Nico Rosberg heeft van start tot finish met zijn Mercedes de GP van Monaco gedomineerd. Zelfs Sebastian Vettel die tweede werd, was nimmer een echte bedreiging. De pechvogels in deze nooit eerder geziene chaotische GP waren Felipe Massa die zijn Ferrari op net dezelfde manier en plaats in St.Devote aan diggelen reed als hij daags voordien deed. Later bromde Fernando Alonso in een incident met Sergio Perez en zag kostelijke WK-punten verloren gaan. In de slotfase, na een feitelijke derde restart werd ook Kimi Räikkönen aangereden door Sergio Perez en moest met een nieuwe snor op de Lotus vanaf een zestiende positie in enkele ronden met superzachte banden het ene punt nog behalen dat aan de tiende plaats is voorbehouden. Romain Grosjean met Lotus-Renault beging een zoveelste flater door rechtaan op zijn voorligger Daniël Ricciardo (Toro Rosso) te botsen bij het uitkomen van de tunnel.
Pastor Maldonado's Williams werd door de Marussia van Max Chilton de bandenmuur in geknald. Twee keer de safetycar, gele vlaggen, één keer een rode vlag (45ste ronde) waardoor de race pas na twintig minuten werd herstart. Chaos alom. Alleen niet voor Rosberg, Vettel, Webber en Hamilton. Die reden als een voorgevormd treintje de 78 ronden uit. Sebastian Vettel doet de beste zaak. Hij verstevigt zijn leidersplaats tot 107 punten tegenover Räikkönen die zijn score na de Monegaskse chaos op 86 ziet staan. Fernando Alonso kon zijn afbrokkelende kijk op een derde wereldtitel beperken tot de derde plaats met 78. Hamilton, de overgewaardeerde Mercedesrijder, staat vierde met 62 eenheden en kan zich binnen veertien dagen in de GP van Canada mogelijk nog zien voorbijrijden door Mark Webber (Red Bull RB9-Renault) die nu 56 punten telt. Een GP van Monaco om snel te vergeten, behalve voor Nico Rosberg die 30 jaar na vader's (Kéké) zege in het Prinsdom, een jongensdroom in vervulling heeft laten gaan.(wr)
Met 1'13"8 heeft de Duitser Nico Rosberg de "pole" binnengehaald voor de GP van Monaco die morgen wordt gereden over 78 ronden van 3,340 km met 19 bochten in elke ronde. Achter hem starten Lewis Hamilton (Mercedes), Mark Webber (Red Bull RB9-Renault) en Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault). Australiër Mark Webber behaalde in 2005 zijn eerste F1-podium in Monaco. Hij won er tevens twee van de jongst gereden GP's in een Red Bull. Als hij erin slaagt een goede start te maken en voor zijn ploegmaat en WK-leider Vettel de venijnige bocht van St.Devote door te rijden is hij kandidaat voor een derde zege in het Prinsdom. Tot slot een antwoord op een veel gestelde vraag hoeveel zo'n F1 aan brandstof verbruikt. De 2,4 liter RS27 V8-motor verbruikt 1,6 kg (soortelijk gewicht benzine 102 octaan is 0,700 kg) of over heel de GP genomen 64 l/100 km.(wr)
Met een vergrootglas bekeken is de Duitser Nico Rosberg de meest onderschatte en de Brit Lewis Hamilton de meest overschatte Mercedes-coureur. Eerstgenoemde plaatste de Mercedes met 1'14"378 netjes aan de spits van het veld waarin het er nogal rumoerig aan toe ging. Romain Grosjean knalde de Lotus twee keer tegen de vangrails. De tweede crash - bij het afsluiten van FP3 - beukte hij links voor rechtuit in St.Devote. Niettemin prijkt Grosjean voor de kwalificaties op de tweede plaats met 1'15"039. Twaalf coureurs bleven in die 1'15" vertoeven.
Grosjean vloog tegen zeer hoge snelheid en misschien door een schrikreactie veroorzaakt door Lewis Hamilton die als een raket uit de pits schoot en langszij de Fransman reed. Al bij al deed het Kimi Räikkönen lakoniek opmerken "dat zijn ploegmaat -Romain Grosjean - zeer snel zou zijn mocht hij leren de obstakels op de piste te vermijden..." In ieder geval zijn de gemoederen hoogst gespannen, want Monaco met zijn 3,340 km lange stratenomloop, blijft een valkuil van jewelste. Zelfs een verdienstelijk rijdende Felipe Massa crashte de Ferrari. In die mate dat de mecaniciens wellicht het middagmaal kunnen overslaan. Ook Adrian Sutil maakte kennis met de vangrails.(wr)
De eerste twee vrije sessies voor de GP van Monaco zijn gedomineerd door de Mercedes van Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Vandaag wordt niet gereden. De derde vrije oefensessie gaat morgenochtend (25 mei 2013) door en de kwalificaties waarmee de "pole" wordt aangeduid gaan door om 14 uur in de namiddag. Op "pole" staan in Monaco is van cruciaal belang. Als je dan een goede start neemt en aan de spits door die venijnige bocht van St.Devote slingert, dan heb je de baan alleen voor je. In Monaco voorsteken kan alleen bij afroep van een mirakel. Mark Webber heeft een speciale band met Monaco. Hij scoorde hier in 2005 zijn eerste F1-podium. Bovendien won hij twee van de laatste drie gereden GP's bij Red Bull. Het "magic-aspect" kan hij niet echt verklaren. "Ik rij hier gewoon graag. De uitdagingen van het stratencircuit maken de race tot een echte pilotenkluif. Ook Fernando Alonso met zijn Ferrari denkt er net zo over.
