Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    21-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIAN VETTEL WINT MET RB9-RENAULT IN BAHREIN
    De 25-jarige Duitser Sebastian Vettel heeft in zijn Red Bull RB9-Renault de GP van Bahrein gewonnen. Op de "pole" van Nico Rosberg na heeft de drievoudige wereldkampioen gewoonweg de vierde race om het WK 2013 gedomineerd. Maar hij gaf ridderlijk toe dat de druk van de Mercedes' en die van Ferrari voelbaar toeneemt. Om nog niet te spreken van Kimi Räikkönen die er in zijn Lotus in slaagde liefst drie Renaultmotoren op het podium te brengen ! Verbetert Vettel zijn stand in voorlopige rangschikking om het WK, Fernando Alonso (Ferrari) en Kimi Räikkönen (Ltus-Renault) houden op z'n minst voeling met de leider. De eerste vier races zijn gereden en nu duurt het drie weken eer we het Europese gedeelte aanpakken: Barcelona.(wr)

    21-04-2013 om 16:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG ZET MERCEDES IN POLE in BAHREIN
    Nadat Fernando Alonso de derde vrije oefeningen over heel de lijn beheerste, maakte hij in de kwalificaties een fout waardoor hij de Duitser Nico Rosberg de kans gaf de Mercedes in "pole" te zetten voor de GP van Bahrein. Hij deed dat in 1'32"330 voor Sebastian Vettel, Fernando Alonso én Lewis Hamilton...Doordat die van versnellingsbak moest wisselen werd hij - reglementair - vijf plaatsen teruggezet op de grid voor morgenochtend. Waardoor er eigenlijk nog maar drie auto's binnen dezelfde seconde van start zullen gaan.(wr)



    20-04-2013 om 14:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIMI ZET TWEEDE VRIJE SESSIE NAAR ZIJN LOTUS-HAND
    De tweede vrije oefensessie in Bahrein is inderdaad een flauwe bevestiging gebleken van de eerste. Halverwege brouwde Mark Webber de snelste tijd. Maar dan kwam als een kanonbal Kimi Räikkönen uit de laatste bocht en zette zijn Lotus-Renault bovenaan de tabellen. Hij mengt zich daarmee in een groepje van Red Bull-Renault's, Mercedessen en Ferrari's. Dat is het clubje dat morgennamiddag voor de eindkwalificatie wordt verwacht. Niet met het volle pond zekerheid, want nogmaals, doorzichtig zijn vrije oefeningen niet. Naarmate FP2 vorderde begon het geoefende oog de combinaties van méér brandstof en hardere rubbers te zien.

    Een maneuver dat moet aanwijzen hoe ongeveer de banden tijdens de start op een asfalt van plusminus 45°C zullen/zouden reageren. Meer dan elders kwam ook het "gefoefel" met luchtfilters aan de oppervlakte. In de zandbak van Bahrein kan ieder korreltje zand een onheilspellende betekenis hebben. Dus worden morgenochtend, tijdens de vrije oefeningen FP3, de definitieve krijtlijnen getrokken tussen dewelke de heuse kwalificaties voor de startgrid zullen plaatsvinden. Kimi Räikkönen heeft zich vandaag, beleefd als ie is, daarvoor als mogelijke "pole-sitter" aangemeld.

    Iceman ging tot nader order met een tijd van 1'34"154 de volgende heren vooraf: Webber (1'34"184), Vettel (1'34"282), Alonso (1'34310), Di Resta (1'34"543), Massa (1'34"552) en Grosjean (1'34"632) vooraf. Met Rosberg (1'34"666), Sutil (1'34"932) en Hamilton (1'34"976) er nog bij te noemen reden er TIEN auto's binnen dezelfde seconde !!! Dat belooft voor morgen. Toen Kimi uitstapte was de wereld voor hem niet veranderd. Voor enkele anderen wel. Kimi Räikkönen is op jacht naar een tweede wereldtitel. Uiterlijk wat onverschillig, maar in zijn koele-kikker-lach met het mes tussen de tanden. Gewapend met Lotus-Renault, toevallig diezelfde motor die de Red Bull RB9 van Vettel en Webber aandrijft. Op wat A4-vellen zoeken de Red Bull-ridders nu uit waar Kimi die enkele hondersten van een seconden precies heeft gevonden. In een supersnelle laatste gedeelte, zeker in de laatste bocht. Daar was de imposante Lotus net een vuurbal. Morgen krijgt de prangende vraag een verlossend antwoord.(wr)



    19-04-2013 om 14:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSA, ALONSO EN FERRARI ZETTEN TEMPO IN BAHREIN
    Precies 0"077 scheidden vanochtend Felipe Massa en Fernando Alonso in hun Ferrari tijdens de eerste vrije oefeningen in Bahrein. Nico Rosberg (Mercedes) werd derde en drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel vierde in de Red Bull-Renault. Zijn ploegmaat Webber moest het met een zevende tijd stellen, een plaatsje na Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes.

    Räikkönen en Grosjean in de Lotus-Renault lieten de negende en tiende tijd opschrijven. Zoals iedere race zijn die eerste vrije oefeningen een oefeningentje met de natte vinger in de lucht. Niet één concurrent weet van de ander wat die precies doet, hoeveel brandstof hij meetorst, welke afstellingen voor wat worden uitgetest enz...Bewijze daarvan de "slechts" 13de plaats van Hamilton. Tot slot nog de attractie van de eens zo beloftevolle Fin Heikki Kovalaïnen die in FP 1 in de Caterham. Hij reed de 20ste tijd, één wijzerstand na die van ploegmaat, de Fransman Charles Pic. Figurantenspelers.

