De Peugeot 308 HDi 110 BMRP, het fijnst gesneden maatpak
Nu het gewicht van autocoureurs sinds de komst van KERS weer mee bepalend is in de Formule 1 dwaalden mijn gedachten af naar auto's die aan het lichaam passen als fijngesneden maatpakken. In dat beperkt lijstje is er één blijven hangen. Het is de Peugeot 308 HDi 110 met gerobotiseerde versnellingsbak en die met "paddles" bedienbaar is vanaf het stuur. Hij kan ook in een automatische stand worden gezet. Die positie is raadzaam om in het stads- en file-verkeer comfort te genieten. Maar in de vrije wegeltjes geraakt iemand die op- en afschakelen via de hendels beheerst ronduit in extase. Ik reed de auto over meer dan 1500 km. Het was geweldig ! Bovendien paste hij me als mijn eerste communiekostuum. Fijn gesneden door een vakman, een onbetaalbaar gevoel. Waarom dat gevoel zo belangrijk is om goed auto te rijden, zal ik nu trachten te beschrijven.
Autorijden is eerder een geestelijk proces dan wel een fysisch gebeuren. Het tweede vloeit voort uit het eerste, maar determinerend is de snelheid waarmee de hersenen van een mens waarnemen door de ogen, die informatie verwerken en bevelen geeft tot motorische bewegingen als remmen, gas geven en sturen.
Het eens zo prestigieuze merk Alfa Romeo dat soms zelfs alleen werd gekocht omwille van zijn motorsound en de voorgeschiedenis die Enzo Ferrari bij het merk beleefde toen hij eerst coureur en later teamchef was, heeft in januari 2009 31,05 % ingeboet op de verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het merk mist duidelijk een link naar de toekomst. In producten en in mentaliteit. Behorend tot de Fiatgroep kunnen ze "l'orgeuille" niet laten en zijn de meesten van de hoofdzetel ééntalig. In onze global economy wordt het dan een moeilijke klus om uit te leggen hoe goed je wel bent.
Bovendien reflekteert het jongste model MiTo niets van de grandeur van het merk. Mytisch is er zeker niets aan. De auto rijdt kwakkelend onstabiel, biedt een doordeweeks interieur en mist zijn doel: de zoveelste heropleving van het merk mee waarmaken. Dus als je duur bent, arrogante verkopers hebt, showrooms waar bezoekers al in hun flikker staan eer ze bij de modellen zijn geraakt, dan is van dat resultaat niet te verschieten. De gruwel overvalt je als je een Alfa-showroom binnenstapt. Of het management zich hiervan bewust is, maag zeer in vraag worden gesteld. Public Relations is onbestaand, ook naar de pers toe en de crisis die nu pas echt goed begint zal dat niet ten goede veranderen. Alfa Romeo heeft net als andere verliezers nog elf maanden tijd om realiteitszin terug te vinden. En daarmee meer kopers natuurlijk. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Audi, Nissan, Mazda, Jaguar en Subaru komen best uit januari 2009
Het Brussels autofeest is voorbij. De eerste blik van ontnuchtering laat ontreddering zien. Allemaal mintekens voor de verkoop van januari 2009. Maar het is waar, de echte "boom" na een Salon wordt pas voelbaar in maart. Dan worden verkopen en offertes - hopelijk - geconcretiseerd. VW voert de lijst aan met 5.528 verkochte eenheden, wat in de huidige context 11,59% betekent op een totale teruggelopen markt tegenover 2008 met 16,11%. Citroën volgt manmoedig op de tweede plaats met 10,04% van de koek.
Vanaf de derde plaats begint het Danteske scenario. Peugeot blijft met 9,09% nog wel derde maar duikelt met...-28,82% tegenover de eerste maand van 2008. Renault, op de vierde plaats beperkt de vrije val tot -1,03%. Opel verliest -18,43%, Ford verliest maar -7,06% hetzij 263 auto's minder verkocht. BMW, dat weldra een nieuwe - Duitse - Belgische directeur krijgt die gentlemen-driver uit de sport-prototypes Philippe de Hennin aflost. Onze landgenoot neemt binnenkort BMW France waar. BMW verloor in deze trieste januarimaand -29,40% Alfa Romeo, mooi maar futloos wat management betreft scoorde - 31,05. Toyota verloor -32,98%. We kunnen zo nog een poos doorgaan tot een toppunt van Saab op de dertigste plaats met -40,78%.
Maar er is ook goed nieuws. Audi op de achtste plaats heeft 458 auto's meer of +23,39% meer verkocht. Nog straffer is Nissan die met de Qahsqai, de vijfentwintihjarie Micra en de nieuwe Pixo + 19,93% steeg. Algemeen directeur van Nissan België, Koen Maes, is zowat de enige geweest tijdens het salon die de pers geen blaasjes probeerde wijs te maken maar naar waarheid sprak. Een kunst op zich vandaag. De heer Sermeus van Mazda kon dat ook doen: stijgen met + 28,30% voor Mazda, nog wel niet binnen de eerste tien (die op Audi na overigens allemaal -% te kennen gaven, maar wel ondubbelzinnig in opmars. Subaru steeg met +113,79% door hun instapmodel met Front Wheel Drive aan te bieden in plaats van met een permanente vierwielaandrijving. Mensen hebben die boodschap begrepen en lieten twee aangedreven wielen voor wat ze waren. Daardoor werden er 62 eenheden verkocht. Rolls Royce verkocht vorig jaar twee stuks. In januari staat er geen in de statistieken. Het drama van Cadillac wordt het best geillustreerd met een verlies van -88,24% of een verkoop van 2 exemplaren tegenover januari 2008 waarin er nog 17 aan de begoede man werden gebracht. Het is gewoon triest nieuws. We hebben dan nog gezwegen over drama's als Chrysler (-29,46%), Volvo (-16,75%) en Hyundai (-29,47%). Gelukkig resten er nog elf maanden om daar nog iets ten goede aan te veranderen. Met of zonder steun van de belastingbetaler.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De toptien in januari 2009
01. Volkswagen 5.528 verkocht (-5,97%) 02. Citroën 4.789 (-15,76) 03. Peugeot 4.335 (-28,82) 04. Renault 4.039 (-1,03) 05. Opel 3.721 (-18,43) 06. Ford 3.463 (-7,06) 07. BMW 2.569 (-29,40) 08. Audi 2.416 (+23,39) 09. Mercedes 2.082 (-24,84) 10. Toyota 1.937 (-32,98)
Opeldesigner Mark Adams vestigt aandacht op Insignia
"GM gomt opnieuw 2000 jobs weg." Dat bericht verscheen lakoniek op 27 januari 2009 in zowat alle binnen- en buitenlandse kranten. In Amerika werd de productie in dertien fabrieken teruggeschroefd en het te koop staande Saturn heeft laten weten dat het de Antwerpse Astra's niet meer moet hebben wegens niet populair op de markt. Alleen dat feit kan zorgen voor een productiedaling van 30.000 auto's in Antwerpen waar Opel wordt geassembleerd.
De naam is gevallen: Opel, niet schuldig aan de grootste ineenstorting van de economie sinds 80 jaar. Wél mee slachtoffer van de hoogmoed van Amerikaanse managers die buiten hun loonzakje niet meer zo goed schenen te weten wat er in de wereld te gebeuren stond. Met name zuiniger en kleinere auto's maken. Toekomstauto's met elektriciteit, zonne-energie die brandstofcellen voeden die op hun beurt elktromotoren/generatoren aandrijven die de voertuigen hun uitstootloze beweging geven. Daar zijn de bonzen niet echt mee bezig geweest.
