Van de twee constructeurs die van de Amerikaanse overheid samen 17,4 miljard dollar (sic) uit de staatskas hebben gekregen om te overleven is General Motors het meest realistisch. Chrysler dat een injectie kreeg van 4 miljard dollar kan niet echt zijn arrogantie afleggen. In Detroit huppelde Chryslerbaas Nardelli over de catwalk van zijn stand alsof er niets is gebeurd. Hij kondigde er zes nieuwe hybridevoertuigen aan en voegde er arrogant aan toe "De besten komen...!" Een beetje om onwel van te worden. Als we de recente geschiedenis van dat automerk nagaan is dat niet anders dan kommer en kwel geweest. Misgemaakte voertuigen, verouderde productie-installaties, de ene ceo na de andere, kortom beschamend als je juist een spaarpotje gekregen hebt om niet te verkommeren van onmacht. Wegens te laat inspelen op de toekomst van water, wind en zon. Wegens die hoogmoed die altijd weer opduikt bij mensen met macht. Zijn ze in onmacht, dan kruipen ze. Dat hebben we gezien als ze naar Washington vlogen in hun privéjetje. Het clubje van de Grote Drie. Bedelen op niveau.
Maar als ze van de hongerdood zijn gered en hun nieuwe maatpak weer kunnen kopen slaat de hoogmoed opnieuw toe. Direct zijn ze vergeten dat de centjes waarvoor ze op handen en knieën hebben gekropen van de belastingbetaler komen. Rick Wagoner van General Motors maakt daar een lichte uitzondering op. Hij voelt de druk - heeft ook de meeste centen gekregen - en leunt het dichtst bij de prangende noden aan van de productie van zero-emission-voertuigen. Ter gelegenheid van de European Motor Show Brussels 2009 laat Mitsubishi de i-Miev rondrijden. Een puur elektrische plug-in auto die in Japan al in de toonzaal staat en kan worden gekocht. Mitsubishi, Subaru, BMW en Mercedes zetten dus een neus naar de Amerikaanse constructeurs.
Maar die Rick Wagoner zegt het duidelijk: "Elektrische auto's zoals onze Chevrolet Volt moeten de autowereld opnieuw veroveren." Hij kan zich daarvoor niet gebaseerd hebben op de nieuwe Toyota Prius III want die doet nog steeds voort met een Nikkelbatterij. Nochtans is daar een gegronde reden voor want Panasonic doet dat niet voor niks. In de batterij zit het geheim en iedereen is het erover eens dat momenteel Lithium-Ion de toekomst een hele tijd spanning zal bezorgen. Rick Wagoner wil de productie in 2010 van de Volt zien aanvatten in Michigan. Dus volgende keer belooft de North American International Auto Show vuurwerk. Visie 2010.
General Motors stelt al geruime tijd een gebruiksklare Chevrolet Volt voor op verschillende autoshows doorheen de USA. De auto kan 65 km emissievrij rijden. Dat is de peulschil aan afstand die de meeste stadsmensen dagelijks afleggen. Maar die actieradius moet natuurlijk kunnen worden uitgebreid naar 400 à 500 km. Daarom gaat GM samenwerken met LG en in de States zelf accupakketten produceren. "Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van deze geavanceerde nbatterijen moeten een kernactiviteit voor GM worden. Daarin ligt onze wens besloten vanaf nu "elektrisch" te gaan", voegde Rick Wagoner er bijna wat verlegen aan toe. De man is tenminste zo eerlijk van te beseffen dat er geen visie 2025 was. Nochtans was GM uitgesproken aanwezig op e Los Angeles Motor Show met de Chaparral Volt die aan een designwedstrijd rond water, zon en wind meedeed. Hij stond daar geconcipieerd met de toestemming van Jim Hall, coureur en teameigenaar. Mazda won die "Race to 2025" met de Kanaan.
De cellen voor de Litium-Ion batterijen van de Chevrolet's Volt worden geleverd door LG Chem.Compact Power. Dat bedrijf zal de batterijpakketten voor de Volt leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft die LG's accu's de voorbije zestien maanden getest voorde Volt. Ook is er een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van die Lithium-Ion batterijen.
Rick Wagoner wilde rond dit bericht nog iets kwijt: "GM bewandel twee wegen", zei hij, "Eerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar materialen en de ontwikkeling en de productie ervan. Dan zullen deze bezigheden worden geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie...Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM's succes op lange termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van batterijleveranciers en experts in die materie..." Dat zei ie. Weet de Heer Rick Wagoner dat Toyota werkt aan een batterij die 15 jaar of 300.000 kilometer meegaat ? Weet de Heer Rick Wagoner dat Nissan's Green Programm al jààààren vooruit zit op zijn intenties ? Dat het simpele Renault in Denemarken samen met Nissan aan een "Better Place to Be" werkt. Met elektrische auto's. Dat Marsda daar al RX8's heeft bollen op waterstof...? 't Is niet erg allemaal, maar't kan wat wringen bij de belastingbetaler. Daarom zegt Barack Obama klaar en duidelijk "Together we are strong". Een stroomstootje naar bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)