    De tweede vrije oefeningen kunnen een lichte bevestiging geven. Maar de derde van morgen voor de echte kwalificaties geven al wel echt de contouren van het tableau aan. En dan komt de "rit van de waarheid", deze voor de eerste tien plaatsen op de startgrid vanwaar af de GP van Bahrein zondag als vierde race om het WK F1 op gang wordt geflitst. Voor 57 ronden van 5,412 km, voor 855 bochten en 308,484 km.(wr)





    19-04-2013 om 13:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES EN DE 15 BOCHTEN VAN BAHREIN
    Op het zeer technische circuit van Bahrein wordt zondag de vierde GP van het WK F1 2013 gereden. De omloop is laat ons zeggen "kunstmatig" aangelegd, met de CAD/CAM-technologie. De ingenieurs - zoals Tilke - die de baan uitkienen houden rekening met de eigenschappen van de gebruikte materialen, zoals van de remmen, de banden, de motoren en versnellingsbakken. In de zandbak van Bahrein draaien de motoren vier keer achter elkaar het maximumregime van 18.000 t/m. Dat gaat dus over enkele seconden "full gas".

    Veel langer zou niet kunnen, want de dingen zouden aan diggelen vliegen. Het is al ruim genoeg dat in de elf andere "corners" maar 200 km/h moet gereden worden in vierde versnelling of lager. Vervolgens zijn  er de remmen, die vijf keer per ronde op hun uiterste worden belast. Zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg zijn blij dat ze morgenochtend weer in de Mercedes zitten. Ze willen de wat zwakke resultaten van de eerste drie races opverven. Meesterbrein Ross Brawn waakt erover...Niki Lauda observeert.

    "Maar dat is allemaal gezwets", zegt een nog altijd gefrustreerde Lewis Hamilton. "Nico en ik hebben een goede race gereden in China", wil hij prostereren. "Twee podiums", schreeuwt hij het uit. Ross kalmeert hem. "Na de eerste vier races, buitenissig ten aanzien van de rest van het seizoen, hebben we zoveel data vastgespijkerd in onze computers dat we de Mercedes voor de rest van het seizoen over het asfalt doen walsen." Ross (-Brown) ziet in gedachten de Koingswals, of minstens een "Concert à un souper du Roi". Zijn pensioen - en forellen in Schotland wenken. Grote Ross heeft er recht op.(wr)


    18-04-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NU ZONDAG GP VAN BAHREIN, OPNIEUW IN HOOGSPANNING
    Niet alleen zal het spannen op de piste voor de vierde GP van het WK Formule 1 2013. Ook rond de omloop nemen opnieuw spanningen en relletjes toe. Bernie Ecclestone heeft al aangeboden met de "oppositie" - zoals dat dan heet - een babbeltje te gaan maken. Tot nu zonder succes. Maar zoals dat in die landen gaat wint het gewin van geld het van enkele relschoppers die de aandacht voor "hun gerechtvaardigde" zaak willen trekken. Natuurlijk is het altijd best rekening te houden met de andersdenkenden, zoals degenen die de F1 niet in hun hart dragen. Opposanten trekken door de straten rond Sakhir, met affiches waarop letterlijk te lezen staat: "Wij houden van de F1, maar nog meer van onze vrijheid." Houten paletten worden in brand gestoken en geflankeerd door dames in burka geeft dat dan direct een wel heel griezelig beeld. Maar Ecclestone heeft al voor hetere vuren gestaan en zal het diplomatisch wel oplossen.

    Wie minder een welgevoelen in zich voelt groeien is de Australiër Mark Webber. Sinds Sebastian Vettel in Maleisië de teamorders aan zijn wielen lapte, knaagt er iets in de waardevolle Mark Webber, man die zijn woord altijd gestand doet. Wat knaagt is onrecht. Niet het knaapje Vettel zelf, dat al drie wereldtitels op zak heeft. Neen, zijn woordbreuk, het zich niet kunnen beheersen als hij erom wordt gevraagd. Mark Webber is er nu nog van overstuur en het zou ons niks verbazen dat hij aan het einde van het seizoen de F1 de rug toekeert. Red Bull-Renault verliest in dat geval één van de meest betrouwe "puntenverzamelaars" voor de wereldtitel bij de constructeurs. In 2014 verandert de F1 technisch compleet. Dus een idealer moment als "exit" is niet denkbaar...

    Maar Mark Webber kan niet al zijn wensen voor waarheid nemen. Porsche komt na 16 overwinningen in 2014 terug naar de "24 Uren van Le Mans". Webber - die zijn laatste Le Mans in 1999 reed - droomt ervan om ingelijfd te worden in dat nieuwe team. Maar Porsche heeft al laten weten de Australiër (voorlopig ?) niet in hun opbouw te hebben opgenomen. Overigens zal pas in de lente van 2014 het team worden voorgesteld.

    Mark Webber zal zondag in Bahrein moeten trachten zijn zesde plaats in de voorlopige stand om het WK van Piloten te verbeteren. Hij telt nu 26 eeheden, precies de helft van ploegmaat Vettel die er dus 52 telt en aan de leiding staat. Niet riant, dat niet, want Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) volgt hem op slechts drie punten. "Iceman" ruikt een tweede wereldtitel en Fernando Alonso met Ferrari 138 telt 43 punten en aast op een derde titel. Dan volgt Hamilton (Mercedes) en Massa (Ferrari) met 30 puntjes. Mark Webber is in staat die twee zopas genoemde namen te vloeren in Bahrein. Zeker als hij sterker is dan zijn nu emotionele problemen. Wat Vettel in Maleisië deed, zet ook vandaag nog kwaad bloed. Teambaas Horner zal met het onderling geschonden vertrouwen tussen Vettel en Webber in zijn racestrategie rekening moeten houden.

    De GP van Bahrein wordt gereden op het 5,412 km lange circuit van Sakhir dat 23 bochten telt en in de wijzerzin wordt gereden. Na 57 ronden weten we wie de winnaar is en/of Vetteltje zijn pesterijtjes ongestraft kan verder zetten. Als drievoudig wereldkampioen ware het misschien mooier "heer in het verkeer" te worden dan wel als een "duiveltje in een doosje tekeer" te gaan. Over zijn kunne is geen enkele discussie. Dus zou hij het zichzelf mogelijk wat rustiger, comfortabeler en vredevoller kunnen maken. Maar tja, als die motor, die auto, die onrust in je poep bijt en je bent 25, dan is het niet gemakkelijk jezelf onder controle te houden. Nochtans is net dat een essentieel onderdeel van de hoogste autosportdiscipline. Ook al zegt Vettel dat hij net gekozen is om te doen wat hij doet en de massa dat van hem verwacht. Zondag zal de race tonen of Vettel dan wel aan rijpheid of agressiviteit heeft gewonnen. Wie daar geamuseerd naar kijkt is Kimi Räikkönen. Als die Lotus-Renault wel zo goed blijft nu.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)




