Morgen over acht dagen wordt in La Sarthe de testdag voor de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Andermaal is Audi favoriet en zal wellicht voor de twaalfde keer op het mythische tracé van 13,612 km winnen. Buiten de jonge gasten zoals André Lotterer, Marcel Fassler en Benoit Treluyer (die toch al ieder twee keer wonnen) is de Audi-vloot eigenlijk bemand met "ouwe rakkers". Zoals Tom Kristensen die met acht overwinningen recordhouder is. Onze landgenoot Jacky Ickx heeft lang het record gehouden met zes keer winnen.
Het is fascinerend te zien hoelang sommigen het Audistuurwieltje al bedienen. Dindo Capello is al 19 jaar trouw aan het merk. Frank Biela 18 jaar en Emanuele Pirro 15 jaar. Audi kwam naar Le Mans in 1999 en won vorig jaar voor de elfde keer. De eerste zege van een hybrid in Le Mans. Toyota nam de uitdaging aan. Ze gebruikten de degelijke techniek die is gebaseerd op die van elke Toyota Prius. Maar dat betekende dat de auto alles achteraan had en alleen de achterwielen werden aangedreven.
Audi's e -tron hybride had een vernuftiger techniek. De vertragings-energie werd opgeslagen en als de coureur het elektrisch vermogen "afriep" gingen twee elektromotoren de voorwielen mee aandrijven. Op die manier crëeerde Audi een "quattro"-effect, vier aangedreven wielen die toelieten dat de banden een grotere laterale kracht konden opvangen en het globale motorkoppel (dat van de diesel en dat van de twee elektromotoren vooraan) heel evenwichtig over de vier wielen was verdeeld. In een volgende bijdrage, nadat de valiezen zijn gepakt voor wat het Mekka voor de autosporters is, gaan we dieper in of en hoe Toyota en Audi nog meer uit de technische hoed toverden voor de wedstrijd van 22 en 23 juni 2013.(wr)
|