December 2009 tikt in België af op 26.449 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Dat is een fraai resultaat, ruim 21 hoger dan december van het jaar voordien. Daarmee sluit het jaar 2009 af op in totaal 476.194 inschrijvingen van nieuwe personenwagens; 11,15 % minder dan in 2008. De cijfers van inschrijvingen van bedrijfsvoertuigen laten minder goede jaarresultaten optekenen. Bij de bestelwagens bedraagt de terugval ruim 20%; bij de trucks tot 16 ton MTM is dat bijna 13% en bij de zware voertuigen krimpt de markt met meer dan een derde (-35,62%)!
Het motorsegment heeft in aantal verkopen het minste terrein verloren; met 27.496 nieuwe inschrijvingen bedraagt de daling er 8,57%.
Bij deze nuchtere cijfers geeft het gezaghebbende Febiac volgend commentaar:
Met een daling van 11,15% is de daling van de verkoop van nieuwe autos aan de ondergrens gebleven van de marktprognose (-10 à -20%) die FEBIAC begin 2009 had gemaakt. Dat is, na een recordjaar 2008 en gezien de impact van de economische crisis, een ronduit goed resultaat. 2009 blijft qua aantal nieuwe inschrijvingen van personenwagens in de top-10 van beste jaren ooit. Zeker het jaareinde, waarin de markt terug is beginnen aantrekken, doet ons het beste verhopen voor dit jaar in het algemeen en voor het komende Auto- en Motorsalon in het bijzonder.
FEBIAC rekent voor 2010 op een vergelijkbare markt, zo rond de 470 à 475.000 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. In vergelijking met het afgelopen jaar zou zeker de eerst jaarhelft wat beter moeten zijn.
De situatie bij de bedrijfsvoertuigen biedt duidelijk minder visibiliteit. In het netwerk duiken de eerste tekenen van een herstel op, maar het is nog veel te vroeg om met zekerheid van een relance te spreken. De verkoop van trucks en getrokken materieel liep heel het voorbije jaar erg slecht, en wij verwachten niet onmiddellijk een spectaculaire verbetering. De motormarkt is erin geslaagd om het aantal verkopen hoog te houden, maar het is duidelijk dat vooral de verkoop van lichte scooters en motoren hiervoor gezorgd heeft. De verkoop van het hogere gamma is het afgelopen jaar aanzienlijk teruggelopen, en dat heeft natuurlijk zijn impact op de omzet en rentabiliteit van de motorbranche, die eveneens onder druk staat. Om toch te besluiten op een positieve noot kunnen we stellen dat het nu wel duidelijk is dat de scooter en motorfiets zijn plaats definitief verworven heeft in de mobiliteit van vandaag.(cw)
|