Er leeft een gevoel alsof de animo weg is uit de F1. Iedereen is al druk doende met de nieuwe technische reglementen voor 2014 en het is alweer drie weken geleden dat de vierde GP van het seizoen - deze van Bahrein - is gereden. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel timmert al aan een vierde titel. Dat is tenminste een eerste bilan die we kunnen opmaken in de puntenstand: 1. Vettel Red Bull-Renault 77 eenheden; 2. Räikkönen Lotus-Renault 67 punten; 3. Lewis Hamilton Mercedes 50 points en 4. Fernando Alonso met 47 eenheden. Meteen de enige vier die eigenlijk nog aanspraak kunnen maken op de wereldtitel 2013. Vanaf onfortuinlijke Mark Webber, Felipe Massa en Romain Grosjean zijn het al figurantenrollen. Eén enkele glansrol links of rechts - zoals Monaco bijvoorbeeld - niet te na gesproken.
Het circuit van Catalonië in Bracelona heeft een lengte van 4,655 km en wordt in de wijzerzin gereden. Het tel 16 nijdige bochten maar wordt toch extra gekenmerkt door de 1,5 km lange rechte lijn waar uiteraard plankgas wordt gereden. Het is daar dat de motoren ten volle uit hun 18.000 t/m de paardenkrachten puren. Het is een fijnzinnige kunst om ervoor te zorgen dat de auto daar zo feilloos mogelijk door de lucht gaat, zonder teveel tegenstrubbelende aerodynamische attributen. Dit om de hoogste topsnelheid te bereiken. Toch is in zijn geheel het circuit van Catalonië gemiddeld op gebied van eisen aan motoren en aerodynamica. Daarom wordt het zoveel mogelijk gebruikt als testpiste voor de préseizoentraining. Het is zo'n beetje een "mixed" van alle andere omlopen die de kalender vullen. 55% van de 4,655 km worden plankgas afgelegd.
Het langste vollastgedeelte is natuurlijk de lange rechte lijn voor de stands. Ze biedt twee keer de gelegenheid KERS (Kinetic Energy Recovery System) voor het volle pond te gebruiken. Het systeem begint vanaf nul op te laden bij het overschrijden van de aankomstlijn, en een tweede keer kan het om in te halen. Toch moeten er dan op letten dat het koelsysteem van onze KERS op de RS27-motor niet wordt overbelast. Maar Renault is er nogal gerust in. Sinds Bahrein is de 50ste zege met een V8 RS27 binnen !
Maar er heerst onrust in het Koninkrijk van Fernando Alonso. Hij is het mikpunt rond de vraag of James Allison - gisteren weg bij Lotus - hem bij Ferrari komt versterken. De twee kennen elkaar als sinds 2000. Hoe de constructie in elkaar zat weet ik van buiten niet meer, maar Allison moet mee gebrouwen hebben aan de wereldtitels die Alonso in 2005 en 2006 bijeen raasde. Kimi Räkkönen, na vier races tweede in de stand om de wereldtitel 2013, ziet het allemaal met kille argusogen aan. Wat er precies gaat gebeuren weet hij niet, maar zijn sluwe blik vertelt al in hoeverre hij vanaf morgenochtend vooral zijn eigen kansen gaaf zal weten te houden. Intriges, gissingen, elkaar op het verkeerde been zetten, Formule 1 weer op zijn puurst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)