De GP is een harde brok voor de banden. De keuze tussen eenmaal of tweemaal van banden wisselen blijft een kiese zaak. "Vorig jaar won ik met één bandenwissel", zegt Mark Webber."De kwalificatie morgennamiddag" zal inzicht verschaffen naar de juiste beslissing". Tot daar de Australiër. In de stand om het WK 2013 leidt Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault) met 89 punten voor Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault met...85 eenheden. Fernando Alonso is eigenlijk de derde titelkandidaat met Ferrari en 72 punten.(wr)
Toen van Doorne's Automobiel Fabriek (DAF) iets voor de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 de automarkt "schokte" met de "auto-zonder-vitessen", lachte de hele auto-industrie hartelijk om zoveel naïviteit. Er werd al minder gelachen toen bleek dat de "Dafkes" het niet zo slecht deden in o.a. de Rally van Monte Carlo. De laatste grijns verdween toen ook Rob Slotemaker en Eliane Engeman de éénzitters F3 lieten rondzoeven. De Daf's waren razensnel, maar de toen rubberen riemen konden maar een beperkt maximaal motorkoppel aan. Eens daarover vlogen ze als goedkope broeksbretellen aan flarden. Het minstens 150 jaar oude industriële variatorprincipe bleek na die avonturen niet direct geschikt als transmissie-systeem in auto's met verbrandingsmotoren. Even was het heel stil...Maar NU, vandaag, is die CVT actueler dan ooit !!!
De beste CVT (voor eens en altijd: Continu Variabele Transmissie) is weer te vinden in de Nissan Juke Serie. Welke uitvoering je bij wijze van spreken ook mag aankopen. Een "CVT" bestaat uit twee schijven die over assen met spiebanen in- en uit elkaar kunnen schuiven zodanig dat tussen twee uitersten (minimum diameter naar maximale diameter) een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen ontstaan om het motorkoppel (in functie van de gasklepstand=voet bestuurder) naar de wielen te voeren. In het geval van de Nissan Juke 4WD is dat verdeeld naar de vier wielen waardoor net als bij een Audi Quattro permanent vierwielaandrijving de banden meer zijdelingse kracht kunnen incasseren en dus een betere wegligging waarborgen. In bochten, bij regen en op sneeuw en ijs.
Moderne automatische "versnellingsbakken" bieden alsmaar grotere brandstofzuinigheid. Geen enkele bestuurder, ook niet de beste, kan juister schakelen op het gewenste koppel van de motor dan de elektronica die een automaat "beveelt". Hyundai heeft al een automatische schakelkist met acht overbrengingen. De drie hoogste gangen hebben een geweldig "overdrive-effect". Overdrive is de uitdrukking die aangeeft dat de aangedreven wielen veel sneller gaan draaien dan het motortoerental doet. Dat betekent concreet minder verbruik, minder lawaai en doordat het toerental daalt dus ook minder sleet. Geruchten doen de ronde dat Honda naar een zestientraps-automaat zou evolueren. Als dat waar is zitten we dicht in de richting van de Continu Variabele Transmissie. Een oneindig aantal verhoudingen tussen - bijvoorbeeld - 0 en 5000 t/m. In de nieuwe Formule 1 technologie voor 2014 is de CVT (vooralsnog niet-) ter sprake gekomen.
Maar het zou voor veel constructeurs een ernstige uitdaging betekenen mocht het al dan niet alternatief in een nieuw technisch reglement worden opgenomen...In de GP van Monaco die zondag a.s. wordt gereden is daarvan uiteraard geen sprake. Schakelbakken met zeven verhoudingen maken daar de dienst uit. En KERS (Kinetic Energy Recovery System) dat de coureur toelaat nu en dan uit een reserve van 60 kW (82 pk) te putten. Zoals op de helling van St.Devote naar Hotel de Paris of de Casino. Een knipje op een knop is genoeg om een lastige voorligger - mogelijk - voorbij te wippen. Daarmee gan we toch wel echt terug naar die CVT. Zoals Nissan hem spannender dan ooit heeft gemaakt(wr)
De best verkochte roadster ooit, de Mazda MX-5, mikt op 15 juni a.s. in het Nederlandse Lelystad op een nieuw wereldrecord voor het Guiness-boek. De happening wordt georganiseerd door Mazda en kreeg de naam "IMAX-5". Het doel ervan is het huidige wereldrecord van de grootste Mazda MX-5-parade te breken. In 2010 werd het record in het Duitse Essen neergekwakt met liefst 459 Mazda's MX-5. Het mythische merk uit Hiroshima, maar Europees gebaseerd in Leverkusen in Duitsland, hoopt dat minstens 800 MX-5's naar het RDW Test Centrum in Lelystad zullen paraderen.
