Hoewel de gloednieuwe Cube voor het eerst in Europa verschijnt, is hij ondertussen al aan zijn derde generatie toe. Zijn asymmetrische design en het interieur met lounge allures bieden niet alleen originele charme, maar ook pittige functionaliteit. Nadat de tweede generatie van de Cube in 2002 op de Japanse markt werd geïntroduceerd, verwierf hij al gauw veel bekendheid ook buiten de landsgrenzen, omdat zijn opvallend design vaak gebruikt werd in mode- en automagazines, videos en op het internet.Meer dan tien jaar nadat hij het daglicht zag, is de Cube nu klaar voor de wereld. Het design van de gloednieuwe, ingrijpend gewijzigde derde generatie van de Cube is nog altijd slim, gevat, origineel en functioneel, maar heeft bovenal een heel hoge fun factor. Zijn opvallend design wordt door sommigen vergeleken met een bulldog die een bril draagt...
De Nissan Cube bouwt voort op zijn bestaande DNA en wordt nog steeds gekarakteriseerd door zijn non-conformistische design, maar hij krijgt meer uithoudingsvermogen en geeft een dynamischer indruk. De Cube heeft ten opzichte van zijn lengte (3980 mm) een behoorlijk lange wielbasis (2530 mm). De wielen staan op de hoeken van de auto waardoor een maximale binnenruimte is verkregen. Optisch wordt dat effect gesterkt door het brede spoor.
Niet alleen de brede wielbasis draagt bij tot de look van massieve wegmagneet, maar ook de brede koplampen en het radiatorrooster, en de korte achterkant. Achteraan versterken de achterlichten, die in één strook over de kofferklep lopen, het gebalde voorkomen. De ontwikkelaars van de Cube gingen tevens bewust op zoek naar een puur design, en lieten het lijnenspel zoveel mogelijk weg, voor een eenvoudige en frisse styling.
Nog een uniek aspect van de Cube, is zijn serre-vorm. De A-stijlen zijn ver naar buiten gepositioneerd en staan relatief recht, voor een breder uitzicht vooraan. De ramen van de voordeuren zien er uit als een fotokader, terwijl de asymmetrisch doorlopende achterruit een beter uitzicht achteraan garandeert, handig bij het veranderen van rijstrook en het parkeren. De Cube beschikt over een praktische rechtsscharnierende achterklep. Deze kan zelfs geopend worden wanneer een ander voertuig vlak achter de Cube is geparkeerd, of wanneer de wagen achteraan dichtbij een muur of een ander obstakel staat.
De trendy auto is beschikbaar in verschillende opvallende kleuren met al even tot de verbeelding sprekende namen: Witty Military, White Pearl, Sea Turquoise en Bitter Chocolate. En er is meer. De klanten kunnen hun Cube ook personaliseren met behulp van tekeningen voor het glazen dak en stickers voor het koetswerk. De "eyecatcheré van de nieuwe, meer mondiale Cube is zijn verrassend ruime interieur, dat vijf inzittenden als in een lounge verwelkomt. Omdat de ruimte kan aangepast worden, is het interieur geschikt voor gezelligheid onder vrienden, maar het volgt ook de evolutie van de eigenaar, met voldoende mogelijkheden om te personaliseren.
De slimme, fantasierijke en verrassend open ruimte voor de inzittenden werd ontwikkeld volgens de principes van een jacuzzi. Voor de bestuurderszone werd een drijvend instrumentenbord bedacht. De asymmetrische lichtblauwe en witte meters zijn zo ontworpen om gemakkelijker het onderscheid te kunnen maken tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. Van zodra de motor gestart wordt, lijken de naalden optisch te zweven, wat een modieus effect geeft, terwijl het niveauverschil doet denken aan een schitterende maan die boven de blauwe aarde hangt. Het interieur combineert een casual lounge stijl voor de passagiers in functie van een ontspannen rij-ervaring. De klant zit comfortabel in de Cube, met zijn individuele zetels vooraan voor de bestuurder en de passagier, en de verschuifbare achterbank in de vorm van een lounge sofa. De verschuifbare achterbank kan in drie posities geplaatst worden en staat hoger dan de voorste zetels, voor meer comfort en zichtbaarheid voor de achterste passagiers.
Het interactieve interieur ligt verankerd in een architectuur met veel rondingen, zoals het subtiel golvend instrumentenbord, de deurpanelen, de vorm van de zetels en de iconische Water Drop in de bekerhouders en in het design van de bediening van de airco. Kortom, een vormgeving geïnspireerd op de natuur en op de rustgevende indruk van de rimpels in het water veroorzaakt door een regendruppel. De Cube beschikt over tal van beker/fleshouders. Er zijn ook afneembare multifunctionele haken voor tassen, hoeden en dergelijke, die van de ene naar de andere plaats kunnen verschoven worden inclusief naar het instrumentenbord en de deuren. Het shelf expression concept bestaat uit twee shelves, vakken, ter hoogte van de centrale console en de passagierskant van het instrumentenbord. De vakken kunnen gepersonaliseerd worden met een afwerking in imitatiehout of tapijt. Een ander slim accessoire is de Magic Rubber Band, kleurrijke rubberen bandjes (in het rood, geel, oranje of zilver) die in uitsparingen in de in de deuren verwerkte armsteunen passen om voorwerpen zoals kaarten, visitekaartjes, fotos, tissues of knuffelbeesten vast te maken.
De lichte en luchtige atmosfeer in de CUBE is te danken aan het grote zonnedak. Behalve een traditionele zonnewering om de warmte buiten te houden op zonnige dagen, beschikt de CUBE ook over een shoji, een zonneblind geïnspireerd op de traditionele Japanse blinden gemaakt uit rijstpapier, dat licht toelaat, maar warmte buiten houdt. Het interieur wordt aangeboden in twee kleurafwerkingen, Black en Beige. Beide afwerkingen bestaan uit een imitatie suède stof met een speciaal patroon in de vorm van natuurlijke golven, om een sfeer te scheppen van relaxatie en rijplezier.
In Europa wordt de CUBE aangeboden met een 1.5 diesel- of een 1.6 benzinemotor. De 1.5 diesel is voorzien van een dieselpartikelfilter en ontwikkelt 106 pk. Hij wordt gecombineerd met een manuele zesbak. De 1.6 benzine heeft een vermogen van 110 pk. Deze wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak of optioneel aan een CVT (Continu Variabele Transmissie). Hoewel de CVT bij het grote publiek minder is gekend, biedt deze transmissie alle voordelen. Op ieder toerental van de motor brengt zij de enig juiste overbrenging naar de wielen. De leveringen van deze opmerkelijke, gedurfde Nissan Cube, beginnen straks in 2010.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)
|