Opel Ampera, weerom een elektrische auto voor Genève
Volgestouwd met technologie uit de Chevrolet Volt zal Opel in Genève (5-15 maart 2009) de Ampera showen. Het gaat om een vijfdeursauto met vier zitplaatsen. Dat is voor een elektrisch aangedreven voertuig al straf. De ongeschreven, niet meegedeelde, achterliggende gedachte is naturlijk om zo snel mogelijk de Insignia, het nieuwe boegbeeld van Opel, een link naar de toekomst mee te geven. De naam van de Ampera is voluit E-REV - extended-range-electric-vehicle. Als die naam wordt geanalyseerd blijkt al snel dat het om een hybride auto gaat.
De baanbrekende Voltec-technologie laat toe om korte ritten te rijden, plusminus 60 km, zoals het geval is met de Chevrolet Volt (zonder dat de vergelijking geheel opgaat). Dat gebeurt met een Lithium-Ionen-batterij die aan een gewoon stopcontact van het 230V-net kan worden aangsloten. Voor een grotere actieradius zal de auto op elektriciteit blijven rijden die door een kleine verbrandingsmotor zal worden opgewekt. Dus heel licht hybride op z'n minst. Maar Chief Marketing Officer bij GM Europe, Alain Visser is overtuigd: "Met de Ampera bieden wij onze Europese klanten een normale auto (niet onbelangrijk !) die een actieradius van meerdere honderden kilometers aankan.
De Ampera zal goed ontvangen worden (afhankelijk van zijn toekomstige kostprijs) als men bedenkt dat volgens statistieken in Duitsland 80% van d automobilisten dagelijks slechts 50 km rijdt. Dat is realiteit die ook voor andere landen geldt, iets meer of iets minder. De Ampera wordt een blikvanger in Genève waar de constructeurs elkaar meerdere elektroschocken zullen toedienen. Zoveel is duidelijk in die wereld van "Electric Vehicles" (EV) waar de wonderen de wereld niet uit zijn. Ze komen pas op aarde. Zoals ooit water in wijn werd veranderd, worden nu wind, water en zon tot een hoogspanningsleven veroordeeld. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Opel)