Opel Antwerpen is afhankelijk van Duitsland door het moederbedrijf in Russelsheim. Dus ook afhankelijk van wat kanselier Merkel zal doen naar de auto-industrie toe. Vanuit de Vlaamse regering is alvast 300 miljoen belastinggeld toegezegd en dat is toch minstens al een pleister op een houten been. Maar nu héél ernstig: Opel heeft dringend nieuwe Europese markten nodig. Landen waar nog wel werkgelegenheid is én goedkoper wordt geproduceerd. Zoals de landen uit Midden- en Oost Europa die een potentieel kunnen vertegenwoordigen van 300 miljoen mensen. Waar nog voor de boterham en een spaarcentje kan worden gewerkt en die arbeid ook iets over laat voor het individu die hem heeft verricht.
In die optiek moet AutoBest hebben gedacht die ieder jaar via 15 juryleden uit evenveel landen de "DesignBest" uitreikt. Dit jaar voor 2009. Het is Opel die voor de design van de Insignia die vorige donderdag in Istanboel die onderscheiding ontving uit handen van het Turkse jurylid Okan Altan. De prijs werd gepersonaliseerd voor Opel in de persoon van Mark Adams (47) die Vice-President GM Europe Design is. Zoals gebruikelijk dankte deze mijnheer heel het team én de jury voor een nogal terechte keuze. De Opel Insignia is met zijn Cx-waarde van 0,27 en een dominerende vleugelvorm van de passagiersruimte in 4- en 5-deurs of als Sport Tourer Break in zijn klasse beslist één van de sierlijkste wagens. Vergelijkbare Ford- en Audi-producten verbleken erbij. Bij de Insignia gaan krachtuitstraling en elegantie hand in hand. Industriêle atletiek dus.
Door de herrie die de crisis heeft veroorzaakt gaat zo'n auto wel eens de mist in door de hutsepot van aanbiedingen. Met desgintaal heeft die mijnheer Mark Aadams de aandacht toch op die Opel Insignia kunnen trekken. Een ander publiek - anders dan wij hier, de klassieken - belooft dat in de nabije toekomst te waarderen met een mogelijke aankoop. Precies wat Opel nodig heeft. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)
De eerste keer dat ik Juan Manuel Fangio mocht ontmoeten was in 1971 tijdens de GP van Monaco. Jan Hendrickx, een jeugdvriend en later gezien sportcommissaris van de RACB, vergezelde me. We tuften samen in zijn Simca Rally I naar het Prinsdom. Hoe we in de pits beland zijn weet niet één van beiden nog. Op één of andere mysterieuze manier waren we ongemerkt opgenomen in het tableau van de straten van het belastingparadijsje, met zijn blauwe zee voor de deur, de jachten, het kasteel dat domineert boven op de rotsen.
Juan Manuel Fangio, Argentijn en vijf keer wereldkampioen Formule 1, was in gesprek met Ronnie Peterson die toen voor March reed. Dat was die STP-March, helrood, met die grote schotelvormige voorvleugel en een hogere, brede achterwing. Grote Ronnie was aangedaan door het bezoek van de Maestro. De Grootmeester was gekleed in een simpel donker polootje, een stijlvolle, geklede grijze broek en zwarte sandalen. Hij luisterde aandachtig naar wat Ronnie zei. Het ging over de auto. De man die na een absolute climax op de Nürburgring in 1957 met een Maserati zijn vijfde wereldtitel realiseerde werd in nooit eerder gezien triomf op de schouders rondgedragen. Mercedes stopte in 1955 met F1 na het verschrikkelijke ongeval tijdens de "24 Uren van Le Mans" waarin Pierre Levegh in de tribune vloog en 82 mensen het leven lieten. Héwel, dié man had nooit met een mid-rear engine gereden. Ronnie Peterson stelde het hem voor.
De uitnodiging om in die March te rijden kreeg een complete andere wending. Fangio deed zijn schoenen uit alvorens hij instapte en achter het stuur plaatsnam. Niemand begreep het goed. Er was een conversatie met Ronnie Peterson waarbij ook de teamchef betrokken werd. Buiten Jan en ik was er niemand anders in de stand dan die drie personaliteiten. Aan Fangio's gelaatsuitdrukking was te zien dat hij weigerde. Durfde hij niet ? Hij kende Monaco toch als niemand, niet ? Na alles goed te hebben bestudeerd stapte hij uit de March-Ford en deed zijn schoenen terug aan. Toen de grote mijnheer in de eenvoud die hem altijd eigen was en is gebleven verder wandelde, werd Peterson gevraagd waarom de Meester had geweigerd. "Dit is niet van mij", had Juan Manuel hem vaderlijk geantwoord, "het is niet goed andermans werktuig te gebruiken zonder doorslaggevende reden. Ik zou hem kunnen crashen..." 's Anderendaags werd Ronnie Peterson tweede achter Jackie Stewart in een Tyrrell Ford in de GP van Monaco op 25"6. Juan Manuel Fangio stond "anoniem" langs de kant, niemand zag hem bij wijze van spreken. Hij zag dat het goed was, die jaren nà hem. De levensles van respect te hebben voor andermans bezit, werktuigen en arbeid is verwaterd.
Grote coureurs zijn niet noodzakelijk nog grote mensen. Of kunnen het mischien niet meer zijn door onze opgeklopte wereld. De onnoemlijke talrijke discipline's maken profilering ook moeilijker. Michaël Schumacher, met wie ik eens op de Nürburgring mocht rondzoeven in een Ferrari Maranello was kil. Hij deed wat hem was gevraagd voor veel geld. Een robotcoureur met vissenbloed in de aderen. De zevenvoudige wereldkampioen is volgens iedere insider de beste aller tijden. Wie zou ik zijn om dat tegen te spreken ? Hij zal echter nooit de eenvoudige warmte kunnen benutten die Fangio eigen was. Na Monaco heb ik het monument Fangio nog vele malen mogen ontmoeten. Ook op zijn tachtigste verjaardag. Hij zei altijd "Mi amigo". Gelukkig zei hij dat niet alleen tegen mij. Gastheer van dat moment van bezinning Ronnie Peterson stierf op 11 september 1978 als gevolg van een verschrikkelijke crash in Monza waar Riccardo Patrese, verdacht en later gezuiverd van schuld, alles van weet. Juan Manuel Fangio overleed in 1995. Hij was juist 84 jaar jong geworden. Het eeuwig leven in de pure autosport bestaat dus.(Walter Rombauts)
RML staat voor Ray Mallock Limited en is de fima die de Chevrolet's Lacetti's voorheen en nu de Cruze's voor Alain Menu, Nicola Larini en Robert Huff prepareert. Van een geheel naakte carrosserie bouwt hij een racewagen op waarmee dit jaar de WTCC-titel zou moeten worden gewonnen. Maar naast die belangrijke opdracht die hij voor Chevrolet invult is Ray Mallock ook actief in Le Mans. In zijn werkplaatsen werken vakmannen aan de auto's. Het is uit de kunst wat ze doen. Ieder detail komt onder de loupe. Bij Ray Mallock in Engeland is het stil, er wordt niet gerookt, mensen werken er niet onder stress. Anders zou vakmanschap worden vertrappeld. Daarom is pure autosport meer dan aanstellerij.
