Renault heeft vandaag bevestigt dat het zijn engagement in de F1 verder zet. De Franse constructeur gaat wel verder met een nieuwe strategische partner, met name Genii Capital. Dat is een Luxemburgse firma die is gespecialiseerd in nieuwe technologieën, imagobuilding en de autosport. Renault draagt hiervoor een groot financieel deel (75%) van het Renault Formule 1 Team over. Beide firma's voeren echter het management over het team uit. Deze intentieverklaring zal begin 2010 worden getekend door beide partijen. Renault houdt dus 25% in handen en blijft dus motorenleverancier in de F1.
De positieve intentieverklaring is gebaseerd op de wereldtitels van 2005 en 2006 die door de Spanjaard Fernando Alonso zijn behaald. Daardoor is de wil gevonden om in de fabriek van Viry-Châtillon nabij Parijs verder V8 2,4 liter F1-motoren verder te bouwen en die ook verder te leveren aan Red Bull Racing dat zijn vertrouwen in de motoren voor 2010 verlengde.
Het is duidelijk dat ook in het Engelse Enstone een golf van opluchting door de gelederen van de werknemers gaat. Renault herbevestigt eveneens zijn engagement tegenover de Fédération Internationale de' l'Automobile (FIA), eveneens tegenover de "Formule One Administration" (FOA) en natuurlijk ook tegenover de Formule One Teams Association (FOTA). Het feit dat Genii Capital dé belangrijke partner voor de toekomst zal worden - als de intentieverklaring is getekend - duidt eveneens op het engagement dat Renault heeft als autoconstructeur ten aanzien van de nabije elektrische wagens.
Tevens zal de autosport in het algemeen en de F1 het onderwerp worden van ecologische aanpak. Bijzonder waar het op brandstofverbruik op aan komt. Downsizing van de motoren in 2013 tot 1,4 of 1,6 liter vier of zescilinders met enkele, dubbele of tweetraps-turbo's zijn daartoe ter studie. Minverbruik is ook minder uitstoot aan koolstofdioxyde. Renault was de eerste constructeur in de geschiedenis van het WK F1 die het aandurfde met een 1500 cm3 turbo het WK aan te vatten. Mogelijk speelt de Franse autobouwer diezelfde pioniers- en winnaarsrol als straks de turbo's weer terug van weggeweest zijn.(Walter Rombauts)