Eén maand voor de officiële voorstelling op 10 februari heeft Nissan de naam bevestigd van zijn nieuwe kleine CrossOver. De Nissan Juke komt in oktober 2010 op de markt en gaat in maart in wereldpremière op het autosalon van Genève. De Nissan Juke zorgt voor de broodnodige dynamiek in het compact-segment en biedt Europese autokopers een alternatief voor de traditionele, saaie kleine hatchback. Als vierde crossover in Nissans Europese gamma, versterkt de Juke de leiderspositie van het merk in het crossover-segment. Het nieuwe model is geïnspireerd op de Qazana concept car die in 2008 zo enthousiast werd onthaald op het autosalon van Genève en is in het Nissan-gamma gepositioneerd tussen de compacte Note en de crossover Qashqai.
"De Nissan Juke werd ontworpen en ontwikkeld om klanten in Europa een alternatief te bieden voor de traditionele kleine hatchback. Wij weten dat veel mensen een auto willen die een apart design combineert met een vlotte handling en slimme technologie zonder dat dit evenwel ten koste gaat van het comfort en gebruiksgemak. Deze unieke mix zal de Juke een unieke positie op de Europese markt bezorgen," aldus Simon Thomas, Nissans European Senior Vice President for Sales and Marketing.
"Nissan wist de Europese autokoper al te bekoren met de Qashqai crossover en wij hebben ervoor gezorgd dat de Juke even goed zal inspelen op de noden van de Europese klant. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Juke net als de Qashqai een nieuwe generatie klanten naar Nissan zal lokken. De onconventionele Qashqai is een groot succes. Er zijn er ondertussen 500.000 van verkocht en de Juke profiteert van de ervaring die we met de Qashqai hebben opgedaan. Deze nieuwkomer wordt ongetwijfeld opnieuw een succes," voegt Simon Thomas er nog aan toe. De Juke zal samen met de Qashqai, Qashqai+2 en Note worden gebouwd in de state-of-the-art fabriek van Nissan in het Britse Sunderland.
In Europa luidde de introductie van de Nissan Qashqai in 2007 het tijdperk van de crossover in als alternatief voor het traditionele C-segment. Na nauwelijks twee en een half jaar en een half miljoen Europese klanten, blijkt uit navraag dat de combinatie van sober maar verfijnd design, met de stoerheid van een SUV onderaan en de belijning van een personenwagen bovenaan. De vraag naar de Qashqai is zo groot dat de productie in het Britse Sunderland moest worden opgevoerd. Na de Qashqai kwam er een langere versie, de Qashqai+2, met extra binnenruimte en een derde, neerklapbare zetelrij voor grotere, actieve gezinnen. Nu is het wachten op de Juke.(wr)
|