Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitsubishi met elektrische i MiEV Sport Air op Salon van Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De European Motor Show Brussels is gisteren succesvol afgesloten. Liefst 325.000 bezoekers vereerden organisator Febiac in weerwil dat het een "Hutsepotsalon" was waar alle trends en lichte vrachtwagens kriskras door elkaar stonden. Ook de merken zijn tevreden over de verkoopscijfers en de gemaakte offertes. Na de bankavonturen en de kapriolen die nog moeten komen heeft de bedrogen Belg een "je m'en fou" mentaliteit aangenomen. Als de grote heren met onze centen spelen mogen de kabouters van dit land zichzelf ook niets meer te kort doen. Na het recordjaar 2008 resulteert dit Salon door gigantische kortingen in een heropstanding, een aanzwengeling op zijn minst, van de Belgische autoverkoop die de twee laatste maanden van vorig jaar was stilgevallen.

    Sterren waren beslist de Nissan Quasqai en de nieuwe Pixo omwille van hun uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding en als dromer voor binnenkort een GT-R waarvan de helft was opengewerkt zodat je de componenten tot in detail kon bekijken. Sterren waren ook zeker de Mitsubishi i MiEV die volledig elektrisch rijdt en nu al in Japan te koop is en ook in Engeland furore begint te maken. De elektrische auto duwt aan de poorten van de toekomst. Mitsubishi is er klaar mee. Andere constructeurs tijfelen nog omwille van de levensduur en de kostprijs van de batterijen. Toch is elektrisch rijden niet meer tegen te houden. De Mitsubishi i-MiEV rijdt als een gewone auto, zonder enig onaangenaam gevoel. Geluid is er alleen als je op de autobaan 120 à 130 km/h rijdt. Wind - waar we nog veel energie zullen uithalen - beukt dan op de lange oplopende voorruit.

    Mitsubishi met zijn  rijk sportverleden wil in de sporen rijden van Camiel Jenatzy die in 1899 voor het eerst met een elektrische auto 105 km/h reed. Het Salon van Brussel met de i-MiEV als onbetwistbaar hoogtepunt naar de toekomst, die show is nog maar net gedaan of die van Genève biedt zich aan. Dat Zwitsers flirten met glitter, inventiviteit en samen met Tokio hèt contactpunt van de wereld, wordt door Mitsubishi aangegrepen om een elektrische sportwagen te lanceren: de i-MiEV Sport Air Concept. Het is dus een steekproef naar het publiek toe. Zoals ook die Californische Tesla de wereld naar beoordeling aftast. Onze mening is daarover simpel. Niets staat een scherp rijdende elektrische auto in de weg, maar het woord sportief moet door een ander woord worden vervangen. Sport in de auto op de openbare weg is voorbij. Het is onfatsoenlijk ergernis te geven. Als we die schitterende elektromotoren en hun bewonderenswaardige Lithium-Ion batterijen naar een krachtmeting van autobouwers onder elkaar willen laten evolueren dan moeten we als in Amerika zo'n kampioenschap ineenknutselen: "The European Lightning Championship" of zo iets...Voorwaar een uitdaging. In Amerika is ze al 25 jaar ingevuld en...geen mens komt er naar kijken. Geen lawaai, dus geen opwinding...Denkwerk.

    De i-MiEV in Genève heeft vanzelfsprekend geen enkele schadelijke uitstoot. Volgens Mitsubishi combineert hij door het direct aanwezige hoge koppel dat inherent is aan elektromotoren flitsende acceleraties met een verwennende handling en wegligging door de zeer laag geplaatste batterijen. Daarmee zuigt het zwaartepunt zich als het ware vast aan de weg en verstoort het gewicht van de "pillen" lateraal het weggedrag niet. In tegenstelling tot de Tesla die (zonder een echte vergelijking te kunnen of te willen maken) noemt Mistubishi het een sportwagen in pocketformaat. Wat de Tesla en de i-MiEV gemeen hebben is een cabriodak. Verdere is iedere vergelijking tussen een Amerikaanse en Japanse auto compleet toeval wegens verschillende visies. Zakformaat omdat hij natuurlijk de afmetingen van de huidige sublieme i-MiEV heeft. Hij wordt het mikpunt van de concurrentie die even straffe eyeopeners wil opvoeren in maart 2009. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mitsubihi)




     

    26-01-2009 om 15:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan GT-R verslaat Audi R8 en Ferrari 430 Scuderia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdagavond zijn in Londen de "What Car ?" Awards uitgereikt. Het is titel van de meest "Performance Car of the Year 2009". Hij won voor de Audi R8 en de Ferrai Scuderia en wel omdat hij vooral de meest handelbare auto is die iedere wens van zijn bestuurder involgt en voor 56.795 Britse ponden eveneens een "doordeweekse" auto kan zijn. De 3.8 liter V6 twinturbo motor levert 485 pk en een koppel van 588 Nm, verdeeld over de permanent vier aangedreven wielen.De motor  brengt zijn vermogen en koppel over via de eerste dubbele koppeling die in transaxle-vorm (dus achteraan) is gemonteerd. Deze koppeling - ooit door Porsche in Le Mans voor het eerst gebruikt op de 956 - kan vanaf het stuurwiel worden bediend door hendeltjes. De electronica is van zo'n fuzzy-logic-gehalte dat rijplezier voor de bestuurder nooit verstoord wordt door voelbare ingrepen van de "elektronische hersenen" Dit is de tiende onderscheiding die de Nissan GT-R te beurt valt. In Japan draaide een race-versie al rondjes op de omloop van Fuji.(wr)

    26-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het stuur van de elektrische Mitsubishi i-Miev
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elektrische voertuigen gaan het straatbeeld tegen 2025 drastisch veranderen. Mitsubishi is daarin mogelijk vooruit op zijn tijd want de i-Miev is nu in Japan te koop voor...30.000 dollar. De compacte auto die met vier zitplaatsen een meerwaarde heeft tegenover de Smart met twee plaatsen stond in Brussel. Hij genoot niet zo veel belangstelling want de "change" in de geest van de mensen is er niet rijp voor. Die van de overheid nog veel minder. Politici zwetsen rond het milieu en denken er vooral niet aan dat de 15% tegemoetkoming op de aankoopprijs niet voldoende is om een structurele verandering van het wagenpark naar "Groen Rijden" te bewerkstelligen.

    Momenteel wikt en weegt Mitsubishi om de i-Miev ook bij ons te commercialiseren. Vraagtekens rond dat thema zijn de prijs en de standtijd van de Lithium-Ion batterijen gezien in jaren. De derde grote vraag rijst rond de recyclage van de batterijmaterialen. Maar de complexe antwoorden daarop resumeren we later in een andere bijdrage omdat ze niets te maken hebben met de essentie van de Mitsubishi i-Miev. Op dit ogenblik is die auto een feit: hij bestaat en rijdt als een gewone auto. Hij is snel, héél handelbaar, stil uiteraard buiten het geluid dat de vakuumpomp nu en dan maakt, en kan met een snellader in een half uur voor 80% worden opgeladen. tegen nachttarief zou een lading die dan 7 à 8 uur duurt slechts €3 kosten.

    De aankoopprijs is beslist een doorslaggevende factor. Ook dat er een actieradius is van 130 km eer er weer moet worden "geplugd" is een vraagteken. Als je in Oostende beland en geen bevoorradingsstekker vindt, zoals Duitsland al wel kent in o.a. Berlijn om Smartjes op te wekken, tja dan zou je met de trein naar huis moeten of een tweede auto moeten meenemen...Het gebruik van een elektrische "plug-in"-auto zal dus sterk afhankelijk worden van de "tankpunten" waar je met je bankkaart afrekent zoals nu aan een gewoon tankstation. In Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland wordt daar hard aan gewerkt. Bij ons, in het Bokrijk van Europa, niet natuurlijk.

    De Mitsubishi i-Miev heeft uitstoot ZERO. Speciaal in hoofdletters getikt omdat daarmee is gezegd dat al het geleuter over CO2 dan verleden tijd is. Het zondebegrip rond de auto als boosdoener voor de aarde wordt dan verlegd naar de vliegtuigen , de huisverwarming, de industriële uitstoot, de schepen en oorlogen maar niet meer naar het "ding" dat de mens nooit voordien een grotere bewegingsvrijheid gaf. Raar genoeg reed de Belg Camiel Jenatzy meer dan honderd jaar geleden het eerst door de muur van 100 km/h. De "La Jamais Contente" die hij reed was elektrisch. De eerste Lohner-Porsche ook. We zworen elektriciteit af omdat aardolie mateloos voorhanden leek...

