gavin Cronjé stuurde zijn kat. Nu was Nico wel alleen kampioen omdat hij meer pole’s had. Nico Verdonck ontving ook de Trofee voor jongeren van minder dan 25 jaar. Bekend is dat de FLM volgend jaar is geïntergreerd in de LMS en de AMLS. Over de toekomst van Nico Verdonck is weinig bekend.

    De belofte is persschuw in weerwil dat hij overloopt van talent. In de RACB-ranking van de eerste vijftien figureert hij op de twaalfde plaats. Meer is een titel in de Formula Le Mans bij de gespecialiseerde media niet waard. Ons landje telt echter drie kampioenen in de hogere racerij: 1. Bertrand Baguette (Formule Renault 3,5), Benjamin Bailly (Formul’ Academy) en…Nico Verdonck (Formula Le Mans). En eigenlijk vier. Want je kan Jerôme D’Ambrosio (GP2) toch ook weer niet over het hoofd zien.Het zou nuttig zijn in iedere kwaliteitsdiscipline van de autosport een Belgisch kampioen aan te duiden, gebaseerd op vakmanschap en niet op vriendelijk administratieve gronden.(wr)

    22-12-2009 om 13:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB steunt Benjamin Bailly in de F2 in 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Benjamin Bailly was de laureaat van het eerste Stuurwiel van het RACB National Team en won dit jaar de Formul’Academy Euro Series. Volgend jaar zal hij een vervolg kunnen brengen aan zijn nog jonge carrière door deel te nemen aan een hoogstaand Europees kampioenschap.

    "Wij zijn verheugd dat wij met Benjamin Bailly in 2010 verder gaan", legt Geoffroy Theunis, Directeur van RACB Sport, uit. «Benjamin is een zuiver produkt van onze filière, die wij in 2008 hebben opgestart. Hij was ook de eerste laureaat van het Stuurwiel van het RACB National Team. Zijn prestaties afgelopen jaar hebben aangetoond dat wij in het systeem van de selectie de juiste keuze maakten. Hij domineerde de Formul’ Academy Euro Series door zes van de veertien wedstrijden achter zijn naam te schrijven. Het was voor ons niet meer dan logisch dat wij verder zouden investeren in zulke belofte."

    “De volgende stap voor de jonge Luikenaar (19 jaar) wordt dus de Formule 2: de Formula 2 is een beetje het vervolg op de Formul’Academy, stelt de man die aan de basis ligt van de oprichting van het RACB National Team. Deze éénzitterformule werkt volgens hetzelfde principe: alle piloten beschikken over dezelfde machines, die allemaal worden onderhouden door de infrastructuur van Jonathan Palmer. Het is een zeer sterk kampioenschap en het geniet heel wat geloofwaardigheid. Bovendien worden van de negen wedstrijden acht gereden in het voorprogramma van het FIA WTCC. Hierdoor krijgen we de kans Benjamin aan het werk te zien op Circuit Zolder, het weekend van 18 en 19 juni. Bovendien worden de races (2 reeksen van 40 minuten) uitgezonden op Eurosport."

    Benjamin Bailly kreeg recentelijk de gelegenheid kennis te maken met de Formula 2 tijdens testdagen in Valencia en Portimao. "De verwezenlijkte chrono’s tonen alvast dat Benjamin fysiek klaar is om deze belangrijke stap te zetten", vervolgt Geoffroy Theunis. Wij zijn dan ook fier dat wij dynamische partners hebben gevonden om RACB en het RACB National Team te vervoegen in dit mooie avontuur.

    De Formule 2 van Benjamin zal natuurlijk een gele tint voeren, maar ook de kleuren van Total, de Belgian Audi Club, de Auto Sport Academy en Circuit Zolder."