Om 16.30 uur in de namiddag zullen ze over fascinerende Hollandse polderroutes van 15 km nabij Lelystad de recordpoging uitvoeren. Uiteraard wordt het geheel opgesmukt vanaf 's middags 12 uur met attracties, en kunnen belangstellenden testritten doen met de nieuwe SKYACTIV-modellen in het merk zoals ook de i-ACTIVSENSE veiligheids-technologie op de verschillende wagens op waarheidsgehalte kunnen worden getoetst. Deelnemers aan de parade kunnen hun eigen MX-5 gratis op een inspectiebeurt laten trakteren of ook wel in simulatoren. Eén van de vedetten binnen het evenement zal ook Van Herck's Mazda3 B20 zijn met "three rotor engined". De avond wordt afgesloten met een filmvertoning in Europa's grootste drive-in cinema.
Met een totale verkoop die 1.000.000 benaderd, bezit de Mazda MX-5 veel goedgehuleurde bezitters. Want het is waar: onopgemerkt kom je er met een MX-5 niet door. In zijn bijna 24 jarige loopbaan beleefde "het Monument" de viering van zijn 500.000-ste exemplaar, dan zijn 700.000-ste; en 900.000-ste - alleen van de band gerold voor de 20ste verjaardag. En het einde is nog niet in zicht. De Mazda MX-5 is een collectors-item.
Belangrijk is nog te weten dat al wie wil deelnemen en zich wil registreren voor de IMAX-5 2013 dat kan doen op www.imax-5.nl. Het inschrijvngsrecht is 30 per auto met twee personen, inbegrepen een warm eetmaal en twee drinks per persoon. Inschrijvingen zijn beperkt tot 800.000 MX-5s - kwestie van het beoogde record. Tickets moeten op voorhand besteld én worden betaald. Maar ja, als de poging slaagt sta je wel voor een prikje in het Guiness Book of Records.(wr)
NICO VERDONCK SCOORT HISTORISCHE ZEGE IN ADAC MASTERS
Gisteren was er de première van de ADAC GT-Masters in Spa-Francorchamps. Nico Verdonck trad er als enige Belg aan in de 27 teams die deelnamen. Hij reed in de Lambda Ford GT GT3 met Frank Kechele als ploegmaat. Met snel wisselende weersomstandigheden beloofde het tweede Masters-weekeinde opwindende race-actie tussen de teams. Gedurende de eerste kwalificatie ging Nico de natte baan op met slicks. Tot grote verwondering van de andere deelnemers die allemaal voor regenbanden kozen. Stuurvirtuoos als ie is, gaf Nico Verdonck een regenwals ten beste en ontpopte zich als ware regenmeester. . Hij slaagde erin de Ford GT GT3 op indrukwekkende wijze niet alleen uit slips te loodsen, maar naarmate de baan opdroogde, reed hij sneller en sneller om uit te komen bij de..."pole-position".
Nico nam een perfecte start vanuit de "pole" en bleef zijn hele stint door aan de leiding in het magische Francorchamps. Hij sloeg erin van de concurrenten weg te rijden, het gat groter te maken. Toen een nieuwe wolkbreuk rijders naar de pits dwong voor regenbanden, besloot Nico Verdonck een nieuwe regendans ten beste te geven en bleef op de baan. In een extreem snelle pitstop nam Frank Kechele het stuur van Nico over en - behoudens een 360° spin - bracht hij de Ford GT heelhuids naar de meet en wel in eerste positie. Verdonck - Kechele schonken daarmee de eerste zege ooit voor een Ford in de GT-Masters. Een historische overwinning dus voor het Lambda Performance Team ! (wr)
Het heeft geen zin de GP van Spanje verder te bespreken. Iedereen heeft gezien hoe Ferrari en Lotus de hegemonie van Red Bull zoetjes aanvreten. Mercedes vond zaterdag de aansluiting met wat hun voornaamste concurrenten zijn. In de overtreffende trap zelfs want Nico Rosberg pakte de "pole" en Lewis Hamilton ging met de andere Mercedes achter hem op plaats twee staan. In de race zakten ze vanop het front weg. Hamilton buiten de punten, Rosberg eervol zesde. Dat is het hele verhaal.
Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel finishte vierde en ziet zijn puntentotaal als WK leider als 89 geschreven. Maar in zijn zog volgt die sakkerse Kimi met 85 eenheden en Alonso met 72. Lewis Hamilton staat vierde met...50 punten. Logischerwijs is zijn kans om dit jaar een tweede wereldtitel te halen ei zo na weggesmolten. Vettel, Räikkönen en Alonso. Eén van hen drie wordt de nieuwe wereldkampioen in 2013. Volgende week in Monaco komt het spannend vervolg.(wr)
MASSA HOUDT MET 0,006s OVERHAND OVER RÄKKÖNEN IN FP3
Wanneer binnen een uur de kwalificaties op gang geflitst worden voor de "pole" in de GP van Spanje rijdt er vooraan een clubje nieuwe namen. Felipe Massa, met zijn Ferrari snelste in FP3. Kimi Räikkönen met zijn Lotus daar maar 0,006s achter. Maar ook Romain Grosjean in de Lotus, duellerend met Mark Webber in de Red Bull RB9-Renault. De Australiër laat zien dat hij in feite ook een echte wereldkampioen is. Niet gekroond maar als mens op eenzame hoogte in een bende onverlaten. Naar de vijfde race van het WK 2013 toe is de F1 nooit eerder zo spannend geweest. Alleen moet Mercedes trachten aansluiting te vinden met de top.(wr)
VETTEL HOUDT ALONSO ACHTER ZICH IN FP2 IN BARCELONA
Sebastian Vettel (1'22"808) heeft in de tweede vrije oefening in zijn Red Bull-Renault de Spanjaard Fernando Alonso (1'22"825) achter zich gelaten. Mark Webber (1'22"891) werd derde en neemt optie op een mededingen naar een overwinning. Met z'n drieën reden ze vandaag binnen één en dezelfde seconde. Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault houdt vanaf de vierde plaats een oogje in het zeil, hoe hij morgen tijdens de derde vrije training de heren voor hem kan analyseren. Om 14 uur morgenmiddag jaagt hij als een bezetene naar de "pole" voor de GP van Spanje die zondag als vijfde race om het WK F1 doorgaat. Wie daar zondag wint rijdt over de rode loper naar Monaco waar een week later de mytische stadsrace doorgaat. Afspraak dus morgenochtend voor een FP3 waarin de Mercedes-boys Lewis Hamilton en Nico Rosberg heuse aansluiting zullen betrachten met...Red Bull, Ferrari en Lotus.(wr)
ALONSO-MASSA FERRARI DUBBELSLAG IN FP1 IN BARCELONA
Het zijn erg wisselende situaties geweest in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje die zondag in Barcelona wordt gereden. De sessie begon onder regen. Sterke chrono's werden gestunt van Jean-Eric Vergne, Romain Grosjean Lotus-Renault, Adrian Sutil Force India, en Lewis Hamilton Mercedes. Maar twee minuten voor het afvlaggen na anderhalf uur experimenteren, zette tweevoudig wereldkampioen de Ferrari voor eigen publiek aan de spits: 1'25"252. Als in zijn schaduw plaatste Felipe Massa de tweede Ferrari op plaats twee. Deze namiddag wordt "Free Practice 2" gereden en wordt benieuwd uitgekeken naar de tijden die mannen als Vettel en Räikkönen zullen neerzetten.(wr)
Er leeft een gevoel alsof de animo weg is uit de F1. Iedereen is al druk doende met de nieuwe technische reglementen voor 2014 en het is alweer drie weken geleden dat de vierde GP van het seizoen - deze van Bahrein - is gereden. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel timmert al aan een vierde titel. Dat is tenminste een eerste bilan die we kunnen opmaken in de puntenstand: 1. Vettel Red Bull-Renault 77 eenheden; 2. Räikkönen Lotus-Renault 67 punten; 3. Lewis Hamilton Mercedes 50 points en 4. Fernando Alonso met 47 eenheden. Meteen de enige vier die eigenlijk nog aanspraak kunnen maken op de wereldtitel 2013. Vanaf onfortuinlijke Mark Webber, Felipe Massa en Romain Grosjean zijn het al figurantenrollen. Eén enkele glansrol links of rechts - zoals Monaco bijvoorbeeld - niet te na gesproken.
Het circuit van Catalonië in Bracelona heeft een lengte van 4,655 km en wordt in de wijzerzin gereden. Het tel 16 nijdige bochten maar wordt toch extra gekenmerkt door de 1,5 km lange rechte lijn waar uiteraard plankgas wordt gereden. Het is daar dat de motoren ten volle uit hun 18.000 t/m de paardenkrachten puren. Het is een fijnzinnige kunst om ervoor te zorgen dat de auto daar zo feilloos mogelijk door de lucht gaat, zonder teveel tegenstrubbelende aerodynamische attributen. Dit om de hoogste topsnelheid te bereiken. Toch is in zijn geheel het circuit van Catalonië gemiddeld op gebied van eisen aan motoren en aerodynamica. Daarom wordt het zoveel mogelijk gebruikt als testpiste voor de préseizoentraining. Het is zo'n beetje een "mixed" van alle andere omlopen die de kalender vullen. 55% van de 4,655 km worden plankgas afgelegd.
