Zogenaamd door het grote succes van de speciale reeks ix35 City, heeft het Koreaanse merk Hyundai deze speciale serie nu ook uitgebreid. Na de ix35 City wordt deze serie ook uitgebreid met een i10 City, een i20 City en de ix20 City. Daarmee is de familie nu compleet. De sierlijk en robuust ogende Hyundai's krijgen een City-badge die duidt op een reeks uitrustingen die het leven en rijden in de stad aangenamer moeten maken. Ook het al eerder geroemd comfort binnenin is nog verfijnd in deze speciale uitvoeringen.
We overlopen eens bondig het aanbod en het prijskaartje dat eraan is verbonden: De ix35 City heeft volgende extra uitrusting:
- Navigatiesysteem met 6,5" touchscreen - USB en Bluetooth - Achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan - Privacy glass achteraan - Keyless Go-System met startknop - verwarmde zetels in combinatie stof/leder - zilverkleurige dakrails - aluminium 17-duimsvelgen (17") - Automatische airco met gescheiden temperatuurregeling links/rechts
De "kanjer" van de familie is naar keuze beschikbaar met een 1.6 GDi benzinemotor van 135 pk of met de 1,7 CRDi-diesel van 115 pk. Beiden zijn ze uitgerust met het brandstofbesparende Blue Drive-pakket. De diesel neemt gemiddeld genoegen mret 5,2 l/100 km, een verbruik dat overeenstemt met een CO2-uitstoot van net geen 135 gram per kilometer. De hypermoderne 1,6 GDi is een voorbeeldige leerling met gemiddeld 6,4 l/100 km en een uitstoot van 149 gram CO2 per km. Aan de ix35 City 1.6 GDi hangt een prijskaartje van 5.349, terwijl de 1.7 CRDi voor 28.349 mee naar huis genomen wordt. Beide prijzen zijn inclusief BTW.
Van die "dikke" iX35 springen we eens over naar wate een echte citycar is: de i10 City. Dit stadswagentje-van-formaat (dixit Hyundai) combineert gebruiksgemak met lage financiële lasten en biedt bovenop het Comfort een uitrustingniveau dat er wezen mag. Sommige sbufjes zijn uniek in dit segment:
- Airco - Radio CD/MP3-speler met AUX en USB aansluiting - Centrale vergrendeling met afstandsbediening - Parkeersesoren achteraan Semi-geïntergeerd TomTom-navigatiesysteem met touchscreen. - Elektrische ruiten vooraan.
De i10 City wordt geleverd met de vinnige 1.1i-motor met 69 pk. Een automaat kan in optie worden geleverd. Daarover heeft Walter's Auto Cahiers zijn reserve's. Als men een automaat van Hyundai wil kan men niet anders dan opteren voor die achtgangige. Die zit jammer genoeg in één van hun duurste modellen. Maar die spaart dan ook écht brandstof uit. Terug naar de i10, deze kost 11.449 inclusief BTW en de automaat 12.449). Maar in zo'n autootje is een automaat geen aanrader, tenzij men nu éénmaal een auto "zonder vitessen" wil. Daar is geen redelijkheid tegen opgewassen.(wr)
|