Gisteren heeft Ferrari op zijn testcircuit Mugello het nieuwe F1-wapen voorgesteld aan de internationale pers. Dat het daar gebeurde komt omdat het team na de voorstelling ter plekke verdere testen heeft gepland. Felipe Massa reed de "shake down" en de auto maakte - vanzelfsprekend - indruk. De brede, 7 cm lagere voorvleugel, oogde als een snor voor de brede slicks. Profielloze banden die achteraan, imposant breed, de smalle en hogere achtervleugel accentueren. Al bij al zal de anvankelijk rare look van de "nieuwe F1" wel meevallen. Op het Salon van Birmingham heeft Ron Dennis van Mc Laren al laten weten zelfs als "purist" achter iedere verandering ten gunste van het show-element in de F1 te staan. Inclusief het medaille-systeem van Bernie, eventueel omgekeerde startgrid, punten verbonden aan de kwalificaties en andere intrinsiek veranderde wijze van het bepalen van die startgrid. Over KERS struikelen de meesten voor 2009 en het is zeer de vraag of het voor 2010 op punt geraakt. Red Bull is van die zorg al vanaf want Renault heeft besloten het systeem toe te leveren. Iets wat de Franse constructeur op zijn beurt weer van een derde zal betrekken. Er zijn een drietal firma's die zich als "specialist terzake" profileren. Ze kunnen later het hele veld bevoorraden.
Terug naar de Ferrari F60. De nummerwijziging is af te leiden van het feit dat Ferrari - en laat ons dan even aan de enige echte "Il Commendatore" denken - zestig jaar (!) betrokken is in de Formule 1 sinds die in 1950 als enig echt WK Autorijden door de FIA is ingesteld. Tijdens het zes maanden durende ontwikkelingsproces van de F60 kreeg de auto het codenummer "660". Stefano Domenicali onderlijnde nog eens de achtergronden die hebben aangezet tot de door de FIA opgedrongen aerodynamische wijzigingen. "Het is hun bedoeling", zo zei hij, "dat het quasi uniforme bodywork leidt tot meerdere inhaalmaneuvers. Het spektakel moet ermee worden opgevoerd." Een uitleg in de lijn van Ron Dennis waarbij de vraag rijst of de "Formule One Team Association" de initiële kostenreducering al is vergeten...Luca di Montezemola was daarvoor in Mugello te gelukkig en fier om zich over zo'n pietluttige vraag uit te laten.
Door de veranderde aerodynamika is heel het concept van ophanging, respectievelijke afvering en schokdemping moeten herzien worden. Dat heeft dan weer geleid tot een complete nieuwe lay-out van de éénzittercomponenten die naar een nieuwe gewichtsbalans snakten. De nieuwe design laat ook de mogelijkheid open om op ieder gewenst ogenblik het KERS-systeem te integreren en staat ook in functie van de slicks die na elf jaar weer hun intrede doen. Die zorgen voor een grotere adhesie en het basiscompound ervan is zo geconcipieerd dat een langere standtijd bij hogere rubbertemperatuur is gewaarborgd. De verwarmingshoezen die aanvankelijk verboden waren voor de nieuwe banden zijn nu door de FIA een jaartje langer toegelaten.
Ten slotte altijd weer die KERS op de F1-taart dit en de komende jaren. Het Kinetic Energy Recovery System van Ferrari is ontworpen door Magneti Marelli en is onder het achterste deel van de carrosserie gemonteerd. De software om dit onderdeel te laten functioneren wordt echter in Maranello zelf ontwikkeld en verder-ontwikkeld. Ferrari is de eerste in een reeks van tien presentaties teneinde de aanloop te nemen naar 29 maart 2009 als met de GP van Australië in Melbourne de eerste concrete antwoorden komen op tientallen open liggende vragen. De volgende presentatie is die van Toyota; overmorgen 15 januari 2009. Na zeven jaar zonder overwinning in weerwil van gigantische investeringen vindt het Japanse management dat men niet het voorbeeld van Honda moet volgen. Een keuze tussen passie, hoogmoed en wijsheid. Harakiri is overigens officieel gebannen uit de Japanse grondwet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)