Subaru, het Japanse merk van Fuji Heavy Industries dat sinds mensenheugnis vasthoudt aan permanente vierwielaandrijving stelt nu een voorwielaangedreven versie voor van de schitterende Impreza. Die trend is niet nieuw. Eerder stelden fabrikanten van 4 x4 -wagens deze mogelijkheid al "verdoken" op in hun gamma. De reden is nogal logisch: een fikse prijsverlaging als wordt afgestapt van het meestal nutteloze, brandstofwretende AWD (All Wheel Drive) systeem. Men bewaart het uiterlijk, de snoeverij ervan en machogevoel. 't Is zoals een body-builder maar dan met een niet zichtbaar klein piemeltje.
Maar bij Subaru liggen die zaken niet zo. Het zo goed als pretentieloze merk dat heel bescheiden een halve eeuw al toonaagevend is geweest heeft geen bluf nodig. Ze zeggen logisch dat onder druk van de crisis dat alternatief een "must" is geworden. Overigens zijn die twee nieuwe Subaru's Impreza rijkelijk uitgerust met twee, overigens rijk uitgeruste versies: de Impreza 1.5R Comfort manueel of automaat. Met de komst van deze varianten is de 'instapdrempel voor de Impreza-lijn verlaagd tot slechts 15.995 euro.
De koper kan in het geval van deze nieuwe Subaru Impreza 1.5R rekenen op nagenoeg dezelfde rijke uitrusting zoals die ook voor de gelijknamige AWD-uitvoering geldt. De verschillen zijn dat deze variante via de voorwielen wordt aangedreven en daardoor natuurlijk de "dual range" van de hele 4x4-winkel is komen te vervallen en achteraan zijn trommelremmen voorzien. Zoals diverse andere merken biedt Subaru hiermee nu ook de mogelijkheid om op basis van één uitvoering te kiezen uit meerdere aandrijvingsvormen, al naar gelang de klant dat wenst.
Wenst de klant extra economie én een nog gunstigere aanschafprijs, dan kan de nieuwe Impreza 1.5R Comfort een prima uitkomst zijn. Ten opzichte van de al langer leverbare Impreza 1.5R Comfort AWD noteert de voorwielaangedreven variant een 70 kg lager rijklaar gewicht, een bescheidener verbruik met de daaraan verbonden lagere CO2-uitstoot (173 ipv 176 g/km) en dus een nóg aantrekkelijker prijsniveau. Uiteraard kan de koper desondanks rekenen op de bekende Subaru-kenmerken, zoals topkwaliteit, optimale betrouwbaarheid en een onverwoestbare boxermotor die gezien zijn configuratie bijdraagt tot een laag zwaartepunt en dus voortreffelijke rijeigenschappen.
Toen de Brabançonne gisteren speelde als prins Philip de European Brussels Motor Show omstreeks 16 uur inhuldigde was de hutsepot van lichte bedrijfswagens, vrije-tijdsvoertuigen, cabrio's, squads en niet te vergeten de indrukwekkende motorfietsen al gaar. Vrolijk België verstarde even. Frans, Vlaams en Duits (allen Engelstalig) droomden nog één minuutje van die "grandeur" die zo mooi was en had kunnen blijven. Maar we hebben het te grabbel gegooid.
Vandaag en dit tot 25 januari 2009 is het grote publiek massaal welkom. Voor wie op zoek is naar een personenwagen, die zal wat aandachtiger moeten kijken. Maar ze staan er. Het verlieslatende en in verkoop staande Saab aanleunend tegen de beloftevolle Insignia van Opel. Aan deze auto zullen weldra elektrische eigenschappen worden toegedicht zodat zijn futuristisch karakter naar de nabije verbijsterende werkelijkheid groeit. Brussel is voor minstens één keer nog een swingende stad. Op de Heyzel, getekend Febiac. Met klasse. De verkoopscijfers van dit salon zullen de barometer zijn voor onze economie. In zoverre we daar nog kunnen van spreken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
|