    17-04-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FERNANDO ALONSO LEGT OPNIEUW BASIS VOOR DERDE TITEL
    Fernando Alonso heeft een uiterst tactische GP van China gereden. Daarmee schonk hij de eerste zege aan de nieuwe Ferrrari 138. Aan zijn scucces hangt natuurlijk de loodzware ballast van de Fin Kimi Räkkönen die in de Lotus-Renault weer tweede werd. Pole-sitter Lewis Hamilton hield in zijn Mercedes drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel van het podium. Daarmee blijft de Duitse Red Bull-rijder nog wel leider in de voorlopige stand (52) maar is het verschil met de Grote Drie, Räikkönen, Alonso en Hamilton zelf maar heel miniem.

    Bovendien heeft Vettel plots niet alleen maar last van een net iets mindere Red Bull-Renault, maar weegt de "woordbreuk" sinds Maleysië van de teamorders en het gentlemens-agreement tegenover Mark Webber hem duidelijk op de schouders. Er wordt niet meer over gesproken, maar de "sfeer" is nog in de lucht te snijden. Felipe Massa finishte zesde en vulde daarmee de punten van Ferrari aan voor het Kampioenschap van de Constructeurs. Massa zelf had beter verwacht maar uitte enig ongenoegen over de Pirellibanden.

    Mark Webber kon dat voor Red Bull RB9-Renault niet doen omdat hij in de 15de ronde een "clash" veroorzaakte met Vergne. Die kreeg in het icident gelijk, Mark Webber mocht een nieuwe neus halen, maar zag zich toch drieplaatsen achterauit geplaatst voor de GP van Bahrein volgende week. Uiteindelijk verdween de onfortuinlijke Australiër uit de race nadat een nieuw wiel slecht was geplaatst en hem aan de kant dwong. Gutiérrez ziet zich voor Bahrein ook bestraft met vijf plaatsen achterwaarts op de grid omdat hij het niet te nauw nam met Adrian Sutil die een plaatsje onder de zon trachtte te veroveren.(wr)






    14-04-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SCHENKT MERCEDES EERSTE "POLE" IN CHINA
    De twee Ferrari's hebben de derde en laatste vrije oefeningen gedomineerd. Weliswaar met een snelste chrono van tweevoudig Spaans wereldkampioen (2005-2006). Hij legde een rondje af in 1'35"391 voor ploegmaat Massa die 1'36"013 liet optekenen. Voor de eigenlijke kwalificaties die de startgrid voor zondag bepalen, werd Mark Webber de eerste "dikke klepper" die voortijdig uitviel wegens problemen met de brandstoftoevoer. Hij start morgen vanop de veertiende plaats.

    Voor de uiteindelijke pole-position voor zondag werd het een bits gevecht tussen Lewis Hamilton (Mercedes) en Kimi Räikkönen (Lotus-Renault). Het was de Brit die het pleit won en meteen de eerste pole-position voor Mercedes veilig stelde. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) start vanop de negende plaats.(wr)







    13-04-2013 om 09:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSA NEEMT MET FERRARI STERROL OVER IN FP2 IN CHINA
    De Ferrari's van Alonso en Massa lieten zowel tijdens korte als wat langere afstanden een gedegen indruk. Vooral in de tweede vrije oefeningen wist de Braziliaan Felipe Massa zijn Ferrari met 1'35"340 onder de zwartwit-geblokte vlag door te rijden. Net voor een sakkerse Kimi Räikkönen die zijn Lotus-Renault met 1'35" tweede plaatste. Alonso zette zijn vijfde plaats uit de eerste vrije oefeningen om in een derde met 1'35"755. Meteen weerom een teken aan de wand dat Ferrari aansluit bij de zege-pretendenten.

    Nico Rosberg plaatste de Mercedes met 1'35"819 netjes vierde, voor Mark Webber die de Red Bull-Renault vakkundig vijfde zette in 1'36"092. Zijn ploegmaat Mark Vettel, die zich sinds Maleisië soms gedraagt als een gestrafte jongen, werd tiende in 1'36"791. Morgenochtend worden de derde vrije trainingen gereden en in de namiddag de kwalificaties die de startgrid bepalen en zondag zijn 56 ronden spannend racen gewaarborgd in Shanghai.(wr/Foto's:Mercedes)

    12-04-2013 om 09:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG EN HAMILTON DOMINEREN MET MERCEDES FP1
    De Duitser Nico Rosberg heeft in de eerste vrije oefeningen voor de GP van China met 1'36"717 de snelste tijd voor Mercedes opgeëist. Ploegmaat Lewis Hamilton volgde hem met 1'37"171. Daarmee sloegen de twee Duitse auto's een licht kloof tussen hun directe achtervolgers. Dat waren respectievelijk de ruzieënde heren Mark Webber (1'37"658) en Sebastien Vettel (1'37"942) in de Red Bull-Renault. Nog net binnen die seconde plaatste Fernando Alonso zijn Ferrari vijfde (1'37"965). Zoals gewoonlijk geven de vrije trainingen geen welomlijnd beeld van wat de GP zelf gaat brengen. Daarvoor moeten de kwalificaties van zaterdag worden afgewacht. Aan het eind van FP1 parkeerde Sergio Perez zijn Mc Laren nog in de bandenmuur.(wr/Foto's:Mercedes)

    12-04-2013 om 09:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOLVO CAR GROUP LANCEERT NIEUWE VEA-MOTOREN
    In het najaar lanceert Volvo Car Group de nieuwe VEA-motoren. VEA staat voor "Volvo Engine Architecture". In de nieuwe serie krachtbronnen is een wereldprimeur ingebouwd. Volvo noemt het de i-Art-technologie die het brandstofverbruik van de nieuwe dieselmotoren drastisch zal verminderen.

    Op basis van de verkregen feedback over de injectiedruk van iedere afzonderlijke injector in plaats van de traditionele enkele druksensor in het common-railsysteem laat de i-Art-technologie toe om de brandstofinjectie per verbrandingscyclus (!) in elk van de vier cilinders voortdurend op te volgen en aan te passen.