    Achter het stuur van de Mitsubishi i-Miev zie je een klok waarin een blauw en een groen veld is. Met de voet op de rempedaal zoals in de Toyota Prius en de Nissan FCV start je de auto. De automaat zet in "D"-rive. Je hoort niets. Je moet wéten dat als je de rem lost het 1080 kg kleine wonder vooruit kruipt en als je "gas" geeft de acceleratie volledig verloopt naar wns van de bestuurder. Echt als in een gewone auto, of beter zoals we gewoon zijn te rijden. Omdat de batterij laag onder de - in twee delen neerklapbare - achterbank zit is het zwaartepunt zeer laag en is er een bochtengedrag dat geen last heeft van zijdelingse "zwaarte". Achteraan zijnn wel grotere wielen gemonteerd als vooraan. Net als bij de Smart. Het kleine - rechtse - stuurwiel laat toe precies en stabiel te rijden. De tweede stand van de automaat is een "Eco"-stand die maakt dat je 30% zuiniger met de batterijlading omspringt. Het is zichtbaar op de dashboardklok voor je. Zodra je de acceleratiepedaal lost slaat de wijzer direct in het onderste blauwe veld en verandert de elektromotor in een generator (wisselstroom) die de batterij weer oplaadt. Dat is de remenergie. Die eigenlijk niet met de remmen te maken heeft. Afremmen is trouwens ondermaats in die i-Miev. Achteraan zijn er trommelremmetjes en die kunnen samen met de voorste schijfremmetjes dat meergewicht door de batterij die onder de achterbank zit niet echt geruststellend vertragen. Anders wordt het in de derde stand van de automaat. Van zodra je daarin de potentiometer lost ("gaspedaal") gaat de motor zo sterk mee afremmen dat de echte remmen minder werk hebben. In de bergen betekent dat ook dat je een bergrem hebt tijdens de afdalingen.

    De batterij werkt op een hoogspanning van 330 Volt en de twee transformatoren met daarnaast de vakuumpomp zitten onder de vloer van de beperkte bagegruimte, die met vijzen goed is afgeschermd voor nieuwsgierige handelingen die tot gevaarlijke schokreacties kunnen leiden. In de F1 is bij BMW al eens in het beginstadium van KERS (Kinetic Energy Recovery System) een mecanicien al eens door de lucht gevonkt door verkeerde handelingen. het liep goed af voor de man maar zijn tikker draait nog altijd wat sneller. Van heel die Lithium-Ion merk je eigenlijk niets en volgens de eerste antwoorden van Mitsubishi is de batterij ook niet gekoeld. Dat is opmerkelijk want Lithium met atoomnummer 3 en een onvlammingstemperatuur van 83°C zou uit de aard van het materieel zelf gevoelig moeten zijn voor oververhitting.

    Voor de werking van de lichtinstallatie en de accessoires zorgt een gewone 12V batterij die voorin staat en door de hoofdbatterij wordt gevoed. Dat Mitsubishi er nog niet aan heeft gedacht zonnenpaneeltjes te gebruiken om elektrische accesoires te voeden zoals Nissan in de Nuvu in Parijs 2008 en ook al in 1991 in de FEV demonstreerde komt wellicht omdat de drang om direct in de spots te staan heel groot was. De Smart die in Londen al twee jaar elektrisch paradeert, nu ook in Berlijn, heeft de uitdaging scherper gesteld. De tijd dringt. Maar andere constructeurs zijn dan weer de mening toegedaan dat voor alles batterijzekerheid moet worden verworven eer je garanties kunt geven aan de modale koper. Wie er welke mening dan ook mag over hebben, Mitsubishi heeft in plaats van geleuter wel iets concreet voor de deur staan. Dat werkt, aangenaam is maar wellicht in eerste instantie te duur zal kosten. De fiscaal  uitgemolken burger zal moeten ontlast worden eer hij weer oog kan hebben voor de bloemetjes, de bijtjes en vogeltjes. We stikken in onze eigen smog en we kunnen de oplossing niet betalen. Er rest dus nog een probleem. Maar dat ligt niet meer bij de constructeurs.

    De vraag of aanmaak van elektriciteit dan niet schadelijk is, is terecht. Maar als we zonne-energie gebruiken, wind- en water (-tof) inschakelen of golfslagenergie aanwenden dan valt het gebruik van fossiele brandstoffen verder weg. Enkele honderden vierkante kilometer zonnepanelen in de Sahara bijvoorbeeld zouden al wonderen doen. Meer dan botsende, vechtende religies, moordend levensritme en overheersende politieke domheid verhinderen dat nu. Nochtans is alles voorhandig als we echt willen om letterlijk de zon te laten schijnen voor de mensen. Misschien gaan we dan terug de zon aanbidden. Maar dat is heidens.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)

    25-01-2009 om 20:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdagavond is het feest in zwembad Dolfijntje in Willebroek
    De Rotary Club van Boom zal dinsdagavond een cheque van €10.000 uitreiken aan het "IE"- Zwembad in Willebroek (Infantiele NCEfalopathie) die een harde kern in het Hoge Noorden in het postkantoor van de Kerstman in Rovaniemi is gaan deponeren. De gulle man die daar in zijn blokhut temidden van rendieren, besneeuwde sparren, bevroren meren en ijzel- en sneeuwwegen woont, heeft die allemaal verwerkt en de "Napapiri-Expeditie" (Noordpoolcirkel is Napapiri in het Fins) zoals de actie bestempeld werd is daarmee geslaagd en brengt feest in dat hartelijke zwembad "Het Dolfijntje" in Willebroek nabij Boom.

    Naar Rovaniemi rijden is natuurlijk niet zo simpel. Daarvoor werd een VW Touareg en een sublieme Volvo XC 70 Cross Country ingezet. Eén van de bestuurders was Guy Van Kelst. Dat hij naast zijn teamgenoten Dirk De Jonghe en Marc Van Gucht iets meer wordt beklemtoond tijdens die lange gladde weg naar de verjongingsplaats van de wereld komt omdat hij één van de markantste figuren is die destijds "De Minirijders" van het Edegem Rally Team heeft groot gemaakt. Hij reed rally en circuit met Volvo's en wilde nu - niet meer piep - nog eens voor dat goede doel een Maxirijder zijn. Waar Ramlösa het beste bronwater is, de zalmen in de zomer uit de stromen op je bord springen en de mensen zichtbaar verjongen door de magnetische krachten die de Noordpool over hen uitzendt, daar woont die Kerstman. In een landschap met mooie mensen die het goede doen om het goede.

    Rotary-voorzitter ark Van Gucht, bijrijder Dirk De Jongh in de VW Touareg en Guy Van Kelst en bijrijder Johan Rooms is een reislustig gezelschap die niet opkeken om naar het postkantoor van de Kertsman te rijden. Toch zijn ze naarmate de tocht vorderde verschoten van de wisseling va de ondergrond waarop ze reden. Het begint met wat softe sneeuw, die verderop al wat harder is om tenslotte met een vaart van 80 km/h tussen de elands die op de wegen staan tussendoor te sturen. Het is een aanrader die dieren niet aan te rijden. Niet alleen om het drama op zich maar misschien wel speciaal omdat je eigenhandig met een groot - verplicht - vlijmscherp mes een gekwetst dier de keel moet oversnijden.

    De "boys" van de Napapiri Expeditie, verenigd in die dynamische Rotary van Boom, zijn echter zo wijs dat het ijsballet over bijna 300 km zonder noemenswaardige incidenten is verlopen. In hun gedachten reden al die kinderen die nu dinsdag worden gesteund in het Zwembad Dolfijntje aan de Rupellaan in Willebroek met hen mee. Wat Rotary Boom uit het Hoge Noorden, uit die fascinerende Poolcirkel, heeft meegebracht is niet alleen die cheque van €10.000 maar ook een stuk schoonheid uit dat nog ongerept gebied. Schoonheid die dinsdagavond van hart tot hart gaat. Want de Kerstman bestaat en is een warm goed mens in een koude wereld.