De "auto" die op het fotootje is te zien is een MG-Lola. Tussen 2003 en 2008 koerste het RML-team met MG om in 2005 - in samenwerking met MG en Lola de toen geheel nieuwe Juddmotor te gebruiken. Met Mike Newton en Thomas Erdos werd in 2005 en 2006 de LMP2 gewonnen. Eind 2008 werd de band met MG verbroken en in 2009 werkt de AD Group RML in een partnerschap met Mazda, maar de Japanse firma ontkent in alle toonaarden dat ze officieel ook maar iets met het programma te maken hebben. Eigenlijk logisch, want als Mazda terug naar Le Mans komt moet dat met een rotary-engine zijn om de zege van 1991 over te doen. Toen wonnen Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert met de Mazda 787B. De eerste zege van een Japanse auto in Le Mans.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Isabelle Sartieaux won de Nissn Micra rond het eco-rijden
Met de klasse die hem eigen is heeft Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, tijdens een geziene persconferentie de resultaten bekend gemaakt van zijn strijd tegen de vooroordelen die rond de automobiel bestaan. Met een programma ECO-rijden werden liefst vijftien punten van onbegrip naar de auto weerlegd. De daaraan verbonden wedstrijd gaf een lichte motorfiets, een elektrische motorfiets en een Nissan Micra "25" als prijzen. De Micra houdt al een kwarteeuw stand en is nog steeds een goede koop wegens zunig, ruim en zéér goed uitgerust. Vijfentwintig jaar geleden blokletterde Gazet van Antwerpen "De Micra is de Rolls onder de micromobielen" Met een modelverandering halverwege is de huidige Micra weggegroeid van de "piep"kleine, hoekige auto, uit het verleden.
De trotse winnares van de auto was ene Mevrouw Isabelle Sartieaux die uit handen van de Heer Koen Maes, Algemeen Directeur van Nissan België, de sleutels mocht ontvangen. Zowel de glunderende laureaat als Nissan waren apentrots op de vierwieler die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Dat ECO-rijden is een affaire op zich. Het is een moeilijk overdraagbare materie omdat enige technische kennis van de werking van een auto inzicht kan doen verwerven. De meeste automobilisten hebben die niet en dat is hen ook niet kwalijk te nemen. Ons wordt toch ook niet gevraagd de werking van ons televisietoestel te kennen. Als we al goed beeld hebben is dat al mooi op zich. Maar bijvoorbeeld sneller een versnelling hoger schakelen zodat je niet hoog in toeren gaat is al iets. Van het rempedaal afblijven is een andere zaak. Met vooruitziend te rijden hoeft men niet altijd op het laatst alles dicht te gooien. Brandstofbesparing is bij deze twee simpele dingen al verzekerd. Febiac is in die materie toonaangevend. Maar natuurlijk ook de automobielclubs als RACB, VAB en TW trachten die boodschap duidelijk te maken. Soms is er sneeuw op het scherm van de communicatie. 's Mens moeilijkste oefening.(wr)
Een Chevrolet Matiz uit 2005 met V8 motor sneller dan Corvette
General Motors heeft in de woelige geschiedenis van enkele van hun merken een paar sportwagens gebouwd die mensen hebben beroerd. Het is niet de Camaro of de Opel Speedster die tot de verbeelding spreken, maar wel de enige echte Corvette. De Amerikaanse Camaro rijdt minder leuk dan de Opel Speedster, maar ook deze laatste moet het afleggen tegen een auto wiens koppel zo soepel en bestuurbaar op de weg wordt overgebracht als de Chevrolet Corvette.
Gelukkig niet met belastinggeld wordt ter gelegenheid van de Racing Show van Luik (30 januari tot 1 februari) wordt een buitenbeentje getoond: een Chevrolet Matiz - behorend tot de vroegere Daewoo-familie - met een V8 Corvette-motor ingebouwd met een longinhoud van 7 liter die 404 kW (550 pk) uitbraakt. Genoeg om het vederlichte autootje van 0 naar 100 km/h te laten accelereren in 3"7. Het is Yves Fourdin van "Fourdin Auto Sport" die deze "stunt" uithaalde. In Engeland bij Ray Mallock worden ook Nissan Micra's met een V6 uitgerust en die maakt hen tot de snelste hemelbeestjes ter wereld. In het geval van de authentieke Matiz 1.0 is het een auto uit 2005 die tijdens 1500 werkuren omgebouwd werd tot een kleine dragster.
Hij is op die manier sneller dan Posche's en Ferrari's en laat een topsnelheid toe van 260 km/h. Toch zijn de lichten, het dashboard en de carrosserie. Daarin verdoken zit de gigantische motor van de Corvette Z06. Volgens Chevrolet is de auto gemaakt door een groep hechte vrienden. Volgens Yves Fourdin behoren zij niet tot de echte ingenieursklasse en is er in geen enkel opzicht Computer Aided Design gebruikt. Om dat geweld aan de straatstenen kwijt te kunnen én bestuurbaar te houden zijn vooraan 275/30/18" voetzolen geplaatst en achteraan 335/35/18" rubbers waarmee "het ding" zijn agressiviteit kwijt kan. Die kan worden gestopt met fikse schijfremmen waarvan de diameter, afkomst en aard niet door de technische fiche wordt vermeld., evenmin als het maximum koppel. Dat kan interessant zijn om de verhoudingen van de sequentiële zesversnellingsbak beter te begrijpen. Maar dat zal wel helemaal hetzelfde zijn als in de specificaties van de Corvette Z06.
Deze extreme Matiz V8 is te zien op de hogergenoemde Racing Show van Luik. Het is de tweede keer dat deze sportieve autotentoonstelling plaats vindt. In dat wereldje van chip- en optische tuning is Yves Fourdin geen onbekende. Zijn samenwerking met Chevrolet gaat dan ook jaren terug in het verleden. Alvorens zijn echte passie, het tunen en opmaken van auto's, de vrije loop te laten was hij concessiehouder van Chevrolet en heeft dus de volle metamorfose van de Koreaanse Daewoo's nar de huidige Chevrolet's als de Cruze en Aveo kunnen meemaken vanop de eerste rij. Teamgenie Eric Nève, eigenlijk de onvolprezen tegenhanger van Bart Mampaey, bezorgde Yves Fourdin een eerste grote opdracht binnen het kader van het World Touring Car Championship. De man herinnert zich nog dat met de Kalos een rit van Londen naar Seoul over 20.000 km als experiment feilloos verliep. "Spielerei" met micromobielen die, tenzij Chevrolet een zoveelste "Cup" zou kreëren, nergens inzetbaar zijn. Of toch, in Top Gear. Niet zonder risico natuurlijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Chevrolet)
Michelin kreeg prijs FuturAuto 2009 voor ingenieus Active Wheel
Zo'n vijftien jaar geleden pakte Franco Sbarro op het Salon van Genève uit met een geheel andere benadering van een autowiel. Het aangrijpingspunt van de zwaartekracht werd op het onderste van de velg gelegd in plaats van op een as in het middelpunt van de wielomtrek. Later hoorden we niets meer van dat wiel. Franco Sbarro, geniaal uitvinder en designer van sportwagens, is altijd wat verguisd en teveel centen zal de technische kunstenaar ook niet hebben gehad. Dat was de eerste keer dat sinds de 7000 jaar dat het wiel bestaat publiekelijk een wiel "anders" werd voorgesteld.