    Benjamin Bailly greep natuurlijk deze unieke kans die hem wordt geboden om een trapje hoger te gaan op de ladder van de internationale autosport. En als hij het over de Formule 2 heeft, is hij in de wolken : "Deze éénzitter is uitzonderlijk qua vermogen en doeltreffendheid. Het is een heel verschil met de 140 pk van de Academy, terwijl ik hier een Audi 1.8l turbo van 420 pk onder de bips krijg geschoven, een vermogen dat via het gebruik van de boost kan oplopen tot 480 paarden. En schakelen doe je via hendeltjes aan het stuur. Voor mij was dit de beste oplossing. Ik ga tijdens elk

    weekend samenwerken met een ingenieur en het wijzigen van de aërodynamische afstellingen aanleren. De 3de snelste tijd in Portimao overtuigde mij van het geheel. Ik kijk er naar uit om dit kampioenschap te beginnen. Net zoals afgelopen jaar, wil ik schitterende resultaten behalen en op die manier de verantwoordelijken van RACB bedanken."(foto:wr/Benjamin Bailly Magny-Cours 17909)

    Kalender Formule 2 in 2010

    16/18 april : Silverstone (Groot-Brittannië
    20 april/1 mei : Marrakech (Marokko)
    21/23 mei : Monza (Italië)
    8/20 juni : CIRCUIT ZOLDER
    2/4 juli : Algarve (Portugal)

    19-12-2009 om 11:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda CX-7 verkozen tot 4x4 Crossover van 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met een uitstoot aan koolstofdioxyde van 199 g/km in turbodieselversie kan je logischerwijs de kolommen niet inpalmen van een blog die zero-emissie claimt en predikt. In de gegeven dieselgrootte van de motor is die emissie zelfs aan de lage kant. Maar we zijn streng, ware het niet dat het Magazine “4x4 Plus” voor deze rijdende spierbal koos als “4x4 Crossover” van het jaar 2010. Liefst 20 vakjournalisten kwamen tot die conclusie. Ze moeten heel goed geanalyseerd hebben wat die Mazda CX-7 eigenlijk echt biedt, buiten de paardenkrachten die hem desnoods door de gevaarlijkste jungles slepen. Er moet dus meer te vinden zijn in de vernieuwde kolos van het terrein.

    Even herinneren dat “Crossover” meer en meer op luxe-terreinauto’s wordt geplakt. Dat woord houdt in dat de auto zowel in het terrein meesterschap vertoont, als de prestaties van een sportwagen deelt en ten slotte binnenin het comfort van een limousine verschaft. Maar er is nog meer. Zoals wanneer je de autobaan gebruikt een lichtsignaal zowel in linker als rechter buitenspiegel aangeeft dat een achterop liggend voertuig je inhaalt. Heb je dat niet gezien, dan dringt een geluidsignaal erop aan dat je op dat moment niet van rijstrook mag wisselen. Niet links, niet rechts.

    Sensoren beslissen daarover. Ze detecteren bewegingen rondom de CX-7 op basis van signalen van de bedieningselementen, de bewegingen van het stuur en de laterale acceleratie. De Mazda CX-7 zit vol van die pientere “klokkenluiders”. Zoals het merk uit Hiroshima nog aan iets anders herinnert. Namelijk dat er buiten de CO2 nog onverbrande koolwaterstoffen (HC) meetellen, ook nog koolstofmonoxyde (CO) en niet te vergeten de zo gehate, maar even verzwegen stikstofoxyden (NOx). Door de aandacht voor de CO2 is het precies of al die andere boosdoeners voor het milieu niet meer bestaan.

    Mazda heeft de aanval op de NOx ingezet door Ad Blue toe te voegen. Dat is waterachtige (35%) urea-oplossing die tijdens het rijden met een druk van 5 bar in de hete uitlaatgasstroom wordt gespoten. De NOx kan zich niet snel genoeg uit de voeten maken, want eerder heeft de “Ad Blue” er al voor gezorgd dat de NOx zich ontbindt in neutraal, niet giftig stikstof en water. Een overwinning op schadelijke uitstoot dus. Daarom behaalde de Crossover van Mazda wellicht die titel binnen.(wr)

    19-12-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel kan direct Ampera op ZERO zetten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ingenieurs flirten met papier en de computer. Ze zijn vaak sneller dan toeleveranciers kunnen fabriceren. Daarom is het altijd evolutie en geen revolutie in de autobouw. De elektrische auto sluimert al honderd jaar in de breinen van vonkenvreters. De manier van aanmaak van energie heeft de definitieve geboorte ervan altijd uitgesteld. Fossiel produceren kan geen goeie kant op. Nu de aarde onder spanning leeft van 7 miljard mensen, ijskappen smelten, het waterpeil hoger komt, in Kopenhagen een nooit eerder Noord-Zuid-tegenstelling wordt vertoond, moeten we af van die aardolieherkomst.