    25-01-2009 om 12:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roockie Buemi bleef snelst in Portimao
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton keerde gisteren voor het eerst terug naar de racetrack sinds hij wereldkampioen werd in 2008. In de namiddag droogde de 4,7 km lange omloop in Algarve op en de Mc Laren-Mercedes coureur slaagde erin 81 ronden te rijden alvorens met een mechanisch defect te stranden. In de voorlaatste van 128 ronden liet de jonge Zwitser Sebastien Buemi (20) en nieuweling dit jaar in de hoogste autosportbedoening weerom de snelste tijd afdrukken: 1'27"979. Hoe zeer Nico Rosberg met de Williams-Toyota FW31 ook zijn best deed om het tempo van de Toro Rosso Ferrari te volgen, hij strandde na liefst 143 ronden op 1"7

    Timo Glock  nam het testwerk over van een al vermoeide Jarno Trulli en maakte daarmee voor het eerst echt kennis met de Toyota TF109. Hij geraakte geen ronde ver want de Toyota viel stil in een klein brandje - snel geblust - en verdween i n het niet voor de rest van de dag. Fernando Alonso toerde 85 ronden lang en raakte in de 2009 configuratie van de Renault R29 niet onder 1'31"743. Echt ontgoochelt was de Spanjaard niet, maar droogjes kan worden opgemerkt dat Renault nog ver van de glitter afstaat die tijdens de presentatie kwistig werd rondgestrooid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)

    22-01-2009 om 12:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Volt in 2010 in productie in Michigan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van de twee constructeurs die van de Amerikaanse overheid samen 17,4 miljard dollar (sic) uit de staatskas hebben gekregen om te overleven is General Motors het meest realistisch. Chrysler dat een injectie kreeg van 4 miljard dollar kan niet echt zijn arrogantie afleggen. In Detroit huppelde Chryslerbaas Nardelli over de catwalk van zijn stand alsof er niets is gebeurd. Hij kondigde er zes nieuwe hybridevoertuigen aan en voegde er arrogant aan toe "De besten komen...!" Een beetje om onwel van te worden. Als we de recente geschiedenis van dat automerk nagaan is dat niet anders dan kommer en kwel geweest. Misgemaakte voertuigen, verouderde productie-installaties, de ene ceo na de andere, kortom beschamend als je juist een spaarpotje gekregen hebt om niet te verkommeren van onmacht. Wegens te laat inspelen op de toekomst van water, wind en zon. Wegens die hoogmoed die altijd weer opduikt bij mensen met macht. Zijn ze in onmacht, dan kruipen ze. Dat hebben we gezien als ze naar Washington vlogen in hun privéjetje. Het clubje van de Grote Drie. Bedelen op niveau.

    Maar als ze van de hongerdood zijn gered en hun nieuwe maatpak weer kunnen kopen slaat de hoogmoed opnieuw toe. Direct zijn ze vergeten dat de centjes waarvoor ze op handen en knieën hebben gekropen van de belastingbetaler komen. Rick Wagoner van General Motors maakt daar een lichte uitzondering op. Hij voelt de druk - heeft ook de meeste centen gekregen - en leunt het dichtst bij de prangende noden aan van de productie van zero-emission-voertuigen. Ter gelegenheid van de European Motor Show Brussels 2009 laat Mitsubishi de i-Miev rondrijden. Een puur elektrische plug-in auto die in Japan al in de toonzaal staat en kan worden gekocht. Mitsubishi, Subaru, BMW en Mercedes zetten dus een neus naar de Amerikaanse constructeurs.

    Maar die Rick Wagoner zegt het duidelijk: "Elektrische auto's zoals onze Chevrolet Volt moeten de autowereld opnieuw veroveren." Hij kan zich daarvoor niet gebaseerd hebben op de nieuwe Toyota Prius III want die doet nog steeds voort met een Nikkelbatterij. Nochtans is daar een gegronde reden voor want Panasonic doet dat niet voor niks. In de batterij zit het geheim en iedereen is het erover eens dat momenteel Lithium-Ion de toekomst een hele tijd spanning zal bezorgen. Rick Wagoner wil de productie in 2010 van de Volt zien aanvatten in Michigan. Dus volgende keer belooft de North American International Auto Show vuurwerk. Visie 2010.

    General Motors stelt al geruime tijd een gebruiksklare Chevrolet Volt voor op verschillende autoshows doorheen de USA. De auto kan 65 km emissievrij rijden. Dat is de peulschil aan afstand die de meeste stadsmensen dagelijks afleggen. Maar die actieradius moet natuurlijk kunnen worden uitgebreid naar 400 à 500 km. Daarom gaat GM samenwerken met LG en in de States zelf accupakketten produceren. "Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van deze geavanceerde nbatterijen moeten een kernactiviteit voor GM worden. Daarin ligt onze wens besloten vanaf nu "elektrisch" te gaan", voegde Rick Wagoner er bijna wat verlegen aan toe. De man is tenminste zo eerlijk van te beseffen dat er geen visie 2025 was. Nochtans was GM uitgesproken aanwezig op e Los Angeles Motor Show met de Chaparral Volt die aan een designwedstrijd rond water, zon en wind meedeed. Hij stond daar geconcipieerd met de toestemming van Jim Hall, coureur en teameigenaar. Mazda won die "Race to 2025" met de Kanaan.

    De cellen voor de Litium-Ion batterijen van de Chevrolet's Volt worden geleverd door LG Chem.Compact Power. Dat bedrijf zal de batterijpakketten voor de Volt leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft die LG's accu's de voorbije zestien maanden getest voorde Volt. Ook is er een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van die Lithium-Ion batterijen.

    Rick Wagoner wilde rond dit bericht nog iets kwijt: "GM bewandel twee wegen", zei hij, "Eerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar materialen en de ontwikkeling en de productie ervan. Dan zullen deze bezigheden worden geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie...Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM's succes op lange termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van batterijleveranciers en experts in die materie..." Dat zei ie. Weet de Heer Rick Wagoner dat Toyota werkt aan een batterij die 15 jaar of 300.000 kilometer meegaat ? Weet de Heer Rick Wagoner dat Nissan's Green Programm al jààààren vooruit zit op zijn intenties ? Dat het simpele Renault in Denemarken samen met Nissan aan een "Better Place to Be" werkt. Met elektrische auto's. Dat Marsda daar al RX8's heeft bollen op waterstof...? 't Is niet erg allemaal, maar't kan wat wringen bij de belastingbetaler. Daarom zegt Barack Obama klaar en duidelijk "Together we are strong". Een stroomstootje naar bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)

    21-01-2009 om 19:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastien Buemi met Toro Rosso trainingsnelst in Algarve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de tweede testdag in het Portugese Portimao dwong d Zwitser Sebastien Buemi (20) met de Toro Rosso Ferrari in 1'34"429 de snelst tijd af van de vijf teams die daar voor de tweede dag in actie waren op het 4,7 km lange circuit. De testen verliepen 's morgens onder ziedende regenvlagen en de wind blies zo hard dat zelfs de motorhome van Mc Laren schade opliep. Of dat de reden is dat Pedro de la Rosa in de Mc Laren MP4-24 slechts auteur werd van de tweede tijd is zeer de vraag. De reden mag/kan eerder worden gezocht in de rare combinatie van de achtervleugel uit 2008 met de frontwing van 2009.

    Pedro de la Rosa legde 62 ronden af en zijn besttijd was 1'37"512, hetzij ruim drie seconden trager dan Buemi. Nog trager was Jarno Trulli die voor het eerst de Toyota TF109 reed. Hij legde maar dertig ronden af. Misschien daarom kwam hij niet onder 1'42"399.  Toyota verlaagde zijn autoproductie voor 2009 van quasi 11 miljoen eenheden naar 9 miljoen wegens de crisis. Als het merk in zijn achtste F1 seizoen opnieuw een zwak sezioen kent en geen GP wint dan is de kans groot dat het management beslist om Honda achterna te gaan dat eind 200 de handdoek in de ring gooide. Gezien Jarno Trulli een prater is en geen doener buiten de wijngaarden heeft één van de vaardigste autoconstructeurs van de aardbol alle hoop op Timo Glock gezet...Nog minder goed deed Nelson Piquet: 1'45"860 maar hij kreeg maar negen ronden de tijd en Nico Rosberg deed over 31 ronden het minst goed in de Williams-Toyota FW31: 1'51"580.

