Nissan Cube, belangrijke Belgische première in Brussel
Hoewel de gloednieuwe Cube voor het eerst in Europa verschijnt, is hij ondertussen al aan zijn derde generatie toe. Zijn asymmetrische design en het interieur met lounge allures bieden niet alleen originele charme, maar ook pittige functionaliteit. Nadat de tweede generatie van de Cube in 2002 op de Japanse markt werd geïntroduceerd, verwierf hij al gauw veel bekendheid ook buiten de landsgrenzen, omdat zijn opvallend design vaak gebruikt werd in mode- en automagazines, videos en op het internet.Meer dan tien jaar nadat hij het daglicht zag, is de Cube nu klaar voor de wereld. Het design van de gloednieuwe, ingrijpend gewijzigde derde generatie van de Cube is nog altijd slim, gevat, origineel en functioneel, maar heeft bovenal een heel hoge fun factor. Zijn opvallend design wordt door sommigen vergeleken met een bulldog die een bril draagt...
De Nissan Cube bouwt voort op zijn bestaande DNA en wordt nog steeds gekarakteriseerd door zijn non-conformistische design, maar hij krijgt meer uithoudingsvermogen en geeft een dynamischer indruk. De Cube heeft ten opzichte van zijn lengte (3980 mm) een behoorlijk lange wielbasis (2530 mm). De wielen staan op de hoeken van de auto waardoor een maximale binnenruimte is verkregen. Optisch wordt dat effect gesterkt door het brede spoor.
Niet alleen de brede wielbasis draagt bij tot de look van massieve wegmagneet, maar ook de brede koplampen en het radiatorrooster, en de korte achterkant. Achteraan versterken de achterlichten, die in één strook over de kofferklep lopen, het gebalde voorkomen. De ontwikkelaars van de Cube gingen tevens bewust op zoek naar een puur design, en lieten het lijnenspel zoveel mogelijk weg, voor een eenvoudige en frisse styling.
Nog een uniek aspect van de Cube, is zijn serre-vorm. De A-stijlen zijn ver naar buiten gepositioneerd en staan relatief recht, voor een breder uitzicht vooraan. De ramen van de voordeuren zien er uit als een fotokader, terwijl de asymmetrisch doorlopende achterruit een beter uitzicht achteraan garandeert, handig bij het veranderen van rijstrook en het parkeren. De Cube beschikt over een praktische rechtsscharnierende achterklep. Deze kan zelfs geopend worden wanneer een ander voertuig vlak achter de Cube is geparkeerd, of wanneer de wagen achteraan dichtbij een muur of een ander obstakel staat.
De trendy auto is beschikbaar in verschillende opvallende kleuren met al even tot de verbeelding sprekende namen: Witty Military, White Pearl, Sea Turquoise en Bitter Chocolate. En er is meer. De klanten kunnen hun Cube ook personaliseren met behulp van tekeningen voor het glazen dak en stickers voor het koetswerk. De "eyecatcheré van de nieuwe, meer mondiale Cube is zijn verrassend ruime interieur, dat vijf inzittenden als in een lounge verwelkomt. Omdat de ruimte kan aangepast worden, is het interieur geschikt voor gezelligheid onder vrienden, maar het volgt ook de evolutie van de eigenaar, met voldoende mogelijkheden om te personaliseren.
De slimme, fantasierijke en verrassend open ruimte voor de inzittenden werd ontwikkeld volgens de principes van een jacuzzi. Voor de bestuurderszone werd een drijvend instrumentenbord bedacht. De asymmetrische lichtblauwe en witte meters zijn zo ontworpen om gemakkelijker het onderscheid te kunnen maken tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. Van zodra de motor gestart wordt, lijken de naalden optisch te zweven, wat een modieus effect geeft, terwijl het niveauverschil doet denken aan een schitterende maan die boven de blauwe aarde hangt. Het interieur combineert een casual lounge stijl voor de passagiers in functie van een ontspannen rij-ervaring. De klant zit comfortabel in de Cube, met zijn individuele zetels vooraan voor de bestuurder en de passagier, en de verschuifbare achterbank in de vorm van een lounge sofa. De verschuifbare achterbank kan in drie posities geplaatst worden en staat hoger dan de voorste zetels, voor meer comfort en zichtbaarheid voor de achterste passagiers.
Het interactieve interieur ligt verankerd in een architectuur met veel rondingen, zoals het subtiel golvend instrumentenbord, de deurpanelen, de vorm van de zetels en de iconische Water Drop in de bekerhouders en in het design van de bediening van de airco. Kortom, een vormgeving geïnspireerd op de natuur en op de rustgevende indruk van de rimpels in het water veroorzaakt door een regendruppel. De Cube beschikt over tal van beker/fleshouders. Er zijn ook afneembare multifunctionele haken voor tassen, hoeden en dergelijke, die van de ene naar de andere plaats kunnen verschoven worden inclusief naar het instrumentenbord en de deuren. Het shelf expression concept bestaat uit twee shelves, vakken, ter hoogte van de centrale console en de passagierskant van het instrumentenbord. De vakken kunnen gepersonaliseerd worden met een afwerking in imitatiehout of tapijt. Een ander slim accessoire is de Magic Rubber Band, kleurrijke rubberen bandjes (in het rood, geel, oranje of zilver) die in uitsparingen in de in de deuren verwerkte armsteunen passen om voorwerpen zoals kaarten, visitekaartjes, fotos, tissues of knuffelbeesten vast te maken.
