Bovenop de veranderingen die nu al zichtbaar zijn op de F1's voor 2009 heeft de "World Motor Sport Council" de hoofdlijnen vastgelegd voor de kostenvermindering tot 30% en zelfs meer voor de onafhankelijke teams. Er is een visie tot 2013 uitgewerkt, jaar waarin een complete nieuwe aandrijflijn in het FIA-reglement zal moeten staan. De F1's die volgende week een laatste keer testrijden met het oog op de aanvang van het seizoen in maart 2009, verschillen drastisch van wat tot nu toe is opgevoerd.
De wanverhouding tussen de bredere (1800 mm tegenover 1400 in 08) en de smallere en lagere achtervleugel (van 1000 mm naar 750 mm). De tussenafstand tussen de bovenste en lagere secties van de vleugel is vergroot. De voorvleugel is dichter tegen de grond (75 mm tegenover 150 mm daarvoor) Een KERS-systeem kan maar moet nog niet in 2009. Over dat "Kinetic Energy Recovery System" is overigens het laatste woord nog niet gezegd. De FOTA - die unaniem achter de besparende FIA-maatregelen staat - vindt dat er een standaard KERS-systeem moet komen. Dat zou pas eind 2010 defintief vorm aannemen en de coureur in staat stellen om 80 pk gedurende net geen 7" per ronde af te roepen om inhaalmaneuvers "flitsend" te laten verlopen.
Het recupereren van rem- en warmte-energie die een batterij weer oplaadt zodat stroom op overschot voorradig blijft riep aanvankelijk een "groen" idee op. In tegenstelling tot een minder verbruik dient het nu alleen om spektakel aan te maken. Over minde specifiek verbruik zal het pas echt gaan als die nieuwe motorbepalingen er in 2013 komen. Tot zolang zijn het paniekingrepen zoals de verlaging van het maximum toerental (18.000 t/m), twintig motoren voor een seizoen (16 voor de races en 4 voor de testen). Alle toegelaten "arbeid" zou betrekking hebben op de injectors en de inlaatspruitstukken, populair gezegd de "trompetten". Voor wie enig technisch inzicht heeft is het duidelijk dat in deze details het verschil tussen de teams zal worden gemaakt.
In het seizoen zelf mogen geen testen meer worden gedaan. Alleen tijdens de geplande trainingen daarvoor voor een race zal dat nog kunnen. De banden zijn terug slicks, de eerste keer weer sinds 1997, en de velgbekleding die warmte enigszins kan vasthouden is verboden, net zoals de elektrische warmtedekens die rubbers op temperatuur houden. Algemeen genomen wordt de klok in de tijd terug gezet en wordt de aerodynamika steeds eenvoudiger. Die zal nog maar mogen worden uitgetest in windtunnels die tot 60% van de ware grootte van de bolide mogen zijn en een maximum debiet hebben van 50 m/s. Dit gaat al in vanaf Nieuwjaar.
Op gebied van de standaardmotor blijft onduidelijkheid. Wie opteert om een krachtbron van een "derde" te betrekken moet de deal voor 20 december 2008 afsluiten. Dat is een heel korte termijn...Misschien eens gaan kijken bij Aldi, Lidl of Colruyt, want het WMSC heeft beslist - maar toen was het al later, slaapkestijd, dat motoren minder dan 5 miljoen mochten kosten. Het geeuwen was al zo ingrijpend dat er niet werd bijvermeld of het dollars of Euro's waren. We veronderstellen dollars. De geliefde munt bij uitstek van Bernie Ecclestone. Principieel zouden de huidige veranderingen tot een besparing in 2009 leiden van 50% t.a.v. 2008. Realistischer is te geloven in die 30% en als het waar is dat allen met dezelfde transmissie gaan rijden, dan kan er nog wat van worden afgeknabbeld.
Vanaf 2010 mag niet meer worden getankt tijdens de race en het rumoer dat GP's nog maar 260 km lang zullen zijn groeit. Dat is een gevaarlijke evolutie inzake prestige van de sportman en zijn prestaties. Het WK F1 moet natuurlijk niet opnieuw een strafkamp van coureurs worden die geradbraakt uit de sigaren kruipen of eruit worden getild na een afmattende race. De GP van Monaco telde ooit 100 ronden, dan 80 en voor wie goed kan tellen nu nog minder. De kunst van "autoën" zoals het in de oude encyclopedieën staat, die kunst, die neemt af. Lang zo snel mogelijk foutloos rijden en geconcentreerd blijven. Dat is een onderdeel van de sport. Alleen de grootsten hebben dat gekund. En dan nog. Ayrton Senna was in Monaco eens slachtoffer van een duizendste van een seconde onoplettendheid en boorde zich in de vangrails. Zo ook Jack Brabham in leidende positie...Misschien moet de afstand beter op TV-ritmes worden afgestemd en dan stopt alle filosofie. Dan zitten we bij marketing. Die zijn al aan het werk voor 2011 en 2012. Het aanzicht van de F1 zal nog meer verrimpelen. Het zal heel moeilijk zijn het historische element van een gentlemensport te bewaren. Of men nu met medailles of punten wordt beloond. En of de marketingjongens de F1 de veronderstelde (zo zei Max Mosley toch altijd) bijdrage aan het concept van de auto van morgen zal leveren mag zéér worden betwijfeld.
Tegen 2015 zou volgens Mosley de F1 nog maar 50% mogen verbruiken aan brandstof tegenover vandaag. Dat zou kunnen worden behaald met downsizing van motoren en gebruik van turbo's of tweetrapsturbo's. Tegen dat die dingen daar staan is de wereld helemaal van aangezicht veranderd. Water, zon en wind hebben daartegen zogoed als alles overgenomen. Verbijsterend ! Waar nu op een Ferrari een waarschuwingsteken staat voor de "high voltage" van de KERS zal dan misschien een zonnetje staan...KERS wordt beslist niet de kers op de taart van de F1. Wie durft al het goed en het slechte wat we tot nu toe hebben gedaan in vraag stellen en dat voor altijd vergeten. De wereldcrisis heeft aangetoond dat we honderd jaar hebben geslapen. Wakker worden en beter doen dan voorheen is het enige verweer dat bestaat. Ook in de F1 die is aanbeland bij een gedaanteverandering zonder voorgaande.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota, designstudie)