Het langste vollastgedeelte is natuurlijk de lange rechte lijn voor de stands. Ze biedt twee keer de gelegenheid KERS (Kinetic Energy Recovery System) voor het volle pond te gebruiken. Het systeem begint vanaf nul op te laden bij het overschrijden van de aankomstlijn, en een tweede keer kan het om in te halen. Toch moeten er dan op letten dat het koelsysteem van onze KERS op de RS27-motor niet wordt overbelast. Maar Renault is er nogal gerust in. Sinds Bahrein is de 50ste zege met een V8 RS27 binnen !
Maar er heerst onrust in het Koninkrijk van Fernando Alonso. Hij is het mikpunt rond de vraag of James Allison - gisteren weg bij Lotus - hem bij Ferrari komt versterken. De twee kennen elkaar als sinds 2000. Hoe de constructie in elkaar zat weet ik van buiten niet meer, maar Allison moet mee gebrouwen hebben aan de wereldtitels die Alonso in 2005 en 2006 bijeen raasde. Kimi Räkkönen, na vier races tweede in de stand om de wereldtitel 2013, ziet het allemaal met kille argusogen aan. Wat er precies gaat gebeuren weet hij niet, maar zijn sluwe blik vertelt al in hoeverre hij vanaf morgenochtend vooral zijn eigen kansen gaaf zal weten te houden. Intriges, gissingen, elkaar op het verkeerde been zetten, Formule 1 weer op zijn puurst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
Racing Stars is een project van driftspecialist Jan Wouters. De bedoeling van zijn Motorsport-Trainingscenter is een heuse talentenjacht die als doel heeft op zoek te gaan naar 8 snelle piloten (4 dames én 4 heren), enkele mecaniciens, een teamleider en een racewagen. De challenge: een podiumplaats tijdens de 24 Uren van Zolder 2013 te bemachtigen.
De talentenjacht, in de vorm van een reality TV-programma, bestaat uit 11 episodes. Mannen en vrouwen zullen de strijd aanbinden tegen elkaar voor een plaats in de finale. Het uiteindelijke doel is deelnemen aan een officiële wedstrijd tussen reeds ervaren racepiloten.
Racing Stars tracht zo een zo compleet mogelijk beeld te scheppen van deze tak van de gemotoriseerde sporten. Alle mogelijke aspecten van het gebeuren komen aan bod: de voorbereiding en training van de racepiloten zelf, zowel op rij-technisch als vlak van fysieke conditie, de keuze van het voertuig, het prepareren van de wedstrijdwagen, een volledig team opbouwen, het zoeken van partners en hun mogelijke financiële middelen, trainingsfaciliteiten...
Racing Stars maakt gebruik van een vaste jury dewelke uiteraard gedurende iedere episode aanwezig is en een gastjury die als vakspecialist per discipline zal fungeren. Ook Yokohama zetelt in de jury en wordt vertegenwoordigd door de General Manager van Yokohama Belgium NV, de autopurist Olivier Hermans, een gezien iemand in de autosport. Op het einde van elke episode zal de jury bepalen wie er mag doorgaan en wie de race zal moeten verlaten. De selectie gebeurt op objectieve én subjectieve wijze.
Na een oproep op facebook en een korte inschrijfperiode van amper 3 weken hebben ruim 1200 kandidaten zich aangemeld voor deze uitdaging. Uit al deze inschrijvingen werden er 100 deelnemers uitgenodigd om op 10 maart 2013 j.l. deel te nemen aan een eerste selectiedag. Het hele proces duurt 11 episodes, waarbij iedere episode een ander aspect van de autosport benadrukt. Uiteindelijk blijven er vier dames en heren over. Zij zullen de twee racewagens besturen tijdens de 24 Uren van Zolder 2013. Het programma zal worden uitgezonden op Life tv vanaf 3 juni 2013 en zal worden gepresenteerd door Roos Van Acker. Iedereen lijkt ernaar uit en het is altijd opmerkelijk hoe Yokohama banden smeedt die autosporters onderling en aana het asfalt binden.(wr)
Een spurtje van 0 tot 70 km/h in 5"9 en een volledige laadbeurt in anderhalf uur...Dit kan bijna niet anders dan Volvo zijn die weer iets aan het brouwen is dat in de richting van een elektrische auto gaat. Net terwijl iedereen het gevoel kreeg dat de crisis de puur elektrische auto doet vergeten. Maar neen, het gaat over de eerste EV's die uit een partnership tussen Volvo Cars en Siemens ontstaan. Beiden trachten de elektrische aandrijving beter te maken en de klant meer flexibiliteit te bieden.