    Maar nogmaals, regen en wind gaven geen beter testverloop. BMW in Valencia was beter af in Valencia. Ferrari in Mugello bleken gisteren niet beter af dan Wiliams, Toro Rosso, Renault, Mc Laren-Mercedes en Toyota in Portugal. Toch zette Kimi Raikkonen een kanontijd neer in natte omstandigheden 1'33"920 in de nieuwe Ferrari F60 daar in Italië. Natuurlijk mijlenver weg van het ronderecord daar van Rubens Barrichello op 9 februari 2004. Dat was 1'18"704. Maar gisteren was het in Mugello ook geen weer om een hond door te jagen. Daarom stuurden ze maar die Kimi, wie niets iets kan schelen buiten zijn job. 

    Ongelukkigst in doorregend Portimao was tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wiens nieuwe Renault R 29 er na negen ronden de mechanische brui aan gaf. De bolide, getooid met ING én Total op de flanken van de achtervleugel, werd met een banaal sleepdienstvoertuig getakeld en weer naar de pits gebracht. Het is duidelijk dat niemand zeker van zijn zaak is en koortsachtig naar de juiste configuraties wordt gezocht.

    De achteruit geschoven diffusers zorgen voor minder stabilitiet onder de auto en verhogen volgens de coureurs het risico op een crash. Dat zei in ieder geval Robert Kubica (BMW Sauber). Zorg ook en misschien wel speciaal om KERS een plaats te geven. Het is duidelijk dat frele, jonge autocoureurs met een minimumgewicht als jockey's worden gegeerd. Ze kunnen immers die 25 à 30 kg die KERS nu opeist compenseren. Dat kan van 1 tot 3/10-de van een seconde schelen. Het wordt een jaar van de mageren tegen de vetten.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)

    21-01-2009 om 12:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW Sauber heeft zijn F1 2009 voorgesteld in Valencia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na hun voornaamste concurrenten heeft BMW Sauber vanochtend iets na 9 uur de F1 auto voor 2009 voorgesteld in Valencia. Van alle tot nu toe gepresenteerde bolides maakte deze van Robert Kubica (24) en Nick Heidfeld (31) de minst optische indruk. Dat komt omdat het merk uit Munchen al vroeg in het kleedje van 2009 testen deed en waarnemers dus al aan die vorm gewoon zijn. Ook is het BMW die het eerst met het KERS-systeem testte en het betreurt dat het voor dit jaar niet verplicht is. De discussies in de teams om al dan niet de eerste GP aan te vangen met KERS lopen hoog op. Onzekerheid is troef. Het is mogelijk twntig jaar geleden dat de teambazen niet echt weten wat de nieuwe technische cocktail zal brengen. Opnieuw slicks na elf jaar, vereenvoudigde aerodynamica, geen testen meer, soms KERS en dan weer geen KERS en acht motoren voor het hele seizoen.

    Dat Kinetic Energy Recovery System brengt ook zijn probleem van 30 kg gewicht met zich. Dat moet een plaats vinden in de layout van de hele auto. Vervolgens wacht Markus Duesmann, hoofd van de motorenlijn, de moeilijke taak om de BMW's V8 zo te redigeren dat ze het drie wedstrijden uithouden en toch competitief blijven om snelle rondetijden neer te zetten. Aangezien het toerental tot 18.000 t/m is verlaagd wordt daarmee ook het vermogen wat afgezwakt. BMW behaalde vorig jaar een dubbelzege (Canada) en stond elf keer op het podium. Zoals gebruikelijk voor een seizoen behelsde de stoere taal met zekerheid de grote kansen om wereldkampioen te worden. De Oostenrijker Christian Klien (26) is reservepiloot voor de 17 races die het seizoen 2009 telt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: BMW Sauber)
     

    20-01-2009 om 13:06 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Williams-Toyota FW31 reed eerste 84 km in Portimao
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op dezelfde daf voorgesteld als de Renault R29 koos Frank Williams het 4,7 km lange circuit van Portimao in Portugal om zijn 2009 F1 auto voor te stellen. De Williams was nog niet in de kleuren die pas in Australië definitief zullen te zien zijn. Wel is bekend dat Randstad Holding nv een bijkomende sponsor is geworden. Kazui Nakajima en Nico Rosberg zijn de jockey's en Nico Hulkenberg de testrijder.(wr)

    19-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe R 29 rolt zich weer onder wereldkampioenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat Renault vorig seizoen bewijsbaar met ongeveer 30 pk minder moest voortboeren ten aanzien van de concurrentie heeft de FIA toelating gegeven aan Pat Symonds om de "bevriezingsfase" even los te laten en de 2,4 liter V8 bij te werken. Zeer tot tevredenheid van Directeur-Generaal Flavio Briatore die vandaag in gezelschap van Fernando Alonso en Nelson Piquet de nieuwe R 29 voorstelde. Opvallend aan de auto is dat de haaienvin in de nieuwe aerodynamika werd behouden en dat Total zich als sponsor aansluit bij ING.

    Renault kwam in de moderne F1 in 1977 en verzamelde in iets meer dan dertig jaar 8 wereldtitels bij de constructeurs en 7 bij de coureurs. In 2005 en 2006 zorgde Alonso ervoor dat beide titels werden binnengehaald. De ontwikkeling, het concipiëren en logistiek ondersteunen van het team gebeurt in drie "centra". In Viry-Châtillon nabij Parijs worden de V8 motoren ontworpen, getest en bestudeerd. Daar zijn 180 personen fulltime mee gemoeid. Dan gaan de krachtbronnen naar Enstone in Engeland waar ze in de chassis' worden gemonteerd. In die fabriek kunnen 550 mensen 15.000 onderdelen per jaar vervaardigen. Tot slot is er het technocenter van Guyancourt waar 10.000 mensen werken die mee voor logistieke steun zorgen. Uiteraard zijn ze niet allemaal bij de F1 betrokken.

    Renault was de eerste in de na-oorlogse geschiedenis van de F1 die een 1,5 liter turbomotor aandurfde. Daarmee luidde het merk een tumultueus hoofdstuk in de autogeschiedenis in. BMW kwam met een viercilinder turbo die op zeker moment - in handen van Nelson Piquet - 1000 pk uitbraakte als kwalificatiemotor. Jean Pierre Jabouille schreef met de Renault RS01 dan weer geschiedenis door de GP van Frankrijk in Dijon te winnen en aldus de eerste turbozege op zijn actief te zetten. Met de nieuwe R 29 rolt Renault zich weer onder de wereldkampioenen. De startgrid op 29 maart 2009 - nog 69 dagen - voor de GP van Australië zou wel eens geelgekleurd kunnen zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)












    19-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cor Bezemer (Man Truck F2000) op 33ste eindplaats in Dakar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het moet zijn dat de "Dakar" in Argentinië toch vreugde heeft opeleverd voor het grote aantal deelnemers. Publicitair is het voor winnaar VW en recordverdediger Mitsubishi geen vette publicitaire kluif geweest. Je kan nu éénmaal niet een Course de Côte op de Ventoux vervangen door één op de Piottenberg. Maar als je Cor Bezemer hoort is alles fantastisch geweest. het is de 16de keer dat de Antwerpenaar in zo'n monsterrit meedoet. Dit jaar was dat met een Man Truck F2000 met het nummer 528. Na 9547 km keerden Cor Bezemer-Daniël Cnudde-Geert Raes terug in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires als 33ste op een totaal van 52 trucks.