De lichte en luchtige atmosfeer in de CUBE is te danken aan het grote zonnedak. Behalve een traditionele zonnewering om de warmte buiten te houden op zonnige dagen, beschikt de CUBE ook over een shoji, een zonneblind geïnspireerd op de traditionele Japanse blinden gemaakt uit rijstpapier, dat licht toelaat, maar warmte buiten houdt. Het interieur wordt aangeboden in twee kleurafwerkingen, Black en Beige. Beide afwerkingen bestaan uit een imitatie suède stof met een speciaal patroon in de vorm van natuurlijke golven, om een sfeer te scheppen van relaxatie en rijplezier.
In Europa wordt de CUBE aangeboden met een 1.5 diesel- of een 1.6 benzinemotor. De 1.5 diesel is voorzien van een dieselpartikelfilter en ontwikkelt 106 pk. Hij wordt gecombineerd met een manuele zesbak. De 1.6 benzine heeft een vermogen van 110 pk. Deze wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak of optioneel aan een CVT (Continu Variabele Transmissie). Hoewel de CVT bij het grote publiek minder is gekend, biedt deze transmissie alle voordelen. Op ieder toerental van de motor brengt zij de enig juiste overbrenging naar de wielen. De leveringen van deze opmerkelijke, gedurfde Nissan Cube, beginnen straks in 2010.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Na Valencia tien dagen geleden, gleed Benjamin Bailly opnieuw in het zitje van een Formule 2 op het feeërieke circuit van Portimao. De sympathieke vertegenwoordiger van het RACB National Team krijgt de "kist" duidelijk meer onder controle. Dat bewijzen de wijzerstanden ook. Die staan alsmaar scherper. Het rapport van de tweedaagse test was alleszins positief. Hij vertelt:
"Vrijdag was ik s' morgens de vierde snelste op de baan en in de namiddag wrong ik me naar de derde chrono. Het verschil met de twee snelste coureurs was niet echt groot meer. De laatste ronde legde ik af op het einde van de sessie, nadat ik even naar de pits moest voor een mineur technisch probleempje."
Er kwamen echter meerdere kleine technische mankementen voor, zodat Benjamin veel minder ronden aflegde dan de 200 die hij de eerste testdag afmaalde. Hij vertelt er verder over: "Gedurende de ochtend werd ik geconfronteerd met een abnormale slijtage van de voorste banden en ik geraakte niet verder dan de achtste plaats. In de namiddag werd het probleem nog erger en slaagde ik er niet meer in om één volle, snelle ronde af te haspelen. Achteraf bleek de benzinepomp niet naar behoren te werken. Eer de mecaniciens dat hadden gevonden was wel mijn hele namiddag eraan voor de moeite. In weerwil hiervan werd ik nog 11de (1'36"194), op 0"6 van de eerste. Dat was Jolyon Palmer (1'35"519). Gezien de omstandigheden was dat nog niet zo slecht. Mijn ingenieur bevestigde mijn gevoel en dat ik in het peloton in 2010 goed zou kunnen presteren." (Walter Rombauts/foto:RACB)
Clean Week 2020 is een vijfdaags, hoofdzakelijk automotive, evenement dat voor de eerste keer door en op het Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 tot en met 9 mei 2010. Het wordt georganiseerd (minstens) tot en met 2020 en geeft jaarlijks een stand van zaken met betrekking tot alternatieve en toekomstgerichte technologieën, vooral in het kader van duurzame (auto)mobiliteit.
Er wordt in die vijfdaagse o.a. een zo breed mogelijk spectrum autos verzameld. Niet enkel spitstechnologische hoogstandjes komen aan bod: de huidige generatie verbrandingsmotoren passen in het plaatje indien zij duidelijk tegemoet komen aan de reductie van (ondermeer) de CO2-uitstoot. Voor bedrijven die met groene technologie en mobiliteit bezig zijn, is Clean Week 2020 ook een unieke gelegenheid om hun product(en) of dienst(en) voor te stellen aan het publiek.
European Motor Show Brussels 2010
Dat voor het Autosalon wordt geopteerd om voor het eerst naar een breed geïnteresseerd publiek over dit evenement te communiceren ligt voor de hand. Circuit Zolder vertekt met deze Clean Week 2020 vanuit de automotive sector, in de eerste plaats de auto, maar eveneens de motor en de fiets. Het zijn vervoersmiddelen die op verschillende manieren en in diverse uitvoeringen bijna dagelijks vanzelfsprekend afwisselend op het circuit rijden. De honderdduizenden die zich naar het Salon zullen begeven, zijn potentiële bezoekers van Clean Week 2020, en krijgen van 14 tot en met 24 januari 2010 een voorsmaakje van wat er vanaf 5 mei te zien en te beleven zal zijn. Clean Week 2020 kon niet ontbreken op de European Motor Show Brussels 2010.
FEBIAC heeft trouwens van bij aanvang dit initiatief van Circuit Zolder ondersteund.
De stand van Circuit Zolder en Clean Week 2020
Zowat alle (auto)merken zullen tijdens dit Salin meerdere of mindere mate hun ecologische ontwikkelingen aanstippen. Een uitgebreide selectie zal concreet tijdens Clean Week 2020 worden opgevoerd, en om evidente redenen niet op de stand van het Circuit. Het aspect competitie is uiteraard niet vreemd aan een circuit, vandaar dat de teaser hoofdzakelijk hierop is gebaseerd.
Het World Touring Car Championship dat vanaf 2010 op Circuit Zolder zal rijden, levert concrete compenserende inspanningen om de ecologische voetafdruk van de serie te reduceren, en zag E85 als brandstof zijn intrede doen. Enkele WTCC-wagens zullen op de stand aanwezig zijn.