Twaalf jaar geleden begon Michelin te werken aan een nieuw wiel. De nakende komst van de elektrische auto is daar niet vreemd aan geweest. De pienterste in de industrie wisten en weten ook vandaag nog dat de aandrijving van de wielen binnen de veld moet komen. Volvo heeft daar al mooie staaltjes van getoond in zijn plug-ins. Michelin ging nog een stap verder. Niet alleen bevindt de aandrijving zich in de velg-binnenkant, maar ook de afvering en schokdemping en dan nog eens de rem !
Dit concept dat op de Venturi Volage (Parijs 2008) werd getoond heeft verstrekkende gevolgen voor het concept van een auto. Versnellingsbak, differentieel en aandrijfassen kunnen weggelaten worden ! De ogenschijnlijk onwezenlijke voordelen resulteren als geen zwaarwegende motor meer voor- of achterin waardoor bij ongeval geen componenten meer kunnen binnendringen in de passagiersruimte. Bovendien biedt het wiel een compleet verlaagd zwaartepunt waardoor een magnetische wegligging is verzekerd. Het Active Wheel van Michelin wordt gestuurd door sensoren die de omtreksnelheid van de wielen onderling synchroon houden en de demping van de veerbeweging wordt geregeld door een elektromotor die in 3/1000ste van een seconde duik- en rolbewegingen neutraliseert.
Door het weglaten van die zware componenten compenseert men - in het geval van de Venturi Volage - het gewicht van plusminus 350 kg van de Polymeer-Lithium batterijen die doen denken aan de Tesla omdat deze auto minder snel maar toch in 5" van 0 naar 100 flitst. In elk van de vier "Active Wheels" zit een motor van 55 kW, zijnde 295 pk in het totaal ! De Venturi Volage (Venturi nam in 1995 deel aan de 24 Uren van Le Mans) weegt maar 1075 kg en het Franse merk is zinnens hem tegen 2012 in productie te brengen.
De FuturAuto onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest vindingrijke autocomponent of geheel door de Beroepsbond van de Belgische Automobielpers (BJAP/UJPA) die voorgezeten wordt door de Heer Jan Muylaert, journalist bij het Nieuwsblad die daar de autorubriek verzorgt. Overbodig te zeggen dat het schoeisel dat op het Active Wheel een...Michelinband is. Een begrip in autosport- en in eerste montage zowel als op de vervangingsmarkt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Michelin)
Opel Ampera, weerom een elektrische auto voor Genève
Volgestouwd met technologie uit de Chevrolet Volt zal Opel in Genève (5-15 maart 2009) de Ampera showen. Het gaat om een vijfdeursauto met vier zitplaatsen. Dat is voor een elektrisch aangedreven voertuig al straf. De ongeschreven, niet meegedeelde, achterliggende gedachte is naturlijk om zo snel mogelijk de Insignia, het nieuwe boegbeeld van Opel, een link naar de toekomst mee te geven. De naam van de Ampera is voluit E-REV - extended-range-electric-vehicle. Als die naam wordt geanalyseerd blijkt al snel dat het om een hybride auto gaat.
De baanbrekende Voltec-technologie laat toe om korte ritten te rijden, plusminus 60 km, zoals het geval is met de Chevrolet Volt (zonder dat de vergelijking geheel opgaat). Dat gebeurt met een Lithium-Ionen-batterij die aan een gewoon stopcontact van het 230V-net kan worden aangsloten. Voor een grotere actieradius zal de auto op elektriciteit blijven rijden die door een kleine verbrandingsmotor zal worden opgewekt. Dus heel licht hybride op z'n minst. Maar Chief Marketing Officer bij GM Europe, Alain Visser is overtuigd: "Met de Ampera bieden wij onze Europese klanten een normale auto (niet onbelangrijk !) die een actieradius van meerdere honderden kilometers aankan.
De Ampera zal goed ontvangen worden (afhankelijk van zijn toekomstige kostprijs) als men bedenkt dat volgens statistieken in Duitsland 80% van d automobilisten dagelijks slechts 50 km rijdt. Dat is realiteit die ook voor andere landen geldt, iets meer of iets minder. De Ampera wordt een blikvanger in Genève waar de constructeurs elkaar meerdere elektroschocken zullen toedienen. Zoveel is duidelijk in die wereld van "Electric Vehicles" (EV) waar de wonderen de wereld niet uit zijn. Ze komen pas op aarde. Zoals ooit water in wijn werd veranderd, worden nu wind, water en zon tot een hoogspanningsleven veroordeeld. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Opel)
Aston Martin brengt twee Lola's LMP1 in lijn in Le Mans
Vijftig jaar geleden won Aston Martin de 24 Uren van le Mans. Aan het stuur zaten respectievelijk Carol Shelby en Roy Salvadori die in dat etmaal 4.347,900 km afmaalden tegen een gemiddelde snelheid van 175,730 km/h. Voor de komende etmaalrace in juni brengt de legendarische constructeur twee LMP 1's aan de start. In tegenstelling tot vijftig jaar geleden toen twee coureurs mans genoeg waren om de race af te ronden is nu een hele familie geêngageerd.
Het zijn de heren Darren Turner, Harold Primat, Stefan Mücke, Jan Charouz van het team dat ook zijn naam draagt, Tomas Enge en een coureur die nog moet worden aangeduid. De Lola-Aston Martin LMP1 is in de oranje-blauwe kleuren van Gulf gekleurd. Dat zijn de kleuren waarmee Gulf en het John Weyer Racing Team destijds grote overwinningen behaalden met de Ford's GT 40's die werden bestuurd door o.a. Jacky Ickx, Jacky Oliver en Lucien Bianchi. De auto die het in juni moet gaan waarmaken is geconcretiseerd door Carouz Racing Systems Lola en wordt aangedreven door dezelfde V12 motor als vorig jaar te zien is geweest.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Gulf)
Fernando Alonso doet vermageringskuur voor afgod KERS
De nieuwe F1's zijn zo licht mogelijk ontworpen en geconstrueerd. Zitten ze onder het minimumgewicht dan wordt bestudeerd waar mogelijk ballast kan worden toegevoegd. Momenteel is geen enkel team overtuigd van bij de openingsrace van 29 maart 2009 in Melbourne in Australië dat KERS zal worden gebruikt. Is dat toch zo dan betekent dat een directe gewichtstoename van 25 à 30 kg. Dan wordt de gewichtsverdeling niet alleen moeilijker maar ook het gewicht van de coureur gaat een rol spelen.
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005 en 2006) is in die optiek een vermageringskuur begonnen. Die bracht zijn meer dan 70 kg aan het eind van 2008 naar momenteel 67 kg op de weegschaal. Dat is toch al iets gecompenseerd aan het Kinetic Energy Recovery System, gesteld dat het zou/zal worden aangewend. De vermageringskuur voorziet dat Fernando tot 65 kg moet geraken. De persoonlijke physiotherapeut van de 27-jarige Spanjaard echter in de Spaanse krant Diario AS zegt dat "de levensgenieter niet nog meer kan/mag vermageren omdat hij dan zo zou verzwakken en niet energiek genoeg zou kunnen koersen."