    "De combinatie van een hogere raildruk tot uitzonderlijk hoge 2.500 bar en de introductie van de i-Art-technologie kan worden omschreven als de tweede fase in de "dieselrevolutie". Dit verklaarde Derek Crabb, de Vice-President Powertrain Engineering bij de Volvo Car Group. Hij zegde dit ongeveer op hetzelfde moment waarop Maarten Matienko, woordvoerder van een zeker VAB-klubje, kwam vertellen dat indien men niet minstens 30.000 km per jaar aflegde de dieseltechnologie particulier niet meer is te verantwoorden. De literprijs van diesel en benzine zweven omtrent elkaars hoogten, maar diesel op zich heeft nog steeds een lager specifiek verbruik in gram per kWh.

    Derek Crabb tilde niet zwaar aan de uitspraak van Matienko. Die man moet ook al eens op het scherm komen om een tegengewicht te vormen voor een veel flexibeler Danny Smaghhe van Touring. Tot daar allemaal. Wat Derek Crabb héél uitdrukkelijk zei, was dat deze commonrailtechniek met - tjonge - 2500 bar bij Volvo wordt aangevoeld als toen in 1976 de baanbrekende Lambda-sensor werd geïntroduceerd in de katalysator. En een nieuwe wereldprimeur voor Volvo !"

    Hij voegde er nog aan toe : "Op iedere injector is nu een kleine computer geinstalleerd, die de injectiedruk stuurt. Op basis van die informatie zorgt het zichzelf regelende i-Art-systeem ervoor dat tijdens elke verbrandingsslag de ideale brandstofhoeveelheid met 2.500 bar wordt ingespoten en verstuivt.

    De combinatie van de hogere injectiedruk en de i-Art-technologie levert een motor op die niet alleen zuiniger is (omwille van de minimale inspuiting aan brandstof) en dus gunstiger emissiewaarden oplevert en tegelijk een hoger motorkoppel waarmaakt. Deze motoren zullen in de hightech-fabriek van de Volvo Car Group in het Zweedse Skövde worden geproduceerd. In het najaar zullen de eerste Volvo's ermee rondrijden.(wr)



    11-04-2013 om 16:43 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE RACB RACING SCHOOL BLIJFT EEN SUCCESFORMULE !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvorens we al onze aandacht gaan richten op de GP van China Formule 1 in Shanghai, laten we autosportmonument Marc Duez zijn Racing School nog eens in de kolommen rijden. Het is eigenlijk dame Adelheid Terryn, vroeger hoofd van de Persdienst Peugeot België-Luxemburg en nu als communicatiespecialiste bij de RACB/KACB in Brussel, die de aandacht trok dat Duez's driving school nu al zijn derde jaar in rijdt...

    Teruggaand naar het begin werd de uitdaging van een Racing School gelanceerd door de RACB en de Belgian VW Club in 2011. Dit onder impuls van Marc Duez. Die zag het permanente circuit Jules Tacheny in Mettet als de ideale scène om stages op te zetten. Nu voor het derde jaar op rij en dus tijd om een balans op te maken en een blik naar de toekomst te werpen.

    In twee jaar tijd is de is de RACB Racing School dé referentie geworden in het kleine wereldje van Belgische autosport. Toegegeven, deze school geeft les op een wel heel bijzondere wijze...: een zéér intensieve dagopleiding aan het stuur van een echte circuitprototype, geheel omkaderd door dé specialisten in het domein en als afsluiter de mogelijkheid om de test af te leggen voor het bekomen van een pilotenlicentie !

    Marc Duez, waarvan het palmares in de automobielsport indrukwekkend is, fungeert als de big-boss van dit Instituut en zijn instructoren zijn vooral gevestigde autocoureurs die over een goede dosis pedagogische kennis beschikken. Binnen de RRS mixen ze op intelligente manier de theorie en de praktijk. "Dit is nu net de sleutel van de RACB Racing School", legt Marc Duez uit.
    Tijdens elke stage, wisselen we de sessies op de piste af met theoretische cursussen. Work Shops, kan je stellen. Op de piste is het heel praktijkgericht, zoals prefect insturen, remmen, baan aanhouden, inhalen....Tijdens de theoretische ateliers assimileert men vooral gewichtoverdracht, telemetrie-analyse, fysieke voorbereiding tot zelfs voedingshygiëne..." besluit "het godenkind van de Mont-Rigi" waar hij opgroeide tot het nu 55-jarige "zwaargewicht" in de - zeg maar - internationale autosport.

    Nog een andere troef van de sport blijft het feit dat iedere stagiair een gepersonaliseerde opleiding geniet. "Tijdens één opleidingsdag, ontvangen we maximum 16 personen", legt Marc Duez verder uit. "We vormen groepen van vier stagiairs die de volledige opleiding volgen met één en dezelfde instructeur tijdens de ganse dag. Zo kunnen we beter de theoretische en de praktische fases verdelen en de tijd optimaliseren."

    De kriek op de taart van die dag is natuurlijk die performante prototypes die de stagiar deelt met de hem toegewezen instructeur. Het gaat hier om tweezitprototypes die zijn uitgerust met een Volkswagen TDI-motor van 117 kW (160 pk). Ze accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h in 4"6 en hebben een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Een snelheid die al een echte sensatie op zich biedt omdat er open wordt gereden zoals in een éénzitter.

    De piloot en zijn passagier staan voortdurend met elkaar in contact via een radioverbinding in de helmen. Zo kan de instructeur direct te stagiar verbeteren en raad geven. Vooral over zijn instuurpunten, zijn rem- en acceleratiezone's. Bovendien wisselen ze ook van plaats en zijn dus de ganse dag piloot- en co-piloot...