Ook te bezichtigen: enkele voertuigen die tijdens Clean Week 2020 in één of andere competitievorm zullen aantreden, waaronder de waterstof aangedreven kart van het Belgisch Zero Emission Racing Team en een elektrisch aangedreven TTXGP-motor. TTXGP, of e-Grand Prix, staat voor Zero Emission, Carbon Free Motorcycle Racing. Nog andere voertuigen worden verwacht.
Tenslotte brengt Circuit Zolder een vorm van innovatieve gaming mee naar Brussel. Het betreft Real Time Racing, een product van iOpener Media, dat samen met SimBin Studios werd gerealiseerd. Het spel combineert virtueel racen simultaan met écht racen, en heeft inmiddels enkele live tests achter de rug, op basis van reële voertuigen die op Circuit Zolder reden. Het publiek zal kunnen racen in zgn stored races die op Circuit Zolder werden opgenomen.
Circuit Zolder ?
Circuit Zolder is het ideale platform om het thema groene mobiliteit onder de aandacht van een breed publiek te brengen. De wetenschappelijke vooruitgang die inmiddels is geboekt binnen de automotive sector, kan er daadwerkelijk worden getoond in een aantrekkelijke groene - omgeving die automatisch wordt geassocieerd met snelheid, veiligheid en cutting edge technologie. De concrete vooruitgang kan gedemonstreerd, getest en gemeten worden. Clean Week 2020 past binnen het progressieve kader van de duurzame strategie die Zolder volgt. Een thema waarin Circuit Zolder nu al een voortrekkersrol heeft binnen de overkoepelnde organisatie van professionele (race)circuits in Europa en daarbuiten.(cw/foto:Chevrolet)
Er is momenteel een drukte van belang in Monte Carlo van F1 bonzen en motorsportspecialisten die werken aan de toekomst van de sport en de F1 in het bijzonder. Alex Tai, een Maleisische zakenman die het herboren Lotus F1 gaat runnen, nam al het woord en ook Tony Fernandes. Nieuw aan de administratieve bedoening is dat Jean Todt als nieuwe voorzitter van de FIA "in dienst" is en zijn stempel zal drukken op wat komt. Hij krijgt direct wat katten te geselen. Wat daar héél positief aan is, is het verheugende feit dat de Fransman die als navigator aan boord van een Peugeot begon, de autosport kent als geen ander. Je kan hem geen oren aannaaien, hoewel men dat toch zal proberen.
De teams blijven de teams en alle middelen zijn goed om in de spots te staan. Dat hebben we dit jaar kunnen aanschouwen tijdens de "Renault-Gate" Voor wie het vergeten speelden Flavio Briatore, Pat Symonds en Nelson Piquet jr mee in de onverkwikkelijke vertoning daar in Singapore 2008. Nu staat zowaar Renault F1 in de étalage, tenminste afgaand op de "rumours" dat zelfs vader Hamilton in een overname van Enton zou belangstellen. Naast Gérard Lopes die de renstal ook een koopje vindt. Bernie Ecclestone voedt de geruchten als zou zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher toch in de Mercedes Grand Prix kruipen aan de zijde van Nico Rosberg.
Dat zou pas iets zijn ! Schumi terug ! Een beetje meer mens geworden, gelouterd, maar een worp naar een achtste titel zou uniek zijn. Zijn leeftijd speelt geen rol. Gezien het "gefilterde" veld voor 2010 veel anciens bevat zoals Barrichello (38), Trulli (35), Webber (34) en andere Jacques Villeneuve's (39) zou Schumacher (41) niet misstaan. De kans zou zelfs heel groot zijn dat de ouwe rakkers de beginnelingen voorbijrijden. Hoe zoiets zou kunnen is makkelijk te verklaren. Volgend jaar mag er niet meer worden getankt. Bandenwissels, daar wordt nog over geredetwist. Maar niet meer tanken wil zeggen een volle tank bij de start. Dat wil vooral zeggen een nieuwe layout van de bolides wegens veranderde gewichtsverdeling...Ook heeft men omwille van het grotere aantal wagens op de grid de puntenverdeling veranderd. Nu is het: 20, 15, 10, 8, 6, 5,3, 2 en 1.
Het begint nog maar. Want vanaf nu tegen 2012 wil men de motoren downsizen naar 1,4 of 1,6 liter en er turbo's opzetten. Een enkele, een dubbele of een tweetraps. Ieder jaar moeten de motoren zuiniger worden om tegen 2015 liefst 50% minder te verbruiken dan nu. De "groene" commissie van de FIA werkt hard en wil niet doof worden van al die decibels. Er wat vanaf pitsen naar de toekomst toe is niet ondenkbaar. Misschien zo'n 18 dB...? Rare wereld vandaag. Electrische auto's moeten met "sounds" verkeersveiliger worden gemaakt, F1's stiller wegens risico op gehoorschade...milieubelastend.
Het is nog waar ook. Lawaaivervuiling bestaat. Vooral in de stad. F1 moet natuurlijk opletten dat ze niet muisstil gaan rijden. Want dan is de emotie weg, dan komt er geen publiek meer kijken. De elektrische éénzitterraces in de USA hebben dat al een kwarteeuw geleden moeten ondervinden. Dus F1 blijft boeien. Bernie Ecclestone, die de "armoezaaiers" van de na-oorlogse F1 naar een riant inkomen loodste, heeft het allemaal gezien: Fangio, Moss, Clark, Hawthorn, Senna, Prost, Schumacher, Barrichello, Hamilton, Villeneuve...vader en zoon. De paus wordt moe. Zijn kerk telt minder gelovigen. Andere goden zijn op komst.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Tijdens de voorstelling vanochtend van de 88ste Brussels Motor Show die van 14 t/m 24 januari 2010 doorgaat, heeft organisator Febiac bevestigd dat de overheid de groene premies ook volgend jaar in stand houdt. Voertuigen met een lagere uitstoot dan 115 g/km aan CO2 krijgen 15% op de factuurprijs. Die gaat weer naar de koper via de belastingbrief. Op dit eigenste hebben al 15,2 % van de nieuw verkochte wagens op die manier een eigenaar gevonden. Ook de 210 voor de roetpartikelfilter blijft gehandhaafd en de 3% korting op wagens die minder dan 120 g/km koolstofdioxyde uitstoten.