Zoals eerder geschreven wordt het - in geval van KERS gebruik - een seizoen van de vetten tegen de mageren. Jonge, graatmagere piloten doen de teambazen likkebaarden. In het verleden was het "geraamte" Alain Prost, klein én mager de grote doorn in het oog van de flamboyante Nigel Mansell die 85 kg haalde, graag frieten met mayonnaise lustte en leefde als een Bourgondiër. Hij werd daarvoor bij Ferrari vaak op de vingers getikt wegens 3/10-de seconde trager omwille van "overgewicht". Nigel trok het zich nooit aan en weerlegde de kritiek met vaak bloedstollende racefeiten tijdens de GP's.
Sebastien Vettel's en Sebastien Buemi's, de mageren genoemd, stellen dus de vetten, waartoe Alonso behoort in vraag. Ze hebben net als de jockey's uit de paardenrennen wel "zittend werk" maar hun levensstijl zal mee hard doorslag geven op de wijzerstanden van de chrono's. Vanaf de GP van Australië moet alle afstelwerk vrijdags gebeuren omdat de tussentijdse trainingen dan reglementair verboden zijn. Het zal voor grote chaos zorgen en verschillende piloten vrezen dat er weinige ronden zullen worden gereden. De weegschalen aan de kant vertellen die dag misschien meer dan de chrono's aan de circuitrand.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Renault)
Mitsubishi met elektrische i MiEV Sport Air op Salon van Genève
De European Motor Show Brussels is gisteren succesvol afgesloten. Liefst 325.000 bezoekers vereerden organisator Febiac in weerwil dat het een "Hutsepotsalon" was waar alle trends en lichte vrachtwagens kriskras door elkaar stonden. Ook de merken zijn tevreden over de verkoopscijfers en de gemaakte offertes. Na de bankavonturen en de kapriolen die nog moeten komen heeft de bedrogen Belg een "je m'en fou" mentaliteit aangenomen. Als de grote heren met onze centen spelen mogen de kabouters van dit land zichzelf ook niets meer te kort doen. Na het recordjaar 2008 resulteert dit Salon door gigantische kortingen in een heropstanding, een aanzwengeling op zijn minst, van de Belgische autoverkoop die de twee laatste maanden van vorig jaar was stilgevallen.
Sterren waren beslist de Nissan Quasqai en de nieuwe Pixo omwille van hun uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding en als dromer voor binnenkort een GT-R waarvan de helft was opengewerkt zodat je de componenten tot in detail kon bekijken. Sterren waren ook zeker de Mitsubishi i MiEV die volledig elektrisch rijdt en nu al in Japan te koop is en ook in Engeland furore begint te maken. De elektrische auto duwt aan de poorten van de toekomst. Mitsubishi is er klaar mee. Andere constructeurs tijfelen nog omwille van de levensduur en de kostprijs van de batterijen. Toch is elektrisch rijden niet meer tegen te houden. De Mitsubishi i-MiEV rijdt als een gewone auto, zonder enig onaangenaam gevoel. Geluid is er alleen als je op de autobaan 120 à 130 km/h rijdt. Wind - waar we nog veel energie zullen uithalen - beukt dan op de lange oplopende voorruit.
Mitsubishi met zijn rijk sportverleden wil in de sporen rijden van Camiel Jenatzy die in 1899 voor het eerst met een elektrische auto 105 km/h reed. Het Salon van Brussel met de i-MiEV als onbetwistbaar hoogtepunt naar de toekomst, die show is nog maar net gedaan of die van Genève biedt zich aan. Dat Zwitsers flirten met glitter, inventiviteit en samen met Tokio hèt contactpunt van de wereld, wordt door Mitsubishi aangegrepen om een elektrische sportwagen te lanceren: de i-MiEV Sport Air Concept. Het is dus een steekproef naar het publiek toe. Zoals ook die Californische Tesla de wereld naar beoordeling aftast. Onze mening is daarover simpel. Niets staat een scherp rijdende elektrische auto in de weg, maar het woord sportief moet door een ander woord worden vervangen. Sport in de auto op de openbare weg is voorbij. Het is onfatsoenlijk ergernis te geven. Als we die schitterende elektromotoren en hun bewonderenswaardige Lithium-Ion batterijen naar een krachtmeting van autobouwers onder elkaar willen laten evolueren dan moeten we als in Amerika zo'n kampioenschap ineenknutselen: "The European Lightning Championship" of zo iets...Voorwaar een uitdaging. In Amerika is ze al 25 jaar ingevuld en...geen mens komt er naar kijken. Geen lawaai, dus geen opwinding...Denkwerk.
De i-MiEV in Genève heeft vanzelfsprekend geen enkele schadelijke uitstoot. Volgens Mitsubishi combineert hij door het direct aanwezige hoge koppel dat inherent is aan elektromotoren flitsende acceleraties met een verwennende handling en wegligging door de zeer laag geplaatste batterijen. Daarmee zuigt het zwaartepunt zich als het ware vast aan de weg en verstoort het gewicht van de "pillen" lateraal het weggedrag niet. In tegenstelling tot de Tesla die (zonder een echte vergelijking te kunnen of te willen maken) noemt Mistubishi het een sportwagen in pocketformaat. Wat de Tesla en de i-MiEV gemeen hebben is een cabriodak. Verdere is iedere vergelijking tussen een Amerikaanse en Japanse auto compleet toeval wegens verschillende visies. Zakformaat omdat hij natuurlijk de afmetingen van de huidige sublieme i-MiEV heeft. Hij wordt het mikpunt van de concurrentie die even straffe eyeopeners wil opvoeren in maart 2009. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mitsubihi)
Nissan GT-R verslaat Audi R8 en Ferrari 430 Scuderia
Vrijdagavond zijn in Londen de "What Car ?" Awards uitgereikt. Het is titel van de meest "Performance Car of the Year 2009". Hij won voor de Audi R8 en de Ferrai Scuderia en wel omdat hij vooral de meest handelbare auto is die iedere wens van zijn bestuurder involgt en voor 56.795 Britse ponden eveneens een "doordeweekse" auto kan zijn. De 3.8 liter V6 twinturbo motor levert 485 pk en een koppel van 588 Nm, verdeeld over de permanent vier aangedreven wielen.De motor brengt zijn vermogen en koppel over via de eerste dubbele koppeling die in transaxle-vorm (dus achteraan) is gemonteerd. Deze koppeling - ooit door Porsche in Le Mans voor het eerst gebruikt op de 956 - kan vanaf het stuurwiel worden bediend door hendeltjes. De electronica is van zo'n fuzzy-logic-gehalte dat rijplezier voor de bestuurder nooit verstoord wordt door voelbare ingrepen van de "elektronische hersenen" Dit is de tiende onderscheiding die de Nissan GT-R te beurt valt. In Japan draaide een race-versie al rondjes op de omloop van Fuji.(wr)
Aan het stuur van de elektrische Mitsubishi i-Miev
Elektrische voertuigen gaan het straatbeeld tegen 2025 drastisch veranderen. Mitsubishi is daarin mogelijk vooruit op zijn tijd want de i-Miev is nu in Japan te koop voor...30.000 dollar. De compacte auto die met vier zitplaatsen een meerwaarde heeft tegenover de Smart met twee plaatsen stond in Brussel. Hij genoot niet zo veel belangstelling want de "change" in de geest van de mensen is er niet rijp voor. Die van de overheid nog veel minder. Politici zwetsen rond het milieu en denken er vooral niet aan dat de 15% tegemoetkoming op de aankoopprijs niet voldoende is om een structurele verandering van het wagenpark naar "Groen Rijden" te bewerkstelligen.
