Eergisteren heeft de Royal Automobile Club of Belgium haar groene Indoor Karting voorgesteld in Paleis 11 op de Heizel. Laurens Vanthoor, Chris Wauters
broer van, Benjamin Bailly en Thierry Neuville reden de elektrische karts in. Dat het zorgeloos indoor kan is omdat de uitstoot aan schadelijke gassen uiteraard ZERO is. RACB, beheerder van de Nationale Autosport en uiteraard binnen de schoot van de FISA opererend, is er van overtuigd dat groene autosport kan.
Embryonale voorbeelden ervan vinden en vonden we al in het WTCC dat dit jaar naar Zolder komt en vorig jaar in de Formule 1 waarmee met het Kinetic Energy Recovery System (KERS) eigenlijk het voorbeeld van de Toyota Prius werd nagebootst. Te duur en te ingewikkeld werd het tot 2013 reglementair afgevoerd. Maar downsizing van racemotoren, zowel in éénzitters als in rallys wordt concreet. Met de Indoor Karting wil RACB de mogelijkheid van groene autosport onder de aandacht brengen en mogelijk onder de jongeren die daar tot 21 januari 2010 voor 8 kunnen rijden nieuwe talenten ontdekken.
Niet alleen bij de exclusieve RACB is men begaan met groene karting. In Paleis 8 kunnen de bezoekers kennismaken met een prototype Elektrische Kart van de Vrije Universiteit Brussel. Spilfiguur in groene mobiliteit is Professor Joeri Van Mierlo. Hij is al dertig jaar een pionier in deze materie en uit zijn gedrevenheid groeide MOBI (Mobility and Automotive Technologie) tot een team van ruim veertig medewerkers. Dat team is multidisciplinair samengesteld. Alsook milieu-analyses
Zowel de ontwikkelingen rond elektrische, hybride- en brandstofcelvoertuigen alsook milieuanalyses en socio-economische analyses maken deel uit van de internationaal erkende expertises aan de VUB. De resultaten daarvan stromen direct naar een afstudeerrichting Transporttechnologie die mogelijk leidt naar een opleiding Master Werktuigkunde-Electrotechniek. Dat heette vroeger gewoon Elektro-Mechanica. Maar in die optiek is wel die elektrische kart ontwikkeld. Daarop is net als in de F1 het recupereren van vertragingsenergie toegepast. Daarmee laadt men de batterij weer op maar kan die energie weer opgeroepen worden als men bijvoorbeeld een inhaalmaneuver wil uitvoeren. In de F1 was dat 60 kW (82 pk) die gedurende 677 weer kon worden aangewend.
Bezoekers vanaf 14 jaar kunnen gedurende de eerste zeven dag van het Salon deze elektrische karts uittesten voor slechts 8 en belanden automatisch in de groene kartrace. Daarnaast kunnen ze hun racetalent meten met enkele vertegenwoordigers van het RACB National Team, zoals Bertrand Baguette, die recentelijk test draaide in de Formule 1.(wr)
|