Vanaf de zomer van 2013 zullen Europese leaseklanten een bijgewerkte demovloot van 100 volledige C30's besturen én beoordelen. De unieke technologische oplossingen kunnen worden toegepast in het volledige elektrische assortiment en vormen een nieuwe stap in de ontwikkeling van de auto's van de toekomst. De nieuwe Siemens-motor levert een piekvermogen van 89 kW (120 pk) en een koppel van 250 Nm. Dat koppel resulteert in een acceleratie van 0 naar 70 km/h in 5"9.
Volvo en Siemens spreken over een snellaadoplossing die voor langer rijplezier zorgt tijdens de dagelijkse ritten. "Het betekent een aanzienlijke verbetering van de "cost of ownership" omdat de klant nu dagelijks veel meer goedkope kilometers kan afleggen. Tien minuutjes opladen volstaan voor een rit van 20 km." Deze woorden komen uit de mond van Lennart Stegland, Vice-President Electric Propulsion System, bij de Volvo Car Group.
Siemens is de hoofdleverancier van de componenten van de elektrische aandrijving in het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) dat vooruitstrevende toepassingen mogelijk maakt op ieder niveau: van uiteenlopende soorten hybrides tot puur elektrisch aangedreven modellen, zonder daarbij in te boeten aan interieurruimte of het koffervolume.
Volvo en Siemens brengen een innoverende wereldpremière. Dat komt omdat de snellader van 22 kW 's werelds eerste driefasige geïntegreerde lader is die klein genoeg is om ingebouwd te worden in een elektrische wagen. Met een driefasige aansluiting duurt een laadbeurt anderhalf uur (voor een actieradius van 164 km volgens de NEDC-cyclus) Met een gewone monofase-aansluiting van 230 V duurt een laadbeurt 8 à 10 uren, afhankelijk van de beschikbare stroom
Volvo en Siemens zeggen uitdrukkelijk trots te zijn erin geslaagd te zijn deze unieke oplossing te ontwikkelen. Door de meer bruikbare uren per dag te bieden, is een belangrijke stap gezet naar de elektrische auto als een haalbare marktoptie in zowel de openbare- als privésektor.
De geactualiseerde Volvo C30 Electric-fleet voldoet aan dezelfde strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen als alle andere Volvo's. Afhankelijk van de brandstofprijzen kunnen die 2/3 lager liggen dan bij conventionele auto's. Dus men ziet dat de elektrische auto nog helemaal niet is opgegeven, wel in doorgroeikansen vertraagd.(wr)
De 25-jarige Duitser Sebastian Vettel heeft in zijn Red Bull RB9-Renault de GP van Bahrein gewonnen. Op de "pole" van Nico Rosberg na heeft de drievoudige wereldkampioen gewoonweg de vierde race om het WK 2013 gedomineerd. Maar hij gaf ridderlijk toe dat de druk van de Mercedes' en die van Ferrari voelbaar toeneemt. Om nog niet te spreken van Kimi Räikkönen die er in zijn Lotus in slaagde liefst drie Renaultmotoren op het podium te brengen ! Verbetert Vettel zijn stand in voorlopige rangschikking om het WK, Fernando Alonso (Ferrari) en Kimi Räikkönen (Ltus-Renault) houden op z'n minst voeling met de leider. De eerste vier races zijn gereden en nu duurt het drie weken eer we het Europese gedeelte aanpakken: Barcelona.(wr)
Nadat Fernando Alonso de derde vrije oefeningen over heel de lijn beheerste, maakte hij in de kwalificaties een fout waardoor hij de Duitser Nico Rosberg de kans gaf de Mercedes in "pole" te zetten voor de GP van Bahrein. Hij deed dat in 1'32"330 voor Sebastian Vettel, Fernando Alonso én Lewis Hamilton...Doordat die van versnellingsbak moest wisselen werd hij - reglementair - vijf plaatsen teruggezet op de grid voor morgenochtend. Waardoor er eigenlijk nog maar drie auto's binnen dezelfde seconde van start zullen gaan.(wr)
De tweede vrije oefensessie in Bahrein is inderdaad een flauwe bevestiging gebleken van de eerste. Halverwege brouwde Mark Webber de snelste tijd. Maar dan kwam als een kanonbal Kimi Räikkönen uit de laatste bocht en zette zijn Lotus-Renault bovenaan de tabellen. Hij mengt zich daarmee in een groepje van Red Bull-Renault's, Mercedessen en Ferrari's. Dat is het clubje dat morgennamiddag voor de eindkwalificatie wordt verwacht. Niet met het volle pond zekerheid, want nogmaals, doorzichtig zijn vrije oefeningen niet. Naarmate FP2 vorderde begon het geoefende oog de combinaties van méér brandstof en hardere rubbers te zien.