    Cor Bezemer: " We hebben niet één probleem moeten oplossen, zelfs geen lekke band gehad. Het enige wat ons is overkomen is onze uitschuiver in de twaalfde étappe toen onze Man op zijn zijde ging. Dank zij het Oostenrijkse team van Peter Reif raakten we weer op onze wielen. Zonder hen hadden we de finish niet gehaald. Ik stond sceptisch tegenover die Dakar in Argentinië en Chili. Voor mij was Dakar synoniem met Afrika. Maar uiteindelijk is het een meevaller geworden. Voor de trucks was het parkoers extra moeilijk omdat de auto's en moto's de "weg" al hadden kapot gereden. Soms was er geen doorkomen meer aan. Bezemer-Cnudde-Raes stapelden 95 uur16 minuten en 58 seconden tegen de chrono op. Op dit moment is het groot feest in Buenos Aires. Tango van het hoogste gehalte.(wr/ Foto: Willy Weyens)

    18-01-2009 om 17:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru verlaagt instapdrempel (€15.995) met FWD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Subaru, het Japanse merk van Fuji Heavy Industries dat sinds mensenheugnis vasthoudt aan permanente vierwielaandrijving stelt nu een voorwielaangedreven versie voor van de schitterende Impreza. Die trend is niet nieuw. Eerder stelden fabrikanten van 4 x4 -wagens deze mogelijkheid al "verdoken" op in hun gamma. De reden is nogal logisch: een fikse prijsverlaging als wordt afgestapt van het meestal nutteloze, brandstofwretende AWD (All Wheel Drive) systeem. Men bewaart het uiterlijk, de snoeverij ervan en machogevoel. 't Is zoals een body-builder maar dan met een niet zichtbaar klein piemeltje.

    Maar bij Subaru liggen die zaken niet zo. Het zo goed als pretentieloze merk dat heel bescheiden een halve eeuw al toonaagevend is geweest heeft geen bluf nodig. Ze zeggen logisch dat onder druk van de crisis dat alternatief een "must" is geworden. Overigens zijn die twee nieuwe Subaru's Impreza rijkelijk uitgerust met twee, overigens rijk uitgeruste versies: de Impreza 1.5R Comfort manueel of automaat. Met de komst van deze varianten is de 'instapdrempel voor de Impreza-lijn verlaagd tot slechts 15.995 euro.

    De koper kan in het geval van deze nieuwe Subaru Impreza 1.5R rekenen op nagenoeg dezelfde rijke uitrusting zoals die ook voor de gelijknamige AWD-uitvoering geldt. De verschillen zijn dat deze variante via de voorwielen wordt aangedreven en daardoor natuurlijk de "dual range" van de hele 4x4-winkel is komen te vervallen en achteraan zijn trommelremmen voorzien. Zoals diverse andere merken biedt Subaru hiermee nu ook de mogelijkheid om op basis van één uitvoering te kiezen uit meerdere aandrijvingsvormen, al naar gelang de klant dat wenst.

    Wenst de klant extra economie én een nog gunstigere aanschafprijs, dan kan de nieuwe Impreza 1.5R Comfort een prima uitkomst zijn. Ten opzichte van de al langer leverbare Impreza 1.5R Comfort AWD noteert de voorwielaangedreven variant een 70 kg lager rijklaar gewicht, een bescheidener verbruik met de daaraan verbonden lagere CO2-uitstoot (173 ipv 176 g/km) en dus een nóg aantrekkelijker prijsniveau. Uiteraard kan de koper desondanks rekenen op de bekende Subaru-kenmerken, zoals topkwaliteit, optimale betrouwbaarheid en een onverwoestbare boxermotor die gezien zijn configuratie bijdraagt tot een laag zwaartepunt en dus voortreffelijke rijeigenschappen.

    Toen de Brabançonne gisteren speelde als prins Philip de European Brussels Motor Show omstreeks 16 uur inhuldigde was de hutsepot van lichte bedrijfswagens, vrije-tijdsvoertuigen, cabrio's, squads en niet te vergeten de indrukwekkende motorfietsen al gaar. Vrolijk België verstarde even. Frans, Vlaams en Duits (allen Engelstalig) droomden nog één minuutje van die "grandeur" die zo mooi was en had kunnen blijven. Maar we hebben het te grabbel gegooid.

    Vandaag en dit tot 25 januari 2009 is het grote publiek massaal welkom. Voor wie op zoek is naar een personenwagen, die zal wat aandachtiger moeten kijken. Maar ze staan er. Het verlieslatende en in verkoop staande Saab aanleunend tegen de beloftevolle Insignia van Opel. Aan deze auto zullen weldra elektrische eigenschappen worden toegedicht zodat zijn futuristisch karakter naar de nabije verbijsterende werkelijkheid groeit. Brussel is voor minstens één keer nog een swingende stad. Op de Heyzel, getekend Febiac. Met klasse. De verkoopscijfers van dit salon zullen de barometer zijn voor onze economie. In zoverre we daar nog kunnen van spreken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)

    17-01-2009 om 14:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamilton en Kovalainen onthullen de nieuwe Mc Laren MP4-24
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende maandag worden de nieuwe Renault F1en Williams F1 in hun respectievelijke bases voorgesteld. Gisteren was dat het geval voor Mc Laren in Woking. Daar trokken regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn ploegmaat Heikki Kovalainen het doek vanover de nieuwe MP4-24 weg. Wat te zien was kennen we al. Een eenvoudiger stroomlijn, brede voorvleugel en smalle achtervleugel en plaats voor het KERS-systeem in geval het nodig zou zijn...Opmerkelijk aan de MP4-24 is dat de auto pas vanaf september tot heuse ontwikkeling kwam. Dat is een bijzonder korte tijd. Maandag en dinsdag zal Pedro de la Rosa in de "Autodromo do Algarve" in Portugal de eerste openbare testen afleggen met de auto alvorens Lewis Hamilton (woensdag) en Heikki Kovalainen (donderdag) de bolide elks een dag voor het eerst vanachter het stuurtje zullen beleven. "Voor een wereldkampioen is de komst van een nieuwe auto een heel emotioneel moment", wist Hamilton de pers te vertellen. Heikki Koalainen, die eveneens een statement verplicht was zei "dat hij zeer goed besefte in welke bevoorrechte positie hij zich wel bevinbdt en heel goed nota nam hoe hard men in Woking, Brixworth en Stuttgart heeft gewerkt. Wat hem noopt het beste van zichzelf te geven vanaf de eerste race op 29 maart 2009 in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mc Laren)
     

    17-01-2009 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota TF109 moet na zeven jaar voor eerste GP-zege zorgen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de Ferrari F60 vorige maandag is vandaag de nieuwe Toyota TF109 aan de pers voorgesteld. Een auto die dit seizoen zal worden bestuurd door Jarno Trulli en Timo Glock. Zoals de FIA het heeft voorgeschreven heeft Toyota's nieuwste een 1800 mm brede voorvleugel en een 750 mm brede achterspoiler. Voor we het vergeten is de motor RVX-09 die ook in combinatie met KERS kan worden gebruikt nog steeds een 2,4 lter V8 waarvan het toerental evenwel zoals bij de anderen is gelimiteerd tot 18.000 t/m. Dat is 1000 t/m minder. Daardoor hoopt men een motor drie GP's aan de praat te houden. Voor één seizoen kan een coureur nu beschikken over acht motoren. Normaliter moet dat de globale kost drukken.

    Panasonic blijft de hoofdsponsor van het team en op 19 januari a.s. worden de eerste oefenritten voorzien in het Algarve Motor Park in Portugal, waar gisteren ook Ferrari al met KERS-ontgoocheling reed. Chairman van het team, de Japanner Tadashi Yamashina zegde op de presentatie "dat het doel tijdens het achtste F1 seizoen van Toyota nu is van de eerste race te winnen" (sic !). In de voorbije zeven seizoenen sprokkelde Toyota 2 podiums, één start vanaf de eerste rij en finishte 12 keer in de punten. Na Ferrari en Toyota is het morgen vrijdag de beurt aan Mc Laren om zijn nieuwe racewagen met vereenvoudigde aerodynamika voor te stellen.

    Timo Glock die één van de hoofdrolspelers was in de unieke WK finale vorig jaar in Sao Paulo op de omloop van Interlagos, die tot de eerste WK-titel van Lewis Hamilton leidde, meende op de persconferentie "dat hij zich snel thuis zal voelen in de TF109. IK heb veel keren moeten wisselen van autoconcept in mijn loopbaan", zei de 26 jarige Duitser. "Na Champcar en de GP2 was het de F1 in zijn vorige gedaante. Ik vertrouw erop dat ik met de nieuwe configuratie en slicks snel zal wennen en in de voorste gelederen zal figureren."(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)


    15-01-2009 om 13:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hutsepot in Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "European Brussels Motor Show" zal geen Salon als een ander worden. Lichte vrachtwagens, doorspekt met SUV's, Breaks en Cabrio's, maken er een hutsepotje van. Die toch nog lekkere en stevige kost wodt gekruid met een piste voor terreinauto's waarop hun eigenschappen kunnen worden "getest". We missen een beetje de speelse wereld van de "plug-ins" en - nabije - toekomstauto's die vonken slaan door hun elektrische aandrijving.  Nàtuurlijk staan er, maar ze vallen in de plooien van een verwaterde show.Om toch maar zeker die 300.000 bezoekers vanaf 17 januari t/m 25 januari te lokken verlaagde prestigieuze organisator Febiac de prijs van €12,5 naar €10. De crisis is voelbaar, niemand voelt zich nog happy en zeker van zijn zaak. Hoe is het in godsnaam zover kunnen komen. Van het "landje-van-beloften" na WO II op een halve eeuw naar de complete ontreddering van datzelfde land, méér nog, van het hele Oude Continent ! En het was al zo oud na al die oorlogswonden die wezenlijk nooit echt zijn geheeld. Hutsepot in Brussel.