    Tijdens de eerste twee seizoenen werden 15 stagedagen georganiseerd en liefst 240 deelnemers hebben deze heel speciale opleiding kunnen meemaken. Dit door de RACB Racing School powered by Volkswagen en conducted by Mister Marc Duez. "Tot nu toe hebben we een tevredenheidsscore van meer dan 90%" merkt Charles-Henri Bonnet op. Dat is de secretaris-generaal van de Belgian VW Club. "Iedere deelnemer raadt deze stage aan binnen zijn kenissenkring. Deze resultaten tonen onbetwistbaar het succes aan van de samenwerking tussen de Belgian VW Club en de RACB/KACB bij het opstarten van deze school. Het derde jaar-op-rij belooft een gelijkaardig succes te zullen worden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: RACB/KACB)





    Bijlagen:
    RACB Racing School in de praktijk i10413.jpg (3.1 MB)   

    10-04-2013 om 11:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MAZDA6 HAALT RED DOT PRIJS BINNEN MET KNAPSTE DESIGN
    De geheel nieuwe Mazda6 heeft zojuist de "Red Dot Award 2013" in de wacht gesleept. Dat is een gerenomeerde internationale onderscheiding die een meest exceptionele vormgeving bekroond. Mazda herleeft, zo bleek in Genève waar ook de nieuwste MX-5 werd onthuld. De jury van de Red Dot Award 2013 werd verschalkt door Mazda's revolutionnaire filosofie die luistert naar "KODO- de ziel van beweging." De 37 professionele juryleden voelden eensgezind de explosie aan binnen de wereld van even elegante als krachtige dieren in de natuur. Dat is fijnzinnige inspiratie zoals die alleen in de ingewikkelde denkwereld van de Japanners kan ontstaan.

    Toch is het Peter Birtwhistle, directeur van het Design Center R&D van Mazda Motor Europe de de verkregen onderscheiding commentarieerde. Niet zo verwonderlijk als men weet dat Mazda Motor Europe gebaseerd is in Duitsland en dat de Red Dot Prijs in 1955 in het leven werd geroepen door het Design-Instituut van Rhénanie-Noord-Westfalen in datzelfde Duitsland. Het echte leuke van die in Duitsland uitgereikte prijzen zit hem in het feit dat alle genomineerden sinds 1955 die benijdenswaardige Duitse autokwaliteit bezitten, ook al waren het niet noodzakelijk Duitse merken.(wr)




    08-04-2013 om 19:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ABARTH & FRIENDS WORLD MEETING IN ZOLDER
    Abarth is nooit zijn magie verloren. Het beroemde Italiaanse merk telt wereldwijd nog tienduizenden bezitters en wellicht honderdduizenden fanaten. Abarth heeft een synoniem: Guy Moerenhout (63) die erin is geslaagd in Lier een heus "Abarth Works Museum op te richten én in stand te houden. Zaterdag 18 mei 2013 wordt daar een "workshop" gehouden omtrent alle facetten van deze grillige, maar oh zo nijdige sportwagentjes. De avond wordt doorgebracht rond de feestdis.

    's Anderendaags leidt een toeristische rally over plusminus 60 km door de Kempen de Abarthstoet  naar Zolder waar de ganse zondag 19 mei 2013 wordt geparadeerd. Autosportmonument Guy Moerenhout doet dit in samenwerking met de Belgian Federation of Veteran Cars (BFOV). Belangstellende voor die twee hoogdagen kunnen bellen naar 00.32.344.900.16 of ineens mailen naar guy@abarth-gmr.be. Zondagavond wordt afgesloten in Zolder met een galadiner en de onvermijdelijke prijsuitreiking voor wie het die zonne-dag het best heeft gedaan.(wr)

    06-04-2013 om 12:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PATRICK GNOS MET MAZDA 3 IN BRCC SPRINTS !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mijn oude dag doet het me allemaal weerdenken aan de destijds befaamde "Castrol Trophy" waarin toen - plusminus 1972 - liefst 100.000 oude Belgische franken aan prijzengeld per overwinning waren verbonden. Het ene houdt geen enkel verband met het andere dat direct gaat komen. Maar "figuren" als de Australiër Brian Muir vonden het wel de moeite waard om die Belgen ....tot in Nijvel toe .... met een beest als een Chevrolet Corevette te leren autorijden. Jean Xhenceval's, Alain Peltier's en andere René Tricot's waren er te zachte eitjes voor. BP Racing-baas Maurice Claes ergerde zich blauw aan het initiatief van de geniale André Monheim van Castrol. Maar het geschiedde: de Belgische autosport kreeg een "boost", een internationaal tintje.

    Rondjes rond de al dan niet afgebrande, weggeblazen, kerktoren, waren verleden tijd. "Big Money" (toen-) en spektakel waren in. De tribune's zaten vol ! Tegelijkertijd werd ook nog de "Mexico Trophy" van Ford met de door Gilbert Staepelaere groot(s) gemaakte Escort gereden. Of het nu Zolder was, Nijvel of Francorchamps. Het asfalt gloeide, de spanning was te snijden. Bourgoignie, Yvette Fontaine,  Alain "Dex", alles barstte van de adrenaline...!!! En zie, we zijn nu in een andere eeuw. Met de kommer en kwel die die tachtig jaar geleden in wat afwijkende omstandigheden de wereld ook in vuur en vlam zette. Autosport terugschroefde. Budgetten wurgden, fabrikanten tot de wanhoop dreef.

    Zie opnieuw hoe "Kronos Events" in een dieptepunt van industrie- en autosport een nieuwe gestalte geeft aan de Belgische autosport. Met Mark Van Dalen (die in 2006 niet minder dan Sebastien Loeb uit een sukkelstraatje loodste/net voor de C4 van Citroën kwam...) en Jacky Andrewjewski het BRCC (Belgian Racing Car Championship) oprichtte. Op 5 april a.s. wordt deze tweede editie van dit kampioenschap aan de Pers voorgesteld in Zolder. Daaruit zal blijken dat het BRCC steeds meer internationale allures krijgt. Lees het verhaal.

    Na Luxemburgers Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken en nadien nog de Fransman André Grammatico, liet nu ook Zwitser Patrick Gnos zijn oog vallen op het BRCC. Gehuwd met Elisabeth, en vader van twee zonen, zorgt de 55-jarige Zwitserse zakenman voor een originele nieuwigheid in de BRCC Sprints: een Mazda 3, die in een niet zo ver verleden te zien was in de handen van een zekere Patrick Dempsey, acteur in de tv-serie "Grey's Anatomy" en zelf een begenadigd autocoureur.

