In Portugal nam Pedro de la Rosa het KERS-testwerk over van Gary Paffett. Op de 4,687 km lange nieuwe autodroom in Algarve reed hij 68 ronden met een besttijd van 1'30"080. De chrono bewees dat de Spaanse "veteraan" snel het tracé onder controle had. Luca Badoer en Marc Gené maalden met de Ferrari F2008 respectievelijk 71 en 51 ronden af. Hun chrono's bedroegen 1'31"320 en 1'33"076. Nogmaals de tijden hebben geen bindende waarden omdat constant met een mixed van 2008/2009 elementen wordt getest. Niemand lijkt echt zeker van zijn zaak.
De derde dag zette seizoenrevelatie Sebastien Vettel - hoeveel Seb's zijn er nu ? - de boel op stelten in Jerez. Hij reed één van de 107 ronden in 1'16"617 in de Redbulle en was snelste aan het eind van 2008. Hij ging Buemi vooraf, die twee van de drie dagen schitterde en 1'16"998 reed. Robert Kubica, zonder KERS, reed in de BMW-Sauber 1'19"066 en Christian Klien, wel met KERS en de daar nog bijhorende moeilijkheden stelde zich tevreden met een vierde plaats en 1'19"066. Vijfde was Kazuki Nakajima met de Williams die niet de beste tijd reed maar met 131 ronden wel de langste afstand.
Mercedes is het zekerst van zijn zaak. De crisis raakt de Ster blijkbaar heel weinig. Vanaf nu tot 2012 heeft het concerm een investering gepland van 14 miljard. Gevraagd of sinds het akkoord tussen FIA en FOTA nu de ongenadige wedloop naar de leveranties van een standaardmotor tot 2013 opgeschort waren, kwam een ontwijkend antwoord. Binnen de FOTA is het nogal wiedes dat noch Renault, noch Ferrari en Toyota een dominantie willen zien vanuit de Engels/Duitse hoek.
De dreigende eenheidsworst van de F1 na 2012 zal helemaal realiteit worden indien inderdaad iedereen met een X-Trac-versnellingsbak moet rijden, een standaar-KERS moet hebben en een identieke standaardmotor. Momenteel is de laatste testdag in zowel Jerez als Portimao afgesloten en daarmee het F1-jaar 2008 . Hariografen en biografen kunnen beginnen schrijven.(wr)