    Er zal wel een glaasje champagne vloeien op de persdag vrijdag 16 januari 2009. Maar ook cava, minder grote flatscreens bij Hyundai, minder pitpoezen bij Mercedes en meer media. Want dat is het goede nieuws voor de organisatoren en alle betrokken constructeurs: iedereen is journalist, iedereen is fotograaf, artiest, kunstenaar, trendwatcher, ervaringsdeskundige, futuroloog en voorspeller van niet veel goeds. Daar zit nu het venijn. Er is een spreekwoord dat zegt "als niets meer kan, kan opnieuw àlles". Het verdoken optimisme in die uitlating werd vorige week bij de uitreiking van de prestigieuze prijs "Fleetmanager of the Year 2009" aan Stijn Blanckaert van Citroën met veel bravour beklemtoond door Philippe Quatennes, uitgever van o.a. "Fleet". Hij legde de klemtoon dat in 2008 uiteindelijk een recordverkoop in ons land plaatsvond. Hij pleitte voor optimisme. Ook al zijn de standen soberder, blijft DAF weg wegens economische redenen en is de hele winkel met minder franje omfloerst. Het is het Grote Symbolische Moment van Bezinning.

    Bij Opel kan het publiek flirten met die kloeke Insignia. Bij Chevrolet met de nieuwe Cruze. Bij Mercedes en hun vrachtwagens met de meest vooruitstrevende technieken in dat speciale vakgebied. Daarin zijn maar enkele journalisten bekwaamd. Tussen die giganten van Nissan, Hyundai, Renault en Mann lopen is als zich suf wandelen in Tokio, New York of Shangai. Torenhoog steken de mastodonten van de weg boven de vaak belachelijke "Sportly Utility Vehicle's" uit. Je moet die benaming eens goed analyseren. Oorlogsgeboren Hummer staat te koop, Saab ook en Saturn die de Astra infiltreert in Amerika ook. Cadillac verkoopt nog 3500 voertuigen doorheen Europa, van Pontiac zullen nog enkele modellen overblijven. Van de nu 6600 GM-dealers tegen 2012 nog 4700. De tijd dat de dealers op kosten van de fabriek naar de meisjes van plezier gingen is lang geleden. Arrogantie en hoogmoed hebben onze autoindustrie kapot gemaakt. Want ook dat moet gezegd: iedereen is Schumacher, Hamilton, Carlos Sainz of Sebastien Loeb. Iedereen raast over de straat en door de stad. Met van die "bakken" die bestemd zijn voor de woestijnen, de daken van de wereld, maar niet om in het Krabbenstraatje in Antwerpen waar Jan zonder Vrees is geboren. Neen, niet de hertog van Bourgondië, maar die magische figuur uit het boek van Charles De Kinder.

    Porsche's Cayenne Audi's met heel veel g/km uitstoot aan koolstofdioxyde bekampen elkaar. Ze gaan de weg op van de Hummers en andere idiote Range Rover's. Je hoort bijzonder weinig over het milieu dit jaar. 't Lijkt allemaal wel stilgelegd. De wereld is bevroren. Ontdooiing kan alleen komen uit de warmte die brandstofcellen uitstoten, die litium-ion batterijen tot voorwerp van koeling maken. Tot elektromotoren weer stilte in de steden hebben gebracht en warmte van mensen onderling weer voelbaar kan worden. Het is dàt optimisme dat in Brussel te zien zal zijn. In duizenden details, maar je moet er wel op letten. Daarom wordt de "European Brussels Motor Show" een knal-evenement. Een onuitputtelijke bron van nieuwigheden, niet noodzakelijk spectaculair, maar veelzeggend. Zoals de verkoop van Mini het voorbije jaar met 105% steeg, Dacia met 80%, de Peugeot 207 de best verkochte is in ons land en Ferrari ook meer verkocht. Citroën's Berlingo is opnieuw "Best Selling Van of the Year" en Mazda heeft "The Pick-Up of the Year". Deugdelijke tekenen aan de wand dat het niet allemaal kommer en kwel moet zijn.

    Kanselier Angela Merkel heeft 50 miljard Euro toegzegd om Duitsland niet te laten wegzinken uit het wereldbeeld. Wie een nieuwe auto koopt krijgt €2500 tegemoetkoming. BMW maakt zich op voor de Grote Parade naar de Toekomst met waterstofauto's, Mercedes laat Smart's tanken aan elektrische bevoorradingspunten, de Formule 1 ontvangt - met tegenzin - KERS, een elektrisch systeem dat bewegingsenergie regenereert. In België heeft men het nog over de vraag of parkeerboetes wettig zijn of niet. Of een mens mag werken zo lang hij wil of niet. Of er "uberhaüpt" werk is...? Of de gevangenispoorten moeten worden opengezet om misdadigers naar het Walhalla van het Profitariaat te begeleiden. Gas geven zal binnen kort alleen Rusland nog kunnen. Om zoveel redenen is Brussel een hutsepot. Maar hij zal smaken. In 1991 had de auto-industrie het nog over "zure regen". Nu over de Global Warming. Opgewarmde kost dus. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)



    14-01-2009 om 20:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari F60, de eerste in de rij van negen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren heeft Ferrari op zijn testcircuit Mugello het nieuwe F1-wapen voorgesteld aan de internationale pers. Dat het daar gebeurde komt omdat het team na de voorstelling ter plekke verdere testen heeft gepland. Felipe Massa reed de "shake down" en de auto maakte - vanzelfsprekend - indruk. De brede, 7 cm lagere voorvleugel, oogde als een snor voor de brede slicks. Profielloze banden die achteraan, imposant breed, de smalle en hogere achtervleugel accentueren. Al bij al zal de anvankelijk rare look van de "nieuwe F1" wel meevallen. Op het Salon van Birmingham heeft Ron Dennis van Mc Laren al laten weten zelfs als "purist" achter iedere verandering ten gunste van het show-element in de F1 te staan. Inclusief het medaille-systeem van Bernie, eventueel omgekeerde startgrid, punten verbonden aan de kwalificaties en andere intrinsiek veranderde wijze van het bepalen van die startgrid. Over KERS struikelen de meesten voor 2009 en het is zeer de vraag of het voor 2010 op punt geraakt. Red Bull is van die zorg al vanaf want Renault heeft besloten het systeem toe te leveren. Iets wat de Franse constructeur op zijn beurt weer van een derde zal betrekken. Er zijn een drietal firma's die zich als "specialist terzake" profileren. Ze kunnen later het hele veld bevoorraden.

    Terug naar de Ferrari F60. De nummerwijziging is af te leiden van het feit dat Ferrari - en laat ons dan even aan de enige echte "Il Commendatore" denken - zestig jaar (!) betrokken is in de Formule 1 sinds die in 1950 als enig echt WK Autorijden door de FIA is ingesteld. Tijdens het zes maanden durende ontwikkelingsproces van de F60 kreeg de auto het codenummer "660". Stefano Domenicali onderlijnde nog eens de achtergronden die hebben aangezet tot de door de FIA opgedrongen aerodynamische wijzigingen. "Het is hun bedoeling", zo zei hij, "dat het quasi uniforme bodywork leidt tot meerdere inhaalmaneuvers. Het spektakel moet ermee worden opgevoerd." Een uitleg in de lijn van Ron Dennis waarbij de vraag rijst of de "Formule One Team Association" de initiële kostenreducering al is vergeten...Luca di Montezemola was daarvoor in Mugello te gelukkig en fier om zich over zo'n pietluttige vraag uit te laten.