    De oplossingen liggen klaar. Windenergie, waterkracht en zonne-energie wentelen zich als duivelse lustobjecten voor de ogen van wie ze maar begrijpen wil. Waterstof, zo oud als de aardolie zelf, is de oplossing om de échte uiteindelijke ZERO aan CO2 elektrische mobiel te laten zoemen. Opel had er al koek van gegeten in 2000 toen het zijn "Hydrogen1" met veel bravour voorstelde. Opel was klaar. De Zafira op brandstocel kon vijf personen herbergen, had een respectabele bagageruimte en een actieradius van plusminus 400 km. Maar de materialenmakers waren niet klaar. De producenten van H2 ook niet. Die deden nog voort met waterstof maken uit fossiele bucht.

    De overheden ook niet. Die dachten dat het een grap was. Gevolg dus geen enkele visie van infrastructuur om electriciteit te "tanken". Net zomin als bevoorradingspunten voor waterstof. Dus werd zo'n knappe Opel Zafira van de toekomst in 2000 maar weer in de ideeënbus gestopt. Maar Opel was wél klaar. Na de nakende hergeboorte van een historische naam, bij de jaarwisseling tien jaar later, is het leuk deze ingenieursdromen eens in herinnering te brengen. Ze hadden de juist visie, maar waren op hun tijd vooruit. Om maar te zeggen dat Opel direct de Ampera op groene waterstof kan laten rijden.(cw)

    17-12-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault bevestigt zijn engagement in de Formule 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault heeft vandaag bevestigt dat het zijn engagement in de F1 verder zet. De Franse constructeur gaat wel verder met een nieuwe strategische partner, met name Genii Capital. Dat is een Luxemburgse firma die is gespecialiseerd in nieuwe technologieën, imagobuilding en de autosport. Renault draagt hiervoor een groot financieel deel (75%) van het Renault Formule 1 Team over. Beide firma's voeren echter het management over het team uit. Deze intentieverklaring zal begin 2010 worden getekend door beide partijen. Renault houdt dus 25% in handen en blijft dus motorenleverancier in de F1.

    De positieve intentieverklaring is gebaseerd op de wereldtitels van 2005 en 2006 die door de Spanjaard Fernando Alonso zijn behaald. Daardoor is de wil gevonden om in de fabriek van Viry-Châtillon nabij Parijs verder V8 2,4 liter F1-motoren verder te bouwen en die ook verder te leveren aan Red Bull Racing dat zijn vertrouwen in de motoren voor 2010 verlengde.

    Het is duidelijk dat ook in het Engelse Enstone een golf van opluchting door de gelederen van de werknemers gaat. Renault herbevestigt eveneens zijn engagement tegenover de Fédération Internationale de' l'Automobile (FIA), eveneens tegenover de "Formule One Administration" (FOA) en natuurlijk ook tegenover de Formule One Teams Association (FOTA). Het feit dat Genii Capital dé belangrijke partner voor de toekomst zal worden - als de intentieverklaring is getekend - duidt eveneens op het engagement dat Renault heeft als autoconstructeur ten aanzien van de nabije elektrische wagens.

    Tevens zal de autosport in het algemeen en de F1 het onderwerp worden van ecologische aanpak. Bijzonder waar het op brandstofverbruik op aan komt. Downsizing van de motoren in 2013 tot 1,4 of 1,6 liter vier of zescilinders met enkele, dubbele of tweetraps-turbo's zijn daartoe ter studie. Minverbruik is ook minder uitstoot aan koolstofdioxyde. Renault was de eerste constructeur in de geschiedenis van het WK F1 die het aandurfde met een 1500 cm3 turbo het WK aan te vatten. Mogelijk speelt de Franse autobouwer diezelfde pioniers- en winnaarsrol als straks de turbo's weer terug van weggeweest zijn.(Walter Rombauts)

    16-12-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bugatti 100, een tentoonstelling zonder weerga
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van vrijdag 18 december 2009 t/m 17 januari 2010 zullen 43 Bugatti's in Autoworld in Brussel worden tentoongesteld. Ze staan op de mezzanine van het Museum en zullen jong en oud boeien. Het is een verzameling van de auto's die voor WOII de "24 Uren van Le Mans" wonnen, maar ook de Bugatti Veyron zal niet ontbreken. Alleen op 25 december 2009 moet u zich niet naar de autotempel begeven. Dat is de enige dag waarop hij niet is geopend.

