DERDE VRIJE TRAINING F1 VEILIG, KWALIFICATIE DOOR WEERMAN BEDREIGD
De derde vrije oefeningen voor de GP van Australië F1 die zondag 17 maart 2013 zullen normaal op een droog, zogenaamd stratencircuit van 5,303 km lang, worden gereden. Nu is de temperatuur bij onze tegenvoeters zo'n 19°C. Maar voor de eigenlijke kwalificaties dreigt de weerman toe te slaan in de 16 bochten met nattigheid. Het gegeven hits de gemoederen op. Geen teambaas weet er raad mee en gelukkig bestaat in de F1 geen Amerikaanse regel die een echte "wetrace" verbiedt. De timing is de timing. Bernie Ecclestone is de eerste om daar de harde hand aan te houden. Spektakel. Drank (Red Bull), Seks (de pitpoezen) en Spelen (het WK) voeren de bovenhand. Hopelijk leidt het niet tot onze ondergang zoals het Romeinse rijk. Maar de paus van de F1 - Bernie - wil niet dat daaraan wordt geraakt.
In schrille tegenstelling tot de nieuwe baas in Rome die vindt dat de Kerk niet aan de moderne verlokkingen moet toegeven. Daarom staan de Kerken leeg. Gelovigen zijn afvallig geworden. Belastinggeld houdt religies recht. In Bernie's gebedplaatsen - Melbourne is er één én de eerste van - zit het vol. Met plezier. Ontkennen van de menselijke dierlijkheid is altijd een fout gebleken. Daarom is voor sommigen "kommer en kwel hebben" het rechte eind. Andersom is het: het goed hebben is de regel. Die stelling zou wereldwijd moeten gelden. Ecclestone haalde de armoezaaiers van de beginjaren van de F1 naar eerst (1981-FOCA) naar rijke renstallen die vandaag een bodemloze put met geld moeten vullen...
Terug naar Melbourne. Jean Todt is zeker in Melbourne. Niet gemeld, maar mogelijk anoniem de sfeer opsnuivend. Babbelen met Bernie Ecclestone en zijn onvermijdelijke erfenis. Jean Todt begon ooit in de jaren '60 als navigator in de rally's in een Peugeot 406. O.a. in de Rally van Corsica. Nu de Grote Baas van de FIA (Fédération Internale de l'Automobile) in Parijs, Place de la Concorde nummer 8, net veel verder dan de Crazy Horse. Todt is autosportgewijs gezien een Napoleon. Hij duldt geen tegenspraak, heeft héél vaak, maar niet altijd gelijk. Vraag het aan Rubens Barrichello...
Todt bepaalt uiteraard mee de nieuwe F1 voor 2014. Die is gepland met 1.6 liter V6 motoren met KERS (Kinetic Energy Recovery System) waarover trainingssnelste Sebastien Vettel zich al in de steek gelaten voelde. KERS is fantastisch gevonden: gedurende 6"7 opnieuw 82 pk afroepen van een condensator die kort en heftig dit bijkomende vermogen aan het reeds bestaande van de motor toevoegt. Vervolgens nog die verstelbare achtervleugels (50 mm speelruimte) om neerwaartse kracht te vermeerderen in de bochten en als een haas snel in de rechte lijnen wanneer de luchtsroom niet meer een geblokkeerde weg ontmoet en als haren van een blonde schone door de vleugelspleet glijdt.
Wonderbaarlijke aerodynamika. Natuurwetten. Niet om te buigen. Wie het probeert verspilt nodeloos energie. Om het met de woorden van Nicolas Tesla (uitvinder van de wisselstroom en draadloze communicatie) te zeggen: "Gebrek aan doelgerichtheid kost alleen maar energie, tijd en geld". Op de F1 toegepast is er onder de teams geen gebrek aan doelgerichtheid. Ze willen winnen. Naar schatting zijn er acht coureurs die worden betaald. De "rest" moet een zitje kopen via sponsors. Dus een lichte devaluatie van het purisme van de sport. Wie geld heeft kan/mag rijden. Wie er geen heeft, die heeft brute pech. Lewis Hamilton, mengeling van liefde en haat bij supporters, Kimi Raïkkönen, onberekenbaar, Sebastien Vettel, drie keer wereldkampioen, Jenson Button, mogelijk overrompeld door eigen succes, Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen die dorst naar een derde kroon. Het speelt zich allemaal af in Melbourne, arena sinds 1996 van de puurste autosport die de F1 blijft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Mercedes)