    "Autosport boeit mij al jaren. Ik lees alles over wat beweegt in de internationale autosport en zo zag ik een aankondiging dat het Amerikaanse "Tri Point Engineering" de Mazda 3 verkocht waarmee o.a. Dempsey deelnam aan de SCCA-Pro-races", zet de Zwitser zijn beweegredenen uiteen waarom er een Mazda 3 komt in het - tot nu toe Belgische BRCC. "Ik kocht het chassis zonder de...turbomotor, en liet de hele winkel overbrengen, waarna een tweeliter - die ook de Ford Focus aandrijft - in het WTCC werd ingebouwd. Aan keuzes was er geen gebrek om met de Mazda "made in USA" te gaan racen in Europa. Toch genoot het BRCC-kampioenschap onze voorkeur.

    "Ik mag dan door het leven gaan als een "gentelman-driver", ik heb nog steeds geen boodschap aan uithoudingsraces, laat staan een auto te delen met een andere coureur !" Ik zocht een echt sprintkampioenschap, waarin ik vooraan kan meevechten voor de overwinning. Ik ben niet meer van de jongsten, maar ik kan ng altijd meevechten als het begint te spannen in een "gevecht" op de piste... (Zal nog verschieten, nvdr) Daarom teken ik aanwezig in de BRCC-sprints. Dat is de reden voor mijn komst in de BRCC Sprints. Daarnaast kijk ik uit om liefst drie keer te rijden op het unieke circuit van Spa-Francorchamps en ook de éénmalige trip naar het snelle circuit van Dijon droeg mijn goedkeuring weg..."

    Tussen haakjes: het is niet de eerste keer dat Patrick werkzaam is in Belgenland. Vroeger kocht hij twee Alfa's 156 Superproductie van LO Racing, die hij in onderhoud bracht bij Marc Sevrin in Genappe en waarmee hij Sébastien Ugeux liet aantreden in de DTC in Duitsland en de Superproductie in Frankrijk.

    Verdere lezing van informatie is maar boerengelul. Hoofdzaak voor "Walter's Auto Cahiers" is het feit dat Mazda weer in de run is. Partijigheid ? Neen: Hoofdzakelijkheid. Geef NOOIT op ! Mazda is een Japans automerk dat als basis Hiroshima heeft in het land van de rijzende zon. Op 6 augustus 1945 viel daar de eerste atoombom in de geschienis op de stad. Drie dagen later viel zo'n tweede bom op Nagasaki. Mazda, net als Nissan, Subaru en andere Toyota's herbegonnen.

    Mazda won als eerste en tot nu toe enige Japanse constructeur de "24 Uren van Le Mans" (1991- Weidler-Herbert-Gachot) en de "24 Uren van Francorchamps" (1981-Walkinshaw-Dieudonné). Mazda was ook het enige merk ter wereld dat de erfenis van Felix Wankel durfde verder zetten: de doorontwikkeling van de rotatieve motor. Kenichi Yamamoto, eerst hoofd R&D en nadien President van de Mazda Motor Company, tekende ervoor. Het was diezelfde motor die Mazda deed winnen in Le Mans. Het Mekka van de puristen, de vrijdenkers van de automobiel, en niet de agressieve aanhangers van onbestaande afgoden. Zoals Audi en Toyota vorig jaar in La Sarthe het van elkaar leerden. In respect. Audi won, Toyota verloor, maar geeft niet op. Zo moeten we naar die Mazda 3 kijken als die daar - in den beginne - een beetje hulpeloos staat in het BRCC. Maar wel dankzij Kronos Events. Niemand zal het graag horen, want de waarheid doet geweld aan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Kronos Events)


     


    27-03-2013 om 21:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN LOEB AAN HET WERK ZIEN IN ZOLDER
    Na heel wat internetperikelen pogen we na een compleet gemiste GP van Maleisië weer aan te pikken "met het dagelijks leven". Ditjes en datjes doemen links en rechts op, en daarbij vallen we op een nieuwtje van gisteren dat van ons eigenste Zolder afkomstig is. Dat Limburgs - historisch - circuit ontvangt op 20 en 21 april het FIA-GT kampioenschap. Negenvoudig wereldkampioen rally (WRC) Sebastien Loeb treedt daarin aan met twee Mc Laren's MP4-12C.

    Loeb moet hebben gezegd dat de "ins en de outs van het circuitracen hem nog niet helemeel duidelijk zijn, maar niettemin wil hij meedraaien aan de top" Niemand had iets anders van hem verwacht. Dezelfde weekeinde wordt ook een "short-" en een "long race" gereden van het "Belgian Racing Car Championship gereden" (BRCC) en ook een race van de Supercar Challenge, eveneens een aantrekkelijk iets. Dus is die 20 en 21 april 2013 om te noteren in de agenda.

    Overigens bestaat Zolder dit jaar 50 jaar en over die bewogen periode is een prachtig boek geschreven van pennen als Koen Wijckmans, Marc Martens, Christian Lahaye, Pierre Van Vliet en andere Xavier Champagne's. Dany Verstraeten, nieuwsanker van VTM, schreef het voorwoord en afbeeldingen in het boek zijn vanuit de vier windstreken "binnengewaaid". Velen dragen befaamde namen als Johnny Hars, Fred Bayet en Willy Weyens, zonder daarbij onze Franstalige fotografen Eric De Ville en Christian de Baré niet te vergeten.(wr)



    27-03-2013 om 19:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK WEBBER IN EERSTE, RÄIKKÖNEN IN TWEEDE SESSIE SNELST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nadat de Australiër Mark Webber in zijn Redd Bull-Renault BR9 de snelste chrono neerzette, ontfutselde de Fin Kimi Räkkönen hem die tijdens de tweede vrije sessie in de Lotus-Renault. Dat is de combinatie die de eerste GP van het seizoen won, deze van Autstralië. Tijdens de tweede vrij oefensessie om de GP van Maleisië - die zondag wordt gereden - reden de eerste drie snelsten binnen 0,1". Derde flashte drievoudig wereldampioen Sebastien Vettel in de tweede Red Bull Renault RB9, voor Fernando Alonso in de Ferrari F 130. De Spanjaard heeft gisteren nog gezworen de Lotus en de Red Bull's met hun sakkerse Renault 2,4 liter V8 motoren te zullen bijpeddelen.