    15-12-2009 om 21:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan Cube, belangrijke Belgische première in Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoewel de gloednieuwe Cube voor het eerst in Europa verschijnt, is hij ondertussen al aan zijn derde generatie toe. Zijn asymmetrische design en het interieur met lounge allures bieden niet alleen originele charme, maar ook pittige functionaliteit. Nadat de tweede generatie van de Cube in 2002 op de Japanse markt werd geïntroduceerd, verwierf hij al gauw veel bekendheid ook buiten de landsgrenzen, omdat zijn opvallend design vaak gebruikt werd in mode- en automagazines, video’s en op het internet.Meer dan tien jaar nadat hij het daglicht zag, is de Cube nu klaar voor de wereld. Het design van de gloednieuwe, ingrijpend gewijzigde derde generatie van de Cube is nog altijd slim, gevat, origineel en functioneel, maar heeft bovenal een heel hoge ‘fun’ factor. Zijn opvallend design wordt door sommigen vergeleken met een bulldog die een bril draagt...

    De Nissan Cube bouwt voort op zijn bestaande DNA en wordt nog steeds gekarakteriseerd door zijn non-conformistische design, maar hij krijgt meer uithoudingsvermogen en geeft een dynamischer indruk. De Cube heeft ten opzichte van zijn lengte (3980 mm) een behoorlijk lange wielbasis (2530 mm). De wielen staan op de hoeken van de auto waardoor een maximale binnenruimte is verkregen. Optisch wordt dat effect gesterkt door het brede spoor.

    Niet alleen de brede wielbasis draagt bij tot de look van massieve wegmagneet, maar ook de brede koplampen en het radiatorrooster, en de korte achterkant. Achteraan versterken de achterlichten, die in één strook over de kofferklep lopen, het gebalde voorkomen. De ontwikkelaars van de Cube gingen tevens bewust op zoek naar een ‘puur’ design, en lieten het lijnenspel zoveel mogelijk weg, voor een eenvoudige en frisse styling.

    Nog een uniek aspect van de Cube, is zijn ‘serre-vorm’. De A-stijlen zijn ver naar buiten gepositioneerd en staan relatief recht, voor een breder uitzicht vooraan. De ramen van de voordeuren zien er uit als een ‘fotokader’, terwijl de asymmetrisch doorlopende achterruit een beter uitzicht achteraan garandeert, handig bij het veranderen van rijstrook en het parkeren. De Cube beschikt over een praktische rechtsscharnierende achterklep. Deze kan zelfs geopend worden wanneer een ander voertuig vlak achter de Cube is geparkeerd, of wanneer de wagen achteraan dichtbij een muur of een ander obstakel staat.

    De trendy auto is beschikbaar in verschillende opvallende kleuren met al even tot de verbeelding sprekende namen: Witty Military, White Pearl, Sea Turquoise en Bitter Chocolate. En er is meer. De klanten kunnen hun Cube ook personaliseren met behulp van tekeningen voor het glazen dak en stickers voor het koetswerk. De "eyecatcheré van de nieuwe, meer mondiale Cube is zijn verrassend ruime interieur, dat vijf inzittenden als in een lounge verwelkomt. Omdat de ruimte kan aangepast worden, is het interieur geschikt voor gezelligheid onder vrienden, maar het volgt ook de evolutie van de eigenaar, met voldoende mogelijkheden om te personaliseren.

    De slimme, fantasierijke en verrassend open ruimte voor de inzittenden werd ontwikkeld volgens de principes van een jacuzzi. Voor de bestuurderszone werd een ‘drijvend’ instrumentenbord bedacht. De asymmetrische lichtblauwe en witte meters zijn zo ontworpen om gemakkelijker het onderscheid te kunnen maken tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. Van zodra de motor gestart wordt, lijken de naalden optisch te zweven, wat een modieus effect geeft, terwijl het niveauverschil doet denken aan een schitterende maan die boven de blauwe aarde hangt. Het interieur combineert een ‘casual lounge’ stijl voor de passagiers in functie van een ontspannen rij-ervaring. De klant zit comfortabel in de Cube, met zijn individuele zetels vooraan voor de bestuurder en de passagier, en de verschuifbare achterbank in de vorm van een ‘lounge sofa’. De verschuifbare achterbank kan in drie posities geplaatst worden en staat hoger dan de voorste zetels, voor meer comfort en zichtbaarheid voor de achterste passagiers.