De federale overheid beschikt niet over de budgettaire ruimte om schrootpremies te geven, laat staan de gigantische initiatieven te volgen die President Sarkozy in Frankrijk neemt om de elektrische auto te promoten. Wie er één koopt zal 5000 tegemoetkoming krijgen. In ons land staan zowel de biobrandstoffen, de infrastructuur voor oplaadpunten voor EVs als de globale mentaliteit rond de duurzame energie nog veel achter. In onze buurlanden gaat men daar al vlotter mee om.
Ons Salon is er geen van conceptcars met ronkende namen die we in het beste geval binnen tien jaar kunnen zien. Als ze al te zien zullen zijn. De Brussels Motor Show is een veelheid van concreet bestaande en functionerende voertuigen. Mét het accent op de toekomst van duurzame energie. Wij promoten de elektrische auto door bezoekers ermee te laten rijden. De kruisbestuiving tussen sport en elektrisch rijden komt tot uiting op een piste met elektrische go-karts. Ook zal er een kart op waterstof te zien zijn. In het Aviation-luik staat een ULM wiens motor elektrisch (brandstofcel) wordt aangedreven, zei Pierre-Alain De Smedt, voorzitter van Febiac. Hij voegde er nog aan toe: We moeten hard werken zodat de hype rond elektrisch rijden een Europese realiteit wordt. De Brussels Motor Show kan niet meer stuk, zoveel is zeker.(wr/foto:Nissan LEAF)
East Belgian Rally in 2010 met Sankt Vith als draaischijf
RACE, organisator van de 24 Uren van Francorchamps en tot en met 2008 ook van de East Belgian Rally, heeft een akkoord met de Auto Club van Tielt om op 8 en 9 oktober 2010 de East Belgian Rally te organiseren met Sank Vith als draaischijf.
Frédéric Maeyens, directeur van RACE, legt uit waarom aan die regio zoveel belang wordt gehecht: Er bestaat daar een bijzondere autosportcultuur. De 12 Uren van het Oosten, in de jaren 70 onder de magistrale leiding van Hubert Dahmen, waren een absolute topper. Misschien is het geen toeval dat Bruno Thiry, één van de beste rallyrijders van België en de belofte Thierry Neuville (foto) uit deze streek met zijn hypervenijnige rallywegeltjes afkomstig zijn. Rallyrijden zit daar in de genen en wordt met de paplepel ingegoten. We zijn dan ook zeer tevreden dat de EBR een tweede adem krijgt daar in de Duitstalige Gemeenschap van België !
Op het terrein kan de Automobiel Club van Tielt rekenen op de hulp van AMC Sankt Vith en op de belangrijke medewerking van vijf cruciale gemeenten in de uitloper van het Eifelgebergte: Burg-Reuland, Saint Vith, Amel, Büllingen en Bütgenbach. Misschien ontbreekt in oktober 2010 door de opwarming van de aarde de sneeuw daar vanuit de zeventiger jaren, de sfeer zal er alleszins zijn. Ein schnaps is daar nimmer weggeweest. Misschien ook een gelegenheid om Mijnheer Hubert Dahmen eens voor de start in de RallyBloempjes te zetten. Levende monumenten als die man bestaan nog. Hij WAS namelijk Les 12 Heures de lEst.(wr)
Met 35.136 inschrijvingen van nieuwe personenwagens scoorde de voorbije maand november liefst 15,7% hoger dan november van vorig jaar. Daardoor daalt ook de gecumuleerde achterstand van de voorbije 11 maanden tot 12,5% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De sterke cijfers van de markt van personenwagens vinden we niet terug bij de andere voertuigtypes. De bestelwagens dalen met 16,7%; de distributietrucks tot 16 ton met 19,8% en de zware vrachtwagens en trekkers zelfs met 44,9% ! Ook de motormarkt verzwakt: -21% voor de voorbije maand dat is veel minder goed dan de cijfers over de voorbije 11 maanden die 7,9% lager liggen dan in 2008. Bij de personenwagens leidt Renault de dans.
Commentaar en analyse van FEBIAC:
De automarkt lijkt aan een sterke eindsprint begonnen. De voorbije maanden werden de cijfers gradueel beter, en november laat voor het eerst betere cijfers optekenen dan tijdens het recordjaar 2008. Met net geen 450.000 inschrijvingen tot nu toe, en naar schatting 22.000 inschrijvingen voor de maand december, zou 2009 afsluiten op meer dan 470.000 nieuw ingeschreven autos. Dat is ongeveer 12% minder dan vorig jaar, en dus aan de ondergrens van de prognose die FEBIAC had gesteld.De markt van bedrijfsvoertuigen van haar kant blijft extreem zware klappen incasseren. Zeker voor de zware voertuigen (vrachtwagens, trekkers en opleggers) lijkt de kelk nog niet tot op de bodem geledigd. (bron:Febiac)
Vader Rosberg (61) is in 1982 wereldkampioen F1 geworden. Met 44 punten in een Williams-Ford Cosworth. Hij won dat seizoen alleen de GP van Zwitserland die toen in Dijon-Prenois werd gehouden. Wegens een verbod op autoraces in het land van kaas met gaten. Buiten die race werden de anderen Kéké Rosberg afgesnoept door René Arnoux, Michaël Alboreto, Niki Lauda, Patrick Tambay's en andere...Elio de Angelis.
