Een spurtje van 0 tot 70 km/h in 5"9 en een volledige laadbeurt in anderhalf uur...Dit kan bijna niet anders dan Volvo zijn die weer iets aan het brouwen is dat in de richting van een elektrische auto gaat. Net terwijl iedereen het gevoel kreeg dat de crisis de puur elektrische auto doet vergeten. Maar neen, het gaat over de eerste EV's die uit een partnership tussen Volvo Cars en Siemens ontstaan. Beiden trachten de elektrische aandrijving beter te maken en de klant meer flexibiliteit te bieden.
Vanaf de zomer van 2013 zullen Europese leaseklanten een bijgewerkte demovloot van 100 volledige C30's besturen én beoordelen. De unieke technologische oplossingen kunnen worden toegepast in het volledige elektrische assortiment en vormen een nieuwe stap in de ontwikkeling van de auto's van de toekomst. De nieuwe Siemens-motor levert een piekvermogen van 89 kW (120 pk) en een koppel van 250 Nm. Dat koppel resulteert in een acceleratie van 0 naar 70 km/h in 5"9.
Volvo en Siemens spreken over een snellaadoplossing die voor langer rijplezier zorgt tijdens de dagelijkse ritten. "Het betekent een aanzienlijke verbetering van de "cost of ownership" omdat de klant nu dagelijks veel meer goedkope kilometers kan afleggen. Tien minuutjes opladen volstaan voor een rit van 20 km." Deze woorden komen uit de mond van Lennart Stegland, Vice-President Electric Propulsion System, bij de Volvo Car Group.
Siemens is de hoofdleverancier van de componenten van de elektrische aandrijving in het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) dat vooruitstrevende toepassingen mogelijk maakt op ieder niveau: van uiteenlopende soorten hybrides tot puur elektrisch aangedreven modellen, zonder daarbij in te boeten aan interieurruimte of het koffervolume.
Volvo en Siemens brengen een innoverende wereldpremière. Dat komt omdat de snellader van 22 kW 's werelds eerste driefasige geïntegreerde lader is die klein genoeg is om ingebouwd te worden in een elektrische wagen. Met een driefasige aansluiting duurt een laadbeurt anderhalf uur (voor een actieradius van 164 km volgens de NEDC-cyclus) Met een gewone monofase-aansluiting van 230 V duurt een laadbeurt 8 à 10 uren, afhankelijk van de beschikbare stroom
Volvo en Siemens zeggen uitdrukkelijk trots te zijn erin geslaagd te zijn deze unieke oplossing te ontwikkelen. Door de meer bruikbare uren per dag te bieden, is een belangrijke stap gezet naar de elektrische auto als een haalbare marktoptie in zowel de openbare- als privésektor.
De geactualiseerde Volvo C30 Electric-fleet voldoet aan dezelfde strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen als alle andere Volvo's. Afhankelijk van de brandstofprijzen kunnen die 2/3 lager liggen dan bij conventionele auto's. Dus men ziet dat de elektrische auto nog helemaal niet is opgegeven, wel in doorgroeikansen vertraagd.(wr)