    Het interactieve interieur ligt verankerd in een architectuur met veel rondingen, zoals het subtiel golvend instrumentenbord, de deurpanelen, de vorm van de zetels en de iconische ‘Water Drop’ in de bekerhouders en in het design van de bediening van de airco. Kortom, een vormgeving geïnspireerd op de natuur en op de rustgevende indruk van de rimpels in het water veroorzaakt door een regendruppel. De Cube beschikt over tal van beker/fleshouders. Er zijn ook afneembare multifunctionele haken voor tassen, hoeden en dergelijke, die van de ene naar de andere plaats kunnen verschoven worden – inclusief naar het instrumentenbord en de deuren. Het ‘shelf expression’ concept bestaat uit twee ‘shelves’, vakken, ter hoogte van de centrale console en de passagierskant van het instrumentenbord. De vakken kunnen gepersonaliseerd worden met een afwerking in imitatiehout of tapijt. Een ander slim accessoire is de ‘Magic Rubber Band’, kleurrijke rubberen bandjes (in het rood, geel, oranje of zilver) die in uitsparingen in de in de deuren verwerkte armsteunen passen om voorwerpen zoals kaarten, visitekaartjes, foto’s, tissues of knuffelbeesten vast te maken.

    De lichte en luchtige atmosfeer in de CUBE is te danken aan het grote zonnedak. Behalve een traditionele zonnewering om de warmte buiten te houden op zonnige dagen, beschikt de CUBE ook over een ‘shoji’, een zonneblind geïnspireerd op de traditionele Japanse blinden gemaakt uit rijstpapier, dat licht toelaat, maar warmte buiten houdt. Het interieur wordt aangeboden in twee kleurafwerkingen, Black en Beige. Beide afwerkingen bestaan uit een imitatie suède stof met een speciaal patroon in de vorm van ‘natuurlijke golven’, om een sfeer te scheppen van relaxatie en rijplezier.

    In Europa wordt de CUBE aangeboden met een 1.5 diesel- of een 1.6 benzinemotor. De 1.5 diesel is voorzien van een dieselpartikelfilter en ontwikkelt 106 pk. Hij wordt gecombineerd met een manuele zesbak. De 1.6 benzine heeft een vermogen van 110 pk. Deze wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak of optioneel aan een CVT (Continu Variabele Transmissie). Hoewel de CVT bij het grote publiek minder is gekend, biedt deze transmissie alle voordelen. Op ieder toerental van de motor brengt zij de enig juiste overbrenging naar de wielen. De leveringen van deze opmerkelijke, gedurfde Nissan Cube, beginnen straks in 2010.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)

    15-12-2009 om 14:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benjamin Bailly gaat de weg van de groten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na Valencia tien dagen geleden, gleed Benjamin Bailly opnieuw in het zitje van een Formule 2 op het feeërieke circuit van Portimao. De sympathieke vertegenwoordiger van het RACB National Team krijgt de "kist" duidelijk meer onder controle. Dat bewijzen de wijzerstanden ook. Die staan alsmaar scherper. Het rapport van de tweedaagse test was alleszins positief. Hij vertelt:

    "Vrijdag was ik s' morgens de vierde snelste op de baan en in de namiddag wrong ik me naar de derde chrono. Het verschil met de twee snelste coureurs was niet echt groot meer. De laatste ronde legde ik af op het einde van de sessie, nadat ik even naar de pits moest voor een mineur technisch probleempje."

    Er kwamen echter meerdere kleine technische mankementen voor, zodat Benjamin veel minder ronden aflegde dan de 200 die hij de eerste testdag afmaalde. Hij vertelt er verder over: "Gedurende de ochtend werd ik geconfronteerd met een abnormale slijtage van de voorste banden en ik geraakte niet verder dan de achtste plaats. In de namiddag werd het probleem nog erger en slaagde ik er niet meer in om één volle, snelle ronde af te haspelen. Achteraf bleek de benzinepomp niet naar behoren te werken. Eer de mecaniciens dat hadden gevonden was wel mijn hele namiddag eraan voor de moeite. In weerwil hiervan werd ik nog 11de (1'36"194), op 0"6 van de eerste. Dat was Jolyon Palmer (1'35"519). Gezien de omstandigheden was dat nog niet zo slecht. Mijn ingenieur bevestigde mijn gevoel en dat ik in het peloton in 2010 goed zou kunnen presteren." (Walter Rombauts/foto:RACB)