Zoonlief, Nico Rosberg (24) is in vrede met "Old Frank" uiteen gegaan en is nu bij Mercedes. Het merk dat sinds de ramp in Le Mans 1955 zich officieel had teruggetrokken uit de racerij en inn het bijzonder de F1. Mc Laren droeg de stermotoren als een kangeroe in de buidel zijn jong. Nu zijn ze "still alive and kicking". Mercedes en Renault zijn nu zowat de enige echte constructeurs in de meute van 12 teams die aan de start zullen komen in 2010. Ferrari is er ook. Maar dat merk behoort tot de Fiatgroep. Ros Brawn deed een gouden zaak. Nico Rosberg's teamgenoot is nog niet aangeduid. Nu de "Sting" is ontmaskerd, kan het niet écht waar zijn dat Michaël Schumacher terugkomt.
Hij en Ross Brawn wonnen samen zeven wereldtitels. Ooit maakte Schumacher deel uit van het Mercedes-Juniorteam met ook Karl Wendlinger en Heinz-Karl Frentzen. Het kan evenmin zijn dat Michaël de oude schuld zou komen vereffenen die Mercedes voor het huren van de Jordan-Ford in 1991 in Francorchamps betaalde. Toen Bertrand Gachot in de gevangenis zat. We zijn benieuwd wie een "Sting" naast Nico Rosberg zet. Zeker wordt het seizoen 2010 een knaller. In zowat ieder team zitten tegengestelden. Borg voor spektakel, ruzies, intriges en - achteraf - verontschuldigingen.(wr)
Hyundai bevecht CO2 met directe benzine-inspuiting
Uiteraard bespeelde Hyundai in de dieselmotoren al lang de directe inspuiting van de brandstof. Nu introduceert de Koreaanse industriereus ook diezelfde techniek in de 2,4 Theta II GDI. Die letters staan voor Gasoline Direct Injection De eerste toepassing zal in de i40 zijn gemonteerd. Dat is de opvolger van de huidige Sonata. Deze sedan uit de middenklasse zal die viercilinder met 201 pk tegen 6300 t/m en een maximum koppel van 250 Nm bij 4250 t/m eerst ontvangen.
Los van in welk model of configuratie in de auto is de essentie van de directe brandstofinjectie het belangrijkste. Doordat de inspuit druk van de benzine al hoog is (tot 150 bar) krijgt men een heel fijne verneveling van de brandstof. Er blijven geen minidruppels aan de cilinderwand kleven. De injector kreeg natuurlijk de bevoorrechte plaats in de verbrandingskamer want van daaruit worden de vlamwegen ingeleid en gestuurd.
Mede door de compressieverhouding van 11,3 : 1 is het mengsel goed samengeperst om de bougie de verbranding te laten inleiden. De verbranding geschiedt overigens in twee stappen. Er is een voorinjectie van een kleine hoeveelheid brandstof die de neerwaartse zuigerbeweging aanzwengelt. Het volle geweld van de vuurbol ontstaat pas bij een tweede spuwbeurt van de injector. Dit keer met meer benzine. Er is een Dual Continously Variable Valve Timing aan toegevoegd. Simpeler gezegd is het een variabele regeling van zowel de lichthoogte en de sluitingstijd van de kleppen. Dit systeem stelt het Koreaanse merk in staat zijn V6 voor de USA op te bergen.
De expansie die daarmee gepaard gaat werkt loodrecht op de zuiger. De werkdruk is op de zuigerbodem maximaal. Concreet levert dat een hoog koppel op. Er moet ook minder benzine worden ingespoten waardoor het verbruik daalt. Dan mindert ook de CO2-uitstoot. Hyundai beweert ook dat de gedeelde injectie de belasting van de katalysator vermindert en ook sneller zijn bedrijfstemperatuur laat bereiken.
De motor zal worden geïntroduceerd in de eerste helft van 2010. Dan is er 46 maanden aan gewerkt en is Hyundai 170 miljard won waard. Het is een droog technisch verhaal maar door de belangrijkheid om minder koolstofdioxyde in de atmosfeer te blazen kan men er niet rond. Het brandstofverbruik zal in deze Hyundai GDI met 10% zijn gedaald. Alle middelen zijn goed om een serre-effect te verminderen. Ook die gewichtsvermindering van de krukas door de tegengewichten gestroomlijnder te integreren en dichter tegen de centerlijn aan te plakken in de grillige vorm die een krukas blijft.
Ook het lagere gewicht van de katalysator door minder dik maar toch even sterk staal te gebruiken.Tot slot is ook mindere frictie tussen zuigermantel en cilinderwand verkregen. De zuiger wordt gedragen door losse zuigerpennen. Onder de zuigerbodem modern vaak verkeerdelijk de zuigerkop genoemd wordt een fijn straaltje olie gespoten dat een microscopischdunne film legt. Tegelijk zorgt die film ervoor dat het geluid meer wordt getemperd en de warmteoverdracht naar het aluminium cilinderblok maximaal is.