    Door de veranderde aerodynamika is heel het concept van ophanging, respectievelijke afvering en schokdemping moeten herzien worden. Dat heeft dan weer geleid tot een complete nieuwe lay-out van de éénzittercomponenten die naar een nieuwe gewichtsbalans snakten.  De nieuwe design laat ook de mogelijkheid open om op ieder gewenst ogenblik het KERS-systeem te integreren en staat ook in functie van de slicks die na elf jaar weer hun intrede doen. Die zorgen voor een grotere adhesie en het basiscompound ervan is zo geconcipieerd dat een langere standtijd bij hogere rubbertemperatuur is gewaarborgd. De verwarmingshoezen die aanvankelijk verboden waren voor de nieuwe banden zijn nu door de FIA een jaartje langer toegelaten.

    Ten slotte altijd weer die KERS op de F1-taart dit en de komende jaren. Het Kinetic Energy Recovery System van Ferrari is ontworpen door Magneti Marelli en is onder het achterste deel van de carrosserie gemonteerd. De software om dit onderdeel te laten functioneren wordt echter in Maranello zelf ontwikkeld en verder-ontwikkeld. Ferrari is de eerste in een reeks van tien presentaties teneinde de aanloop te nemen naar 29 maart 2009 als met de GP van Australië in Melbourne de eerste concrete antwoorden komen op tientallen open liggende vragen. De volgende presentatie is die van Toyota; overmorgen 15 januari 2009. Na zeven jaar zonder overwinning in weerwil van gigantische investeringen vindt het Japanse management dat men niet het voorbeeld van Honda moet volgen. Een keuze tussen passie, hoogmoed en wijsheid. Harakiri is overigens officieel gebannen uit de Japanse grondwet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)


    13-01-2009 om 18:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stijn Blankaert (Citroën) is Fleet Manager of the Year 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Brussel. - Met een nooit eerder geziene klasse heeft Philippe Quatennes, bezieler van Fleetmagazine, in het Brusselse "Théâtre National" de Fleet Manager of the Year 2009 bekendgemaakt. Zoals ieder jaar is die uitslag gebaseerd op een keuze die 27.000 wagenparkbeheerders en lezers van het magazine FLEET bekendmaken. Ze doen dat via een stemformulier dat ieder jaar het septembernummer van het hoogst actuele blad vergezelt.

    De lezers daarvan hebben de fleetmanager Stijn Blankaert van Citroën als beste Manager of the Year 2009 uitgekozen. Citroën is in de voorbije jaren auteur van een stevige opmars in de vlootmarkt van de autowereld. Op zowat vier jaar tijd groeide het marktaandeel van de Franse constructeur met enkele procenten en voor 2009 ambieert het merk met de "Double Chevron" zelfs voor een "double digit"-marktaandeel.

    Deze sterke prestatie is duidelijk niet ontsnapt aan de aandacht van de autosector. Stijn Blankaert, de kersverse laureaat gaat vier genomineerden vooraf: Kris Verleye (BMWMini), Wim Rommel (Mercedes-Benz), titelverdediger Alain Frenay (D'Ieteren) en Paul-Hervé Polet (Peugeot). Citroe¨n won in 2008 al de titel "Lease-auto van het jaar", waarin de zelfs door de Duitsers als sublieme aangestipte C5 een cruciale rol speelde. De huldiging van Stijn Blankaert ging gepaard met leuke én bloedstollende videobeelden van o.a. Jeffrey Van Hooydonk in een Subaru WRX Sti op de omloop van Zolder en korte humoristische interviews van Philippe Quatennes die bewees hoe hij op iets meer dan tien jaar van Effective Media een vooraanstaand begrip wist te maken. Onder de genodigden bevonden zich de belangrijkste vertegenwoordigers van de betrokken merken, maar ook enkele autocoureurs van formaat zoals Nico Verdonck.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Citroën)

    12-01-2009 om 10:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla voor het eerst met een stand in Detroit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In december leverde het Californische merk Tesla, de elektrische Amerikaanse sportwagen, zijn honderste auto. Het merk dat de meeste testrijders verbaast door zijn acceleratie van 0 naar 96 km/h in 3"9 is nu een volwaardig automerk. Later in de maand staat het op de North American International Auto Show in Detroit. Op dit ogenblik worden 15 Roadsters per week gemaakt en er is hoop dat tegen de tweede jaarhelft 30 stuks per week worden gehaald. Met één lading van de Lithium-Ion-batterij kan iets meer dan 400 km worden gereden. Een "vulling" zou slechts €10 kosten. 

    Die raketsnelheid waarmee de honderd procent elektrische auto uit de startblokken schiet heeft alles te maken met het  technische feit dat een elektromotor van de eerste omwenteling zijn volle koppel levert en dat in het geval van de Tesla blijft doen tot aan 14.000 t/m. Begrijpelijk dat de eerste zorgen van de technici de soliditeit van de transmissie was. Sinds de opening van het tweede agentschap in Los Angeles in juni zou aan dit probleem een oplossing zijn gegeven. Tesla's rijden fier rond want zij zijn compleet onafhankelijk van fosiele brandstoffen. Staatssteun zoals de Grote Drie hebben ze dan ook niet moeten gaan vragen.

    Als op 20 januari 2009 Barak Obama als president van de USA is geïnstalleerd dan wordt het spannend. Hij krijgt daarmee zijn zeg mede over o.a. de autoindustrie. Amerikaanse autoconstructeurs zullen aangemaand worden binnen drie maanden - dat is ontzettend kort - minstens nieuwe zinnige concepten voor te leggen. Tesla dat aanvankelijk ontsnapt aan het strenge meestervingertje zal er toch evenzeer goed aan doen aan kleinere "plug-ins" te denken. Want al is Californië rijk, geeft toe, zo'n mastodont van een elektrische sportwagen, is dat wel degelijk een "must" ? Dus is ook de Tesla met zijn gigantische batterij achter de voorstoeltjes een object dat niet meer zal passen in een nieuwe denkcultuur rond het fenomeen auto.

    Tegen 2020 zal het er niet meer over gaan of de de rijke mensen hun speeltje nog gunnen. Overheden die door het politieke wapen dat aardolie, aardgas en weldra ook al water nu al is en nog prangender zal worden in de voor ons liggende tien jaar, zullen moeten zwichten voor een nieuwe ethiek rond het zich verplaatsen van mensen. Voor de fun of voor de job. Grote autodenkers van vandaag zoals Mercedes-Benz, GM, Nissan's en Mazda's, Samsung's en andere Citroën's zullen nu met de denkers uit de wereld van de hernieuwbare energiebronnen een "vormgeving" op zijn snelst moeten klaar hebben. Anders is er niet alleen oorlog om religies en hun varianten maar gaan we mogelijk nog op elkaar schieten om een straaltje zon, een vleugje wind en een plasje water. Total maakt er geen geheim van dat ze in de diepste oceanen nieuwe olievelden vinden en die beginnen te ontginnen. Onder water. Wie goed oplet ziet de spanning om de heerschappij over en vooral onder de Noordpool toenemen. Zelfs met een schitterende Tesla kunnen we daar niet meer langsheen. De auto van 2020 moet vandaag worden geboren.(wr)



    07-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan opent Brussels Salon met héél goed nieuws
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De wereld kruipt kreunend recht en tracht zich te herstellen van katers allerhande. Wat daaraan zo opmerkelijk is dat een mens altijd moet vooruitkijken. Vlak voor onze neus speelt zich in het kille Detroit het drama én het Salon af van de Grote Drie. De sneeuw is daar nog niet gesmolten of in ons eigenste Brussel is er van velerzijde ook goed nieuws. Van Nissan bijvoorbeeld. Ze zijn nog niet bekomen van het goede nieuws dat de 370 Z Audi en Porsche - andermaal - nog eens onwel deden worden. De kortere, gebaldere en sterkere Nissan 370 Z (al te zien in Los Angeles) zit de twee foeteraars dicht op de snelle hielen.

