De nieuwe Renault Clio III en zijn referentiekader
Sinds 1990 rijdt en schrijft de Renault Clio een succesverhaal. De Auto van het Jaar 2006 beschikt over alle troeven als binnenruimte veiligheid, comfort en een bijna magnetische wegvastheid. Zj design neemt de pennentrekken over van de nieuwste Mégane en de GT-versie in de gamma laat ruimte om over sport te dromen. Renault ondersteunt als niemand de droomwereld van Sport met een hoofdletter. Het begint bij de ondertussen legendarische Clio Cup, loopt verder via de promotieformules die kampioenen kneedt en bereikt het summum in de Formle 1 waar de nieuwe R29 zich weer onder de wereldkampioenen zal rollen. Daarom biedt die GT-versie een gespierde look en een plezante handling.
Vandaag is in Parijs een persconferentie doorgegaan rond het "Carminat Tom Tom"-systeem. Het betreft en geïntegreerd systeem, toegankelijk voor meer mensen omdat het "slechts" 500 kost maar ook een opmerkelijk bedieningscomfort biedt. De bezitter hoeft zich niet door bijbelse handleidingen te wroeten eer hij de juiste weg krijgt voorgeschoteld. Directeur Verdeglas (je zal zo maar heten...) wist daarover nog te vertellen dat buiten de juiste weg vinden ook nog verkeersinformatie, snelheidsbeperkingen en radarwaarschuwingen op het grote kleurenscherm (5,8" of 14,7 cm) verschijnen. Dus als je een Clio III in Fase 2 koopt kan je nooit zeggen dat je iets niet wist. Puristenvoer.
Het publiek kan de nieuwe Renault meer in detail ontdekken tijdens het volgende Salon van Genève. Op onze markt wordt de auto vanaf 24 april gecommercialiseerd. Direct zal opvallen dat deze compacte berline nauw verwant is met de nieuwe Renault Mégane. De Clio kreeg een ranker profiel, met koplampen die doorlopen tot aan de uitsnijding van de luchtinlaten. De sportief gelijnde bumper heeft een ruim bemeten luchtinlaat onderaan met zwarte glanzende beschermschilden. Achteraan sluit het nieuwe design van de lichten perfect aan bij de straklijnigheid van het geheel. De mist- en achteruitrijlichten werden naar de onderste hoeken verplaatst. Binnenin bepaalt waarneembare kwaliteit van uitrusting en gebruikte materialen de behaaglijkheid die het zitcomfort meegeeft. Het navigatiesysteem van Carminat Tom Tom is perfect geïntegreerd bovenaan de middenconsole.
De GT krijgt een exclusieve kleur: Blue Malta Blauw. Zijn agressievere neus heeft een glanzend zwart radiatorrooster. De wielkasten laten dynamische rijkwaliteiten vermoeden van het onderstel, zijn afvering en schokdemping. Wat stugger dan de andere leden van de familie wegens precieze sturing op ideale lijnen van veilig genomen bochten. De achterzijde tooit zich met een dubbele uitlaat en een spoiler. In het interieur vallen de sportieve accenten direct op: pedalen uit geperforeerd aluminium, zetels met een hogere zijsteun en GT-logo's op de voorzetels. Een stressloze auto die andermaal zijn weg zal vinden naar een breed publiek. eerste afspraak: Genève van 5 tot 15 maart 2009 in de Palexpo aldaar. Straks dus. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Renault)