Op 2 april 2017 was het precies 10 jaar geleden dat Mazda Motor Belux (MMB) werd opgericht als filiaal van Mazda Motor Europe voor de verkoop en distributie van wagens en onderdelen in België en Luxemburg. Voordien was deze activiteit in handen van de privé-invoerder Beherman Group.
Op 10 jaar tijd is MMB erin geslaagd het marktaandeel te laten groeien van 0,8% naar 1,36% of 7.342 auto's, de Luxemburgse markt - goed voor nog eens ongeveer 600 wagens - niet inbegrepen. Uiteraard is de lancering van het fel gesmaakte Kodo-design dat is gekoppeld aan de vooruitstrevende SKYACTIV-technologie daar niet vreemd aan.
De design én de avant-garde technologie deden Mazda meerdere keren in de prijzen vallen. Recentelijk nog met de Red Dot Award voor de Mazda MX-5 RF. De SKYACTIV-technologie combineert goeie prestaties met een lage uitstoot (rightsizing i.p.v.downsizing). Mazda is daarmee een technologisch buitenbeentje dat wellicht in 2020 spierballengerol zal laten zien met een seriewagen op waterstof die de elektrische evenknieën mogelijk in vraag kan stellen.
Het fiscale jaar dat afliep einde maart 2017 werd overigens afgesloten met een retailvolume van 7.982 eenheden, wat niet alleen 110% van het objectief was, maar jaar op jaar alweer een stijging van 14% impliceert. Ondertussen is ook het Mazda-dealernet sterk geëvolueerd, met o.a. nieuwe verkoopspunten en een nieuwe "visual identity" die een sterkere uitstraling verzekert. Belangrijk is dat Mazda Motor Belux 41 personen tewerk stelt in de vestiging in Willebroek en is gevrestigd op dezelfde locatie als Mazda Logistics Europe, de Europese logistieke hub.(wr)
|