Sprekend over de elektrische auto meent de Koreaanse automaker dat pas in 2015 deze nieuwe vorm van mobiliteit zal zijn ingeburgerd. Wat niet belet dat er ook aan wordt gewerkt. Mild-hybride (start-stopsysteem) is al een poos ingeburgerd in de gamma. Ook wordt Koreaans geflirt met Plug-In-Hybrides, Elektro-concepten en Brandstofcelwetenschap. Zoals niet één ander ontsnapt Hyundai ook niet aan de kwestie van clean rijden met het plezier van de autos die we tot nu toe kenden.(wr)
Magna Steyr, de naam die klinkt als een klok door de heisa rond de overname van Opel, toonde in Genève een elektrische Mila. Nu de deal met afgesprongen is omdat GM de technologie niet in Russische handen (lees: banken; Sberbank) wilde laten belanden, is Magna daarom niet minder dynamisch. Het Oostenrijks-Canadese concern toont momenteel diezelfde Mila met terechte fierheid op de Essen Motor Show, het trefpunt van allen die nooit hun autogekte verspeelden.
De Mila wordt aangedreven door een elektrische motor die zijn voeding krijgt van een Lithium-Ion accu. De design is op zijn minst stijlvol en het voertuig kan tot 150 km elektrisch rijden. Gezien het geen Plug-In is moet de batterij dan opgeladen of verwisseld worden voor een volle. Magna Steyr heeft er op het eerste gezicht geen productieplannen mee. Maar mogelijk valt de auto in de smaak bij de imposante lijst van klanten waar namen op staan als Chrysler, Mercedes, Porsche en anderen die bij Magna lieten/laten assembleren. Want Magna profileerde zich aanvankelijk als onderdelenfabrikant, maar assembleert zeker al meer dan een kwarteeuw autos. Het is maar een kwestie vanuit welke (productie-) hoek je het bekijkt.(wr)
Winnaars Michelin Green X-Challenge zeker van Le Mans 2010
Het Zwitserse Speedy RacingTeam Sheba dat vorig jaar in de Le Mans Series de Michelin X-Green Challenge won is zeker van een plaatsje op de startgrid voor de 24 Uren van Le Mans 2010. Hun naam figureert op het lijstje dat de Automobile Club de lOuest dezer dagen vrij gaf. Het bevat 29 namen die per definitie weerhouden zijn. Op zeven maanden voor de volgende klassieker op 12 en 13 juni 2010 zal het regelmatig worden aangevuld.
Het Speedy RacingTeam werd vorig jaar in de etmaalrace tweede in de LMP2. In de Le Mans Series wonnen ze in de LMP2 in Silverstone en ook op de Nürburgring. Door die prestaties, de minste pitstoptijd en minste brandstofverbruik wonnen ze de Michelin Green X-Challenge. Dat is een competitie die ook in de American Le Mans Series geldt en daar is gewonnen door Fernandez Racing met de Acura ARX-02. zij zouden ook een plaats krijgen van de ACO ware het niet dat Acura niet direct zit te springen om zich in La Sarthe te meten met Audi en Peugeot.
Het is de wens van de ACO om groenere autosport door te voeren in de reglementen van 2011. Toch weet niet iedereen precies hoe de verschillende aspecten van techniek op evenwichtige basis toe te passen op zowel diesel- als benzine-autos. In feite beantwoorden de diesels van Peugeot en Audi met hun Filtre à Particule tot een groep avant-garde-voitures die niet als zodanig wordt ervaren. Gewoon omdat de woorden diesel, roetpartikels en zwavel negatief inwerken op de perceptie. De Michelin Green X-Challenge zal ook in 2010 invloed hebben op cleanere racewagens.(cw)
Het Duitse energiebedrijf EWE wil laadzuilen voor elektrische autos plaatsen doorheen Duitsland. Om een uniforme aanpak te verzekeren heeft het bedrijf met Karman in Osnabrück in de deelstaat Nedersaksen een elektrische auto gemaakt. Een schaalmodel daarvan werd al in april voorgesteld tijdens de Hannover Messe. Recent heeft VW het failliete Karman overgenomen. De deelstaat Nedersaksen participeert voor 20% in het bedrijf. In 2014 zouden er duizend arbeidsplaatsen komen om de productie van de E3 te verzekeren. Momenteel zijn een hondertal specialisten aangeworven en bezig met de eerste pré-productie prototypes.
De Karman E3 weegt 1450 kg en wordt aangedreven door een elektromotor die een nominaal vermogen van 37 kW levert en een piekvermogen van 58 kW. De motor krijgt op zijn beurt voeding van een Lithium-Ion batterij met een capaciteit van 37 kWh. Een oplaadbeurt duurt acht uur aan het normale stroomnet. Met een snellader van 400 V slechts drie uur. De aandrijfkracht is ten opzichte van het totaalgewicht eerder bescheiden. Vandaar dat de E3 van 0 naar 100 km/h accelereert in 15. De topsnelheid bedraagt maar 140 km/h. Het zijn gewilde cijfers om het energieverbruik te dempen. Daardoor raakt de fors ogende auto ook aan een actieradius van 170 km.(wr)
Edoardo Mortara wint in Macao, Vanthoor dertiende.
De Italiaan Edoardo Mortara heeft de GP van Macau gewonnen voor zijn teamgenoot bij Signature Jean-Karl Vernay met wie hij de ganse race in een bitse strijd was gewikkeld. De Fransman won overigens de kwalificatierace van zaterdag waarin onze landgenoot Laurens Vanthoor vijfde werd. De serpentin-piste van Macau werd geblokkeerd door een massaal ongeval. Laurens Vanthoor raakte ook geblokkeerd maar kon de race vervolgen. Hij werd dertiende.