Momenteel wikt en weegt Mitsubishi om de i-Miev ook bij ons te commercialiseren. Vraagtekens rond dat thema zijn de prijs en de standtijd van de Lithium-Ion batterijen gezien in jaren. De derde grote vraag rijst rond de recyclage van de batterijmaterialen. Maar de complexe antwoorden daarop resumeren we later in een andere bijdrage omdat ze niets te maken hebben met de essentie van de Mitsubishi i-Miev. Op dit ogenblik is die auto een feit: hij bestaat en rijdt als een gewone auto. Hij is snel, héél handelbaar, stil uiteraard buiten het geluid dat de vakuumpomp nu en dan maakt, en kan met een snellader in een half uur voor 80% worden opgeladen. tegen nachttarief zou een lading die dan 7 à 8 uur duurt slechts 3 kosten.
De aankoopprijs is beslist een doorslaggevende factor. Ook dat er een actieradius is van 130 km eer er weer moet worden "geplugd" is een vraagteken. Als je in Oostende beland en geen bevoorradingsstekker vindt, zoals Duitsland al wel kent in o.a. Berlijn om Smartjes op te wekken, tja dan zou je met de trein naar huis moeten of een tweede auto moeten meenemen...Het gebruik van een elektrische "plug-in"-auto zal dus sterk afhankelijk worden van de "tankpunten" waar je met je bankkaart afrekent zoals nu aan een gewoon tankstation. In Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland wordt daar hard aan gewerkt. Bij ons, in het Bokrijk van Europa, niet natuurlijk.
De Mitsubishi i-Miev heeft uitstoot ZERO. Speciaal in hoofdletters getikt omdat daarmee is gezegd dat al het geleuter over CO2 dan verleden tijd is. Het zondebegrip rond de auto als boosdoener voor de aarde wordt dan verlegd naar de vliegtuigen , de huisverwarming, de industriële uitstoot, de schepen en oorlogen maar niet meer naar het "ding" dat de mens nooit voordien een grotere bewegingsvrijheid gaf. Raar genoeg reed de Belg Camiel Jenatzy meer dan honderd jaar geleden het eerst door de muur van 100 km/h. De "La Jamais Contente" die hij reed was elektrisch. De eerste Lohner-Porsche ook. We zworen elektriciteit af omdat aardolie mateloos voorhanden leek...
Achter het stuur van de Mitsubishi i-Miev zie je een klok waarin een blauw en een groen veld is. Met de voet op de rempedaal zoals in de Toyota Prius en de Nissan FCV start je de auto. De automaat zet in "D"-rive. Je hoort niets. Je moet wéten dat als je de rem lost het 1080 kg kleine wonder vooruit kruipt en als je "gas" geeft de acceleratie volledig verloopt naar wns van de bestuurder. Echt als in een gewone auto, of beter zoals we gewoon zijn te rijden. Omdat de batterij laag onder de - in twee delen neerklapbare - achterbank zit is het zwaartepunt zeer laag en is er een bochtengedrag dat geen last heeft van zijdelingse "zwaarte". Achteraan zijnn wel grotere wielen gemonteerd als vooraan. Net als bij de Smart. Het kleine - rechtse - stuurwiel laat toe precies en stabiel te rijden. De tweede stand van de automaat is een "Eco"-stand die maakt dat je 30% zuiniger met de batterijlading omspringt. Het is zichtbaar op de dashboardklok voor je. Zodra je de acceleratiepedaal lost slaat de wijzer direct in het onderste blauwe veld en verandert de elektromotor in een generator (wisselstroom) die de batterij weer oplaadt. Dat is de remenergie. Die eigenlijk niet met de remmen te maken heeft. Afremmen is trouwens ondermaats in die i-Miev. Achteraan zijn er trommelremmetjes en die kunnen samen met de voorste schijfremmetjes dat meergewicht door de batterij die onder de achterbank zit niet echt geruststellend vertragen. Anders wordt het in de derde stand van de automaat. Van zodra je daarin de potentiometer lost ("gaspedaal") gaat de motor zo sterk mee afremmen dat de echte remmen minder werk hebben. In de bergen betekent dat ook dat je een bergrem hebt tijdens de afdalingen.
De batterij werkt op een hoogspanning van 330 Volt en de twee transformatoren met daarnaast de vakuumpomp zitten onder de vloer van de beperkte bagegruimte, die met vijzen goed is afgeschermd voor nieuwsgierige handelingen die tot gevaarlijke schokreacties kunnen leiden. In de F1 is bij BMW al eens in het beginstadium van KERS (Kinetic Energy Recovery System) een mecanicien al eens door de lucht gevonkt door verkeerde handelingen. het liep goed af voor de man maar zijn tikker draait nog altijd wat sneller. Van heel die Lithium-Ion merk je eigenlijk niets en volgens de eerste antwoorden van Mitsubishi is de batterij ook niet gekoeld. Dat is opmerkelijk want Lithium met atoomnummer 3 en een onvlammingstemperatuur van 83°C zou uit de aard van het materieel zelf gevoelig moeten zijn voor oververhitting.
Voor de werking van de lichtinstallatie en de accessoires zorgt een gewone 12V batterij die voorin staat en door de hoofdbatterij wordt gevoed. Dat Mitsubishi er nog niet aan heeft gedacht zonnenpaneeltjes te gebruiken om elektrische accesoires te voeden zoals Nissan in de Nuvu in Parijs 2008 en ook al in 1991 in de FEV demonstreerde komt wellicht omdat de drang om direct in de spots te staan heel groot was. De Smart die in Londen al twee jaar elektrisch paradeert, nu ook in Berlijn, heeft de uitdaging scherper gesteld. De tijd dringt. Maar andere constructeurs zijn dan weer de mening toegedaan dat voor alles batterijzekerheid moet worden verworven eer je garanties kunt geven aan de modale koper. Wie er welke mening dan ook mag over hebben, Mitsubishi heeft in plaats van geleuter wel iets concreet voor de deur staan. Dat werkt, aangenaam is maar wellicht in eerste instantie te duur zal kosten. De fiscaal uitgemolken burger zal moeten ontlast worden eer hij weer oog kan hebben voor de bloemetjes, de bijtjes en vogeltjes. We stikken in onze eigen smog en we kunnen de oplossing niet betalen. Er rest dus nog een probleem. Maar dat ligt niet meer bij de constructeurs.
De vraag of aanmaak van elektriciteit dan niet schadelijk is, is terecht. Maar als we zonne-energie gebruiken, wind- en water (-tof) inschakelen of golfslagenergie aanwenden dan valt het gebruik van fossiele brandstoffen verder weg. Enkele honderden vierkante kilometer zonnepanelen in de Sahara bijvoorbeeld zouden al wonderen doen. Meer dan botsende, vechtende religies, moordend levensritme en overheersende politieke domheid verhinderen dat nu. Nochtans is alles voorhandig als we echt willen om letterlijk de zon te laten schijnen voor de mensen. Misschien gaan we dan terug de zon aanbidden. Maar dat is heidens.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
Dinsdagavond is het feest in zwembad Dolfijntje in Willebroek
De Rotary Club van Boom zal dinsdagavond een cheque van 10.000 uitreiken aan het "IE"- Zwembad in Willebroek (Infantiele NCEfalopathie) die een harde kern in het Hoge Noorden in het postkantoor van de Kerstman in Rovaniemi is gaan deponeren. De gulle man die daar in zijn blokhut temidden van rendieren, besneeuwde sparren, bevroren meren en ijzel- en sneeuwwegen woont, heeft die allemaal verwerkt en de "Napapiri-Expeditie" (Noordpoolcirkel is Napapiri in het Fins) zoals de actie bestempeld werd is daarmee geslaagd en brengt feest in dat hartelijke zwembad "Het Dolfijntje" in Willebroek nabij Boom.
