Er is momenteel een drukte van belang in Monte Carlo van F1 bonzen en motorsportspecialisten die werken aan de toekomst van de sport en de F1 in het bijzonder. Alex Tai, een Maleisische zakenman die het herboren Lotus F1 gaat runnen, nam al het woord en ook Tony Fernandes. Nieuw aan de administratieve bedoening is dat Jean Todt als nieuwe voorzitter van de FIA "in dienst" is en zijn stempel zal drukken op wat komt. Hij krijgt direct wat katten te geselen. Wat daar héél positief aan is, is het verheugende feit dat de Fransman die als navigator aan boord van een Peugeot begon, de autosport kent als geen ander. Je kan hem geen oren aannaaien, hoewel men dat toch zal proberen.
De teams blijven de teams en alle middelen zijn goed om in de spots te staan. Dat hebben we dit jaar kunnen aanschouwen tijdens de "Renault-Gate" Voor wie het vergeten speelden Flavio Briatore, Pat Symonds en Nelson Piquet jr mee in de onverkwikkelijke vertoning daar in Singapore 2008. Nu staat zowaar Renault F1 in de étalage, tenminste afgaand op de "rumours" dat zelfs vader Hamilton in een overname van Enton zou belangstellen. Naast Gérard Lopes die de renstal ook een koopje vindt. Bernie Ecclestone voedt de geruchten als zou zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher toch in de Mercedes Grand Prix kruipen aan de zijde van Nico Rosberg.
Dat zou pas iets zijn ! Schumi terug ! Een beetje meer mens geworden, gelouterd, maar een worp naar een achtste titel zou uniek zijn. Zijn leeftijd speelt geen rol. Gezien het "gefilterde" veld voor 2010 veel anciens bevat zoals Barrichello (38), Trulli (35), Webber (34) en andere Jacques Villeneuve's (39) zou Schumacher (41) niet misstaan. De kans zou zelfs heel groot zijn dat de ouwe rakkers de beginnelingen voorbijrijden. Hoe zoiets zou kunnen is makkelijk te verklaren. Volgend jaar mag er niet meer worden getankt. Bandenwissels, daar wordt nog over geredetwist. Maar niet meer tanken wil zeggen een volle tank bij de start. Dat wil vooral zeggen een nieuwe layout van de bolides wegens veranderde gewichtsverdeling...Ook heeft men omwille van het grotere aantal wagens op de grid de puntenverdeling veranderd. Nu is het: 20, 15, 10, 8, 6, 5,3, 2 en 1.
Het begint nog maar. Want vanaf nu tegen 2012 wil men de motoren downsizen naar 1,4 of 1,6 liter en er turbo's opzetten. Een enkele, een dubbele of een tweetraps. Ieder jaar moeten de motoren zuiniger worden om tegen 2015 liefst 50% minder te verbruiken dan nu. De "groene" commissie van de FIA werkt hard en wil niet doof worden van al die decibels. Er wat vanaf pitsen naar de toekomst toe is niet ondenkbaar. Misschien zo'n 18 dB...? Rare wereld vandaag. Electrische auto's moeten met "sounds" verkeersveiliger worden gemaakt, F1's stiller wegens risico op gehoorschade...milieubelastend.
Het is nog waar ook. Lawaaivervuiling bestaat. Vooral in de stad. F1 moet natuurlijk opletten dat ze niet muisstil gaan rijden. Want dan is de emotie weg, dan komt er geen publiek meer kijken. De elektrische éénzitterraces in de USA hebben dat al een kwarteeuw geleden moeten ondervinden. Dus F1 blijft boeien. Bernie Ecclestone, die de "armoezaaiers" van de na-oorlogse F1 naar een riant inkomen loodste, heeft het allemaal gezien: Fangio, Moss, Clark, Hawthorn, Senna, Prost, Schumacher, Barrichello, Hamilton, Villeneuve...vader en zoon. De paus wordt moe. Zijn kerk telt minder gelovigen. Andere goden zijn op komst.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)