Een maneuver dat moet aanwijzen hoe ongeveer de banden tijdens de start op een asfalt van plusminus 45°C zullen/zouden reageren. Meer dan elders kwam ook het "gefoefel" met luchtfilters aan de oppervlakte. In de zandbak van Bahrein kan ieder korreltje zand een onheilspellende betekenis hebben. Dus worden morgenochtend, tijdens de vrije oefeningen FP3, de definitieve krijtlijnen getrokken tussen dewelke de heuse kwalificaties voor de startgrid zullen plaatsvinden. Kimi Räikkönen heeft zich vandaag, beleefd als ie is, daarvoor als mogelijke "pole-sitter" aangemeld.
Iceman ging tot nader order met een tijd van 1'34"154 de volgende heren vooraf: Webber (1'34"184), Vettel (1'34"282), Alonso (1'34310), Di Resta (1'34"543), Massa (1'34"552) en Grosjean (1'34"632) vooraf. Met Rosberg (1'34"666), Sutil (1'34"932) en Hamilton (1'34"976) er nog bij te noemen reden er TIEN auto's binnen dezelfde seconde !!! Dat belooft voor morgen. Toen Kimi uitstapte was de wereld voor hem niet veranderd. Voor enkele anderen wel. Kimi Räikkönen is op jacht naar een tweede wereldtitel. Uiterlijk wat onverschillig, maar in zijn koele-kikker-lach met het mes tussen de tanden. Gewapend met Lotus-Renault, toevallig diezelfde motor die de Red Bull RB9 van Vettel en Webber aandrijft. Op wat A4-vellen zoeken de Red Bull-ridders nu uit waar Kimi die enkele hondersten van een seconden precies heeft gevonden. In een supersnelle laatste gedeelte, zeker in de laatste bocht. Daar was de imposante Lotus net een vuurbal. Morgen krijgt de prangende vraag een verlossend antwoord.(wr)
Precies 0"077 scheidden vanochtend Felipe Massa en Fernando Alonso in hun Ferrari tijdens de eerste vrije oefeningen in Bahrein. Nico Rosberg (Mercedes) werd derde en drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel vierde in de Red Bull-Renault. Zijn ploegmaat Webber moest het met een zevende tijd stellen, een plaatsje na Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes.
Räikkönen en Grosjean in de Lotus-Renault lieten de negende en tiende tijd opschrijven. Zoals iedere race zijn die eerste vrije oefeningen een oefeningentje met de natte vinger in de lucht. Niet één concurrent weet van de ander wat die precies doet, hoeveel brandstof hij meetorst, welke afstellingen voor wat worden uitgetest enz...Bewijze daarvan de "slechts" 13de plaats van Hamilton. Tot slot nog de attractie van de eens zo beloftevolle Fin Heikki Kovalaïnen die in FP 1 in de Caterham. Hij reed de 20ste tijd, één wijzerstand na die van ploegmaat, de Fransman Charles Pic. Figurantenspelers.
De tweede vrije oefeningen kunnen een lichte bevestiging geven. Maar de derde van morgen voor de echte kwalificaties geven al wel echt de contouren van het tableau aan. En dan komt de "rit van de waarheid", deze voor de eerste tien plaatsen op de startgrid vanwaar af de GP van Bahrein zondag als vierde race om het WK F1 op gang wordt geflitst. Voor 57 ronden van 5,412 km, voor 855 bochten en 308,484 km.(wr)
Op het zeer technische circuit van Bahrein wordt zondag de vierde GP van het WK F1 2013 gereden. De omloop is laat ons zeggen "kunstmatig" aangelegd, met de CAD/CAM-technologie. De ingenieurs - zoals Tilke - die de baan uitkienen houden rekening met de eigenschappen van de gebruikte materialen, zoals van de remmen, de banden, de motoren en versnellingsbakken. In de zandbak van Bahrein draaien de motoren vier keer achter elkaar het maximumregime van 18.000 t/m. Dat gaat dus over enkele seconden "full gas".
Veel langer zou niet kunnen, want de dingen zouden aan diggelen vliegen. Het is al ruim genoeg dat in de elf andere "corners" maar 200 km/h moet gereden worden in vierde versnelling of lager. Vervolgens zijn er de remmen, die vijf keer per ronde op hun uiterste worden belast. Zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg zijn blij dat ze morgenochtend weer in de Mercedes zitten. Ze willen de wat zwakke resultaten van de eerste drie races opverven. Meesterbrein Ross Brawn waakt erover...Niki Lauda observeert.