Naar Rovaniemi rijden is natuurlijk niet zo simpel. Daarvoor werd een VW Touareg en een sublieme Volvo XC 70 Cross Country ingezet. Eén van de bestuurders was Guy Van Kelst. Dat hij naast zijn teamgenoten Dirk De Jonghe en Marc Van Gucht iets meer wordt beklemtoond tijdens die lange gladde weg naar de verjongingsplaats van de wereld komt omdat hij één van de markantste figuren is die destijds "De Minirijders" van het Edegem Rally Team heeft groot gemaakt. Hij reed rally en circuit met Volvo's en wilde nu - niet meer piep - nog eens voor dat goede doel een Maxirijder zijn. Waar Ramlösa het beste bronwater is, de zalmen in de zomer uit de stromen op je bord springen en de mensen zichtbaar verjongen door de magnetische krachten die de Noordpool over hen uitzendt, daar woont die Kerstman. In een landschap met mooie mensen die het goede doen om het goede.
Rotary-voorzitter ark Van Gucht, bijrijder Dirk De Jongh in de VW Touareg en Guy Van Kelst en bijrijder Johan Rooms is een reislustig gezelschap die niet opkeken om naar het postkantoor van de Kertsman te rijden. Toch zijn ze naarmate de tocht vorderde verschoten van de wisseling va de ondergrond waarop ze reden. Het begint met wat softe sneeuw, die verderop al wat harder is om tenslotte met een vaart van 80 km/h tussen de elands die op de wegen staan tussendoor te sturen. Het is een aanrader die dieren niet aan te rijden. Niet alleen om het drama op zich maar misschien wel speciaal omdat je eigenhandig met een groot - verplicht - vlijmscherp mes een gekwetst dier de keel moet oversnijden.
De "boys" van de Napapiri Expeditie, verenigd in die dynamische Rotary van Boom, zijn echter zo wijs dat het ijsballet over bijna 300 km zonder noemenswaardige incidenten is verlopen. In hun gedachten reden al die kinderen die nu dinsdag worden gesteund in het Zwembad Dolfijntje aan de Rupellaan in Willebroek met hen mee. Wat Rotary Boom uit het Hoge Noorden, uit die fascinerende Poolcirkel, heeft meegebracht is niet alleen die cheque van 10.000 maar ook een stuk schoonheid uit dat nog ongerept gebied. Schoonheid die dinsdagavond van hart tot hart gaat. Want de Kerstman bestaat en is een warm goed mens in een koude wereld.
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton keerde gisteren voor het eerst terug naar de racetrack sinds hij wereldkampioen werd in 2008. In de namiddag droogde de 4,7 km lange omloop in Algarve op en de Mc Laren-Mercedes coureur slaagde erin 81 ronden te rijden alvorens met een mechanisch defect te stranden. In de voorlaatste van 128 ronden liet de jonge Zwitser Sebastien Buemi (20) en nieuweling dit jaar in de hoogste autosportbedoening weerom de snelste tijd afdrukken: 1'27"979. Hoe zeer Nico Rosberg met de Williams-Toyota FW31 ook zijn best deed om het tempo van de Toro Rosso Ferrari te volgen, hij strandde na liefst 143 ronden op 1"7
Timo Glock nam het testwerk over van een al vermoeide Jarno Trulli en maakte daarmee voor het eerst echt kennis met de Toyota TF109. Hij geraakte geen ronde ver want de Toyota viel stil in een klein brandje - snel geblust - en verdween i n het niet voor de rest van de dag. Fernando Alonso toerde 85 ronden lang en raakte in de 2009 configuratie van de Renault R29 niet onder 1'31"743. Echt ontgoochelt was de Spanjaard niet, maar droogjes kan worden opgemerkt dat Renault nog ver van de glitter afstaat die tijdens de presentatie kwistig werd rondgestrooid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)
Van de twee constructeurs die van de Amerikaanse overheid samen 17,4 miljard dollar (sic) uit de staatskas hebben gekregen om te overleven is General Motors het meest realistisch. Chrysler dat een injectie kreeg van 4 miljard dollar kan niet echt zijn arrogantie afleggen. In Detroit huppelde Chryslerbaas Nardelli over de catwalk van zijn stand alsof er niets is gebeurd. Hij kondigde er zes nieuwe hybridevoertuigen aan en voegde er arrogant aan toe "De besten komen...!" Een beetje om onwel van te worden. Als we de recente geschiedenis van dat automerk nagaan is dat niet anders dan kommer en kwel geweest. Misgemaakte voertuigen, verouderde productie-installaties, de ene ceo na de andere, kortom beschamend als je juist een spaarpotje gekregen hebt om niet te verkommeren van onmacht. Wegens te laat inspelen op de toekomst van water, wind en zon. Wegens die hoogmoed die altijd weer opduikt bij mensen met macht. Zijn ze in onmacht, dan kruipen ze. Dat hebben we gezien als ze naar Washington vlogen in hun privéjetje. Het clubje van de Grote Drie. Bedelen op niveau.
Maar als ze van de hongerdood zijn gered en hun nieuwe maatpak weer kunnen kopen slaat de hoogmoed opnieuw toe. Direct zijn ze vergeten dat de centjes waarvoor ze op handen en knieën hebben gekropen van de belastingbetaler komen. Rick Wagoner van General Motors maakt daar een lichte uitzondering op. Hij voelt de druk - heeft ook de meeste centen gekregen - en leunt het dichtst bij de prangende noden aan van de productie van zero-emission-voertuigen. Ter gelegenheid van de European Motor Show Brussels 2009 laat Mitsubishi de i-Miev rondrijden. Een puur elektrische plug-in auto die in Japan al in de toonzaal staat en kan worden gekocht. Mitsubishi, Subaru, BMW en Mercedes zetten dus een neus naar de Amerikaanse constructeurs.
Maar die Rick Wagoner zegt het duidelijk: "Elektrische auto's zoals onze Chevrolet Volt moeten de autowereld opnieuw veroveren." Hij kan zich daarvoor niet gebaseerd hebben op de nieuwe Toyota Prius III want die doet nog steeds voort met een Nikkelbatterij. Nochtans is daar een gegronde reden voor want Panasonic doet dat niet voor niks. In de batterij zit het geheim en iedereen is het erover eens dat momenteel Lithium-Ion de toekomst een hele tijd spanning zal bezorgen. Rick Wagoner wil de productie in 2010 van de Volt zien aanvatten in Michigan. Dus volgende keer belooft de North American International Auto Show vuurwerk. Visie 2010.