    De plug-ins, de waterstofauto's, de zonnencellen en brandstofcellen die missen we een beetje expliciet in Brussel Natuurlijk staat het milieu en de crisis centraal. Maar toch wat doet ge met een ingezakte wereld ? Met logo's allerhande uitpakken om toch tenminst het gezicht te redden. Laat ons voor de duidelijkheid zeggen: het zijn niet de minstens die door de knieën zijn gegaan. Mercedes-Benz schijnt er zowat het beste door te komen. Vanaf nu introduceert Nissan in Europa en Japan de "Pure Drive"-badge op de auto's in de gamma die het minst schadelijke uitlaatgassen produceren. Voor wat de CO2
    betreft zijn dat voertuigen die lager dan 140 g/km uitstoten. In Brussel zijn dat:

    ° Pixo 1,0 liter benzine
    ° Micra 1,2 liter benzine (manueel)
    ° Micra 1,5 liter diesel (manueel)
    ° Note 1,4 liter benzine (manueel)
    ° Note 1,5 liter diesel (manueel)
    ° Qashqai 1,5 liter diesel (manueel)

    Maar nu komt pas het echte heuglijke nieuws. De Qashqai 2,0 liter benzine en de Qashqai + 2 met 2,0 liter benzinemotor krijgen er vanaf nu een Continu Variabele Transmissie bovenop. Wat beduidt dat bij eender welke gasklepstand het enig juiste en altijd juiste toerental ter beschikking komt met het daarbij horend koppel natuurlijk. In mensentaal kiest de motor altijd zijn zuinigste en compleetste cilindervulling. Minder verbruik betekent minder uitstoot. Dus als Nissan die boodschap goed overbrengt kan het zijn dat ze 3000 Qashqai's die ze dit jaar méér verkochten tegenover VW Touareg en Audi Q7 (- 30% !) ze die stijging van liefst 60% nog zou kunnen verhogen. Eerlijkheidshalve moet worden gezegd de afkeer van de zware terreinauto's (omwille van verbruik, uitstoot nog het minst en ook nog de plaats die zo'n voertuig in de stad beneemt) Nissan een handje heeft geholpen. Het lot, of is het visie. We laten de keuze aan de lezer.

    Feit is dat de CVT - een zeker honderd jaar oud industrieel variatorprincipe - door de gebroeders van Doorne met hun Dafkes doorheen de turbulente autogeschiedenis gesleept, en dat een moderne CVT een juweeltje van hoogstaande technologie is. Alleen het afwikkelprincipe van de duwband die de rubber trekriem(-en) al een kwarteeuw vervangt is een epos in de transmissiegeschiedenis. Daar prijkt Nissan toch maar mee in Brussel. Vanaf 17 januari 2009, als tranen gedroogd zijn en nieuwe trends opborrelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan)

    03-01-2009 om 23:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.François Duval, RACB-piloot van het jaar

    François Duval RACB-piloot van 2008

    Het is geenszins de bedoeling een resultaat van een verkiezing in vraag te stellen. Er is genoeg heissa in ons Belgenland om de RACB-keuze niet te verbreken zoals de voorzitter van een Hof van Cassatie zou kunnen doen. Maar in dit land is men nog net zo vrij om er bedenkingen over te maken. "Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van de belangrijkste gespecialiseerde media (kranten, magazines, televisie) heeft François Duval voor de vierde keer de fel begeerde titel "Belgian Champion RACB Driver of the Year" toegekend. Twee keer in de loop van het jaar, in juli en november, stellen de 19 juryleden hun top 15 op. Door telling van de stemmen wordt de laureaat alle categorieën gekozen.Dat is dus allemaal dik in orde.

    Penibele vraag is wie die gespecialiseerde media eigenlijk zijn...? Zijn dat blaadjes die dank zij de genereuze steun van autoconstructeurs in leven worden gehouden en letterlijk bedelen om publiciteit ? De kranten, zijn dat die "newspapers" die 's maandags geen letter over een World Touring Car Championship kunnen brengen maar met dank aan het eind van het jaar langsgaan bij BMW, Chevrolet en SEAT om hun eindejaarsgeschenk in ontvangst te nemen. De televisie geeft het automilieu al van hetzelfde laken een broek. Buiten RTBF en Guietan Vigneron, geassisteerd door vakkundigheid van Jean-Michel Martin, Eric Van de Poele, Bas Leinders en recent ook Jerôme d'Ambrosio, is er op een andere zender (TF1 niet te na gesproken) geen fluit te zien om het maar eens echt plat te zeggen. Onbetaalde sukkelaars die zeggen wat mogelijk in de gunst kan vallen bij de adverteerder. Het zou zin hebben de lijst van de jury eens te publiceren. Als daar namen als Jacky Ickx, Bas Leinders, Eddy Joosen en andere Thierry Boutsen's zouden in figureren dan was weer alles dik in orde. Het kan echter worden betwijfeld of het gehalte zo hoog is.

    François Duval werd al in 2004, 2005 en 2006 verkozen tot "Driver of the Year". Vorig jaar ging Jérôme D’Ambrosio aan de haal met de RACB-kroon. Duval heeft deze overwinning te danken aan zijn prestaties in het WK Rally en vooral de 3de plaats in de Deutschland Rally. Freddy Loix is 2de, op enkele punten van zijn collega-rallyrijder. Hij tekende voor een uitzonderlijk seizoen in de Intercontinental Rally Challenge, waar hij drie overwinningen behaalde, vice-kampioen werd en, niet op zijn minst, met vijf zeges de recordman is in de Belgium Ypres Westhoek Rally. Jérôme D’Ambrosio vervoegt het eindpodium. De winnaar van 2007 overtuigde de jury met een zeer sterke tweede helft van het seizoen in de GP2.

    Hier komen we op het punt waarop we eens zullen moeten gaan weten wat we willen ! Er is het RACB National Team waarvan nu ook Laurens Vanthoor deel uitmaakt en ook Bertrand Baquette. Recent raakte bekend dat het Force India gaat samenwerken met Draco. De hoop groeit dan dat Baguette eens een testrit zou mogen maken. Maar waarom ook eens niet Frédéric Vervisch die een verdienstelijk sezioen achter de rug heeft...? Vergeten we niet dat ook een ganse schare jonge Indiërs voor die klus staan aan te schuiven. Waar ik wil op neerkomen is de vraag waarom we niet àlles op onze Jérôme D'Ambrosio zetten ? Hij heeft het meeste krediet. Niet alleen omdat hij de kampioen in de Formula Masters is geworden die door N-Technology in 2006 in het leven is geroepen. Neen, ook omdat hij de beste "entourage" heeft. Dat speelt mee, dat geeft vaak de doorslag. De industriële ruggensteun is de smalle lijn naar de top. Autorijden kunnen ze allemaal. Bravo Duval, maar wat doen we d'r mee? Is het een tweede Loeb ? Neen, laten we ernstig blijven. Als we één Belg in de hoogste discipline krijgen is het goed. Laat ons niet onderling nog eens aan belangenvermenging gaan doen en iedere categorie uitziften.

    De titel van "Rookie of the Year" werd toegekend aan de jonge Laurens Vanthoor, na een schitterend debuut in de Duitse Formule 3 en een prachtprestatie in Macao. Kronos Racing, kampioen en vice-kampioen in IRC met Vouilloz en Loix, werd uitgeroepen tot "Team of the Year". De Speciale Vermelding van de jury gaat naar Eric van de Poele voor het geheel van zijn carrière en de 5de overwinning in de 24 Uren van Francorchamps, waardoor hij recordman werd in de Ardense klassieker. Allemaal zeer terecht. We zijn benieuwd wie er als enige zal uitkomen om zijn poep in een F1 te zetten. Kenners zeggen, Vanthoor.(wr) 

    Belgian Champion RACB Driver of the Year 2008 & Top 15

    1. François Duval, 568

    2. Freddy Loix, 543

    3. Jérôme D'Ambrosio, 375

    4. Bertrand Baguette, 356

    5. Maxime Martin, 329

    6. Laurens Vanthoor, 286

    7. Frédéric Vervisch, 263

    8. Eric van de Poele, 183

    9. Fred Bouvy, 178

    10. Patrick Snijers, 170

    11. Vanina Ickx, 165

    12. Pierre-Yves Corthals, 164

    13. Maxime Soulet, 158

    14. Marc Goossens, 156

    15. Hubert Deferm, 96

    Rookie of The Year:

    Laurens Vanthoor

    Team of The Year:

    Kronos Racing

    Special Mention of The Jury:

    Eric van de Poele

    27-12-2008 om 18:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!