    14-12-2009 om 12:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clean Week 2020 en de "Brussels Motor Show 2010"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Clean Week 2020 is een vijfdaags, hoofdzakelijk automotive, evenement dat voor de eerste keer door en op het Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 tot en met 9 mei 2010. Het wordt georganiseerd (minstens) tot en met 2020 en geeft jaarlijks een stand van zaken met betrekking tot alternatieve en toekomstgerichte technologieën, vooral in het kader van duurzame (auto)mobiliteit.

    Er wordt in die vijfdaagse o.a. een zo breed mogelijk spectrum auto’s verzameld. Niet enkel spitstechnologische hoogstandjes komen aan bod: de huidige generatie verbrandingsmotoren passen in het plaatje indien zij duidelijk tegemoet komen aan de reductie van (ondermeer) de CO2-uitstoot. Voor bedrijven die met groene technologie en mobiliteit bezig zijn, is Clean Week 2020 ook een unieke gelegenheid om hun product(en) of dienst(en) voor te stellen aan het publiek.

    European Motor Show Brussels 2010

    Dat voor het Autosalon wordt geopteerd om voor het eerst naar een breed geïnteresseerd publiek over dit evenement te communiceren ligt voor de hand. Circuit Zolder vertekt met deze Clean Week 2020 vanuit de automotive sector, in de eerste plaats de auto, maar eveneens de motor en de fiets. Het zijn vervoersmiddelen die op verschillende manieren en in diverse uitvoeringen bijna dagelijks – vanzelfsprekend afwisselend – op het circuit rijden. De honderdduizenden die zich naar het Salon zullen begeven, zijn potentiële bezoekers van Clean Week 2020, en krijgen van 14 tot en met 24 januari 2010 een voorsmaakje van wat er vanaf 5 mei te zien en te beleven zal zijn. Clean Week 2020 kon niet ontbreken op de “European Motor Show Brussels 2010”.

    FEBIAC heeft trouwens van bij aanvang dit initiatief van Circuit Zolder ondersteund.

    De stand van Circuit Zolder en Clean Week 2020

    Zowat alle (auto)merken zullen tijdens dit Salin meerdere of mindere mate hun ecologische ontwikkelingen aanstippen. Een uitgebreide selectie zal concreet tijdens Clean Week 2020 worden opgevoerd, en om evidente redenen niet op de stand van het Circuit. Het aspect competitie is uiteraard niet vreemd aan een circuit, vandaar dat de teaser hoofdzakelijk hierop is gebaseerd.

    Het World Touring Car Championship dat vanaf 2010 op Circuit Zolder zal rijden, levert concrete compenserende inspanningen om de ecologische voetafdruk van de serie te reduceren, en zag E85 als brandstof zijn intrede doen. Enkele WTCC-wagens zullen op de stand aanwezig zijn.

    Ook te bezichtigen: enkele voertuigen die tijdens Clean Week 2020 in één of andere competitievorm zullen aantreden, waaronder de waterstof aangedreven kart van het Belgisch Zero Emission Racing Team en een elektrisch aangedreven TTXGP-motor. TTXGP, of e-Grand Prix, staat voor “Zero Emission, Carbon Free Motorcycle Racing”. Nog andere voertuigen worden verwacht.

    Tenslotte brengt Circuit Zolder een vorm van innovatieve gaming mee naar Brussel. Het betreft “Real Time Racing”, een product van iOpener Media, dat samen met SimBin Studios werd gerealiseerd. Het spel combineert virtueel racen simultaan met écht racen, en heeft inmiddels enkele live tests achter de rug, op basis van reële voertuigen die op Circuit Zolder reden. Het publiek zal kunnen racen in zgn “stored races” die op Circuit Zolder werden opgenomen.

    Circuit Zolder ?