Geen roem in Macau dus, maar wel die van Kampioen van het Duits F3 kampioenschap, een diploma dat nog een poos zal doorwerken. Laurens heeft zich in Macau onderscheiden door verbetenheid. In moeilijke omstandigheden finishte op 48"036 van de winnaar en zijn besttijd was 2'12"276. Vanthoor finishte in dezelfde ronde van de winnaar, net als zijn F3-rivaal in Duitsland, Stef Dusseldorp, maar die werd vijftiende. In het "leeuwenkot" van de racerij, waar iedereen elkaar rauw lust, zijn dat opgemerkte prestaties.(wr)
De jonge Fransman Jean-Karl Vernay heeft de kwalificatierace gewonnen voor de 56ste GP van Macau Formule 3. Hij verschalkte polesitter Ericsson in de Lisboa-bocht nadat de baan weer was vrijgegeven na een Safety Car. Laurens Vanthoor finishte vijfde. De SC moest tweemaal uitrukken. Volgens velen is Vanthoor's prestatie "onvoldoende". Maar de Duitse F3 kampioen, de eerste Belg tien jaar na Bas Leinders, heeft nog alle kans Het team Signature waarvoor hij uitkomt staat al 20 jaar in de voorste gelederen. Bovendien blijft het 6 km lange Guia-circuit van Macau een pure loterij. Laurens Vanthoor moet niet echt nog veel geloofsbrieven voorleggen. Ons landje mag fier zijn: vier internationale kampioenen in evenveel disciplines. Bertrand Baguette in de Formule Renault 3,5. Benjamin Bailly in de Formule Renault Academy. Laurens Vanthoor dus in het Duits F3 en Nico Verdonck in de Formula Le Mans. De FLM zal in 2010 ook fungeren in het kader van de ALMS waarmee Hughes de Chaunac van Oreca ook zijn slag heeft thuisgehaald.(wr)
Laurens Vanthoor voorlopig zesde in trainingen in Macao
De kersverse ATS-F3 Kampioen, Laurens Vanthoor (19) heeft in de Chinese enclave van Macau voorlopig de zesde beste tijd geklokt. "Ik ben begonnen in de vrije trainingen geen risico's te nemen", vertelde hij. "Ik zal blij zijn als ik op de startgrid binnen de eerste zes sta. "Ten opzichte van vorig jaar is het niveau hier nog toegenomen. D'r zitten verdomd bliksemsnelle jongens tussen..." hikte hij er nog bij. Niettemin tikte hij even een muur aan waardoor wat schade aan de Dallara-VW moest worden hersteld. Herinneren we eraan dat Laurens vorig jaar in Macau voor de F3-leeuwen werd gegooid en dat de VW-vertegenwoordiger in de F3 toen twaalfde in de trainingen werd en zesde in de race ! Met de beschiedenheid, maar ook de vastberadenheid, die Laurens Vanthoor sieren, behoort hij voor het officieuze WK van de F3 tot de favorieten.(Tekst:wr/Foto:RACB)
Electrawinds liet auto etmaal op dierlijk vetafval rijden
De prestatie is vorige weekend wereldkundig gemaakt, de achtergronden niet écht. Electrawinds Moeskroen is een bedrijf dat met dierlijk afval groene stroom produceert. Dat is één van de aktiviteiten van de groep. Dat een auto op Puur Plantaardige Olie (PPO) kan rijden is al héél lang bekend en haalde op geregelde tijdstippen de frontpaginas van kranten. Auto rijdt op suikerbiet of Voertuig rijdt op frietvet. Als de legende waar is dat Rudolf Diesels eerste zelfontbrandende motor op pinda-olie liep dan kunnen we ons afvragen welk spelletje we honderd jaar lang met aardolie hebben gespeeld !?
Nu leven zonder olie naar een langzame maar zekere toekomst groeit blijkt dat biomassa dé grondstof van de toekomst zal zijn om zonne- en windenergie aan te vullen. Biomassa wordt gehaald uit voedselafval, dierlijk vetafval, afvalhout en dies meer. Even dreigde er paniek in de wereld door de vrees dat wat aanvankelijk als voedsel was bedoeld (zoals soja, koolzaad, mais, palmolie en dierlijke vetten) richting bio-brandstoffen zou gaan. Door de brandhaarden die wereldwijd dreigden te ontstaan is politiek een positief lichtje gaan branden en heeft men het ontij afgekeerd door zich op bio-afval toe te spitsen. Natuurlijk gaan zonnepitten, koolzaad en maïs ook nog meetellen, maar niet meer bedreigend voor de hongerige mens.
Hopelijk kan CleanWeek2020 tussen 5 en 9 mei 2010 de auto van Electrawinds ontvangen. Uiteindelijk is het een officieus wereldrecord. Zo in de stijl van de Solar World Challenge het officieuze wereldkampioenschap van de autos op zonne-energie. De auto van Moeskroens Electrawinds kende tijdens die vierentwintig uren geen problemen. De brandstof deed het perfect.
Alleen moesten we zorgen dat het dierlijk afval op 90° C bleef. Lager in temperatuur werd het dikker en dreigde het te stollen, zei Bruno Clemens, Plantmanager van Moeskroen. Dat dierlijk afval komt van slachterijen. Men mag niet veronderstellen dat er nu varkens en koeien moeten worden gekweekt om dan finaal tot dierlijk afvalvet te komen, zei Marleen Vanhecke, PR van het bedrijf dat ook zonne- en windenergie in de marge heeft.
De groene weg leidt naar een zonnige toekomst. We hebben uitzicht op voedselAFVAL als brandstof om groene stroom te maken. We hebben ook perspectieven om batterijen of een tweede leven te geven of ze te recycleren en die materialen als lithium, cadmium, nikkel, kopen en cobalt opnieuw te gebruiken. Puur Plantaardige Olie groeit als gedachtegoed voor brandstof voor Otto- en Dieselmotoren. Biotechnolgie het genetisch behandelen van voedselgewassen zou de hongersnood kunnen lenigen.
