Ondanks het moeilijke economische klimaat heeft Peugeot besloten alle sportieve programmas voor 2009 voort te zetten, zowel wat de hoogstaande Endurance-competitie als de sportieve promotieprogrammasvoor de producten betreft. De crisis heeft de directie van Peugeot aangezet om de synergieën binnen de groep PSA Peugeot Citroën op te drijven door Olivier Quesnel de leiding over Peugeot Sport te geven.
Vorig jaar was de ontgoocheling groot toen de zege in de 24 Uren van Le Mans aan Peugeot's neus voorbijging. De 908 HDi FAP was nochtans krachtig genoeg, zoals bleek uit de vier zeges in vijf races in de Le Mans Series. Sindsdien heeft het hele team van Peugeot Sport zijn inspanningen voortgezet, met een bijzondere focus op de zwakke punten die de wagen in de titelstrijd in Le Mans in de problemen hebben gebracht: optimalisering van de tractiecontrole, vermindering van de vervuiling van de radiatoren en verbetering van dewielmontage om bij vervanging door de mecaniciens de klus te vereenvoudigen.
Daarnaast werd de 908 aangepast aan het nieuwe reglement van ACO, dat voorziet in een aanzienlijke vermindering van de prestaties van de wagens. Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport, geeft uitleg bij de voornaamste wijzigingen: We hebben de hele afstelling van de motor gewijzigd om rekening te houden met de turbo-inlaten en de reductie van de turbodruk, die het vermogen met ongeveer 10% naar beneden haalt. We hebben ook hard gewerkt aan de aërodynamica om de wagen terug in evenwicht te brengen na de aanzienlijke versmalling van de achterspoiler (1,60 meter in plaats van 2 meter).Tot slot hebben we hard gewerkt om en airco te installeren in het interieur om de temperatuur onder het toegelaten maximum te houden. Parallel daarmee zijn we ook blijven werken aan de prestaties van de wagen: constant werken aan het gewicht van de wagen om te proberen het minimumgewicht, in weerwil van de airco, zo dicht mogelijk te benaderen.
"Verder natuurlijk een optimalisatie van de dieselverbranding, de roetfilters (Dow) en het injectiesysteem (Bosch) en zoektocht naar de best mogelijke verhouding tussen chassis en banden (Michelin). De 24 Uren van Le Mans blijven het hoofddoel voor het seizoen 2009 en zoals Olivier Quesnel uitlegt, kijkt het Team Peugeot Total tegen een zwaar voorbereidingsprogramma aan: We hebben een doorgedreven testprogramma opgezet met onder meer Endurance-simulaties op verschillende circuits en we zullen bij wijze van praktijktest en generale repetitie voor het hele team deelnemen aan twee races die gepland staan vóór de 24 Uren van Le Mans. We hebben daarvoor gekozen voor de 12 Uren van Sebring, de eerste test in de Amerikaanse Le Mans Series in maart, met 2 autos en zes piloten. De tweede voorbereidingsrace is de 1000 km van Spa-Francorchamps in de maand mei met de drie autos die ook in Le Mans aan de start verschijnen.
"Wat er na de 24 Uren van Le Mans nog op het programma zal staan, is nog niet beslist. We bestuderen de beste races die het merk de grootste publiciteit kunnen opleveren. Van belang hierbij zijn de promotie, mediatisering en uiteraard de concurrentie in deze races. En tot slot evolueert ook het uiterlijk van de 908 HDi FAP, met een blauwe kleur voor alle wagens en een reflecterend aluminium met chroomlook in het interieur om de omgevingstemperatuur te drukken. Het Endurance-programma is alleen mogelijk dankzij de hulp van onze partners.Peugeot Sport doet een beroep op negen piloten en geeft vertrouwen aandegenen die hun sporen in de eerste Endurance-seizoenen hebben verdiend.(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:Peugeot)
· Sébastien Bourdais (Frankrijk), 30 jaar · David Brabham (Australië), 43 jaar · Marc Gené (Spanje), 35 jaar · Christian Klien (Oostenrijk), 26 jaar · Pedro Lamy (Portugal), 37 jaar · Nicolas Minassian (Frankrijk), 36 jaar · Franck Montagny (Frankrijk), 31 jaar · Stéphane Sarrazin (Frankrijk), 33 jaar · Alexander Wurz (Oostenrijk), 35 jaar
Voor Sebring op 21 maart is al beslist over de teams voor de twee wagens: 908 HDi FAP n° 07 Nicolas Minassian Pedro Lamy Sébastien Bourdais 908 HDi FAP n° 08 Franck Montagny Stéphane Sarrazin Christian
|