    Circuit Zolder is het ideale platform om het thema groene mobiliteit onder de aandacht van een breed publiek te brengen. De wetenschappelijke vooruitgang die inmiddels is geboekt binnen de automotive sector, kan er daadwerkelijk worden getoond in een aantrekkelijke – groene - omgeving die automatisch wordt geassocieerd met snelheid, veiligheid en “cutting edge” technologie. De concrete vooruitgang kan gedemonstreerd, getest en gemeten worden. Clean Week 2020 past binnen het progressieve kader van de duurzame strategie die Zolder volgt. Een thema waarin Circuit Zolder nu al een voortrekkersrol heeft binnen de overkoepelnde organisatie van professionele (race)circuits in Europa en daarbuiten.(cw/foto:Chevrolet)

    10-12-2009 om 15:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1 in 2010 voor nieuwe uitdagingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er is momenteel een drukte van belang in Monte Carlo van F1 bonzen en motorsportspecialisten die werken aan de toekomst van de sport en de F1 in het bijzonder. Alex Tai, een Maleisische zakenman die het herboren Lotus F1 gaat runnen, nam al het woord en ook Tony Fernandes. Nieuw aan de administratieve bedoening is dat Jean Todt als nieuwe voorzitter van de FIA "in dienst" is en zijn stempel zal drukken op wat komt. Hij krijgt direct wat katten te geselen. Wat daar héél positief aan is, is het verheugende feit dat de Fransman die als navigator aan boord van een Peugeot begon, de autosport kent als geen ander. Je kan hem geen oren aannaaien, hoewel men dat toch zal proberen.

    De teams blijven de teams en alle middelen zijn goed om in de spots te staan. Dat hebben we dit jaar kunnen aanschouwen tijdens de "Renault-Gate" Voor wie het vergeten speelden Flavio Briatore, Pat Symonds en Nelson Piquet jr mee in de onverkwikkelijke vertoning daar in Singapore 2008. Nu staat zowaar Renault F1 in de étalage, tenminste afgaand op de "rumours" dat zelfs vader Hamilton in een overname van Enton zou belangstellen. Naast Gérard Lopes die de renstal ook een koopje vindt. Bernie Ecclestone voedt de geruchten als zou zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher toch in de Mercedes Grand Prix kruipen aan de zijde van Nico Rosberg.

    Dat zou pas iets zijn ! Schumi terug ! Een beetje meer mens geworden, gelouterd, maar een worp naar een achtste titel zou uniek zijn. Zijn leeftijd speelt geen rol. Gezien het "gefilterde" veld voor 2010 veel anciens bevat zoals Barrichello (38), Trulli (35), Webber (34) en andere Jacques Villeneuve's (39) zou Schumacher (41) niet misstaan. De kans zou zelfs heel groot zijn dat de ouwe rakkers de beginnelingen voorbijrijden. Hoe zoiets zou kunnen is makkelijk te verklaren. Volgend jaar mag er niet meer worden getankt. Bandenwissels, daar wordt nog over geredetwist. Maar niet meer tanken wil zeggen een volle tank bij de start. Dat wil vooral zeggen een nieuwe layout van de bolides wegens veranderde gewichtsverdeling...Ook heeft men omwille van het grotere aantal wagens op de grid de puntenverdeling veranderd. Nu is het: 20, 15, 10, 8, 6, 5,3, 2 en 1.

    Het begint nog maar. Want vanaf nu tegen 2012 wil men de motoren downsizen naar 1,4 of 1,6 liter en er turbo's opzetten. Een enkele, een dubbele of een tweetraps. Ieder jaar moeten de motoren zuiniger worden om tegen 2015 liefst 50% minder te verbruiken dan nu. De "groene" commissie van de FIA werkt hard en wil niet doof worden van al die decibels. Er wat vanaf pitsen naar de toekomst toe is niet ondenkbaar. Misschien zo'n 18 dB...? Rare wereld vandaag. Electrische auto's moeten met "sounds" verkeersveiliger worden gemaakt, F1's stiller wegens risico op gehoorschade...milieubelastend.