    Mark Webber verspeelde veel tijd in de pits omdat een sensor binnen het KERS (Kinetic Energy Recovery System) moest worden vervangen. Opvallend in de eerste kilometers van de lange trainingen is een knappe derde plaats van Vettel en een andermaal maar middelmatige Lewis Hamilton in de gelijke Mercedes W04. De omloop van Kuala Lumpur is 5,546 km lang en telt 12 verraderlijke bochten. Ze moeten 56 keer worden doorlopen eer de winnaar is bekend. Een vergelijk met Melbourne gaat niet op, tenzij de weerman grillen heeft. In het recente verleden verstoorde hij de klokvaste start al eens en vorig jaar toonde Fernando Alonso met zijn Ferrari zich de beste regenrijder. Door dat wapenfeit meldde hij zich overigens tegenover Vettel als (wereld-) titel pretendent.(wr)



    22-03-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HYUNDAI BREIDT CITY-MODELLEN VERDER UIT

    Zogenaamd door het grote succes van de speciale reeks ix35 City, heeft het Koreaanse merk Hyundai deze speciale serie nu ook uitgebreid. Na de ix35 City wordt deze serie ook uitgebreid met een i10 City, een i20 City en de ix20 City. Daarmee is de familie nu compleet. De sierlijk en robuust ogende Hyundai's krijgen een City-badge die duidt op een reeks uitrustingen die het leven en rijden in de stad aangenamer moeten maken. Ook het al eerder geroemd comfort binnenin is nog verfijnd in deze speciale uitvoeringen.

    We overlopen eens bondig het aanbod en het prijskaartje dat eraan is verbonden: De ix35 City heeft volgende extra uitrusting:

    - Navigatiesysteem met 6,5" touchscreen
    - USB en Bluetooth
    - Achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan
    - Privacy glass achteraan
    - Keyless Go-System met startknop
    - verwarmde zetels in combinatie stof/leder
    - zilverkleurige dakrails
    - aluminium 17-duimsvelgen (17")
    - Automatische airco met gescheiden temperatuurregeling links/rechts

    De "kanjer" van de familie is naar keuze beschikbaar met een 1.6 GDi benzinemotor van 135 pk of met de 1,7 CRDi-diesel van 115 pk. Beiden zijn ze uitgerust met het brandstofbesparende Blue Drive-pakket. De diesel neemt gemiddeld genoegen mret 5,2 l/100 km, een verbruik dat overeenstemt met een CO2-uitstoot van net geen 135 gram per kilometer. De hypermoderne 1,6 GDi is een voorbeeldige leerling met gemiddeld 6,4 l/100 km en een uitstoot van 149 gram CO2 per km. Aan de ix35 City 1.6 GDi hangt een prijskaartje van €5.349, terwijl de 1.7 CRDi voor €28.349 mee naar huis genomen wordt. Beide prijzen zijn inclusief BTW.

    Van die "dikke" iX35 springen we eens over naar wate een echte citycar is: de i10 City. Dit stadswagentje-van-formaat (dixit Hyundai) combineert gebruiksgemak met lage financiële lasten en biedt bovenop het Comfort een uitrustingniveau dat er wezen mag. Sommige sbufjes zijn uniek in dit segment:

    - Airco
    - Radio CD/MP3-speler met AUX en USB aansluiting
    - Centrale vergrendeling met afstandsbediening
    - Parkeersesoren achteraan
    Semi-geïntergeerd TomTom-navigatiesysteem met touchscreen.
    - Elektrische ruiten vooraan.

    De i10 City wordt geleverd met de vinnige 1.1i-motor met 69 pk. Een automaat kan in optie worden geleverd. Daarover heeft Walter's Auto Cahiers zijn reserve's. Als men een automaat van Hyundai wil kan men niet anders dan opteren voor die achtgangige. Die zit jammer genoeg in één van hun duurste modellen. Maar die spaart dan ook écht brandstof uit. Terug naar de i10, deze kost €11.449 inclusief BTW en de automaat €12.449). Maar in zo'n autootje is een automaat geen aanrader, tenzij men nu éénmaal een auto "zonder vitessen" wil. Daar is geen redelijkheid tegen opgewassen.(wr)




    Bijlagen:
    Hyundai's City reeks i20313.jpg (1.2 MB)   

    21-03-2013 om 21:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT RAÏKKÖNEN KAN EN LOEB NIET, EN ANDERSOM
    Het is de eerste keer geweest sinds het ontstaan van het officiële na-oorlogse WK F1 in 1950 dat een sessie voor de pole-position is onderbroken. Zelfs gestopt en herbegonnen 's anderendaags. Zongagsochtend voor de race. In Melbourne in Australië. Ik laat het hier even stil blijven...........In de Winkler Prins van-na-de-oorlog in 's mensens mond werd autosport omschreven als "Autoën". Letterlijk. Doordenkend was het een bijna nobel begrip: het zo efficiënt mogelijk besturen van een "automobiel". In alle omstandigheden. Ook als het regent, als er ijs of sneeuw mee zijn gemoeid. Daarmee komen we aan een splitsing van gedachten. Formule 1 is het hoogste échelon in de autosport. En het "World Championship Rally" dan ? Over grint, asfalt, sneeuw, ijs, in regen, bij aardbevingen eventueel. Absurde vergelijking hoor ik uitroepen !

    Mogelijk. Maar toen ik het hoge voorrecht had in mijn jonge leven aan de zijde van stuurgenie Walter Rörhl in een Opel Ascona 400 te maken over hoge bergwegeltjes van heus één autobreedte tussen rotsengtes door, kon ik niet nalaten aan de grootmeester te vragen of hij nooit bang was. "Ja", antwoordde hij resoluuut. "Enne, wat doe je dan ?", vroeg ik met een piepstemmetje, inclusief neusklank. Terwijl hij de rotskeiën waarover we sneden, rondom de auto deed vliegen, zei hij heel bedaard: "Vertragen". Weer even stilte...............Meer verstand kan in een mens niet huizen. Dus: als F1 piloten, robotten, natheid voelen moeten ze vetragen, of eruit stappen. Maar de "pole" laten aan diegen die het wel kan !

