De wereld kruipt kreunend recht en tracht zich te herstellen van katers allerhande. Wat daaraan zo opmerkelijk is dat een mens altijd moet vooruitkijken. Vlak voor onze neus speelt zich in het kille Detroit het drama én het Salon af van de Grote Drie. De sneeuw is daar nog niet gesmolten of in ons eigenste Brussel is er van velerzijde ook goed nieuws. Van Nissan bijvoorbeeld. Ze zijn nog niet bekomen van het goede nieuws dat de 370 Z Audi en Porsche - andermaal - nog eens onwel deden worden. De kortere, gebaldere en sterkere Nissan 370 Z (al te zien in Los Angeles) zit de twee foeteraars dicht op de snelle hielen.
De plug-ins, de waterstofauto's, de zonnencellen en brandstofcellen die missen we een beetje expliciet in Brussel Natuurlijk staat het milieu en de crisis centraal. Maar toch wat doet ge met een ingezakte wereld ? Met logo's allerhande uitpakken om toch tenminst het gezicht te redden. Laat ons voor de duidelijkheid zeggen: het zijn niet de minstens die door de knieën zijn gegaan. Mercedes-Benz schijnt er zowat het beste door te komen. Vanaf nu introduceert Nissan in Europa en Japan de "Pure Drive"-badge op de auto's in de gamma die het minst schadelijke uitlaatgassen produceren. Voor wat de CO2 betreft zijn dat voertuigen die lager dan 140 g/km uitstoten. In Brussel zijn dat:
Maar nu komt pas het echte heuglijke nieuws. De Qashqai 2,0 liter benzine en de Qashqai + 2 met 2,0 liter benzinemotor krijgen er vanaf nu een Continu Variabele Transmissie bovenop. Wat beduidt dat bij eender welke gasklepstand het enig juiste en altijd juiste toerental ter beschikking komt met het daarbij horend koppel natuurlijk. In mensentaal kiest de motor altijd zijn zuinigste en compleetste cilindervulling. Minder verbruik betekent minder uitstoot. Dus als Nissan die boodschap goed overbrengt kan het zijn dat ze 3000 Qashqai's die ze dit jaar méér verkochten tegenover VW Touareg en Audi Q7 (- 30% !) ze die stijging van liefst 60% nog zou kunnen verhogen. Eerlijkheidshalve moet worden gezegd de afkeer van de zware terreinauto's (omwille van verbruik, uitstoot nog het minst en ook nog de plaats die zo'n voertuig in de stad beneemt) Nissan een handje heeft geholpen. Het lot, of is het visie. We laten de keuze aan de lezer.
Feit is dat de CVT - een zeker honderd jaar oud industrieel variatorprincipe - door de gebroeders van Doorne met hun Dafkes doorheen de turbulente autogeschiedenis gesleept, en dat een moderne CVT een juweeltje van hoogstaande technologie is. Alleen het afwikkelprincipe van de duwband die de rubber trekriem(-en) al een kwarteeuw vervangt is een epos in de transmissiegeschiedenis. Daar prijkt Nissan toch maar mee in Brussel. Vanaf 17 januari 2009, als tranen gedroogd zijn en nieuwe trends opborrelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan)