De European Motor Show Brussels is gisteren succesvol afgesloten. Liefst 325.000 bezoekers vereerden organisator Febiac in weerwil dat het een "Hutsepotsalon" was waar alle trends en lichte vrachtwagens kriskras door elkaar stonden. Ook de merken zijn tevreden over de verkoopscijfers en de gemaakte offertes. Na de bankavonturen en de kapriolen die nog moeten komen heeft de bedrogen Belg een "je m'en fou" mentaliteit aangenomen. Als de grote heren met onze centen spelen mogen de kabouters van dit land zichzelf ook niets meer te kort doen. Na het recordjaar 2008 resulteert dit Salon door gigantische kortingen in een heropstanding, een aanzwengeling op zijn minst, van de Belgische autoverkoop die de twee laatste maanden van vorig jaar was stilgevallen.
Sterren waren beslist de Nissan Quasqai en de nieuwe Pixo omwille van hun uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding en als dromer voor binnenkort een GT-R waarvan de helft was opengewerkt zodat je de componenten tot in detail kon bekijken. Sterren waren ook zeker de Mitsubishi i MiEV die volledig elektrisch rijdt en nu al in Japan te koop is en ook in Engeland furore begint te maken. De elektrische auto duwt aan de poorten van de toekomst. Mitsubishi is er klaar mee. Andere constructeurs tijfelen nog omwille van de levensduur en de kostprijs van de batterijen. Toch is elektrisch rijden niet meer tegen te houden. De Mitsubishi i-MiEV rijdt als een gewone auto, zonder enig onaangenaam gevoel. Geluid is er alleen als je op de autobaan 120 à 130 km/h rijdt. Wind - waar we nog veel energie zullen uithalen - beukt dan op de lange oplopende voorruit.
Mitsubishi met zijn rijk sportverleden wil in de sporen rijden van Camiel Jenatzy die in 1899 voor het eerst met een elektrische auto 105 km/h reed. Het Salon van Brussel met de i-MiEV als onbetwistbaar hoogtepunt naar de toekomst, die show is nog maar net gedaan of die van Genève biedt zich aan. Dat Zwitsers flirten met glitter, inventiviteit en samen met Tokio hèt contactpunt van de wereld, wordt door Mitsubishi aangegrepen om een elektrische sportwagen te lanceren: de i-MiEV Sport Air Concept. Het is dus een steekproef naar het publiek toe. Zoals ook die Californische Tesla de wereld naar beoordeling aftast. Onze mening is daarover simpel. Niets staat een scherp rijdende elektrische auto in de weg, maar het woord sportief moet door een ander woord worden vervangen. Sport in de auto op de openbare weg is voorbij. Het is onfatsoenlijk ergernis te geven. Als we die schitterende elektromotoren en hun bewonderenswaardige Lithium-Ion batterijen naar een krachtmeting van autobouwers onder elkaar willen laten evolueren dan moeten we als in Amerika zo'n kampioenschap ineenknutselen: "The European Lightning Championship" of zo iets...Voorwaar een uitdaging. In Amerika is ze al 25 jaar ingevuld en...geen mens komt er naar kijken. Geen lawaai, dus geen opwinding...Denkwerk.
De i-MiEV in Genève heeft vanzelfsprekend geen enkele schadelijke uitstoot. Volgens Mitsubishi combineert hij door het direct aanwezige hoge koppel dat inherent is aan elektromotoren flitsende acceleraties met een verwennende handling en wegligging door de zeer laag geplaatste batterijen. Daarmee zuigt het zwaartepunt zich als het ware vast aan de weg en verstoort het gewicht van de "pillen" lateraal het weggedrag niet. In tegenstelling tot de Tesla die (zonder een echte vergelijking te kunnen of te willen maken) noemt Mistubishi het een sportwagen in pocketformaat. Wat de Tesla en de i-MiEV gemeen hebben is een cabriodak. Verdere is iedere vergelijking tussen een Amerikaanse en Japanse auto compleet toeval wegens verschillende visies. Zakformaat omdat hij natuurlijk de afmetingen van de huidige sublieme i-MiEV heeft. Hij wordt het mikpunt van de concurrentie die even straffe eyeopeners wil opvoeren in maart 2009. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mitsubihi)
|