Het lijkt wel naar de Brave New World van Aldous Huxley te neigen, want de perverse draad die door de laatste humane veronderstelling loopt is dat politiek de vrees ontstaat dat de 1 miljard mensen die nu honger hebben zich nog meer zullen vermenigvuldigen als ze gezonder en sterker worden van dat lekker eten. Zo zou de overlast van de aarde met 7 miljard toevallige bezoekers nog zullen aandikken. Tot wat biomassa en biotechnologie aan verwarring kunnen meebrengen.(wr)
De in Yverdon in Zwitserland geboren Yann Zimmer (19) test dank zij Alain Menu in Misano Adriatico. De jongeman finshte tweede dit jaar in de Formula Academy Euro Series. Vorig jaar won hij de "Volant ACO". In Pau ontmoette hij Alain Menu. Die legde hem precies de valstrikken uit van het beruchte Franse circuit daar in de Pyrenéen. Sindsdien ontstond er een vriendschap en volgt Chevrolet-aas Alain Menu alle activiteiten van zijn pupil.(wr)
Alain Prost bestuurt een Dacia Duster in de Trofee d'Andros
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost is door Renault aangezocht om de Trofee d'Andros te rijden. Dat is een spectaculaire winterse competitie op sneeuw en ijs. De Fransman won die eerder al met Toyota. Nu zit hij in een Dacia Duster met vierwielaandrijving.(wr)
Bertrand Baguette test voor Renault F1 op 1-3 december in Jerez
De eindeseizoenperiode luidt altijd het uittesten in van jonge coureurs. Ze worden vaak uit de F3 geplukt, de GP2 maar dit jaar andermaal ook uit de Formule Renault 3,5. Onze landgenoot én kampioen van de discipline is uitgenodigd om in Jerez-de-la-Frontera van 1 tot 3 december te komen tonen wat hij verder in zijn marge heeft. Het reglement van 2009 staat deze oefening toe en Ferrari laat Daniël Zampieri en Marco Zipoli uit het Italiaans F3-kampioenschap opdraven. Maar de "Scuderia" laat ook het Mexicaanse tienertje met de welluidende naam Pablo Sanchez Lopez komen.
In ieder geval is dit een buitenkansje voor Bertrand Baguette die zo de grootste kansen krijgt om in de Formule 1 door te dringen. Voortgaande op de povere prestaties van Grosjean moet hij in staat zijn geloofsbrieven af te leveren voor het seizoen 2010 waarin veel nieuwe gezichten in minstens vier nieuwe teams opduiken. Daarbij zal rekening moeten worden gehouden met Jérôme D'Ambrosio die vet genoteerd staat in notaboekjes van teambazen.
Andere rakkers als Gary Paffett, gekend vanuit de DTM, en de Indische belofte uit de GP2 Karun Chandhok testen respectievelijk voor Mc Laren-Mercedes en Forca India. Het hoeft geen betoog dat de Indiër héél veel kans maakt op een zitje in de Force-India Mercedes. Zwijgzaam zijn, luisteren vooral, kan de chronostanden ondersteunen. Teambazen hebben graag dat - zeker pupillen in de F1 - naar hen luisteren. 't Wordt alweer boeiend naar volgend jaar toe.(wr)
Vanthoor en Bailly testten de Dallara VW in Val de Vienne
Zoals bekend, neemt Laurens Vanthoor op 22 november deel aan de Grote prijs van Macao Formule 3. Ter voorbereiding van deze FIA-Wereldbeker, trok de piloot van de Belgian VW Club en het RACB National Team richting Val de Vienne voor een eerste kennismaking met de formatie van Signature.
"Het was een goede testdag" besloot Olivier Helvig, de technisch verantwoordelijke van de F3-afdeling bij Signature. "Laurens wist meteen welke afstellingen nodig waren en wij hebben qua set-up slechts enkele kleine zaken moeten bijstellen. Het was een uitstekende training alvorens naar Macao af te reizen."
Laurens Vanthoor aan het stuur van een Dallara-VW is natuurlijk niets nieuws, maar hij was in Frankrijk niet de enige om een eenzitter van Signature aan de tand te voelen. Ook Benjamin Bailly, de nieuwbakken kampioen in de FormulAcademy Euro Series, tekende present en testte voor de eerste maal een Formule 3.
"Deze éénzitter heeft weinig gemeen met de auto waarmee ik dit jaar reed. De Formule 3 beschikt over veel meer neerwaartse druk, de motor is krachtiger en geeft meer grip. Ik had mijn twijfels toen ik aankwam op deze onbekende piste om er te rijden met een auto die ik niet kende, maar zeer vlug voelde ik mij op mijn gemak. Alleen spijtig dat de sessie werd stopgezet door een probleem met de motor."
De commentaren van Olivier Helvig bevestigen de woorden van de Luikenaar : "Benjamin maakte veel vooruitgang en ging methodisch te werk. Hij verwezenlijkte niet veel ronden, maar de rondetijden kwamen dicht in de buurt van Edoardo Mortara, onze piloot in het F3-kampioenschap. Net zoals Laurens, beschikt Benjamin over een goed potentieel!"
Voor wat Macao betreft: vorig jaar was de kersverse ATS F3-kampioen Laurens Vanthoor twaalfde in de traningen en finishte zesde in de race. Die geldt als één van de moeilijkste ter wereld. Een super-Monaco in feite. Om het met Laurens' eigen woorden te zeggen. "Het tracé is verraderlijk, super smal tegen 230 km/h en het enige dat je hoort is het motorengebulder dat tegen de wolkenkrabbers terugkaatst. Precies rijden als onder een hevig onweer." In die omstandigheden wordt de Heer Vanthoor aan de finish verwacht als nummer 1. (wr)