General Motors stelt al geruime tijd een gebruiksklare Chevrolet Volt voor op verschillende autoshows doorheen de USA. De auto kan 65 km emissievrij rijden. Dat is de peulschil aan afstand die de meeste stadsmensen dagelijks afleggen. Maar die actieradius moet natuurlijk kunnen worden uitgebreid naar 400 à 500 km. Daarom gaat GM samenwerken met LG en in de States zelf accupakketten produceren. "Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van deze geavanceerde nbatterijen moeten een kernactiviteit voor GM worden. Daarin ligt onze wens besloten vanaf nu "elektrisch" te gaan", voegde Rick Wagoner er bijna wat verlegen aan toe. De man is tenminste zo eerlijk van te beseffen dat er geen visie 2025 was. Nochtans was GM uitgesproken aanwezig op e Los Angeles Motor Show met de Chaparral Volt die aan een designwedstrijd rond water, zon en wind meedeed. Hij stond daar geconcipieerd met de toestemming van Jim Hall, coureur en teameigenaar. Mazda won die "Race to 2025" met de Kanaan.
De cellen voor de Litium-Ion batterijen van de Chevrolet's Volt worden geleverd door LG Chem.Compact Power. Dat bedrijf zal de batterijpakketten voor de Volt leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft die LG's accu's de voorbije zestien maanden getest voorde Volt. Ook is er een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van die Lithium-Ion batterijen.
Rick Wagoner wilde rond dit bericht nog iets kwijt: "GM bewandel twee wegen", zei hij, "Eerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar materialen en de ontwikkeling en de productie ervan. Dan zullen deze bezigheden worden geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie...Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM's succes op lange termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van batterijleveranciers en experts in die materie..." Dat zei ie. Weet de Heer Rick Wagoner dat Toyota werkt aan een batterij die 15 jaar of 300.000 kilometer meegaat ? Weet de Heer Rick Wagoner dat Nissan's Green Programm al jààààren vooruit zit op zijn intenties ? Dat het simpele Renault in Denemarken samen met Nissan aan een "Better Place to Be" werkt. Met elektrische auto's. Dat Marsda daar al RX8's heeft bollen op waterstof...? 't Is niet erg allemaal, maar't kan wat wringen bij de belastingbetaler. Daarom zegt Barack Obama klaar en duidelijk "Together we are strong". Een stroomstootje naar bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Sebastien Buemi met Toro Rosso trainingsnelst in Algarve
Tijdens de tweede testdag in het Portugese Portimao dwong d Zwitser Sebastien Buemi (20) met de Toro Rosso Ferrari in 1'34"429 de snelst tijd af van de vijf teams die daar voor de tweede dag in actie waren op het 4,7 km lange circuit. De testen verliepen 's morgens onder ziedende regenvlagen en de wind blies zo hard dat zelfs de motorhome van Mc Laren schade opliep. Of dat de reden is dat Pedro de la Rosa in de Mc Laren MP4-24 slechts auteur werd van de tweede tijd is zeer de vraag. De reden mag/kan eerder worden gezocht in de rare combinatie van de achtervleugel uit 2008 met de frontwing van 2009.
Pedro de la Rosa legde 62 ronden af en zijn besttijd was 1'37"512, hetzij ruim drie seconden trager dan Buemi. Nog trager was Jarno Trulli die voor het eerst de Toyota TF109 reed. Hij legde maar dertig ronden af. Misschien daarom kwam hij niet onder 1'42"399. Toyota verlaagde zijn autoproductie voor 2009 van quasi 11 miljoen eenheden naar 9 miljoen wegens de crisis. Als het merk in zijn achtste F1 seizoen opnieuw een zwak sezioen kent en geen GP wint dan is de kans groot dat het management beslist om Honda achterna te gaan dat eind 200 de handdoek in de ring gooide. Gezien Jarno Trulli een prater is en geen doener buiten de wijngaarden heeft één van de vaardigste autoconstructeurs van de aardbol alle hoop op Timo Glock gezet...Nog minder goed deed Nelson Piquet: 1'45"860 maar hij kreeg maar negen ronden de tijd en Nico Rosberg deed over 31 ronden het minst goed in de Williams-Toyota FW31: 1'51"580.
Maar nogmaals, regen en wind gaven geen beter testverloop. BMW in Valencia was beter af in Valencia. Ferrari in Mugello bleken gisteren niet beter af dan Wiliams, Toro Rosso, Renault, Mc Laren-Mercedes en Toyota in Portugal. Toch zette Kimi Raikkonen een kanontijd neer in natte omstandigheden 1'33"920 in de nieuwe Ferrari F60 daar in Italië. Natuurlijk mijlenver weg van het ronderecord daar van Rubens Barrichello op 9 februari 2004. Dat was 1'18"704. Maar gisteren was het in Mugello ook geen weer om een hond door te jagen. Daarom stuurden ze maar die Kimi, wie niets iets kan schelen buiten zijn job.
Ongelukkigst in doorregend Portimao was tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wiens nieuwe Renault R 29 er na negen ronden de mechanische brui aan gaf. De bolide, getooid met ING én Total op de flanken van de achtervleugel, werd met een banaal sleepdienstvoertuig getakeld en weer naar de pits gebracht. Het is duidelijk dat niemand zeker van zijn zaak is en koortsachtig naar de juiste configuraties wordt gezocht.
De achteruit geschoven diffusers zorgen voor minder stabilitiet onder de auto en verhogen volgens de coureurs het risico op een crash. Dat zei in ieder geval Robert Kubica (BMW Sauber). Zorg ook en misschien wel speciaal om KERS een plaats te geven. Het is duidelijk dat frele, jonge autocoureurs met een minimumgewicht als jockey's worden gegeerd. Ze kunnen immers die 25 à 30 kg die KERS nu opeist compenseren. Dat kan van 1 tot 3/10-de van een seconde schelen. Het wordt een jaar van de mageren tegen de vetten.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)
BMW Sauber heeft zijn F1 2009 voorgesteld in Valencia
Na hun voornaamste concurrenten heeft BMW Sauber vanochtend iets na 9 uur de F1 auto voor 2009 voorgesteld in Valencia. Van alle tot nu toe gepresenteerde bolides maakte deze van Robert Kubica (24) en Nick Heidfeld (31) de minst optische indruk. Dat komt omdat het merk uit Munchen al vroeg in het kleedje van 2009 testen deed en waarnemers dus al aan die vorm gewoon zijn. Ook is het BMW die het eerst met het KERS-systeem testte en het betreurt dat het voor dit jaar niet verplicht is. De discussies in de teams om al dan niet de eerste GP aan te vangen met KERS lopen hoog op. Onzekerheid is troef. Het is mogelijk twntig jaar geleden dat de teambazen niet echt weten wat de nieuwe technische cocktail zal brengen. Opnieuw slicks na elf jaar, vereenvoudigde aerodynamica, geen testen meer, soms KERS en dan weer geen KERS en acht motoren voor het hele seizoen.
Dat Kinetic Energy Recovery System brengt ook zijn probleem van 30 kg gewicht met zich. Dat moet een plaats vinden in de layout van de hele auto. Vervolgens wacht Markus Duesmann, hoofd van de motorenlijn, de moeilijke taak om de BMW's V8 zo te redigeren dat ze het drie wedstrijden uithouden en toch competitief blijven om snelle rondetijden neer te zetten. Aangezien het toerental tot 18.000 t/m is verlaagd wordt daarmee ook het vermogen wat afgezwakt. BMW behaalde vorig jaar een dubbelzege (Canada) en stond elf keer op het podium. Zoals gebruikelijk voor een seizoen behelsde de stoere taal met zekerheid de grote kansen om wereldkampioen te worden. De Oostenrijker Christian Klien (26) is reservepiloot voor de 17 races die het seizoen 2009 telt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: BMW Sauber)