"Maar dat is allemaal gezwets", zegt een nog altijd gefrustreerde Lewis Hamilton. "Nico en ik hebben een goede race gereden in China", wil hij prostereren. "Twee podiums", schreeuwt hij het uit. Ross kalmeert hem. "Na de eerste vier races, buitenissig ten aanzien van de rest van het seizoen, hebben we zoveel data vastgespijkerd in onze computers dat we de Mercedes voor de rest van het seizoen over het asfalt doen walsen." Ross (-Brown) ziet in gedachten de Koingswals, of minstens een "Concert à un souper du Roi". Zijn pensioen - en forellen in Schotland wenken. Grote Ross heeft er recht op.(wr)
Niet alleen zal het spannen op de piste voor de vierde GP van het WK Formule 1 2013. Ook rond de omloop nemen opnieuw spanningen en relletjes toe. Bernie Ecclestone heeft al aangeboden met de "oppositie" - zoals dat dan heet - een babbeltje te gaan maken. Tot nu zonder succes. Maar zoals dat in die landen gaat wint het gewin van geld het van enkele relschoppers die de aandacht voor "hun gerechtvaardigde" zaak willen trekken. Natuurlijk is het altijd best rekening te houden met de andersdenkenden, zoals degenen die de F1 niet in hun hart dragen. Opposanten trekken door de straten rond Sakhir, met affiches waarop letterlijk te lezen staat: "Wij houden van de F1, maar nog meer van onze vrijheid." Houten paletten worden in brand gestoken en geflankeerd door dames in burka geeft dat dan direct een wel heel griezelig beeld. Maar Ecclestone heeft al voor hetere vuren gestaan en zal het diplomatisch wel oplossen.
Wie minder een welgevoelen in zich voelt groeien is de Australiër Mark Webber. Sinds Sebastian Vettel in Maleisië de teamorders aan zijn wielen lapte, knaagt er iets in de waardevolle Mark Webber, man die zijn woord altijd gestand doet. Wat knaagt is onrecht. Niet het knaapje Vettel zelf, dat al drie wereldtitels op zak heeft. Neen, zijn woordbreuk, het zich niet kunnen beheersen als hij erom wordt gevraagd. Mark Webber is er nu nog van overstuur en het zou ons niks verbazen dat hij aan het einde van het seizoen de F1 de rug toekeert. Red Bull-Renault verliest in dat geval één van de meest betrouwe "puntenverzamelaars" voor de wereldtitel bij de constructeurs. In 2014 verandert de F1 technisch compleet. Dus een idealer moment als "exit" is niet denkbaar...
Maar Mark Webber kan niet al zijn wensen voor waarheid nemen. Porsche komt na 16 overwinningen in 2014 terug naar de "24 Uren van Le Mans". Webber - die zijn laatste Le Mans in 1999 reed - droomt ervan om ingelijfd te worden in dat nieuwe team. Maar Porsche heeft al laten weten de Australiër (voorlopig ?) niet in hun opbouw te hebben opgenomen. Overigens zal pas in de lente van 2014 het team worden voorgesteld.
Mark Webber zal zondag in Bahrein moeten trachten zijn zesde plaats in de voorlopige stand om het WK van Piloten te verbeteren. Hij telt nu 26 eeheden, precies de helft van ploegmaat Vettel die er dus 52 telt en aan de leiding staat. Niet riant, dat niet, want Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) volgt hem op slechts drie punten. "Iceman" ruikt een tweede wereldtitel en Fernando Alonso met Ferrari 138 telt 43 punten en aast op een derde titel. Dan volgt Hamilton (Mercedes) en Massa (Ferrari) met 30 puntjes. Mark Webber is in staat die twee zopas genoemde namen te vloeren in Bahrein. Zeker als hij sterker is dan zijn nu emotionele problemen. Wat Vettel in Maleisië deed, zet ook vandaag nog kwaad bloed. Teambaas Horner zal met het onderling geschonden vertrouwen tussen Vettel en Webber in zijn racestrategie rekening moeten houden.
De GP van Bahrein wordt gereden op het 5,412 km lange circuit van Sakhir dat 23 bochten telt en in de wijzerzin wordt gereden. Na 57 ronden weten we wie de winnaar is en/of Vetteltje zijn pesterijtjes ongestraft kan verder zetten. Als drievoudig wereldkampioen ware het misschien mooier "heer in het verkeer" te worden dan wel als een "duiveltje in een doosje tekeer" te gaan. Over zijn kunne is geen enkele discussie. Dus zou hij het zichzelf mogelijk wat rustiger, comfortabeler en vredevoller kunnen maken. Maar tja, als die motor, die auto, die onrust in je poep bijt en je bent 25, dan is het niet gemakkelijk jezelf onder controle te houden. Nochtans is net dat een essentieel onderdeel van de hoogste autosportdiscipline. Ook al zegt Vettel dat hij net gekozen is om te doen wat hij doet en de massa dat van hem verwacht. Zondag zal de race tonen of Vettel dan wel aan rijpheid of agressiviteit heeft gewonnen. Wie daar geamuseerd naar kijkt is Kimi Räikkönen. Als die Lotus-Renault wel zo goed blijft nu.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)