Isabelle Sartieaux won de Nissn Micra rond het eco-rijden
Met de klasse die hem eigen is heeft Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, tijdens een geziene persconferentie de resultaten bekend gemaakt van zijn strijd tegen de vooroordelen die rond de automobiel bestaan. Met een programma ECO-rijden werden liefst vijftien punten van onbegrip naar de auto weerlegd. De daaraan verbonden wedstrijd gaf een lichte motorfiets, een elektrische motorfiets en een Nissan Micra "25" als prijzen. De Micra houdt al een kwarteeuw stand en is nog steeds een goede koop wegens zunig, ruim en zéér goed uitgerust. Vijfentwintig jaar geleden blokletterde Gazet van Antwerpen "De Micra is de Rolls onder de micromobielen" Met een modelverandering halverwege is de huidige Micra weggegroeid van de "piep"kleine, hoekige auto, uit het verleden.
De trotse winnares van de auto was ene Mevrouw Isabelle Sartieaux die uit handen van de Heer Koen Maes, Algemeen Directeur van Nissan België, de sleutels mocht ontvangen. Zowel de glunderende laureaat als Nissan waren apentrots op de vierwieler die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Dat ECO-rijden is een affaire op zich. Het is een moeilijk overdraagbare materie omdat enige technische kennis van de werking van een auto inzicht kan doen verwerven. De meeste automobilisten hebben die niet en dat is hen ook niet kwalijk te nemen. Ons wordt toch ook niet gevraagd de werking van ons televisietoestel te kennen. Als we al goed beeld hebben is dat al mooi op zich. Maar bijvoorbeeld sneller een versnelling hoger schakelen zodat je niet hoog in toeren gaat is al iets. Van het rempedaal afblijven is een andere zaak. Met vooruitziend te rijden hoeft men niet altijd op het laatst alles dicht te gooien. Brandstofbesparing is bij deze twee simpele dingen al verzekerd. Febiac is in die materie toonaangevend. Maar natuurlijk ook de automobielclubs als RACB, VAB en TW trachten die boodschap duidelijk te maken. Soms is er sneeuw op het scherm van de communicatie. 's Mens moeilijkste oefening.(wr)