    In mijn herinnering is het drievoudig wereldkampioen Niki Lauda geweest die op 24 oktober 1976 tijdens de GP van Japan aan de Mont Fuji - als regerend wereldkampioen - onder de gutsende regen zijn Ferrari aan de kant zette en uitstapte. "Aan deze waanzin doe ik niet meer mee", moet hij hebben gezegd. "Il Commendatore" Enzo Ferrari werd razend in Fiorano. Niki Lauda hoefde maar de gasplank te lichten en één luttel puntje te oogsten om na 1975 ook in 1976 wereldkampioen te worden. Door dit voorval ging de titel naar playboy James Hunt in een Mc Laren-Ford.

    Op 1 augustus 1976 had Niki Lauda zijn verschrikkelijk brandongeval op de Nürburgring. Ingewikkeld als een mummie werd hij naar Mannheim-ziekenhuis overgevlogen. Lees nu héél goed: zes weken later finishte hij vierde in de GP van Italië op 12 september 1976 terwijl het bloed vanonder zijn helm liep. Maar de regen stopte hem ook in Japan. Tijdens een GP van Monaco - waar Jacky Ickx koersdirecteur was - "smeekte" Alain Prost om de race wegens de stortvloed aan water vroeger af te vlaggen. 75% van de afstand van een GP was doorreden, dus was Ickx gemachtigd gehoor te geven aan Prost's signaal. Een zekere Ayrton Senna in een Toleman kwam hem in de zondvloed ei zo naderbij. Prost zocht een ark van Noë.

    Wat hiermee wil gezegd zijn is dat autorenners onder geen beding kunnen onzien worden als het regent. Gelijk ze het zelf altijd zo graag in de taal van Shakepeare zeggen: "It is a part of the game." Nadat hij in 2007 met Ferrari wereldkampioen was geworden, keerde hij de F1 de rug toe en waagde zich aan rally. Buiten een paar kleine wapenfeiten hing hij meer in de bomen, lag hij meer in de greppels en tolde als op een kermis in vele "spéciales" over de kop. Hij ging ook even naar Amerika. Vergeefs.

    Maar in het binnenste van Kimi waarin niemand de illusie kan koesteren door te dringen, fluisterde de duivel van de F1 hem in de oren: ga terug naar je zetel. Daar waar je op je wenken wordt bediend. Kimi - waarom zou je ook niet ? - luisterde naar het duiveltje. Terwijl Sebastien Loeb - ooit begonnen als werkloze - zich verder de rallylegende inreed. Hij weet dat F1 te laat is voor hem. Nochtans waren de WRC-rally's vaak veel zwaarder dan de "cadansrondjes" van de F1. Of waarom de één dat kan wat de ander niet kan, en beiden toch de hoogste kunst van "autoën" beheersen. Volgende weekeinde is het de GP van Maleisië, regen haast zeker van de partij. Glitterknapen kunnen er zich ontpoppen als mannen. Zoals een Sebastien Vettel bijvoorbeeld.

    Fernando Alonso hoort daar niet bij. Hij is al lang een man. Zeker omwille van zijn zwijgplicht over het nooit heus opgehelderde verhaal van de GP van Singapore. Toen Flavio Briatore Nelson Piquet junior de opdracht gaf zijn Renault tegen 160 km/h te crashen tegen de betonmuur.
    Op die manier kwam de "safety car" op de baan en dekte Alonso - eerstrijdend - in voor een overwinning. Nooit eerder gezien in de F1. Net zomin als wat vorige weekeinde omwille van regen is gebeurd in Melbourne. Remember Rörhl: "vertraag !". Benieuwd naar Maleisië, hopend dat een scenario "à la Australie" zich niet herhaald. Geen verdere afbraak meer aub van de F1. Of wat Raïkkönen kan met zijn Lotus-Renault in zijn zetel en Loeb in zijn Citroën DS3 WRC vanaf zijn zitje samen uiteenlopend kunnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Citroën en Renault)



    18-03-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIMI RAIKKONEN RIJDT IN EEN ZETEL NAAR ZEGE
    Nadat Sebastien Vettel in het tweede deel van de kwalicaties met 1'27"407 de "pole" had toegeëigend, draaide zijn banwisselstrategie, en die van zowat alle concurrenten anders uit dan verwacht. De drie-stop-strategie bleek niet de juiste. Want met een daarvan afwijkende tweestop-strategie heeft de Fin Kimi Räkkönen zijn Lotus-Renault als vanuit een luie zetel naar de zege gestuurd in de GP van Australië. Aanvankelijk reden Sebastien Vettel en Fernando Alonso aan de leiding voor hun derde pitstop, maar net dan bleef Kimi op de baan en reed van zijn achtervolgers weg. Om te winnen. Nochtans was de Fin slechts vanop een zevende plaats op de grid gestart. "Het is een gemakkelijke race geweest", zei hij. "Telkens Alonso dichterbij kwam zette ik een snelste ronde neer en liep weerom verder van hem weg. We zijn blij met deze zege, maar het is maar één enkele race. Om een optie te kunnen nemen op de wereldtitel blijft er nog veel werk te doen..."

    Kimi Räikkönen is 33 jaar en werd geboren op 17 oktober 1979. Na in 2003 en 2005 vice-wereldkampioen te zijn geweest verzilverde hij de titel in 2007, waarna hij de F1 de rug toekeerde. Vorig jaar maakte hij een "come-back" en deed het beter dan de ook weergekeerde Michaël Schumacher die eerder zeven wereldtitels op zijn naam bracht. Met Kimi Räikkönen is het nieuwe WK 2013 intrigerend aangezwengeld, want noch Sebastien Vettel (25), noch Alonso (31) zullen zich zomaar bij de gezwinde tred van de Fin en zijn Lotus-Renault neerleggen. De volgende race is volgende week op zondag 24 maart in Sepang in Maleisië. Waar de weerman nog grilliger is dan die van Australië.(wr)






    17-03-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!