In het najaar lanceert Volvo Car Group de nieuwe VEA-motoren. VEA staat voor "Volvo Engine Architecture". In de nieuwe serie krachtbronnen is een wereldprimeur ingebouwd. Volvo noemt het de i-Art-technologie die het brandstofverbruik van de nieuwe dieselmotoren drastisch zal verminderen.
Op basis van de verkregen feedback over de injectiedruk van iedere afzonderlijke injector in plaats van de traditionele enkele druksensor in het common-railsysteem laat de i-Art-technologie toe om de brandstofinjectie per verbrandingscyclus (!) in elk van de vier cilinders voortdurend op te volgen en aan te passen.
"De combinatie van een hogere raildruk tot uitzonderlijk hoge 2.500 bar en de introductie van de i-Art-technologie kan worden omschreven als de tweede fase in de "dieselrevolutie". Dit verklaarde Derek Crabb, de Vice-President Powertrain Engineering bij de Volvo Car Group. Hij zegde dit ongeveer op hetzelfde moment waarop Maarten Matienko, woordvoerder van een zeker VAB-klubje, kwam vertellen dat indien men niet minstens 30.000 km per jaar aflegde de dieseltechnologie particulier niet meer is te verantwoorden. De literprijs van diesel en benzine zweven omtrent elkaars hoogten, maar diesel op zich heeft nog steeds een lager specifiek verbruik in gram per kWh.
Derek Crabb tilde niet zwaar aan de uitspraak van Matienko. Die man moet ook al eens op het scherm komen om een tegengewicht te vormen voor een veel flexibeler Danny Smaghhe van Touring. Tot daar allemaal. Wat Derek Crabb héél uitdrukkelijk zei, was dat deze commonrailtechniek met - tjonge - 2500 bar bij Volvo wordt aangevoeld als toen in 1976 de baanbrekende Lambda-sensor werd geïntroduceerd in de katalysator. En een nieuwe wereldprimeur voor Volvo !"
Hij voegde er nog aan toe : "Op iedere injector is nu een kleine computer geinstalleerd, die de injectiedruk stuurt. Op basis van die informatie zorgt het zichzelf regelende i-Art-systeem ervoor dat tijdens elke verbrandingsslag de ideale brandstofhoeveelheid met 2.500 bar wordt ingespoten en verstuivt.
De combinatie van de hogere injectiedruk en de i-Art-technologie levert een motor op die niet alleen zuiniger is (omwille van de minimale inspuiting aan brandstof) en dus gunstiger emissiewaarden oplevert en tegelijk een hoger motorkoppel waarmaakt. Deze motoren zullen in de hightech-fabriek van de Volvo Car Group in het Zweedse Skövde worden geproduceerd. In het najaar zullen de eerste Volvo's ermee rondrijden.(wr)