    Het is nog waar ook. Lawaaivervuiling bestaat. Vooral in de stad. F1 moet natuurlijk opletten dat ze niet muisstil gaan rijden. Want dan is de emotie weg, dan komt er geen publiek meer kijken. De elektrische éénzitterraces in de USA hebben dat al een kwarteeuw geleden moeten ondervinden. Dus F1 blijft boeien. Bernie Ecclestone, die de "armoezaaiers" van de na-oorlogse F1 naar een riant inkomen loodste, heeft het allemaal gezien: Fangio, Moss, Clark, Hawthorn, Senna, Prost, Schumacher, Barrichello, Hamilton, Villeneuve...vader en zoon. De paus wordt moe. Zijn kerk telt minder gelovigen. Andere goden zijn op komst.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    10-12-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overheid handhaaft de premies voor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de voorstelling vanochtend van de 88ste “Brussels Motor Show” die van 14 t/m 24 januari 2010 doorgaat, heeft organisator Febiac bevestigd dat de overheid de groene premies ook volgend jaar in stand houdt. Voertuigen met een lagere uitstoot dan 115 g/km aan CO2 krijgen 15% op de factuurprijs. Die gaat weer naar de koper via de belastingbrief. Op dit eigenste hebben al 15,2 % van de nieuw verkochte wagens op die manier een eigenaar gevonden. Ook de €210 voor de roetpartikelfilter blijft gehandhaafd en de 3% korting op wagens die minder dan 120 g/km koolstofdioxyde uitstoten.

    De federale overheid beschikt niet over de budgettaire ruimte om schrootpremies te geven, laat staan de gigantische initiatieven te volgen die President Sarkozy in Frankrijk neemt om “de elektrische auto” te promoten. Wie er één koopt zal €5000 tegemoetkoming krijgen. In ons land staan zowel de biobrandstoffen, de infrastructuur voor oplaadpunten voor EV’s als de globale mentaliteit rond de duurzame energie nog veel achter. In onze buurlanden gaat men daar al vlotter mee om.

    “Ons Salon is er geen van conceptcars met ronkende namen die we in het beste geval binnen tien jaar kunnen zien. Als ze al te zien zullen zijn. De “Brussels Motor Show” is een veelheid van concreet bestaande en functionerende voertuigen. Mét het accent op de toekomst van duurzame energie. Wij promoten de elektrische auto door bezoekers ermee te laten rijden. De kruisbestuiving tussen sport en elektrisch rijden komt tot uiting op een piste met elektrische go-karts. Ook zal er een kart op waterstof te zien zijn. In het “Aviation”-luik staat een ULM wiens motor elektrisch (brandstofcel) wordt aangedreven”, zei Pierre-Alain De Smedt, voorzitter van Febiac. Hij voegde er nog aan toe: “We moeten hard werken zodat de “hype” rond elektrisch rijden een Europese realiteit wordt”. De “Brussels Motor Show” kan niet meer stuk, zoveel is zeker.(wr/foto:Nissan LEAF)

    09-12-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.East Belgian Rally in 2010 met Sankt Vith als draaischijf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RACE, organisator van de 24 Uren van Francorchamps en tot en met 2008 ook van de East Belgian Rally, heeft een akkoord met de Auto Club van Tielt om op 8 en 9 oktober 2010 de East Belgian Rally te organiseren met Sank Vith als draaischijf.

    Frédéric Maeyens, directeur van RACE, legt uit waarom aan die regio zoveel belang wordt gehecht: “Er bestaat daar een bijzondere autosportcultuur. De “12 Uren van het Oosten”, in de jaren ’70 onder de magistrale leiding van Hubert Dahmen, waren een absolute topper. Misschien is het geen toeval dat Bruno Thiry, één van de beste rallyrijders van België en de belofte Thierry Neuville (foto) uit deze streek met zijn hypervenijnige rallywegeltjes afkomstig zijn. Rallyrijden zit daar in de genen en wordt met de paplepel ingegoten. We zijn dan ook zeer tevreden dat de EBR een tweede adem krijgt daar in de Duitstalige Gemeenschap van België !”

    Op het terrein kan de Automobiel Club van Tielt rekenen op de hulp van AMC Sankt Vith en op de belangrijke medewerking van vijf cruciale gemeenten in de uitloper van het Eifelgebergte: Burg-Reuland, Saint Vith, Amel, Büllingen en Bütgenbach. Misschien ontbreekt in oktober 2010 door de opwarming van de aarde de sneeuw daar vanuit de zeventiger jaren, de sfeer zal er alleszins zijn. “Ein schnaps” is daar nimmer weggeweest. Misschien ook een gelegenheid om Mijnheer Hubert Dahmen eens voor de start in de RallyBloempjes te zetten. Levende monumenten als die man bestaan nog. Hij WAS namelijk “Les 12 Heures de l’Est”.(wr)

    07-12-2009 om 18:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!